komt omhoog als ik haar verder wil oppakken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

komt omhoog als ik haar verder wil oppakken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 20:31

Ik rijd dus op een maenge pony genaamd Dundee en heb al regelmatig een paar vragen gesteld over aan de teugel rijden en zo. Het gaat tegenwoordig super goed. Kreeg haar afgelopen zaterdag eigenlijk zover om ook in galop aan de teugel te lopen *LOL*

Maar nu heb ik het volgende probleem. Ik kreeg namelijk van een vrouw op de manege, desire heet zij, toen ik een keer eventjes op haar paard mocht, de instructie dat het fijner rijd en netter uitziet, dat als je je paard eenmaal aan de teugel hebt lopen, om dan je teugels iets korter te nemen, en de handen iets hoger te houden. Toen ik dat deed liep het paardje nog mooier, en het voelde ook veel beter, het reed gewoon veel fijner.

Nu probeer ikd at op Dundee ook elke keer. Als ze dan eenmaal netjes aan de teugel loopt, probeer ik haar rustig iets meer op te pakken, met de teugels iets korter en de handen dus iets hoger... Maar als ik dat doe, dan komt Dundee weer omhoog.

Wat doe ik verkeerd? en wat kan ik er tegen doen...??

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:37

Ik denk dat de spieren van dundee nog niet geoneg getriand zijn om die oprichting aan te kunnen... Dat zal je ook bijna niet lukken denk ik, met een manegepony...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:46

idd.
Manege pony's lopen , maar daarmee heb je het ook gezegd, ze lopen neiet diep ofzo.
Omdat ze dat meestal niet aangeleerd word!
Maar trainen trainen trainen, dan worden de spieren langer? , dan loopt ze straks wel nagevelijk

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 20:54

parouschka, dit is niet helemaal waar. Dundee is iets van 9 jaar of zo, en pas 1 jaar manege pony. Daarvoor deed ze vanalles. toen ze er net was hoefde je ook haast neits te doen, en dan kwam ze al aan de teugel lopen, maar omdat niemand dat met haar trainde, deed ze het niet meer. Ik ben nu al iets van 2 maanden of zo, kei hard elke les aan het trainen om haar aan de teugel te laten lopen, en vooral de laatste tijd gaat het kei goed. Dus het is zeker niet zo dat alle manege pony's lopen en dat het daarmee gezegd is.

Als jij het goed kunt, dan doen de meeste manege pony's het ook wel.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:36

Ik dact dat het gewoon een manege pony was die altijd mee reed.
Maar het moet wel lukken hoor, met trainen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:20

als je je pony aan de teugel hebt(let goed op: niet in de krul, maar nageeflijk met een goed ruggebruik en de achterhand er goed onder!!dat is een wereld van verschil, iets wat sommige mensen helaas nooit zullen leren) dan is het eigenlijk een trucje om de teugels wat korter te pakken en je handen een klein beetje omhoog te brengen, op die manier gaat het paard opgerichter lopen en kan je de achterhand er nog meer onderbengen, het paard gaat dan 'zitten'.

je moet dat niet doen dmv druk op de mond en je hand op te tillen, dan komt er verzet(bv omhoog komen) maar ga zelf diep in je zadel zitten(blijf ook doorzitten, wel belangrijk dat je heel goed stil zit en in evenwicht) dan geef je iets meer druk met je kuiten en je gaat met je handen in de richting van de oren, een klein beetje omhoog en naar voren toe, op die manier 'help' je haar om iets opgerichter te gaan lopen, zonder dat je haar in haar mond te hard aanpakt.

maar een paard moet goed getraind zijn en dit ook aankunnen, merk je dat ze het niet aankan, dan niet blijven proberen op die manier rijd je haar vast, en zal ze stijf gaan lopen, in de krul, zonder de achterhand erbij.

vraag advies aan je instructeur, en laat haar dus eerst 100% nageeflijk lopen met goed ruggebruik en de achterhand er goed onder.

niet vervelend bedoeld maar 99% van de manegekinderen weten het verschil echt niet tussen 'in de krul', en echt nageeflijk, echt aan de teugel!ook al denken ze het vaak wel te weten.

ik dacht ook dat ik dat wel wist, tot ik mn eigen pony kreeg. toen ik dacht dat ik daarmee wel aardig kon rijden kreeg ik mn paard, nu na 3,5 jaar intensieve begeleiding ben ik M2 dressuur, en ben ik er eindelijk aantoe om mn paard te laten verzamelen en opgericht te laten lopen!dat kost heel veel tij, geduld,ervaring en goede begeleiding!

eerst moet de basis voor 200% bevestigd zijn!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 13:14

Bedankt Renske voor het advies. Ik denk dat ik inderdaad iets meer moet oefenen met aan de teugel rijden. Ik zal wat je zegt misschien heel even proberen, om te kijken of ze het aankan, maar als het niet lukt dan zal ik het laten, totdat ze misschien nog wat meer getraind is, wat waarschijnlijk misschien niet eens lukt omdat ik haar maar eens per week een uurtje rijd. Ik moet het waarschijnlijk maar gewoon vergeten.

Maar ik weet wel dat er een verschil is, een heel groot verschil zelfs. Ik heb van mijn instructeur, en van die desire, maar ook van hier op bokt, ontzettend veel geleerd. En het gaat ook elke week beter, dus er is zeker vooruitgang Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:15

succes!!

en gewoon goed blijven oefenen, zelfs dat ene uurtje dat je rijdt kan verschil uitmaken, je leert er zelf veel van en als je haar echt goed nageeflijk hebt dan kan je steeds een stapje verder gaan!

veel plezier!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:43

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat manege pony's niet goed lopen. Op de vorige manege stonden meerdere goede pony's die ook konden wijken en dat spul allemaal. De grote paarden waren bijna allemaal M-niveau en sommigen zelfs Z!