de loodlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 15:09

dat is ook zoiets. de ene heeft het nodig om laag en diep gereden te worden, de andere dan weer niet.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:51

Misschien heeft iedereen wel gewoon zijn eigen manier om zijn paard te trainen en los te werken. Bij anky is het rond en diep bij ADB met de handjes omhoog.

Er is geen juiste methode aan te wijzen. zolang het eindresultaat, maar hetzelfde is. Een soepel los paard met een actief werkende achterhand.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:24

Samsam"]
[quote="kattebeest schreef:
wat me vooral zorgen baarde, is wat ik las bij in the picture, waar paarden die achter de loodlijn lopen als fantastisch worden beschouwd.


Hier heb je het toch over foto's van boktpaarden of niet???


Bedoel je mijn ruin?
[/quote]

Ze bedoelt die van ons.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:44

Wat me opvalt is dat jij je strak aan bepaalde vastgestelde regels houdt. Je had in een topic van mij commentaar op mijn paard omdat hij achter de loodlijn liep. Ik kan je bij deze melden dat mijn paard pas 2 maanden in de les loopt (serieus les) en dat mijn paard een hele vervelende hals heeft om zowiezo te laten buigen zoals dat bij de meeste KWPNers wel kan........... Het is een Lipizzaner en heeft moeite hiermee, mede omdat hij een behoorlijk onderhals heeft van het luchtzuigen. Overigens kan ik mijn paard perfect zijn hals laten uitschuiven, beter dan de meeste paarden bij ons op stal, in stap, in draf maar ook in galop.

Vindt dat je absoluut naar de bouw van een paard en naar de graad van africhting moet kijken voordat je dit soort oordelen velt. Kennelijk vindt je dat moeilijk omdat je je misschien niet meer kan inleven in het rijden van een paard en ruiter die net zijn begonnen!

Daarnaast kom je op de manier hoe je je verwoord over als zeer onaardig en heb je niet echt plezierig opbouwende kritiek (zeker niet voor de beginners onder ons) Het lijkt meer op afkraken............ Door jouw manier van spreken " alsof je alle wijsheid in pacht heb", kom je over als zeer arrogant, niet echt gezellig om nog mee te communiceren..........

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:08

Ik heb even het onderwerp op itp opgezocht en ik ben het met nap eens dat kattebeest zich daar niet zo netjes uitlaat. Het topic is neergezet omdat napoleon lekker heeft gereden en daar anderen van op de hoogte wil brengen. Ik vind het niet gepast om daar dat soort opmerkingen bij te plaatsen.

Een discussie op RT is natuurlijk wat anders dus zal ik mijn mening hier ook maar geven. Ik denk dat je het ideaalbeeld van neusje op of net voor de loodlijn altijd voor ogen moet houden als einddoel of streven in de wedstrijdring. In de training echter kan het rond rijden heel goed zijn om het paard losser te krijgen en bepaalde spiergroepen extra aan het werk te zetten. De mate waarin je rond rijdt hangt af van het paard, het 'systeem' en de kundigheid van de ruiter. Maar als het paard alleen maar rond met de neus achter de loodlijn kan lopen dan ben je naar mijn mening met het verkeerde werk bezig. Ik wissel in de training de verschillende hoofd-halshoudingen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:16

Met je eens astridh

Maar als je nu in de B een paardje wat achter de loodlijn ziet lopen.
Loopt verder redelijk op eigen benen en het halsstrekken gaat voor een 7.
Verder doet hij braaf zijn oefeningen en is netjes aan de hulpen.

Vinden jullie dat dan erg?
Ik absoluut niet.
om eerlijk te zijn zie dat best graag bij een B paard.
Zoals gezegd mag van mij een paard wat netjes hoger gericht, meer punten scoren
maar helaas zie je ook in de oprichting getrokken paarden lopen.
Die helaas ook vaak naar mijn mening onterecht te hoog geplaats worden.

Want helaas zijn er jurys genoeg die teveel naar "het plaatje" kijken, maar niet zien hoe een paard loopt.
En daarbij bedoel ik weggedrukte rug.
Ruiter met vaste handen en een paard met zeer zware aanleunig daardoor enz.

Hoe denken jullie daar dan over?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:49

Dank je Kawa, da's nou precies het volgende wat ik wilde zeggen, de graad van africhting heeft er echt mee te maken (en dan nog te bedenken dat Nap nog niet eens een B-proefje heeft gelopen...........)

Iets achter de loodlijn (want in mijn voorbeeld op de foto vindt ik dat hij niet geweldig ver achter de loodlijn zit) en toch achterbeen gebruik, het kunnen schakelen en ook nog eens gehoorzaamheid, vindt ik een stukje belangrijker....... De rest komt wel, elk moment dat hij braaf is en dat hij wel goed loopt is voor mij al een verbetering.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:20

runningkawa schreef:
Met je eens astridh

Maar als je nu in de B een paardje wat achter de loodlijn ziet lopen.
Loopt verder redelijk op eigen benen en het halsstrekken gaat voor een 7.
Verder doet hij braaf zijn oefeningen en is netjes aan de hulpen.

Vinden jullie dat dan erg?
Ik absoluut niet.

Hoe denken jullie daar dan over?


Oke, Kawa, dat kun jij vinden maar achter de loodlijn is gewoon als fout te beschouwen en mag helaas (ondanks jouw mening) niet beloond worden.
Ik ga hierin met kattebeest mee.

Wat een ieder in de training doet moet hij zelf weten, maar op wedstrijden zul je toch het neusje er weer uit moeten rijden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:50

Pfff ik ben allang blij als mijn tinkertje ontspannen loopt, al doet hij dat bijna met zijn neus op de grond. De rest komt nog wel. Maar ja, dit is een recreatieknol of zou het dan nog even belangrijk zijn?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 08:16

Ik heb nog even na zitten denken waarom het nou zo belangrijk is die loodlijn, als cracks als anky laten zien dat je ook met de neus achter de loodlijn geweldige resultaten kunt bereiken in de zin van losheid en verzameling. Voor mij is het het beeld van lichtheid en ongedwongenheid. Als ik naar zo’n laag-rond foto kijk heb ik bewondering voor de kracht die er uit spreekt (van het paard dan) maar het heeft voor mijn gevoel niets met lichtheid en ongedwongenheid te maken en dat laatste is nu juist wat voor mij de dressuur zo mooi maakt.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:10

Tis dus kennelijk alleen belangrijk voor de mensen die geilen op almighty KWPN regeltjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:34

Maar Anky heeft ze dan ook extreem diep, als ik het over achter de loodlijn in een B proef heb, heb ik het gewoon net over dat kleine tikkie.
Wat ik persoonlijk niet erg vind bij jonge dieren.
Maar goed, zet er ook niet voor niets bij: persoonlijk.

En prima, bedoel jij nu niet KNHS regeltjes ?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:35

Het paard van Nappie heeft het nodig om zo rond losgewerkt te worden. Daar is helemaal niks op tegen en als je het goed doet, heb je ook geen moeite om die neus er in de proef meer uit te rijden.
Ik vind het zowiezo een heel verschil uitmaken of je thuis rijdt of in de proef. Je moet er alleen rekening mee houden dat de jury's liever geen rond en diep zien in de proef. En thuis hoor je ook niet alleen maar rond en diep te rijden.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:35

Met KWPN regels heeft dit niets te maken. Het zijn de FEI regels aan de hand waarvan alle wedstrijden gereden worden.
En ben je het daar niet mee eens, dan rijd je toch geen wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:47

Het ging laats over het punten van juryleden en de verschillen.
Dit is er dus 1 van.

Ik reed Kawa ook in de proef in de B net achter de loodlijn.
Met mijn zenuwlijder toch het beste.
Hij drukt vooral in spanning graag zijn rug weg.
Maar loopt hij net wat dieper is er wel een paard wat over de rug loopt en komt weer veel sneller richting ontspanning.
Ik reed wel altijd halstrekken voor een 7 en zelfs vaak een 8.
Ik vond het ook jammer dat dat een onderdeel was dat eruit ging bij de M Lachen

Dit zag je ook erg verschillend wat punten betreft.
Bij de ene, laat zeggen kattebeest en fitz als jury, stond je veel verder naar achter geplaats in het klassement als bij andere jury's, waar je bovenin eindigde.

Dus daarmee zie je ook maar dat het toch een jurysport blijft en wat de jury graag ziet, dat je daar ook op beoordeeld word.

Btw, niet mis mee hoor. (voor het verkeerd opgevat word Lachen )

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:54

Uhm, Kawa, ik zuig dit niet uit mijn duim, hoor Knipoog

Staat gewoon duidelijk in het opleidingsboek voor juryleden.
Als juryleden daar niets mee doen, moeten ze dat zelf weten, maar het is niet conform opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:56

Weet ik Fitz.
Daar zeg ik verder ook niets van.

Maar je kunt dan toch zien, ondanks de regeltjes, dat jurys jureren aan de hand wat ze zelf wel of geen grove fout vinden.
Is menselijk, toch?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:58

Blijft staan dat het FEI reglement voorschrijft dat het ideaal beeld een paard is met de neus op of ietsje voor de loodlijn.
Al het andere zal een middel zijn om aan dat doel te voldoen als je wedstrijden rijdt. Alleen dan kan een paard aan deze voorwaarde voldoen, MET gebruik van rug en MET souplesse en lichtheid die hierbij gevraagd worden.
Al het andere is altijd een stuk(je) verwijderd van het gevraagde ideaalbeeld, en het ene jurylid legt het zwaartepunt daarbij anders dan het andere.

Zolang je je maar realiseert dat je in de proef in de richting van dat ideaalbeeld zou moeten werken.

Zoals Fitz al zei: anders moet je geen wedstrijden rijden, want dat is nou eenmaal de eis die gesteld wordt!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:09

Toch zie ik dan liever een Napoleon in de ring, dan een paard met de neus netjes op de loodlijn, die zich daarbij vasthoudt in rug en lijf.... En idd, soms kan het beter zijn om je paard in een proef ietsje ronder in te stellen, vanwege spanning. Daar heb ik tot nu toe nog geen slechte punten door gescoord Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:22

Kort samengevat mijn mening:

1) Achter de loodlijn is per defenitie niet hetzelfde als achter het bit/been. Als je je paard goed aan de hulpen hebt staan, en je kunt hem helemaal los maken, dan kun je zijn hoofd/halshouding in alle mogelijke varianten plaatsen. Actief plaatsen, omdat je dus controle hebt gekregen. Dat is in feite wat Anky doet. Je kunt hem dan dus net zo makkelijk mooi ietsjes voor de loodlijn plaatsen als ver erachter, terwijl je aanleuning verder gelijk blijft.

2) als je een paard altijd in dezelfde houding traint rijd je hem zo vast als een huis. Er wordt vaak gezegd dat je het ene paard anders rond rijd dan het andere, dat is ook zo, maar veel belangrijker volgens mij is het kunnen varieren tussen die verschillende werkhoudingen. Als je hem alleen maar op 1 standje rond kunt rijden geldt nog steeds het bovenstaande.

3) Veel mensen kunnen/willen niet redeneren. Die hebben ooit in hun hoofd gestampt gekregen dat de neus te allen tijde voor de loodlijn moet blijven, en komen daar nooit meer vanaf. Wat het doel van die regel is en waar het op gebaseerd is weten ze niet. Als je naar een reden vraagt krijg je ook nooit een antwoord dat verder komt dan 'omdat het zo hoort' of iets van die strekking.

4) oude wijsheid van mijn ponyclub-instructeur over jonge paarden in een B/L/M proefje: te diep is een rijtechnisch probleem en dat kun je dus oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:24

Even een aanvulling, ik lees nu net de reactie van Fabienne:

Ik denk dat de FEI-reglementen nog niet erg van toepassing zijn op een paard in de basisklassen. Je bent dan nog zo sterk met opleiden bezig, dat het ideaalbeeld nog niet direct iets is waar je je al te druk om moet maken. Maar da's mijn mening, geen officieel jury-standpunt.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:28

Voor het geval dat je met opmerking 3 mij bedoelt Zep, in de training vind ik ook dat je je paard op alle manieren in moet kunnen stellen.
Ik heb het over de aanleuning van het paard in de wedstrijdring!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:39

Zep schreef:
Even een aanvulling, ik lees nu net de reactie van Fabienne:

Ik denk dat de FEI-reglementen nog niet erg van toepassing zijn op een paard in de basisklassen. Je bent dan nog zo sterk met opleiden bezig, dat het ideaalbeeld nog niet direct iets is waar je je al te druk om moet maken. Maar da's mijn mening, geen officieel jury-standpunt.


Het ABSW regelement komt toch rechtstreeks voort uit het FEI reglement?

En in iedere klasse wordt een ideaalbeeld beschreven passend bij de graad van africhting dus als je je proeven netjes wilt rijden zal je je daar toch een beetje naar moeten richten in je wedstrijden.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:43

Toch vind ik dat je als jury in de wedstrijdring ook onderscheid moet maken tussen een eerlijk en over de rug, voorwaarts-neerwaarts gereden paard die misschien wat achter de loodlijn komt en een paard dat te diep loopt en daarbij niet over de rug en bovendien tegen het been is (het type 'geen gel*l trek in de krul'). Paard 1 hoort in mijn ogen dan toch echt meer punten te krijgen dan paard 2. En een paard dat wel op de loodlijn loopt maar niet los in het lijf en door de rug, hoort imo ook niet meer punten te krijgen dan paard 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:48

Zo denk ik er precies zo over Pava.
En ik spreek dan nog steeds over B en misschien L.
In de M en zeker in het Z hoort een paard steeds meer en uiteindelijk helemaal in de oprichting te lopen.
Maar daar gaat toch wel eerst wat trainig aan vooraf.
ook al zie je dat dat ook ruiters overslaan, want ja, dat plaatje