slof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:50

Een tijd geleden heeft een vriendin van mij Rinkja een keer meegenomen naar haar lessen omdat haar paard een veulen kreeg.
Daar hebben ze er ook een slof om gehangen,omdat Rinkja op het bit hing.
Niet zo lang trouwens,want ik wilde dat ding er snel weer afhebben,
maar ik heb er spijt van dat ik eerst zei dat ik goed vond.
Dat mens wat les gaf kreeg zelf les van iemand die grand prix reed,
dus iedereen zei dat het wel goed was.
Niet dus,Rinkja is alleen maar meer gaan hangen.
Ben blij dat ik best snel zei dat dat ding er weer af moest,ook al vonden zij van niet.
T'is toch mijn paard.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 20:03

dus kawa jij zegt.. dat als je boven de 20 bent met hulpmiddelen mag gaan rijden?!
Dat vind ik nergens op slaan.. Het gaat om de ervaring die hebt met paarden.. Ik ben egt niet zo dom hoor..
De slof helpt wel bij mijn pony.. Dus hij loopt nu al stukke beter ook zonder! dus binnekort gaaat hij weer de kast in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:17

RoCKyLoVE schreef:
dus kawa jij zegt.. dat als je boven de 20 bent met hulpmiddelen mag gaan rijden?!
Dat vind ik nergens op slaan.. Het gaat om de ervaring die hebt met paarden.. Ik ben egt niet zo dom hoor..
De slof helpt wel bij mijn pony.. Dus hij loopt nu al stukke beter ook zonder! dus binnekort gaaat hij weer de kast in..

nee hoor dat zeg ik niet.
Lees mijn berichten maar eens na over scherpe bitten en hulpteugels.

Maar hoe je het ook wend of keert, elk jaar leer je bij.
En dan lijkt mij dat iemand die met zijn 10 is gaan rijden en seriues les heeft gevolg, meer weet en voelt als hij 30 is, dan toen hij 14 was.

Op je werk krijg je toch ook meer uitbetaald als je meer functie jaren hebt opgebouwd, omdat je dan meer ervaring hebt en beter inzicht in alles. Maar ja dat weet je nog niet omdat je nog niet werkt Lachen

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:24

slofteugel is volgens mij een slchte bijzet je trekt je paard in een krul en je gaat snel met de slof rijden, een paard kan dan zn spieren niet goed gebruiken en vooral op heuvelachtig terein kan die niet goed lopen, buiten hoort een paard losjes en ontspannen te lopen, niet in een krul en al helemaal niet super kort gehouden door een of andere suffe bijzetteugel

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:15

Mense, wat denken we weer dat we 'geweldig' zijn, omdat we maar eens even gaan lopen vertellen wat we van de slofteugel afweten, en bla bla bla!

Als je het van de wreede kant bekijkt, zijn alle hulpteugels slecht, dat is waar, en ben ik het mee eens.

Maar bekijk je het van de positieve kant, dan kunnen hulpteugels juist goed van pas komen, en VOORAL de slofteugel.

Je paard word pas VERPEST als je de slofteugel verkeerd gebruikt. Je gebruikt heb verkeerd als je 'm te strak hebt zitten.
Als je je pony met de slof naar beneden 'trekt' en je zet de slof helemaal strak en kort, zodat je pony te diep en achter de teugel, met haar kin bijna op haar borst loopt, DAN gebruik je 'm verkeerd.

Heb je de slof los, en geef je kneepjes in je normale teugel, die ONDER zit, en blijf je gewoon normaal aansporen, en je pony aan het been rijden, DAN gebruik je de slof goed.
Als je pony niet met een kort strakgetrokken slof loopt, maar je wel gewoon normaal rijd, zoals je altijd doet, maar wel met een slof die niet hangt te bungelen onder de hals van je pony, loopt hij gewoon 'aan de teugel'.

En als je de slof zó gebruikt, dan richt hij absoluut geen enkele schade aan bij je paard.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:30

Ik denk dat een slof veel te vaak overbodig gebruikt word. Bij paarden die alleen maar hard hard hard willen bijvoorbeeld, iets dat je dressuurmatig perfect kan aanpakken, of paarden die aan hun bit hangen, ook iets wat echt meer met spanning te maken heeft als met onwil. Ik zou geen situatie kunnen bedenken die je niet op kan lossen op een effectievere manier als met een slof. Als noodrem buiten snap ik wel, maar bedenk dan wel dat je je paard pijn doet als je 'm ook moet gebruiken.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:37

Ik vind trouwens dat gezeur van leeftijd en ervaring nergens op slaan...

Heb je dan ook ervaring nodig om met een martingaal te rijden?
Als je 13 bent beslis je echt niet zelf om met een slof te gaan rijden, of je moet heel erg dom zijn.
Als je als 13 jarige met slof gaat rijden, en je doet het niet goed, dan krijgt diegene echt wel advies van iemand die wel goed met een slof kan rijden, en ervaring met dat ding heeft.

Zelf ben ik ook niet voor de slof, maar er ook niet tegen.
Ik moet zelf met mijn pony ook buietnrijd met slof, omdat ze anders alleen maar gaat dribbellen en gek doen. Met slof loopt ze rustiger, en onspannen. Zonder slof word ze alleen maar gespannen, en dan is buitenrijden niet leuk voor mij en mijn pony.
In mijn geval werkt een slof dus positief, en ik rijd nu al ongeveer 1,5 jaar met slof buiten. In de bak rijd ik NOOIT of zelden met slof, alleen als het écht niet meer gaat.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:17

Ik denk dat je om te beginnen kennis moet hebben van de anatomie van het paard, zodat je weet welke spieren en pezen je aanspreekt op het moment dat je een slof ook daadwerkelijk gebruikt. Een paard met een stijve nek zal spieren ineens intensief moeten gebruiken en daardoor pijn krijgen. Dat is ook niet de bedoeling. Baduh ging eens met een stijve spier op een balkje staan en toen zaten er scheurtjes in zijn spier. Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Als je een slof goed weet te gebruiken, tot tevredenheid van jou én je paard: applaus!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:48

Eliesje schreef:
Ik vind trouwens dat gezeur van leeftijd en ervaring nergens op slaan...

Heb je dan ook ervaring nodig om met een martingaal te rijden?


een martingaal is anders. Als het paard het hoofd omhoog brengt treedt deze in werking. De martingaal heeft niet echt een "werking" omdat hij alleen ervoor zorgt dat je kunt blijven sturen als je paard het hoofd omhoog brengt.

Leeftijd en ervaring zijn wel degelijk belangrijk! Zonder ervaring kun je met een slof het hele paard naar de ***** helpen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:42

Dit topic neemt een iets verkeerde wending.
Als je je mening wilt vertellen, dan is dat prima, maar let er dan wel een beetje op hoe je dat dan onder woorden brengt.
Alvast bedankt.