weer een discussie: gemene paarden/lastige paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 13:24

Ik heb ff de reacties gelezen, maar t is wel lekker makkelijk gezegd om 'gevaarlijke' paarden af te laten maken!
Ik heb zelf zo'n paad, hij is bij Tineke Bartels ingereden(dus goed&professioneel)daarna is hij door een zeer goede amazone verder gereden en toen heb ik hem gekocht, hij was toen bijna 6 jaar en mocht M1 dressuur starten.
Ik had al een eigen E-pony dus kan al behoorlijk rijden, maar met mn paard kon ik niet overweg.
Die kan ineens steil omhoog gaan tijdens het rijden, soms zelfs als ik met een los teugeltje aan het uitstappen ben!en als je hem dan straft met de zweep of je benen laat ie zich doodeluk achterover vallen, maar moet ik mijn paard dan maar af laten maken?! hij is lichamelijk 100% gezond en ik rij er M2 dressuur mee.
Het is en blijft een paard waar je mee moet uitkijken, maar ik laat er niemand bij die geen verstand heeft van paarden, en dat ie steigert of zocu achterover gooit dat zit er nou eenmaal in, en zo is ie geboren en niet gemaakt door de manier van opvoeden!!

dus wanneer mensen een paard gevaarlijk of onbetrouwbaar vinden, dan blijven ze er toch lekker bij uit de buurt?dan moeten ze maar n oud&betrouwbaar paardje nemen, maar laat die 'gevaarlijke' paarden lekker in hun waarde en laat ze berijden door ruiters met verstand!dan gebeurt er niets! en iedereen valt wel ns van zn paard af!en ik kan het weten want ben laatst nog van het superbrave&betrouwbare 17 jarige paard van mn moeder gevallen....en ik val niet van mn 'gevaarlijke' paard!

zo dat moest ik even kwijt!

en ja je kan inderdaad ook heel makkelijk een paard verpesten en gevaarlijk maken, maar er zijn ook paarden die zo worden geboren!zo is het bij mensen ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:44

Maar wat is er met dat paard gebeurt voor hij bij tineke werd ingereden.
Daar kan het al aan liggen. Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 17:11

voor hij werd ingereden heeft ie eerst bij de fokker gestaan, en daarna is hij naar de broer van de fokker gegaan, waar zijn nichtje(toen 24 jr en veel ervaring, zij heeft hem nadat ie is ingereden verder gereden) er mee ging wandelen en hem poetsen enz en er is nooit iets met hem gebeurd en hij is nooit gemeen/verkeerd behandeld.....dus het ligt NIET aan wat er met hem is gebeurt, de vader van zn moeder schijnt het gedrag door te geven, maar dat heb ik ook maar gehoord van een wat oudere man die denkt veel van paarden te weten...

maar ik las ook nog wat over het oplossen van t steigeren, voorwaarts oplossen is het beste, maar wanneer je paard helemaal recht omhoog staat kan je nix anders doen dan voorover zitten en hopen dat ie snel weer land en mn dan naar voren laten gaan, als je hem aanpakt als ie al recht omhoog staat verliest ie zn evenwicht en klapt ie om(of in mijn geval wordt ie boos en laat ie zich vallen)

met een zweep tussen de oren slaan, fles water kapot slaan tussen de oren/ei kapot slaan tussen de oren(denken ze dat ze bloeden omdat er water/ei langs zn hoofd loopt) dat helpt niet, niet bij die van mij, maar als je aan voelt komen dat ie omhoog gaat dan meteen slaan of schoppen(zullen vast mensen zijn die dat zielig vinden)zo hard je kan, om te voorkomen dat ie omhoog gaat maar hem dus echt naar voren schoppen, doe je dat regelmatig en ben je je paard steeds voor, dan steigert ie echt niet meer!ken veel 'moeilijke' paarden en t helpt echt bij allemaal, goed je paard aanvoelen, spant ie zn rug of voel je dat ie wat anders gaat doen, dan meteen je handen naar voren en hem gelijk naar voren schoppen zodat ie geen kans heeft om te steigeren! laat m maar n paar rondjes door de bak rennen, is altijd beter dan steigeren, dn weer rustig terug pakken en weer verder gaan waar je gebelven was, en dan dus weer rustig zijn en niet boos blijven op je paard, consequent zijn&geduld hebben dan lukt t echt wel!!

respecteer je paard, maar respecteert hij jou niet door onnodig gemeen te doen, dan moet je ook geen respect meer hebben voor je paard maar dan meteen straffen!en daarna weer rustig verder rijden!dus blijf niet boos!

groetjes Renske

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 17:17

Citaat:
respecteer je paard, maar respecteert hij jou niet door onnodig gemeen te doen, dan moet je ook geen respect meer hebben voor je paard maar dan meteen straffen!en daarna weer rustig verder rijden!dus blijf niet boos

Helemaal mee eens Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 17:22

Daar ben ik het ook me eens Renske20!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 17:34

thanx! dat zegt mn instucteur altijd tegen mij, als mn paard weer ns n 'moeilijke periode' heeft, vaak als ie even stil heeft gestaan(bv kreupel geweest of als ik ziek ben geweest ofzo) dan heeft ie geen zin meer om te moeten werken tijdens t rijden en dan gaat ie steigeren, soms ben ik dan te voorzichtig of te afwachtend en ja das fout in zo'n geval dus toen zei hij tegen mij dat ik op zo'n moment geen respect moet hebben maar zodra ie weer voorwaaarts is wel meteen weer geduldig verder moet rijden

Instructeur heeft ook wel ns met n longeerzweep onder zn buik geslagen als mn paard omhoog ging en echt niets meer hielp(hij ging iedere 5 meter omhoog, liep n stukje en weer steil omhoog) maar t interesseert hem echt niet dat zn buik wordt geraakt, t is echt n geval apart!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 17:50

Dat is idd wat ik ook doe.
Soms niks, ik doe dus net of ik gek ben.......Dat helpt bij netty het beste. Als ik aandacht geef aan alles wat zij ziet of doet, gaat ze alleen maar erger en meer reageren.
Of iid, straffen en hup weer verder rijden.......

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:06

Ik denk dat karakter ook bijpaarden verkeerd doorgefokt kan worden. "moeilijke karakters" zeggen ze toch ook van nakomelingen van bepaalde hengsten... Bij honden kan je ook doorfokken.
Verkeerd gedrag kan ook ontstaan door het verkeerd houden van een paard. Een druk paard, snel gestressed/sensibel (karakter) paard te weinig beweging geven en dan weinig gevoelig rijden kan ook enorme problemen veroorzaken. Voeding kan ook een wereld van verschil uitmaken. Zie maar eens uit te vinden waar bepaald pobleemgedrag bij een paard vandan komt... Maar moeilijke of onvriendelijke karakters sluit ik absoluut niet uit. Dat kom je toch overal tegen? Het is ook maar net of jij een met dat moeilijke karakter overweg kan of een oplossing kunt vinden voor het probleemgedrag. Onafhankelijk waar de oorsprong ligt.

Esther

Berichten: 4149
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:23

Mijn sukkel van een paard kreeg van de week ook in een keer het etiket gevaarlijk en gemeen opgeplakt. Ik had een bijrijdster, die is gestopt, nou wilde degene die op stal de paarden verzorgt Omega wel rijden als ik niet kan komen. Nou OK, zij rijdt ook hun jonge paarden in en rijdt ook regelmatig de oudere paarden, nou zijn dat wel allemaal friezen of dat nog verschil maakt Verward .
Zij was opgestegen op Omega, heeft hem tegengehouden omdat hij weg wilde lopen en ook been gegeven om hem te laten opletten bij haar. (Haar verhaal) Toen schijnt hij dus 2 keer recht omhoog gekomen te zijn en toen bokkend weggesprongen. Verward Verward Nou ze wist het wel hoor, als hun zo'n paard zouden hebben.. Lips are sealed Lips are sealed Ze wil er dus nooit meer op, sterker nog, ze mag er niet eens meer op.
Ik heb zelf vrijdag, zaterdag en zondag gereden en geen probleem gehad, hij liep netjes, wilde ontspannen, en ben zondag alleen naar het bos geweest. Geen pas verkeerd, terwijl hij dus bij de mensen van de stal het etiket gevaarlijk heeft gekregen.. Bij mij heeft hij nog nooit gesteigerd. Vraag me echt af wat ze heeft uitgespookt, want ze was zichzelf wel erg aan het verdedigen, klopt niet helemaal denk ik wat ze verteld. Boos!
Ik blijf lekker verder rijden met mijn uiterst gevaarlijke paard Extreme duivel