Wie vindt zichzelf een kundig ruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:20

Tja, inderdaad de rekbaarheid van het begrip, een manegeruiter zal zichzelf kundig vinden, als ie in de goede galop aanspringt. Maar steeds als je iets kunt, leg je de lat weer hoger, en dat blijf je doen, en hoe langer je paardrijdt, en hoe beter je het doet, hoe meer je erachter komt dat je er niets van kan. Tenminste dat is mijn gevoel altijd.

Kitty

Berichten: 7710
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:23

Romkabouter schreef:
Wat me opvalt is dat bijna niemand zichzelf kundig vindt. Als je jezelf kundig vindt, wil dat nog niet zeggen dat je alles al kan of alles goed doet.
Zal wel komen door de rekbaarheid van het begrip.

Zelf weet ik waar mijn fouten liggen. Is dat kundig? Ik weet het niet.

Ik weet dat ik fouten maak en welke fouten en doordat ik die fouten maak, vind ik mezelf nog niet kundig. Verder heb ik best een aardige basis en kan ik een leuk proefje rijden of een fijn parcours springen. Maar als ik mijn kennis vergelijk met die van die mensen die ik al eerder genoemd heb, vind ik mezelf soms echt een leek. Niet kundig dus...

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:29

Zo rekbaar is het begrip niet. Alleen kan niet iedereen over een flink aantal latten heen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:38

Je kunt het begrip zo rekbaar maken als je zelf wilt. Op mijn niveau ben ik kundig en velen met mij. Daarboven niet en velen met mij ook niet. Hoe hoger de lat hoe minder groot het aantal kundige ruiters denk ik. Het is maar hoe rekbaar het begrip gemaakt wordt. Het was allereerst al moeilijk te bepalen wat kundigheid nu eigenlijk inhoudt. Met het omschrijven nam bijna iedereen iemand anders voor ogen en zelden zichzelf. Dan is het best lastig om het ineens op jezelf te gaan betrekken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:47

Maar verder is het toch niet erg om jezelf kundig te noemen in een bepaald punt in de paardesport?
Ik vind niet dat je dan verwaand bent.
Iemand die vind dat hij/zij kundig is op een bepaald gebied wil daarmee toch ook niet zeggen dat die daar zo goed in is dat er niets meer geleerd hoeft te worden.
Vooral met iets als omgaan met dieren is het moeilijkste, ook het mooiste, wat er is.
Elk paard is anders en ben je daarom nooit uitgeleerd.

Maar dat je nooit uitgeleerd bent wil toch niet zeggen dat je dan ook meteen niet meer kundig zou kunnen zijn op een bepaald punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:56

Iets positiefs over jezelf zeggen, is nog steeds een gevoelig punt voor Nederlanders, zo zijn wij niet opgevoed, en zoiets mag niet. Eigenlijk belachelijk.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:01

Ik vind het een beetje een koediekoedie Gaaaap verhaal dat van ieder op zijn eigen nivootje kundig zijn. Ik hou mezelf niet voor de gek. Ik stel liever m'n zelfbeeld realistisch bij dan dat ik het goede voorbeeld versleutel tot een veilig (voor mij wel haalbaar) perspectief.
Maar ik wil ook zeker jullie pret niet bederven dus neem ik de volgende keer een ton vol glimmende kundigheidsmedailles mee waar iedereen een keertje in mag grabbelen, maken we er gewoon een feestje van Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:03

Je hoeft geen goede voorbeelden te versleutelen, je moet je alleen afvragen welk voorbeeld je realistisch gezien zult kunnen evenaren en dat doet niks af aan hun prestatie. Liever zo dan me blind starten op iets wat ik never zal bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:04

Zwabbertje schreef:
Ik vind het een beetje een koediekoedie Gaaaap verhaal dat van ieder op zijn eigen nivootje kundig zijn. Ik hou mezelf niet voor de gek. Ik stel liever m'n zelfbeeld realistisch bij dan dat ik het goede voorbeeld versleutel tot een veilig (voor mij wel haalbaar) perspectief.
Maar ik wil ook zeker jullie pret niet bederven dus neem ik de volgende keer een ton vol glimmende kundigheidsmedailles mee waar iedereen een keertje in mag grabbelen, maken we er gewoon een feestje van Haha!


Vind het sowieso niet belangrijk, gewoon pret maken, en lekker paardrijden, en wat een ander er van vind, lekker belangrijk!

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:25

Lovely schreef:
Je hoeft geen goede voorbeelden te versleutelen, je moet je alleen afvragen welk voorbeeld je realistisch gezien zult kunnen evenaren en dat doet niks af aan hun prestatie. Liever zo dan me blind starten op iets wat ik never zal bereiken.


Oftewel "dat gaat mij wel lukken ooit dus dan begint kundigheid daar" Verward

Kom op Lov, we gaan lekker feesten voor mijn spaceship weer vertrekt. En met een scheutje schnaps in het lijf zitten we vanavond ook lekker soepel op het paard Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:28

Ja, goed idee. Jij je medailles, neem ik de mijne ook mee. Het lijkt me beter om even te feesten voor ik mezelf in de Noordzee verzuip omdat ik me zonet het gerealiseerd dat ik de reincarnatie van wijlen dr. Reiner Klimke niet ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:30

Uuh, mag ik ipv medailles gewoon een goede fles rose of zo meenemen, bleh, hoef mezelf niet zo nodig te bewijzen...............ga liever gezellig een borrel drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:32

Ook een goed idee. Nog wat hapjes erbij en dan gaan we alleen maar kijken naar paardrijdende mensen en er geen mening over hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 15:33

Lovely schreef:
omdat ik me zonet het gerealiseerd dat ik de reincarnatie van wijlen dr. Reiner Klimke niet ben.


Ben je zo jong dan Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:35

Lovely schreef:
Ook een goed idee. Nog wat hapjes erbij en dan gaan we alleen maar kijken naar paardrijdende mensen en er geen mening over hebben.


Kunnen ook iets doen wat niets met paarden te maken heeft, naar een leuk bandje gaan kijken of zo?

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:37

hoi

ook ik vind mezelf helemaal niet kundig eerder knuddig en er zijn momenten dat ik denk gohhh was ik maar gaan schaken.. *LOL* want dan gaat er niks goed. maar er zijn ook momenten dat het wat beter gaat en dan denk ik bij mezelf van nou joycje dat heb je weer goed gedaan. Lachen.
het is ook wel zo dat de beste stuurlui aan wal staan want praktijk is op het moment bij mij niet zo denderend. maar in de theorie weet ik dan wel hoe het moet en kan ik het ook makkelijker overbrengen. zit er dus wel es aan te denken om mijn paard in de stal te zetten en haar es wat voor te lezen uit het theorieboek. Dromen
maar dit topic vind ik erg leuk om te lezen aangezien ik even in een paardrijdipje zit zie ik het toch allemaal weer wat positiever... en ga ik nu met mijn knudigheid maar even naar mijn paardje toe. Lachen

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:44

Roseeeeee! Bart, wanneer heb je de feestmuts-smiley klaar?
Kunnen jullie ook een kunstje? Je oren dubbel klappen of zo? Haha! *hik*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:46

astridh"]
[quote="Lovely schreef:
omdat ik me zonet het gerealiseerd dat ik de reincarnatie van wijlen dr. Reiner Klimke niet ben.


Ben je zo jong dan Schijnheilig
[/quote]

Nee maar als ik De la Gueriniere had genoemd, was ik meteen zo oud geweest. En Klimke is bij iedereen wel bekend hoop ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:48

Rose is prima, bandje ook, als het maar niet van die paardenmiepjestrutmuziek is.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:53

Lovely schreef:
Rose is prima, bandje ook, als het maar niet van die paardenmiepjestrutmuziek is.


He gatver nee zeg jullie nemen niet je kur muziek CD-tjes mee hoor Lips are sealed

Dat wordt nog lachen vanavond met het rechtrichten *hik*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:00

Zwabbertje"]
[quote="Lovely schreef:
Rose is prima, bandje ook, als het maar niet van die paardenmiepjestrutmuziek is.


He gatver nee zeg jullie nemen niet je kur muziek CD-tjes mee hoor Lips are sealed

Dat wordt nog lachen vanavond met het rechtrichten *hik*
[/quote]

Nou Lov, je weet mijn muzieksmaak dus als het aan mij ligt, word het zeker niet een een of ander truttig muziekje, dacht meer aan een goede band. En ook geen house, want zelfs met heel veel drank trek ik dat nog niet.

GEwoon lekkere rockband................................

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:00

uhm als ik kundig was, dan was ik nu wel Z Lachen maar oke. ik kan gewoon rijden, en daar ben ik blij mee, ik donder der niet af, en heb mijn ezeltje behoorlijk redelijk aan het lopen.

Maar ja dat maakt mij echt niet kundig.

groetjes lara

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:28

Tja, is heel moeilijk te zeggen wanneer iemand kundig is. Ik vind mezelf iig NIET kundig, om bij de strekking van dit topic te blijven.

Ik weet theoretisch aardig wat te vertellen, maar ik heb soms super veel moeite om bepaalde dingen in de praktijk te brengen. Het klinkt dan zo simpel, en ik weet precies hoe het volgens de "regels" moet, maar om het in de praktijk te brengen is oooo zo moeilijk.

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die van zichzelf zeggen dat ze kundig zijn. Daar zijn we toch allemaal veel te bescheiden voor.....

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:37

Ook ik vind mezelf niet kundig. De theorie weet ik wel voor een groot deel maar mijn lijf werkt vaak niet mee om het in praktijk te brengen.
Ik weet precies waar mijn zwakke punten liggen en wat ik fout doe. Het is alleen zo vreselijk moeilijk om die fouten af te leren.

Paardrijden is nou typisch zo'n sport die alleen maar moeilijker wordt als je verder komt.

Ruitergevoel heb ik in de afgelopen dertig jaar wel een beetje ontwikkeld maar ik heb absoluut geen talent of zelfs maar aanleg. Daardoor moet ik er echt heel hard voor werken.

Maar ik heb er wel lol in en mijn paard heeft dat ook. Ik heb er een paar zelf ingereden en die waren toch goed te rijden dus een beetje kan ik het gelukkig wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 16:39

Citaat:
Ook ik vind mezelf niet kundig. De theorie weet ik wel voor een groot deel maar mijn lijf werkt vaak niet mee om het in praktijk te brengen.
Ik weet precies waar mijn zwakke punten liggen en wat ik fout doe. Het is alleen zo vreselijk moeilijk om die fouten af te leren.

Naar mijn idee ben je al heel kundig als je durft toe tegeven waar je zwakke punten zijn, dan kun je ze tenminste verbeteren.