Waarom meteen boos als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:35

En ik denk dat juist de mensen die niet van zichzelf zeggen dat ze goed rijden, ook de mensen zijn die inzien dat de meeste fouten niet bij paard maar bij de ruiter liggen.
En zo is het cirkeltje weer rond Knipoog

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:43

Haha, daar moest ik even goed over na denken Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:48

Het probleem dat ik heb is vaak dat mijn lichaam niet naar mij luistert. Ik weet wat ik fout doe maar ik kan het op dat moment niet veranderen.

Voorbeeld: op de linkervolte binnenbeen naar de buitenteugel rijden. Op dat moment is mijn linkerhand (mijn moeilijke hand) sterk, ik weet dat ik die los moet laten en de rechter eraan houden maar ik kan niet. Links is de moeilijke kant van mijn paard en die van mij. Ik heb een scheve rug met drie draaien erin en een torsio. Voor mij is het dan heel moeilijk om recht te blijven.

Net zo'n verhaal is ontspanning, ik weet dat ik mijn lichaam moet ontspannen, maar als iets niet lukt ga ik toch meer spannen waardoor ik aan de teugels trek enz.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:51

Soms wil het dan wel helpen (ik weet dat het moeilijk is), om gewoon even de teugels los te gooien, een rondje te stappen en een liedje te fluiten. Dan opnieuw de teugels pakken, focussen op wat je wilt gaan doen en wat je daarvoor moet doen en het nog eens proberen.
Ik heb welleens van die dagen dat ik echt bijna aan het kookpunt zit, en op deze manier kun je dan zonder boos te worden of te spannen op nieuw beginnnen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:00

Boos worden doe ik eigenlijk vrijwel nooit, eerder op mezelf. Maar inderdaad even uitblussen kan heel nuttig zijn.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:09

Meestal word ik idd boos op me zelf, maar vaak word je in je frustratie ook boos op je paard. Vroeger had ik dat niet door, maar tegenwoordig kan ik dat proces steeds sneller stop zetten.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:48

Jippie schreef:
Tuurlijk is iedereen het met Kawa eens. Maar voorlopig staat Bokt wel vol met vragen als: 'mijn paard wil niet Zus, mijn paard wil niet Zo" Ipv 'ik kan niet.... of het lukt me niet om......'

En dan nog als je een voorzetje geeft van: misschien ligt het wel aan je zelf??? Dan nog gaan mensen er soms keihard tegenin en komen ze zelf met de brilliante oplossing om er een slof/bijzet/tiedeman aan te hangen of om een scherper bitje/spoortje om te binden terwijl ze zelf nog geen deuk in een pakje boter rijden Stoom uit je oren


Je hebt gelijk (en wees me er net ook op in mijn topic )
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik hiermee nooit naar mezelf kijk. Want ik kijk er te vaak heen. Daarom is mijn fjordo ook lekker met mij gaan rijden, ipv ik met haar. We hebben nogal een winterdip gehad omdat ze ging steigeren. Van alles hebben we onderzocht, DA-bloedtest-zadel-zit enz, weken lang niet gereden. Daarna met longeren verder, maar bleek dat ze gewoon geen zin had om te werken Ze heeft 1x een schreeuw en een TIK gekregen toen ze weer op beide achterbenen stond en toen was het over.. Bloos! Heel raar hoe zoiets kan gaan..

Maar dit was een argument tegen, terwijl ik over het algemeen dus wel voor ben. Ik knik dus mee
Met een andere instructrice, waarmee het super klikt, geeft me altijd op het juiste moment aan waar ik iets fout zit of teveel binnenhand bijv. en dan gaat het ook lekker en als ik thuis rij gaat het nooit zo goed als in de les.. Hoe belangrijk is een goeie instructrice.. Lachen

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:32

Ik ben het helemaal met je eens hoor RK. Op ws hoor je ook (te) vaak dat het aan de jury ligt of aan de voorlezer of aan degene in de ring naast je of omdat er een vogeltje laag overvloog of of of Maar je hoort bijna nooit dat je zelf niet op zat te letten of dat je niet helemaal geconcentreerd was of dat je niet goed luisterde of wat dan ook!! Vind het soms best jammer want ws kunnen zo leuk zijn!

cobiie

Berichten: 7322
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:29

Ik heb over dit ondewerp een flinke discussie gehad met mijn (toenmalige) (groeps)springinstructeur.
Het springen met mijn vorige paard ging steeds slechter en van deze instructeur moest ik het dier op zijn flikker geven. Nadat ik dit in het begin trouw deed, wilde ik dit niet meer doen aangezien ik zeer sterk begon te vermoedde dat het aan mijzelf lag. Volgens deze springinstructeur was mijn paard een gevaar voor mij en mijn medegroepsgenoten.

Ik ben toen prive springles van een andere springinstructeur gaan volgen en na een paar prive springlessen ging het steeds beter en beter. Na de eerste priveles heb ik aan deze instructeur gevraagd bij wie (mij of mijn paard) de meeste problemen lagen, hij antwoordde voor meer dan 80% bij mij.
Ik was toen zeer opgelucht omdat te horen, aangezien ik aan mijn eigen genoeg kan verbeteren met de juiste hulp en ik nooit met een levensgevaarlijk paard zou willen gaan springen.
Mensen die mij en mijn paard uit de groepsles kende waren zeer verbaasd over de rust en kalmte die we kregen met springen.

Dus het is niet altijd de ruiter die het niet wil inzien, maar slechte instructie kan hetzelfde effect hebben.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:41

Ik ben het helemaal met je eens RK. Mensen geven véél te vaak het paard de schuld.

Als er bij mij iets niet lukt, probeer ik niet boos te worden, omdat ik weet dat ik het zelf fout doe. Wat ik dan doe, is proberen totaal te ontspannen. Ik ga met een lang teugeltje een paar rondjes scheuren in galop en ik probeer hem daarna rustig weer op te pakken. Voor mij helpt dat een hoop.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:57

Tsjah voor sommige dingen geef ik idd mijn paard de schuld. Of naja mijn paard ik rijd hem 2 keer in de week de andere dagen wordt hij door de eigenaaresse bereden, als hij dan niet naar mij luistert zoek ik niet altijd de fout bij mezelf. Maar de meeste fouten zitten toch bij mij, maar ook een deel aan hoe hij gereden wordt door de eigenaaresse.

Ik denk dat je pas echt wat leert als je je eigen fouten ziet, dan pas kan je snappen waarom een paard niet luister, en waarom een paard bepaalde reacties geeft.

Helaas heb iok geen les, dus is fouten ontdekken egr moeilijk.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:32

ik ben het er opzich wel mee eens, toch vind ik het niet altijd kloppen.
Sommige paarden zijn zo verpest dat de ruiter die er op dat moment opzit, alles op de goede manier doet maar er toch niet het goede uitkomt. Maar in dat geval is dat verpesten natuurlijk wel weer de schuld van een ruiter of verschillende ruiters, en ligt het niet aan het paard.
toch kan ik me nog wel wat frustatie herinneren als ik op een manegepaard zat, totaal niet lekker te rijden en ik kreeg die opmerking van het ligt aan jezelf.
Maar op paarden die alleen ik rijd, geef ik onmiddelijk toe, dat alles aan mezelf ligt.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:33

iedereen geeft toe dat het aan hun zelf ligt.
maar puntje bij paaltje.
ja ik durf eerlijk toe tegeven dat ik ongeveer 2 jaar geleden toen ik met pjotr begon heel erg oneerlijk tegenover hem was.
pjotr kon toen nog niks maar ik verwachte wel veel van hem, ik toen dus zelf maar wat zitten proberen.
vorig jaar ben ik dan toch tot het besluit gekomen (door de reacties op bokt enzovoort) om les te gaan nemen.
toen pas zag je dus eigenlijk vooruitgang.
zelfs nu met mn paardje die bijna 2,5 is.
ik kan nog niet rijden ofzo maar ik heb wel al les.
alleen maar omdat ik het goed wil doen.
dus ik geef toe dat ik het fout heb gedaan maar er wel van heb geleerd.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:59

runningkawa schreef:
Dat heb ik zo ook precies gehad ritchje
toen ik jonger was, reed ik goed vond ik en het paard was fout.
maar enkele paarden later, trof ik er ook 1 die me wel ff liet weten wanneer ik teveel met m'n hand deed. onterecht een tik gaf.
Gouden paardjes zijn dat


Hier precies hetzelfde!
Ik heb een tijdje iemands paard gereden, toen iemand in het ziekenhuis lag.

Echt zo een paardje: iets te veel binnenteugel en WAM een mooie schuine bok! Echt zo van: en als je nou niet van die teugel afblijft, dan ga je dr af hoor!

Ik weet dat er dingen zijn die ik niet perfect doe, heel veel zelfs. Ik weet ook dat ik nooit alles zal leren. Maar ik doe mn best en ik zie wel hoe ver t allemaal komt.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:03

pjotr schreef:
iedereen geeft toe dat het aan hun zelf ligt.
maar puntje bij paaltje.
ja ik durf eerlijk toe tegeven dat ik ongeveer 2 jaar geleden toen ik met pjotr begon heel erg oneerlijk tegenover hem was.
pjotr kon toen nog niks maar ik verwachte wel veel van hem, ik toen dus zelf maar wat zitten proberen.
vorig jaar ben ik dan toch tot het besluit gekomen (door de reacties op bokt enzovoort) om les te gaan nemen.
toen pas zag je dus eigenlijk vooruitgang.
zelfs nu met mn paardje die bijna 2,5 is.
ik kan nog niet rijden ofzo maar ik heb wel al les.
alleen maar omdat ik het goed wil doen.
dus ik geef toe dat ik het fout heb gedaan maar er wel van heb geleerd.


Daarom is les ook zo belangrijk. Je ziet zelf niet objectief waar je mee bezig bent.
Ik heb altijd les gehad, en nu nog steeds les. Hierdoor krijg ik ook wekelijks te horen wat ik moet doen om mijn paard te verbeteren en wat ik zelf nog aan mezelf kan veranderen. Als je dat wekelijks hoort, weet je gewoon dat er dingen zijn die je nog fout doet.

Toch heb ik een periode gehad dat ik niet door had wat ik fout deed. Ik reed toen in een les met mensen de veel minder goed reden dan ik en dus lag de lat wat lager. Ik hoorde alleen maar: goed zo, mooi zo, netjes en goed opgelost.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:25

Myra1 schreef:
[Daarom is les ook zo belangrijk. Je ziet zelf niet objectief waar je mee bezig bent.
[/quote]

Wat ook heel confronterend kan werken, is iemand met een videocamera naast de bak zetten. Dan een weekje wachten (als je direct kijkt weet je nog te goed wat je aan het doen was en kun je niet goed objectief zijn) en die band eens afspoelen en kritisch bekijken. Vaak zie je dingen waar van je helemaal niet wist dat je ze gedaan had!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:20

Dat ken ik Pjotr. Ik had alleen mijn manege ervaring en een groene Gammon op stal staan. Ik verwachtte dus ook heel wat van hem en kon niet 1 2 3 goede instructie krijgen.
Zo hé als er 2 niet op 1 lijn zaten waren Gam en ik dat wel!! Maar goed, door de begeleiding van mijn stalhoudster ben ik na gaan denken en kan ik nu op een goede manier tegen leren paardrijden aankijken Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:01

Maar als mijn paard nou gewoon zo slim is dat hij iedere keer in draf valt als jij stopt met drijven. Of hij gaat terug naar arbeidsdraf tijdens middendraf als je braaf zegt....
Ligt het dan ook aan mij? Ik kan toch niet de hele tijd blijven drijven in galop, dat is niet eerlijk, en dan word hij doof voor het been.
Ik moet hem ook belonen als hij wel strekt??

(hoe denken jullie hierover, pony is inmiddels verkocht)

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:05

Nou ik heb geleerd dat je dan een klein tikje moet geven, want hij moet ook eens leren dat hij eens door moet lopen.. *maar de preciese weet ik niet want ik heb het nooit meegemaakt, of wel maar dat was al 3 jaar geleden Bloos! *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:12

idd consequent een tik bij geven.
maar dat bedoel ik niet als boos zijn, paard de schuld geven.

met dit topic bedoel ik mensen waarvan je dus bv zegt (ff dit voorbeeld aanhoudend)
je bent niet consequent genoeg en daarom doet je paard dat en die dan gaan schreeuwen dat ze wel consequent zijn en goed rijden, bla bla en zeggen dat het gewoon een ku. knol is.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:22

hoeveel mensen geven niet de computer de schuld als daar iets niet lukt?

ipv te controleren of ze wel op de juiste knopjes drukken, is de computer het rotding dat niet meewerkt

terwijl die kan er helemaal niets aan doen, is gewoon geprogrammeert op een bepaalde manier, en kan niet meer dan dat, en als jij niet de juiste 'hulpen' aan je computer geeft, doet ie ook niet wat je wil.

zo zitten ook veel mensen op hun paard denk ik altijd maar, denken niet na dat hun misschien de verkeerde hulpen geven, het paard iets misschien niet kan, maar het paard is het rotbeest wat niet meewerkt.

(en ja ook in ben daar niet onschuldig aan)

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:27

Feufollet"]
[quote="Myra1 schreef:
[Daarom is les ook zo belangrijk. Je ziet zelf niet objectief waar je mee bezig bent.
[/quote]
Wat ook heel confronterend kan werken, is iemand met een videocamera naast de bak zetten. Dan een weekje wachten (als je direct kijkt weet je nog te goed wat je aan het doen was en kun je niet goed objectief zijn) en die band eens afspoelen en kritisch bekijken. Vaak zie je dingen waar van je helemaal niet wist dat je ze gedaan had!


Dat doe ik ook standaard! Zowel met vrijrijden als met lessen. Met lessen is het soms ook heel handig als je op dat moment tegen een probleem aanloopt waar je niet 123 uitkomt. Na hulp van je instructeur zie je dan bijvoorbeeld heel erg goed wat je al die tijd fout doet en wat er voor nodig is om het wel goed te doen.

Maar het is confronterend en je moet zelfkritiek kunnen geven. Ik kan dat wel. Soms niet meteen, maar vaak achteraf als ik er over nadenk weer wel.

Zo had ik onlangs een proef gereden die naar mijn mening wel aardig ging. Niet spetterend, maar "wel aardig". Toen zei - onder andere - Runningkawa tegen mij dat het een flauwe proef was, helemaal niet voorwaarts en niet winstpuntwaardig. Op dat moment deelde ik dat gevoel niet, maar later weer wel, want ik ben daar over na gaan denken en kwam tot de conclusie dat ik inderdaad te "safe" wilde rijden. De keer daarop heb ik wel alle registers opengetrokken en was de proef direct 2 wp waardig!

Maar je moet ook durven jezelf soms bij tijd en wijle af te kraken....

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:31

Ik weet dat heel veel dingen aan mij liggen, maar ook aan mijn verzorgpony. Wij zijn gewoon geen goede combi, wij zijn zelf nog beginners en moeten alles leren. Zou de één nou ervaren zijn, zou de ander daar weer van kunnen leren.
Maar het voordeel daar weer aan is, dat je ons allebei ziet groeien. Ten opzichte van de eerste privéles, merk ik dat wij beide erg vooruit gegaan zijn, bijvoorbeeld de voltes zijn meer ronder, ipv vierkanter. Hier hadden wij samen problemen mee, ik wist niet precies hoe ik de hulpen moest geven en mijn verzorgpony's was zo vierkant als een doos.

Ik probeer zo consequent mogelijk te zijn, alleen er is één nadeel. De eigenaar is dat soms niet, wat het voor mij heel erg moeilijk gemaakt heeft om bijvoorbeeld het stilstaand poepen er uit te krijgen.

Ik vind dat als je genoeg consequent bent, heel ver kan komen, als dat je af en toe door de vingers ziet.

Saar4
Berichten: 2356
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:46

Ik kan daar zo slecht tegen als mensen direct de fout bij het paard gaan zoeken. Vaak is het denk ik ook uit onmacht.

Ik ben de sukkel die wel altijd probeert de fout eerst bij zichzelf te zoeken. Ik zeg altijd tegen mezelf: "ik durf te wedden dat als Anky nu op dit paard zou stappen hij 10 keer beter loopt, rara aan wie het probleem dus ligt" Helpt wel. Haha!

Ik vind het altijd wel leuk om uit te puzzelen waar iets nou mis gaat. Sluit ik mijn hand te lang, ontspan ik juist te veel enz. Soms denk ik wel eens dat ik echt niet kan paardrijden, maar er zijn ook momenten dat het zo fijn gaat dat mijn pony op iedere spierbeweging van mij reageert en mijn instructrice enthousiast staat te roepen dat ze 300000 euro waard is. Daar doe ik het voor. Het is ook wel leuk dat ik op veel verschillende paarden rij en dus gedwongen ben veel aan mezelf te sleutelen. Ik merk dat ik daar wel van vooruit ga.

Hoewel ik ook af en toe mijn geduld verlies hoor Schijnheilig Vooral als ze weer eens zo extreem schrikkerig is.
Jij stomme *******knol! Ik eet je op met kerst!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:36

Sommige mensen snappen het gewoon echt niet.
Bijv. iemand tegen wie ik vaak moet rijden, en nu ook net in de M1 zit, en elke x rond de 140 punten rijd.

Dus mn ma en ik zeiden misschien moet je eens een paar weekjes thuis blijven en lessen.

Nee als ik thuis blijf dan doet ie het helemaal niet meer. Verward
Je pony zou zich eerder opgelucht voelen, een 19-jarige die elk weekend 1 en soms zelfs 2 moet lopen onder iemand die alleen kan trekken en slaan.


Vroeger dacht ik ook dat ik aardig kon rijden, maar hoe verder je komt hoe meer je merkt dat je het niet kan, maar dat kan ook aan mij liggen Haha!