hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:32

Lenteklokje schreef:
Tango1979 schreef:
Wat ik ook een fijne oefening vindt, is rechtsom na de hoek wenden richting A of C. Met je linkerteugel zorg je dat zijn voorbenen naar die A of C gaan. Met je rechterbeen drijf je de achterbenen iets naar buiten. Dit kan je in stap draf en galop proberen en is gewoon een B/L oefening. Goed opletten dat je rechterhand smakelijk blijft en vooral niet gaan knijpen of je rechterkuit optrekken. Mooi je binnenbeen lang laten.

Even visualiseren of ik deze kan volgen: dus rechtsom, ik kom de hoek uit en dan afwenden naar de overkant en dan met een paar wijkende pasjes naar A?


Rechtsom bijvoorbeeld van K naar C wenden of van M naar A. Het lijkt dus of je van hand veranderen inzet, maar omdat je naar A of C rijdt (ipv M of K) blijf je op dezelfde hand.

Dan idd met je rechterbeen opzij vragen en met je linkerteugel paard op de juiste lijn houden.

Dorine92
Berichten: 5380
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:10

Tango1979 schreef:
Wat ik ook een fijne oefening vindt, is rechtsom na de hoek wenden richting A of C. Met je linkerteugel zorg je dat zijn voorbenen naar die A of C gaan. Met je rechterbeen drijf je de achterbenen iets naar buiten. Dit kan je in stap draf en galop proberen en is gewoon een B/L oefening. Goed opletten dat je rechterhand smakelijk blijft en vooral niet gaan knijpen of je rechterkuit optrekken. Mooi je binnenbeen lang laten.

Waarom zou je de achterbenen naar buiten willen drijven? Ik zou namelijk niet weten waarom je dat zou willen

Dorine92
Berichten: 5380
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:12

Lenteklokje schreef:
Goedemorgen Elisa en Dorine,
tja heel eerlijk: in galop ben ik al tevreden als ik in een ontspannen, gecontroleerde galop 1 ronde kan maken. Linksom buigt hij eigenlijk teveel in naar links en moet ik voor mijn gevoel iets buitenstelling aan houden, zodat ie recht galoppeert. Gaat nu redelijk, blij mee. Rechtsom echter is natuurlijk zijn moeilijke kant en die is in galop lastig hoor. Maar ik ga zeker over x weken terug lezen in dit topic, want ik hou van slangevoltes in draf, maar in galop nog een brug te ver :j

Snap ik. Je bent in ieder geval al goed bezig door linksom met buitenstelling te rijden.
Die slangenvoltes en het daarbij over de schouder laten vallen kun je natuurlijk ook in draf doen

Dorine92
Berichten: 5380
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:13

Lenteklokje schreef:
Gisteren heb ik overigens bewust met rechterkuit naar linkerhand toegewerkt, en ik merk dat hij al veel beter te corrigeren is, ik voel de massa dan iets naar links gaan, en heb paard meer tussen "2 benen".

Klinkt goed!

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 15:17

beste mensen, lekker geoefend met paard dit weekend, verschillende figuren, overgangen en tempowisselingen en ook de galop doet hem goed. In die zin dat de draf na de galop dan weer beter gaat. Ik vraag me wel af in hoeverre ik aan het begin van de training, als ie nog los en warm moet lopen, kan verwachten dat ie al stelling en buiging aan neemt op rechts. Het lukt mij wel om met rechterkuit gewicht naar links te plaatsen en paar pasjes wijken voor rechterbeen lukt ook (in stap) maar die stelling naar binnen in draf in de hals is het eerste kwartier moeilijk. Ik houd moed maar het lukt nog niet echt. Na een minuut of 20 en zeker na de galop lukt het steeds een beetje meer. Dus zit me af te vragen of ik niet de voltes op rechts beter kan verplaatsen richting het eind van de training.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:47

Dorine92 schreef:
Tango1979 schreef:
Wat ik ook een fijne oefening vindt, is rechtsom na de hoek wenden richting A of C. Met je linkerteugel zorg je dat zijn voorbenen naar die A of C gaan. Met je rechterbeen drijf je de achterbenen iets naar buiten. Dit kan je in stap draf en galop proberen en is gewoon een B/L oefening. Goed opletten dat je rechterhand smakelijk blijft en vooral niet gaan knijpen of je rechterkuit optrekken. Mooi je binnenbeen lang laten.

Waarom zou je de achterbenen naar buiten willen drijven? Ik zou namelijk niet weten waarom je dat zou willen


Gehoorzaamheid voor de rechterkuit en controle over de linkerschouder. Een soort van wijken voor de rechterkuit, over een diagonaal,zonder over de linker schouder eruit te laten vallen. Eigenlijk hetzelfde idee als wijken over de hoefslag

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 20:17

Suzanne F. schreef:
Rechtsom goed contact houden op de linkerteugel en met je rechterbeen de bolle kant als ware wegrijden naar links. Hij moet goed door en aan je linkerteugel komen, dan pas kan er meer gewicht weg van rechts. Je rechterteugel makkelijk houden, laat je niet verleiden tot rechts vasthouden.

dag Suzanne, ik heb dit oude topic van mij erbij gehaald want het is nu weer actueel voor mij. Jouw antwoord vond ik heel duidelijk. Mijn paard, linksgebogen, valt op de rechterhand naar binnen, door mijn rechterbeen heen. Ik corrigeer met mijn rechterkuit, dan voel ik gewicht al iets naar buiten gaan. De moeilijkheid is wel de stelling die hij dan aanneemt, naar buiten toe, dit voelt niet lekker, hij loopt dan scheef weg. en in de les kreeg ik te horen "teugels naar binnen, iets van de hals af" maar dat helpt niet echt, hij zal toch eerst zijn gewicht en massa op het buitenbeen moeten krijgen? En dat krijg ik voor elkaar door de linkerteugel iets meer aan te nemen en rechts wat losser te laten? Als hij dan inderdaad meer massa op links krijgt, dan pas kan ik voorzichtig vriendelijk mijn binnenteugel van de hals af doen.
Bedankt voor de reactie, groeten

Janneke2

Berichten: 23058
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:09

Als het zo is, dat hij meer gewicht op het rechter voorbeen heeft, is het effect zichtbaar op de rechterhand. (Waarschijnlijk kleeft hij linksom aan het schot.)

Ik zou zelf geen kuit gebruiken (voorwaarts drijvende hulp) om het gewicht naar links te brengen, maar knie en dijbeen.
Tegen de tijd dat er voldoende gewicht op linksvoor komt, kan het dier hals en hoofd wel naar rechts brengen (maar eerder kan het niet: het is een compensatie voor het ongelijke gewicht, en dat ongelijke gewicht moet via de 'buik'spieren worden opgeheven).

capopjekop

Berichten: 30714
Geregistreerd: 30-11-03

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:43

Rijtechnische tips heb je al gehad. Maar heb je er ook al eens een osteopaat bij gehad?

We hebben mijn pony na jaren niks doen weer opgepakt en zij had ook moeite met rechter stelling. Nadat ze behandeld was door de osteopaat was ze zoveel losser in haar lichaam en ging de stelling meteen aanzienlijk beter.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:03

Janneke2 schreef:
Als het zo is, dat hij meer gewicht op het rechter voorbeen heeft, is het effect zichtbaar op de rechterhand. (Waarschijnlijk kleeft hij linksom aan het schot.)

Ik zou zelf geen kuit gebruiken (voorwaarts drijvende hulp) om het gewicht naar links te brengen, maar knie en dijbeen.
Tegen de tijd dat er voldoende gewicht op linksvoor komt, kan het dier hals en hoofd wel naar rechts brengen (maar eerder kan het niet: het is een compensatie voor het ongelijke gewicht, en dat ongelijke gewicht moet via de 'buik'spieren worden opgeheven).


Sinds wanneer is eenzijdige kuitdruk een voorwaartse hulp? Hoe rijd jij überhaupt zijgangen als je paard niet op eenzijdige kuitdruk opzij kan laten gaan? Hoe maak je het verschil tussen een SB, wijken, travers of appuyement als paard niet voor de kuit kan wijken? Zoals het wijken zelfs heet eigenlijk.
Het is juist heel normaal, twee kuiten is voorwaarts, 1 is zijwaarts/omheen buigen. De plek van de kuit en andere hulpen maken het verschil tussen de diverse zijgangen.

Er is niks mis met de eenzijdige kuithulp om paard opzij te laten gaan, zoals ts aangeeft werkt het. De stelling is idd nog niet van belang op zo'n moment en eigenlijk jammer dat jouw instructie dat wel wil, ts. Let alsjeblieft op dat je niet de sterke kant meer aan gaat nemen.
En ga aan de gang met het achterbeen welke hij niet onder wilt zetten. Dat is bijna altijd de reden dat ze scheef zijn. Dan kan je wel de voorkant recht willen krijgen, maar zal nooit echt recht worden als het achterbeen er naast blijft, want die duwt continu het gewicht naar 1 schouder. Dan ben je eigenlijk van voor naar achter aan het rijden ipv achter naar voor. Het is niet zo zwart wit dat je aan 1 ding tegelijk kan werken, maar alleen aan de schouders terwijl bijna elk paard vanuit achterbenen scheef loopt werkt niet. Dan kan je misschien de schouder beter krijgen maar ga je het voelen in de aanleunong of als je wel aan achterhand gaat werken komt alles net zo hard terug. Dus niet alleen denkennaan gewicht naar andere schouder, ook het achterbeen eronder krijgen wat hij ernaast zet.

Dorine92
Berichten: 5380
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:29

Tango1979 schreef:
Dorine92 schreef:
Waarom zou je de achterbenen naar buiten willen drijven? Ik zou namelijk niet weten waarom je dat zou willen


Gehoorzaamheid voor de rechterkuit en controle over de linkerschouder. Een soort van wijken voor de rechterkuit, over een diagonaal,zonder over de linker schouder eruit te laten vallen. Eigenlijk hetzelfde idee als wijken over de hoefslag

Bij wijken duw je geen achterbenen naar buiten hoor. En dat wil je ook helemaal niet want daar krijg je een links gebogen paard niet mee recht. Je wilt juist dat hij buigt om je rechterbeen. Dus het laatste wat je wilt is de achterbenen naar buiten duwen met je rechterbeen. Dat is juist precies wat je absoluut niet wilt.

Lokii

Berichten: 196
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:06

Wat een interessant topic. Ik loop tegen dezelfde dingen aan en kan de tips goed gebruiken. Ik begin bijna altijd met grondwerk voordat ik ga rijden. Zo kan ik hem losmaken zonder zelf in de weg te zitten. Als ik les heb stap ik er wel meteen op. Dan krijg ik goede instructie voor het losmaken en recht richten. Zelf lukt dit mij helaas nog niet goed genoeg en soms komt er dan protest. Als ik eerst grondwerk doe uit hij dit gerag nooit. Misschien heb je hier wat aan, verder veel succes :)

Janneke2

Berichten: 23058
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:28

@ MWM: ik heb geen idee of ik dat kan, mijn paard laten wijken voor eenzijdige kuitdruk.
Zijwaarts doe ik per dijbeen.
(Wijken en appuyeren; voor SB en travers vraag ik lengtebuiging.)

Eenzijdige kuitdruk is bij mij aan"sporen" van het desbetreffende achterbeen.

MyWishMax

Berichten: 25582
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:31

appuyement zonder lengtebuiging? Dat is geen appuyement dan. Maar je kan dus niet uitleggen hoe je dan het verschil maakt?

Elisa2

Berichten: 37957
Geregistreerd: 31-08-04

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:46

Ik denk dat er niet te moeilijk gedacht moet worden, eenzijdige kuitdruk is opzij. Maar kuitdruk is alleen been aanleggen (niet optillen) dus gewicht van de ruiter op het been waar ze voor opzij moeten gaan (rechterbeen dus) been lang houden, kuit aanleggen. Zo simpel kan het zijn.

Fokker321
Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-22

Re: hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:00

Interessante vraag! Even bijlezen.

Janneke2

Berichten: 23058
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:42

MyWishMax schreef:
appuyement zonder lengtebuiging? Dat is geen appuyement dan. Maar je kan dus niet uitleggen hoe je dan het verschil maakt?


Off topic, maar goed.
Het zijwaarts vraag ik per dijbeen.

Lengtebuiging vraag ik oa. in travers (ik noemde geen hulpen, 'maar die weet je vast wel')
en appuyeren doe ik als travers + zijwaarts.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-05-24 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4304
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:42

Zoals al eerder gezegd, rechtsom zeker niet proberen stelling te vragen met je rechterteugel, maar probeer een constant contact te krijgen op je linker teugel. Wel kun je proberen je beide handen wat meer naar rechts te brengen (let op, linkerhand nooit over de hals brengen want dan blokkeer je hem) en daarmee de linker schouder naar binnen plaatsen. Dus eigenlijk stuur je zo, met linkerstelling, met contact op links, je paard de rechter volte op met je buiten teugel. Als je paard dan naar binnen gaat vallen op die volte, dan is je been aan de beurt en kun je inkomen met je rechterkuit. Heel voorzichtig en gedoseerd, en met behoud van dat contact aan de linkerteugel. Zo wordt je paard stukje bij beetje steeds rechter op die volte (recht op de lange zijde komt pas later, nadat ie recht is op de volte). Als ie recht is aan je rechterbinnenbeen, dan pas kun je eens met je rechterteugel een heel klein beetje stelling gaan vragen. Let op, dit is niet in 1 keer, dit is een proces van weken/maanden heel consequent rijden voordat je er aan toe bent om een keer een beetje rechter stelling te gaan vragen.

Linksom probeer je ook te voorkomen dat je paard stelling neemt en/of verbuigt. Wat fijn voelt als lengtebuiging, is hoogstwaarschijnlijk een valse (ver-)buiging. Ook hier proberen in deze fase, geen stelling te nemen, en linksom met je buitenbeen heel waakzaam voorkomen dat de achterhand uitzwaait. Eigenlijk moet je linksom in deze fase ook proberen te voorkomen om stelling te vragen, maar linksom aan je binnenbeen naar je buitenteugel, maar dus met een heel waakzaam rechterbuitenbeen.

Drijven met je dijbeen heb ik nog nooit van gehoord. Bovenbenen dienen in mijn ogen te allen tijde juist zo los mogelijk te zijn. Alles wat je met je bovenbenen knijpt, beperk je het paard in zijn beweging mee.

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 13:28

Janneke2 schreef:
Als het zo is, dat hij meer gewicht op het rechter voorbeen heeft, is het effect zichtbaar op de rechterhand. (Waarschijnlijk kleeft hij linksom aan het schot.)

Ik zou zelf geen kuit gebruiken (voorwaarts drijvende hulp) om het gewicht naar links te brengen, maar knie en dijbeen.
Tegen de tijd dat er voldoende gewicht op linksvoor komt, kan het dier hals en hoofd wel naar rechts brengen (maar eerder kan het niet: het is een compensatie voor het ongelijke gewicht, en dat ongelijke gewicht moet via de 'buik'spieren worden opgeheven).

klopt Janneke, op de linkerhand is hij geneigd meer naar buiten te gaan, (ik heb geen schot :-) dit is nog wel te corrigeren met mijn rechterbeen. Op de rechterhand echter valt hij compleet naar binnen. Ga ik vanavond oefenen dat ik gewicht meer op links krijg. Dank je wel

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 13:31

capopjekop schreef:
Rijtechnische tips heb je al gehad. Maar heb je er ook al eens een osteopaat bij gehad?

We hebben mijn pony na jaren niks doen weer opgepakt en zij had ook moeite met rechter stelling. Nadat ze behandeld was door de osteopaat was ze zoveel losser in haar lichaam en ging de stelling meteen aanzienlijk beter.

dag, ik heb geen ervaring met een osteopaat, goed dat je het aan geeft. Echter als ik hem in de wei zie lopen en rollen etc, en ook aan de longe, dan zie ik geen belemmering. Hij is fit en vitaal. Rijtechnisch is er nog veel te halen. Ik rijd ook veel buiten, op groenstroken, daar kan ik hem ook rechtstellen.

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 13:36

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:
Als het zo is, dat hij meer gewicht op het rechter voorbeen heeft, is het effect zichtbaar op de rechterhand. (Waarschijnlijk kleeft hij linksom aan het schot.)

Ik zou zelf geen kuit gebruiken (voorwaarts drijvende hulp) om het gewicht naar links te brengen, maar knie en dijbeen.
Tegen de tijd dat er voldoende gewicht op linksvoor komt, kan het dier hals en hoofd wel naar rechts brengen (maar eerder kan het niet: het is een compensatie voor het ongelijke gewicht, en dat ongelijke gewicht moet via de 'buik'spieren worden opgeheven).


Sinds wanneer is eenzijdige kuitdruk een voorwaartse hulp? Hoe rijd jij überhaupt zijgangen als je paard niet op eenzijdige kuitdruk opzij kan laten gaan? Hoe maak je het verschil tussen een SB, wijken, travers of appuyement als paard niet voor de kuit kan wijken? Zoals het wijken zelfs heet eigenlijk.
Het is juist heel normaal, twee kuiten is voorwaarts, 1 is zijwaarts/omheen buigen. De plek van de kuit en andere hulpen maken het verschil tussen de diverse zijgangen.

Er is niks mis met de eenzijdige kuithulp om paard opzij te laten gaan, zoals ts aangeeft werkt het. De stelling is idd nog niet van belang op zo'n moment en eigenlijk jammer dat jouw instructie dat wel wil, ts. Let alsjeblieft op dat je niet de sterke kant meer aan gaat nemen.

dag MyWish, check: een linksgebogen paard is geneigd om rechterteugel maar aan te nemen (check?) dus ik laat rechts iets los en houd conctact met links. Hij is zacht in de mond dus dat lukt wel.

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 13:41

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:
Als het zo is, dat hij meer gewicht op het rechter voorbeen heeft, is het effect zichtbaar op de rechterhand. (Waarschijnlijk kleeft hij linksom aan het schot.)

Ik zou zelf geen kuit gebruiken (voorwaarts drijvende hulp) om het gewicht naar links te brengen, maar knie en dijbeen.
Tegen de tijd dat er voldoende gewicht op linksvoor komt, kan het dier hals en hoofd wel naar rechts brengen (maar eerder kan het niet: het is een compensatie voor het ongelijke gewicht, en dat ongelijke gewicht moet via de 'buik'spieren worden opgeheven).


En ga aan de gang met het achterbeen welke hij niet onder wilt zetten. Dat is bijna altijd de reden dat ze scheef zijn. Dan kan je wel de voorkant recht willen krijgen, maar zal nooit echt recht worden als het achterbeen er naast blijft, want die duwt continu het gewicht naar 1 schouder. Dus niet alleen denken aan gewicht naar andere schouder, ook het achterbeen eronder krijgen wat hij ernaast zet.

Dit is een goed punt, om ook het achterbeen actief te krijgen. Ik werk aan overgangen en tempowisselingen. En slangenlijnen, achtjes etc. Soms heeft hij wat minder looplust en dan gaan dit soort dingen moeilijker. Als hij meer looplust heeft dan kan ik hem ook achter er beter onder krijgen (misschien ook wel logisch )

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 13:47

Lokii schreef:
Wat een interessant topic. Ik loop tegen dezelfde dingen aan en kan de tips goed gebruiken. Ik begin bijna altijd met grondwerk voordat ik ga rijden. Zo kan ik hem losmaken zonder zelf in de weg te zitten. Als ik les heb stap ik er wel meteen op. Dan krijg ik goede instructie voor het losmaken en recht richten. Zelf lukt dit mij helaas nog niet goed genoeg en soms komt er dan protest. Als ik eerst grondwerk doe uit hij dit gerag nooit. Misschien heb je hier wat aan, verder veel succes :)

dag Lokii, wat bedoel je met grondwerk? Ik laat 'm wel eens aan de enkele longe lopen. Maar ik zag laatst ook een video van Atletische rijkunst waarbij het paard wordt losgestapt aan de hand.

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 13:51

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er niet te moeilijk gedacht moet worden, eenzijdige kuitdruk is opzij. Maar kuitdruk is alleen been aanleggen (niet optillen) dus gewicht van de ruiter op het been waar ze voor opzij moeten gaan (rechterbeen dus) been lang houden, kuit aanleggen. Zo simpel kan het zijn.

klopt Elisa, zo heb ik het ook geleerd en mijn paard ook. Een paar pasjes wijken voor mijn rechterkuit zodat gewicht van het paard meer op links komt, dit voel ik dan ook wel dus dat is een goede oefening :-)

Lenteklokje
Berichten: 350
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 14:01

oji schreef:
Zoals al eerder gezegd, rechtsom zeker niet proberen stelling te vragen met je rechterteugel, maar probeer een constant contact te krijgen op je linker teugel. Wel kun je proberen je beide handen wat meer naar rechts te brengen (let op, linkerhand nooit over de hals brengen want dan blokkeer je hem) en daarmee de linker schouder naar binnen plaatsen. Dus eigenlijk stuur je zo, met linkerstelling, met contact op links, je paard de rechter volte op met je buiten teugel. Als je paard dan naar binnen gaat vallen op die volte, dan is je been aan de beurt en kun je inkomen met je rechterkuit. Heel voorzichtig en gedoseerd, en met behoud van dat contact aan de linkerteugel. Zo wordt je paard stukje bij beetje steeds rechter op die volte.

beste Oji, dit is goede feedback, dank. Ik heb eerlijk gezegd best vaak rechtsom geprobeerd om stelling naar binnen te vragen met mijn rechterteugel. Als een soort van basishulp in wendingen en voltes rechtsom. Even verder redenerend: Contact met linkerteugel, snap ik, maar dan neemt hij wel stelling naar buiten aan (?) Ik lees dat dit ook de bedoeling is? Dus ik zet de grote volte naar rechts in met iets stelling naar buiten (?)