Rijden jullie vaak met sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:11

Ik heb een jong paard (4) en ben meteen begonnen met kleine spoortjes. Ik vond het heel belangrijk dat ie meteen goed voorwaarts was. Ik kreeg m toen ie 2 maanden onder het zadel was en dat vrouwtje reed mmet zweep en sporen. Toen ik me goed voorwaarts had in alle 3 de gangen ebn ik regelmatig zonder sporen gaan rijden (1 à 2 keer per week) en zonder dei sporen ben ik er ook erg mee bezig geweest dat ie altijd voorwaarts ging op mijn benen. ik rijd nu nog 1 keer per week zonder sporen om m goed aan het been te houden en ik merk weinig verschil, behalve dan in wijken en dat soort dingen. Dan ben ik nog net ff dat extratje nodig. Ik rijd trouwens met sporen van +- een cm. Standaart sporen dus, langer heb ik ze niet eens. Ook met mijn Z2 pony reed ik alle oefeningen moeiteloos zonder sporen, misschien dat het scheelt dat ik lange benen heb en daar genoeg kracht uit haal. Ik weet het niet.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:20

Ik rijd niet altijd met sporen. Soms is het wel lekker haar net even extra bij te kunnen springen. Dat ze net iets actiever is. Als ik met rijd, rijd ik met kleine knopspoortjes. Ik heb ook een tijdje met wat langere stompe sporen gereden, maar ik vond dat niet echt meer nodig.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:04

nooit, ik wil mn paard niet vooruit porren, en aan de teugels trekken om te kunnen stoppen,
ik train mn paard zo dat ze op mn zit reageert, iets voorover is sneller, iets naar achteren is langzamer,
hou niet van sporen, me paard ook niet denk ik...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:33

Ik Rijd nooit met sporen , vind het ook klinklare onzin,
en gelul om het te gebruiken voor het paard voorwaarts te rijden, meestal ligt het gewoon bij jezelf.
Sporen is gewoon een hulpmiddel omdat je er zelf niets van bakt!

Sorry als ik nu mensen ''kwets'' maar ik wil mee paard niet vooruit PORREN, ik wil dat me paard het voor mij doet enen niet omdat ie in zijn mond wordt gerukt en gezaagd en naar voren wordt geschopt.

Ik sluit me helemaal bij SuperRoos aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:46

Sporen kunnen wel helpen het paard aan het been te maken zodat je later geen sporen meer nodig hebt!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:46

Ik rijd ook noooit met die marteltuigen, ik vraag gewoon netjes aan mijn paard: 'wil je alsjeblieft iets harder??' Als ie het dan niet doet dan zal er wel een goede reden zijn waarom ie het niet doet dus zet ik hem maar weer op stal. En die Anky en die springruiters die allemaal met sporen rijden, die kunnen dus gewoon écht niet rijden he dat ze die sporen nodig hebben!!!

Gaaaap

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:48

Kijk deze reacies, zijn te verwachten.
Somigge mensen die snappen niet wat somigge bedoelen, maar ach als ze nog wat jaartjes paarden ervaring opdoen en wat flinke trappen krijgen zal het ooit wel goed met ze komen ..................................

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:50

dola schreef:
Kijk deze reacies, zijn te verwachten.
Somigge mensen die snappen niet wat somigge bedoelen, maar ach als ze nog wat jaartjes paarden ervaring opdoen en wat flinke trappen krijgen zal het ooit wel goed met ze komen ..................................


sorrie Dola, loop al wat jaartjes mee en ben het meer met Laura eens dan met jou .... sorrie

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:52

Ja dat kan, ik vind gewoon dat als je je paard op zulke manieren voruit krijgt.Nou er is voor mij een hele andere manier, en Een vriendelijkere manier. En als andere daar niks van ,moeten hebben, okay.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:54

Gaat niet om het vooruit, het gaat om aan het been zijn..... Een paard rij je niet vooruit met sporen een paard vertel je welke oefening je van hem wil en in welk tempo. Dat kan je eventueel met sporen doen op het moment dat je paard ervoor kiest om tegen je been te zijn.... als je dan een spoor gebruikt vind ik dat zeer rechtvaardig. Gewoon om je hulp beter door te laten komen.........

Een paard kan je niet naar voren rijden met een spoor.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:58

Ik denk dat dola zich maar wat moet verdiepen in goed Engels paardrijden voordat er meningen gegeven worden die gebaseerd zijn op hele verkeerde ideeen...
Ieder zijn manier, dola. Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar reageer dan niet zo belachelijk op mensen die niet dezelfde 'zienswijze' hebben als jij...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:03

Ow nee , Ik rijd zelf western, iedereen die engels rijd, Go you Gang!
Vind het echt niet erg, alleen mij MENING is dat ik sommige dingen van het engels rijden gewoon echt bulshit vind, maar dat vind ik ook van sommige dingen van de western sport.Dit is gewoon mijn mening.
Kan hem niet anders brengen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:20

en wát vind je bullshit dan? En wáarom?
Dat je dus bijvoorbeeld denkt dat sporen alleen zijn om je paard mee naar voren te prikken, tsja. Dan kan jouw mening mij de boom in, aangezien die al is gebaseerd op een onjuist feit Lachen
Beetje argumenteren kan geen kwaad hoor...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:19

gijsenkim schreef:
Gaat niet om het vooruit, het gaat om aan het been zijn..... Een paard rij je niet vooruit met sporen een paard vertel je welke oefening je van hem wil en in welk tempo. Dat kan je eventueel met sporen doen op het moment dat je paard ervoor kiest om tegen je been te zijn.... als je dan een spoor gebruikt vind ik dat zeer rechtvaardig. Gewoon om je hulp beter door te laten komen.........

Een paard kan je niet naar voren rijden met een spoor.

tuurlijk zijn er ook mensen die hun sporen wel goed gebruiken, dus eigenlijk niet gebruiken maar alleen om de hulp beter over te laten komen en de spoor gewoon zachtjes aanleggen op de juiste plek,

maar vaak zie je dus mensen die er de ballen verstand niet van hebben, en dus lekker gaan zitten porren met hun sporen en niet zachtjes, en dan weten ze ook weer niet dat waar ze porren precies het hart ligt, lekker dan,
maar daar zal jij je ook wel aan ergeren als jij sporen wel op de juiste manier gebruikt,

ikzelf doe NH en dan denken veel mensen oww, lekker zweverig, ik ben hier niet om mensen af te katten of ze om te halen om NH te gaan doen, maar ik spreek gewoon mn mening uit en ik heb absoluut geen probleem met mensen die dressuur rijden of op wat voor manier dan ook,
als het maar met respect gebeurt, en dat missen veel ruiters vaak en daar kan ik me kwaad om maken,
en zo bedoelt dola denk ik ook dat dat somige mensen nog wat trappen of bijten moeten krijgen van hun gelijke,

en iedereen die hier nu nog tegenin gaat die zal de sporen niet juist gebruiken, anders was hij het met me eens dat je ze goed en met respect moet gebruiken...

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:32

Ik heb een vier-jarig paard en rijdt hem zonder sporen en zonder zweep. Maar tijdens de les zijn we er ook mee bezig hem zelf te laten lopen, zonder dat hij telkens aangespoort hoeft te worden. Tot nu toe gaat alles oke.