slofteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:55

Een goede ruiter heeft geen slof nodig....

En nee ik heb nog nooit met slof gereden dus weet ook neit hoe het moet.

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:10

Anna-Jelly schreef:
Een goede ruiter heeft geen slof nodig....

En nee ik heb nog nooit met slof gereden dus weet ook neit hoe het moet.


Beetje kortzichtig Verward

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:37

Hoezo is dat kortzichtig, ik ben ook tegen het gebruik van een slof! Graag alleen in handen van wie ik zeker weet dat het goed gaat, en dan nog zie ik het niet graag!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:03

Ik vind dat er helemaal nix mis is met de slof. Zolang iemand er mee om kan gaan en weet waarom hij de slof gebruikt.

Als iemand een slof er om gooit omdat ie zijn paard niet effe aan de teugel krijgt ben je fout bezig.

Maar als je dan bijvoorbeeld de eerste 10 minuten lekker losrijd met slof zodat dan de meeste druk van de ketel is en wat losser in zijn lijf, vind ik het juist een goede oplossing.

Je moet alleen wel zorgen dat je nooit afhankelijk wordt van je slof.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:06

Een slof kan je prima helpen door een bepaald punt heen te komen.........maar het kan in handen van een onkundige ruiter een paard grondig verzieken

Ik gebruik het wel eens buiten om net dat stukje meer over het pard te vertellen te hebben

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:16

Moet zeggen, heb er wel eens mee gereden, was nog op een manegepaard, moest op een paard wat altijd heel erg er vandoor ging en dan heel 'eng' kon bokken door de bak etc. Niet veel mensen durfden erop, ik kon nog laaaang niet goed genoeg rijden voor een slof ( nu nog steeds niet, en dat wat ik nu vertel is toch al zo'n 4 jaar geleden ) maar ik had geen angst voor die pony, dus werd er opgezet, kreeg 2 teugels in mijn handen ( wist toen nog niet eens dat het een slof heette, had er nog nooit van gehoord ) rij maar, hierdoor word hij een stuk rustiger, gaat hij te hard gewoon aan dat touwtje trekken... okeey! als jij het zegt
Hoe verschrikkelijk fout....
Lips are sealed
Maar jah.. wist ik veel!
dat is dus het perfecte voorbeeld van verkeerd gebruik van een slof, en van een verschrikkelijk foute manege!

Een vriendin van mij had een paardje wat nogal een stres figuur was. Ze was er mee aan de kletter gegaan en dus wat bang geworden, hier gebruik maar eens een slof ( en tja...wa t wist zij ervan? paard was een stuk rustiger! goh.. dat kan ik best eens vaker gebruiken, en als er pas na een jaar wat van gezegd word... kan je haar dan aan kijken? * ook dit is al best een poos geleden, meisje was een jaar of 11 a 12 *)
Tja... een jaar doorgereden met slof... hele paard verknalt!

Mijn ervaringen met slof zijn dus alleen maar negatief, daarom ben ik er ook zo op tegen! Ben nog nooit iemand tegen gekomen die met slof reed en dat ook serieus kon...

Ken wel mensen die het echt wel kunnen, maar die heb ik nog nooit met slof zien rijden.

daarom denk ik altijd, De mensen die daadwerkelijk met slof kunnen rijden, doen het niet gewoonweg omdat ze dat niet nodig hebben!

En er zullen mensen zijn die het wel kunnen en ook doen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen, en zolang ik geen 'harde bewijzen' heb, kan je mij niet van deze gedachte afbrengen.

Dat is me toch een waslijst geworden Schijnheilig

marjoleyn

Berichten: 177
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 15:19

ik vind dat mensen best met slof kunnen rijden als ze er goed mee om kunnen gaan. Als je dan zegt dat mensen die met een slof rijden niet kunnen rijden vind ik dat onzin.
Anna-Jelly Geplaatst: 13-06-03 15:55 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Een goede ruiter heeft geen slof nodig....

En nee ik heb nog nooit met slof gereden dus weet ook neit hoe het moet.


Ik vraag me dan eigenlijk af, als je nog nooit met een slof hebt gereden hoe kan e dan oordelen??? of heb je dat van anderen gehoord? Verward

Misschien geeft je dat een extra zekerheid, tuurlijk je moet hem niet te strak pakken, maar als er iets heel erg mis gaat kan je hem er zo even bij pakken. Ik was 10 en kreeg een groen groot paard ze was heel sterk en toen zeiden ze doe er anders een slof om. Dat heb ik gedaan en het is inmiddels toch goed gekomen, niks geen fouten spieren!!!! We zijn in 1 jaar naar de m2 en dan moet het paard wel goede spieren en halsbuiging hebben.Je moet er mee om kunnen gaan en van daar uit kan je zeggen of het goed of fout is en niet zeggen dat als iemand een slof gebruikt dat dat meteen genoeg zegt over de ruiter!

groetjes marjoleyn

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:13

ik ken ook ruiters die hoog nivo rijden die soms nog met slof rijden. ook grand prix ruiters. ik zie de nadelen maar ook de voordelen. een vriendin van mij heeft lang met slof gereden. momenteel rijdt ze zonder en hij loopt giga goed. ze is nu m1 gestart. ik ken zo ook nog wel een hoop dingen waardoor mensen hun paard naar de klote rijden. en die rijden ook zonder slof. wil niet zeggen dat ik voor de slof ben maar ben er ook niet tegen, ligt aan de manier waarop hij wordt gebruikt.

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:29

geloof dat alles nu ondertussen wel gezegd is voor de ene is een slofteugel een voordeel en is dus ook echt een HULP teugel

ook zijn er mensen die denken dat ze de voordelen zien maar het als een martelwerktuig gebruiken zonder dat ze het eigenlijk weten...

Maar er zijn natuurlijk ook mensen die altijd tegen hulpteugels blijven

Ik ben er voor mits je weet hoe je er mee om moet gaan of dat er een DESKUNDIG iemand je helpt met het leren om er mee om te gaan (en dat het natuurlijk nodig is om ermee te rijden)...

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:28

Ik vind dat ik niet goed genoeg kan rijden om een slofteugel te gebruiken.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:07

ik vind dat als je een slof goed gebruikt, bij een paard waarbij het de laatste hoop is laten we maar zeggen het heel goed werkt maar dan wel op langer termijn en waarbij je zelf het meeste werk doet het een goed hulpmiddel is en dus gebruikt wordt om net dat beetje extra te kunnen geven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:00

of je met een slof of niet rijdt moet je helemaal zelf weten. ik vind dat je zonder hulpteugels veel meer kan leren. dus als dat je doel is: niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:49

Mooi gezegt SP

En ik weet zeker van een heleboel mensen die zeggen dat ze er goed mee om kunnen gaan, dat er een heleboel zijn die het toch echt niet kunnen.

Maar fouten bij jezelf zoeken is voor sommige heel erg moeilijk Scheve mond

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:17

Ik gebruik af en toe wel eens een slof (iets van 1 keer in de maand), so shoot me Haha! Van de drie kwartier die ik rij werkt hij bij elkaar opgeteld misschien een paar minuten in. Mijn paard loopt ook prima aan de teugel zonder, alleen af en toe hangt ze een beetje de merrie uit, en kan ik haar zo makkelijker aan het werk zetten. Ik wil je wel uitnodigen om haar dan te rijden zonder als je me niet gelooft, dat valt vies tegen, dat kan ik je wel vertellen. Ze loopt trouwens altijd op een trens Knipoog 't is natuurlijk allemaal persoonlijk wat je wel of niet op je paard gebruikt, ieder mens is anders, ieder paard is anders.
Laatst bijgewerkt door mdmoiselle op 18-06-03 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:18

runningkawa schreef:
Maar fouten bij jezelf zoeken is voor sommige heel erg moeilijk Scheve mond


Ik weet niet of dat mensen die met de slof rijden allemaal beweren dat de fout bij het paard ligt. Ik denk ook niet dat ze altijd spreken van fout. Misschien willen ze gewoon een bepaalde strijd vermijden gedurende een bepaalde periode. Ik heb nooit met slof gereden, maar paddy gaf me toch werkelijk geen keus. en niet omdat ze niet nageeflijk was, ze was alleen maar....................... hysterisch.

Ze is een hoop veranderd en de slof ben ik gedurende afgelopen jaren kwijt geraakt............... Ik weet niet meer waar hij is. Heb hem ook niet meer nodig. gelukkig. Vond het een onding.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 18-06-03 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 10:21

Ik moet bekennen dat ik wel eens lui ben.........en er niet aan wil werken......en dat ik dan wel eens de slof pak om het mezelf lekker makkelijk te maken.........Slecht he....Gelukkig gebeurt dat heeeeeeel zelden, maar je hebt ze wel eens die buien he... Je hebt helemaal geen zin om te rijden, maar je rijd al een week niet omdat je de hele week al geen zin hebt.........je moet wel, maar je wil niet.........lui....sorrie

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:32

Kunnen jullie je paard dan ook net zo laten bewegen als zonder slof??

Vast niet, anders rijd je er niet mee...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:35

Anna-Jelly schreef:
Kunnen jullie je paard dan ook net zo laten bewegen als zonder slof??

Vast niet, anders rijd je er niet mee...


ja zelfs beter............... Knipoog

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:52

Bij topics over slof ALTIJD DEZELFDE ANTWOORDEN EN KRITIEKEN!

Valt dat jullie onderhand nog niet op! Uitgemolken onderwerp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 00:26

Mrietjesueel schreef:
Bij topics over slof ALTIJD DEZELFDE ANTWOORDEN EN KRITIEKEN!

Valt dat jullie onderhand nog niet op! Uitgemolken onderwerp...


Dat is misschien wel zo. Maar zo lang er nog een beetje aardig gereageerd wordt, kan de discussie toch best gevoerd worden?? Het is zeker niet de eerste slofdiscussie en waarschijnlijk ook niet de laatste, maar het zij zo Lachen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:26

Ik heb standaard een slof in mijn kast liggen, al jaren. Voor het geval ik hem weer een keertje nodig zal hebben. Hij ligt er alleen intussen dus al jaren onder het stof. Heb er wel mee gereden, Kief was sterk en met trensje kon ik hem dan soms met slof net door de kaak rijden waar dat zonder niet ging (als het dus nodig was, je hebt van die dagen Scheve mond ). Daarna even doortrainen en de slof steeds weer wat losser laten totdat het met losse slof ook lukt. Zo en niet anders heb ik hem gebruikt. Gelukkig nog nooit een paard gehad waar ik buiten een slof nodig had (ivm gekkigheid of wat dan ook). Een verdomd handig hulpmiddel, maar het is en blijft een hulpje. Uiteindelijk moet je het ook weer zonder voor elkaar krijgen .

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 23:04

ik heb 1 keer met slof gereden en hij hing gewoon los
Ik kan er niet veel over zeggen ik wist niet waar dat ding voor was ze zei alleen maar ja ga de slof maar halen..
Ik vond het een raar ding en vond het best wel eng. dus heb ik heb er ik nie aangezete en los late hange.. Maarja.. toen was ik een topic gestart en toen kreeg ik me toch kritiek.. dus geen slof meer voor mij..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:04

SuperPepeijn schreef:
of je met een slof of niet rijdt moet je helemaal zelf weten. ik vind dat je zonder hulpteugels veel meer kan leren. dus als dat je doel is: niet gebruiken.


er zijn mensen die uit zichzelf een paard niet naar beneden kunnen rijden. En die vallen dan terug op een slof bij een paard dat eigenlijk heel nageeflijk is. Verschrikkelijk vind ik dat. Want voor het paard werkt dit averechts, maar voor de ruiter ook. Een slof komt dan als een muur te staan tussen de ruiter en het paard. Je voelt niet meer goed wat er dan gebeurt. Echt rampzalig.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:05

Waarom krijgt iemand altijd heel bokt over zich heen als ze met slof rijden? als het goed Gebruikt wordt onder begeleiding dan vind ik er niets mis mee..
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 23-06-03 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:12

Waterkippie schreef:
Waarom krijgt iemand altijd heel bokt over zich heen als ze met slof rijden? als het geod genrukt wordt onder begeleiding dan vind ik er niets mis mee..


als er goed gerukt word onder begeleiding?
of bedoelde je wat anders *LOL*

Maar vaak is die begeleiding een meisje dat net een jaar langer op de manege rijd met een grote bek die zegt dat ze alles weet.
En andere onzekere strappen daar in.

Waarom denk je trouwens dat eeen slof teugel op wedstrijden pas bij het Z gebruikt mag worden?
Om er zeker van te zijn dat de ruiters een beetje kunnen sturen.
Als we ons dan buiten de wedstrijdring ook eens een beetje aan die regels zouden houden, want de meeste zijn toch wel gemaakt uit een logisch verklaarbare reden.