Welk bit met buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Welk bit met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:18

De one-reinstop is inderdaad mooi, maar ik heb er nog wel wat vraagtekens bij. Is er iemand die hem echt heel toegepast op een paard die op hol was?
Als je in het bos rijd, werkt het dan ook? Ik denk dat je wel even de ruimte moet hebben voor dat hoofd, in een bos lijkt het me niet ideaal. Op asfalt ook niet, ivm met glijden. Blijft over het strand of open vlaktes, en laat dat nou juist de ruimte zijn waar ik paarden die op hol zijn laat gaan, juist omdat je daar de ruimte hebt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:07

Zelfde overweging had ik. Daar waar je de ruimte hebt is 't minder hard nodig. En ook: als je zo vreselijk hard gaat als wij zaterdag deden, struikelt 't paard dan niet over z'n eigen benen, 't is geen geleidelijke stop, zoals ik 't begrijp. En een paard in paniek, die stopt toch nergens meer op?

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:30

Ja... dat heb ik dus ook een beetje. Ik heb dus altijd geleerd, gaat t paard er vandoor, op een volte zetten anders stopt t toch niet!! maar ja.... in de tijd dat ik dus zondag vandoor ging kon ik nog een hele hoop denken in die korte tijd Knipoog : Een fietser die van voren komt, links de autoweg, recht voor me een drukke straat... IK MOET DAARVOOR STOPPEN. Volte gaat nu niet op de stenen. We gaan samen onderuit of erger...

vind t toch ook altijd maar weer bijzonder wat je allemaal kunt denken in die korte tijd Haha!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:02

midgie schreef:
@ daffie1986

Je voelt je wel erg aangesproken?? heb ik je aan het denken gezet, valt soms niet mee on dingen toe te geven,
Hoe bepaal jij wat het gemeenste bit is?
Het is ten alle tijden de hand en kracht waar hij mee bedient word toch??
De ts vraagt advies en ik geef mijn mening en advies, zoals er zovelen doen, ik vind het niet eerlijk om een scherper bit in te doen als je zelf geen controle hebt op dat moment, ga dan eerst wat aan je eigen werken en probeer het dan nog eens.

Ne ik voel me niet aangesproken want weet hoe de mond van mijn paard nu voelt en eruit ziet en hoe de mond voelde en eruit zag toen k hem kocht en dat terwijl er altijd dubbelgebroken bustrensje inheeft gehangen!!! Maar vindt het niet eerlijk dat er zulk commentaar neer gezet wordt terwijl je zelf met een stang-bit rijdt

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:38

mysa schreef:
Zelfde overweging had ik. Daar waar je de ruimte hebt is 't minder hard nodig. En ook: als je zo vreselijk hard gaat als wij zaterdag deden, struikelt 't paard dan niet over z'n eigen benen, 't is geen geleidelijke stop, zoals ik 't begrijp. En een paard in paniek, die stopt toch nergens meer op?

Als het goed is aangeleerd en het wordt een reflex dan denk ik dat het paard wel stopt en dan zal onderuit gaan denk ik wel wat meevallen. Verschil is denk ik of hij ZELF uit reflex zijn nek buigt of dat JIJ hem omtrekt. Als je een paard omtrekt is het logisch dat ie op zn **** gaat.
Op hol gaan is ook min of meer een reflex. Paniek = rennen. Dus als jij daartegenover een andere reflex kunt installeren.. Ik denk dat het best mogelijk is dat het werkt.

Misschien is het goed om een topic te openen om mensen te vragen die hiermee ervaring hebben, dan kunnen we horen of het wel of niet werkt Knipoog
Laatst bijgewerkt door diphranil op 05-11-08 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:44

Als iemand dat doet geef hier dan even de link,intereseerd mij ook Knipoog

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:51

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:11

[quote="diphranil
Op hol gaan is ook min of meer een reflex. Paniek = rennen. Dus als jij daartegenover een andere reflex kunt installeren.. Ik denk dat het best mogelijk is dat het werkt.

Misschien is het goed om een topic te openen om mensen te vragen die hiermee ervaring hebben, dan kunnen we horen of het wel of niet werkt Knipoog[/quote]

Ja, zal dat andere topic eens bekijken, maar m.i. is op hol gaan meer instinct dan reflex, alleen als 't van schrik gebeurt zal het in eerste instantie even reflex zijn, maar vervolgens door blijven rennen is instinct, lijkt me.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:03

mysa schreef:
Ja, zal dat andere topic eens bekijken, maar m.i. is op hol gaan meer instinct dan reflex, alleen als 't van schrik gebeurt zal het in eerste instantie even reflex zijn, maar vervolgens door blijven rennen is instinct, lijkt me.

Daar heb je ook wel weer gelijk in. Kunst is dan om iets in te bouwen tegen dat instinct Knipoog
Van nature gaan paarden ook tegen de druk in, maar wij leren ze wijken voor druk. Je kunt een paard ook leren stilstaan zodra hij iets eng vindt, terwijl instinct is om te gaan rennen.

Verantwoordelijkheid voor het aanleren van de goede reactie ligt dus bij de ruiter. Als alle paarden alleen maar hun instinct zouden volgen, dan zouden er nog heel wat meer ongelukken gebeuren denk ik zo.. Clown

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:55

@daffie1986 het maakt niet uit welk bit je gebruikt, maar het gebruikt word, een stang is als hij fout gebruik word ook pijnlijk en dat is ook voor het dubbel gebroken bitje , dus dat is hetzelfde, er zijn geen zachte of scherpen bitten , er zijn zachte of scherpe handen, ik zeg niet dat jij een harde hand hebt, maar denk dat heel veel mensen zich niet bewust zijn van wat een bit is en doet en vind dat dat kwartje wel eens mag/moet gaan vallen.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:47

nou, ik heb toch maar een dubbelgebroken bitje aangeschaft. Gister mee gereden, maar t was erg druk op het erf en de bak, dus ze was erg onrustig en ongeconcentreerd hierdoor. Nu weet ik eigenlijk nog niet of t fijner rijd... ga vanmiddag maar weer ff oefenen Tong uitsteken

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:21

Tessaar, houd er rekening mee dat niet ieder paard fijn reageert op een dubbelgebroken bitje he. Het is wel zachter dan een enkelgebroken bitje, maar sommige paarden vinden een bit dat de lagen vrijhoud veel lekkerder. Wat je het beste kunt doen is verschillende bitjes uitproberen, en dan een kwalitatief goed bit kopen. Ik vind zelf aurigaanbitjes erg fijn. Een mooi gewicht, dus ligt lekker stil in de mond. Bij verschillende zaken mag je ze uitproberen.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:20

Utixo schreef:
Tessaar, houd er rekening mee dat niet ieder paard fijn reageert op een dubbelgebroken bitje he. Het is wel zachter dan een enkelgebroken bitje, maar sommige paarden vinden een bit dat de lagen vrijhoud veel lekkerder. Wat je het beste kunt doen is verschillende bitjes uitproberen, en dan een kwalitatief goed bit kopen. Ik vind zelf aurigaanbitjes erg fijn. Een mooi gewicht, dus ligt lekker stil in de mond. Bij verschillende zaken mag je ze uitproberen.

ja ik weet t! Ik rij er gewoon een paar keer mee om te kijken hoe ze erop reageert. Dan kijk ik verder. Thnx voor t advies!