Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Het F.E.I. (Féderation Equestre International)
Met andere woorden: de Wereld organisatie van alles wat met de grote stroom van het paardrijden te maken heeft. Alle wedstrijden dressuur, springen, samengesteld, enz..
Binnen het FEI hebben de experts van de dressuur al tientallen jaren geleden een artikel ("wet") geformuleerd waarin staat wat het doel van de dressuur is.
Door dit artikel wordt in principe alle wangebruik van paarden uitgefilterd.
Het artikel dirigeert de dressuur in de richting van hoogstaand, nobel, ethisch, gezond.
Het gaat mij nu even om de intentie, niet om de uitvoering, het is net als de grondwet, er blijven altijd overtreders bestaan.
De tekst is volmaakt, je kunt er geen woord aan toevoegen en geen woord van weglaten.
Als je jezelf wilt toetsen, lees het FEI art 401 na en je vind je eigen fouten.
Ik neem nu even de eerste regel:
"De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel."
Ik toets deze eerste regel nu aan het z.g. joggen hierboven omschreven.
Nog nooit in mijn leven heb ik een gezond, fit paard op deze manier in vrijheid zien bewegen.
Het joggen is dus geen natuurlijke eigenschap van een gezond, fit paard.
Wél heb ik heel oude paarden, aan 2 of 4 benen kreupele paarden, paarden met arthrose, uitgemergelde paarden, en dergelijke op die manier zien bewegen.
Het is een kennelijk een gedegenereerde manier van bewegen.
Deze manier van bewegen van het paard werd in de 17e eeuw als deftig beschouwd, zeker niet in de laatste plaats omdat het de ruiter toestaat om zonder inspanning heel deftig in het zadel te blijven zitten.
Gezonde paarden bewegen in draf elastisch mét een zweefmoment.
Janneke2 schreef:Als gezegd: op veel filmpjes van AR zie ik meer een jog (om even een term uit western te lenen) dan arbeidsdraf.
jasmijn78 schreef:Laatste posts van Simpelman: niets meer aan toe te voegen.Janneke2 schreef:Als gezegd: op veel filmpjes van AR zie ik meer een jog (om even een term uit western te lenen) dan arbeidsdraf.
Jog gebruiken ze inderdaad in de westernsport. Destijds heeft de WRAN meen ik ook hun juryleden en reglementen op dat punt bijgesteld omdat op de wedstrijden iedere vorm van natuurlijk bewegen van de paarden verdween om de dieren maar zo langzaam mogelijk te laten bewegen.
Simpelman schreef:"Joggen is een heel gezonde manier van bewegen en blijkbaar heb je weinig paarden ECHT in vrijheid zien bewegen."
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, ik heb er nog niet zoveel gezien.
Wat betreft het gezonde van het joggen, bedoel je waarschijnlijk dat het gebleken is gezond te zijn voor mensen die heel veel zitten op de dag.
De manier waar op wij paarden in hun opleiding leren zich onder onze leiding/onder het zadel te bewegen wordt door paarden ingeprent en is later heel moeilijk weer af te leren.
"De gangen van het jonge paard zijn als de lentebloesem, maar eenmaal afgevallen keren zij nooit meer weerom."
Simpelman schreef:Gezonde paarden bewegen in draf elastisch mét een zweefmoment.
Ansie schreef:.... op de voorhand .. (dat ontbreekt aan jouw laatste zin).
Ansie schreef:paarden in vrijheid laten zelden een mooie gedragen draf zien met de neus een handbreedte voor de ll.
Ansie schreef:Verder zullen ze echt niet de moeite nemen om op de achterhand te gaan zitten..
Ansie schreef:Daarnaast heb ik ook nog nooit een paard gezien dat in vrijheid aan de voorkant constant begrensd wordt.. je zet 'm toch in een kader, een paard in vrijheid zal nooit continue in een vast kader blijven lopen. Is dat zo natuurlijk dan?
Simpelman schreef:Ik toets deze eerste regel nu aan het z.g. joggen hierboven omschreven.
Nog nooit in mijn leven heb ik een gezond, fit paard op deze manier in vrijheid zien bewegen.
Wél heb ik heel oude paarden, aan 2 of 4 benen kreupele paarden, paarden met arthrose, uitgemergelde paarden, en dergelijke op die manier zien bewegen.
Deze manier van bewegen van het paard werd in de 17e eeuw als deftig beschouwd, zeker niet in de laatste plaats omdat het de ruiter toestaat om zonder inspanning heel deftig in het zadel te blijven zitten.
thembi schreef:Simpelman schreef:Ik toets deze eerste regel nu aan het z.g. joggen hierboven omschreven.
Deze Jog werd vroeger al door de cowboys en hun paarden gebruikt op de prairies . Aangezien zij enorme afstanden moesten afleggen om hun koeien van A naar B te krijgen. Juist omdat deze gang heel weinig inspanning kostte voor zowel de paarden als hun ruiters. Ik vind de zogenaamde verzamelde draf uit de AR hier dan ook enorm op lijken. Vind het dan ook eigenlijk niet kunnen dat ze over verzameling spreken. Het is hartstikke zwaar voor zowel paard als ruiter om tot een echte verzameling te rijden daar zit je dus inderdaad niet zomaar "deftig" op zonder inspanning.
hwn schreef:Maar eventjes naast de kwestie, vraag uit persoonlijke interesse: is een jog ongezond voor het paardenlichaam? Ik veronderstel van niet toch?
midgie schreef:@thembi
Even over de jog en de verzameling, je voelt wel degelijk verschil tussen de jog en de verzameling, je kan wel degelijk ontspannen zitten in de verzameling, zeker moet je werken en het paard ook, maar het voelt heel anders dan een jog,de jog kun je uren volhouden , de verzameling niet denk ik , dat vergt veel inspanning , minder voor de ruiter , want een paard wat goed kan verzamelen zit heel fijn, eigenlijk net als de jog maar dan voelt het toch even heel anders.
cherie78 schreef:Dus ik ga zeker niet met een net zadelmak paard "joggen", maar laat hem/haar rustig zijn/haar eigen balans (oftewel; gezamelijke balans) vinden onder mij.
Zodra ze maar iets van balans hebben, laat ik ze in hun natuurlijke tempo verder ontwikkelen tot een bepaald niveau.
Eénmaal een bepaald niveau bouw ik dat verder uit.
cherie78 schreef:Dan is inderdaad (net zoals in de natuur) de lentebloesem afgevallen, maar komt er "fruit" voor in de plaats
Rianne11_42 schreef:Puur uit interesse: wat vinden jullie van de manier van werken (en uitvoering van oefeningen) in dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=z-O8zelZrzc Dit is Jossy Reynvoet (AR).
Babootje schreef:Rianne11_42 schreef:Puur uit interesse: wat vinden jullie van de manier van werken (en uitvoering van oefeningen) in dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=z-O8zelZrzc Dit is Jossy Reynvoet (AR).
Dit is dus precies wat ik bedoel en de voorbeelden die ik van AR in mijn omgeving ook heb gezien. Ik zie hier niet 1 moment waarbij het paard over de rug is. Wat aangeleerde kunstjes, maar vooral niet fijn door het lichaam beweegt. De man zegt bij het longeren een beetje voorwaarts en neerwaarts maar ik zie geen enkele voorwaarts of neerwaartse beweging. Ik krijg er echt mijn handen niet voor op elkaar.