Graag advies: heftige 3,5 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 21:12

sorrie, maar wil je eerst even goed lezen, ik rij al bijna 20 jaar en heb al meerde 'malen Z gereden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:22

Tja sorrie hoor maar nu snap ik er niks meer van, al 20 jaar rijden en meerdere malen z gereden en dan dit vragen?

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 21:49

Ja, je kunt geen grotere fout maken dan denken dat je alles weet!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:52

mee eens, maar dit soort dingen zijn voor een z ruiter toch basis, alle z paarden moeten voorwaards zijn en er zin in hebben

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 22:01

Hij is voorwaarts (meer dan dat zelfs) Het is ook vooral dat het voor het eerst is dat ik in pension sta en dat mijn paard de hele dag binnen moet staan. Ik ben gewend dat ze de hele dag buiten staan. En vraag me dus af of het hieraan ligt of dat het gewoon het normale onttrekken van een jong paard is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:09

Nee is niet het normale ontrekken van een jong paard, en het is ook beter als hij vaker bv in de ochtend even los kan, maar wees blij met dit gedrag zeker als je hem door wilt rijden naar het z. Wees blij dat hij er zin in heeft. En die moeilijke stukjes betekend voor jou doorbijten en volhouden, daar groeit hij wel overheen..... Het liefst natuurlijk zonder ongelukken, maar je moet je wel bedenken dat een goed paard er zin in heeft. Ik weet nog van vroegen dat Saskia Molensloot die paarden klaar maakte op Prix Saint Georges niuveau, die ging elke dag met haar jonge paarden minstens 6 keer de bak door dat ze er niets over te vertellen had, en echt niets he, Ze ging er nooit af maar ik bewonder nog steeds de manier waarop ze dat deed.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 14:42

Hij gaat nu elke dag in de molen of in de buitenbak en elke dag 1 keer longeren/rijden. ook krijgt hij nu 4 ipv 5 kilo brok en wat mais. Eens kijken hoe het zo gaat.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:06

Samsam schreef:
Ben ik volledig met je eens, maar hij is echt eerder te dun dat te dik hoor. Je kunt zijn ribben goed voelen en met minder krijgt hij ook een beetje een opgetrokken buikje, bovendien wordt er elke dag met hem gewerkt en is hij nog in de groei. Dus ik weet niet of het wel goed is om te minder te geven


Ik denk eigenlijk dat hij van kuil dikker wordt dan brok, maarja, dat is niet altijd zo.

Succes!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:25

4 is nog te veel voor zo'n jong paard.
Zijn energie verbruik ligt veel lager dan de voeding die hij krijgt.
Ik vind het niet raar dat hij op springen staat.

Straks als hij volop aan het werk is kan hij wat meer krijgen, maar nu is het echt te veel.

Dit is niet raar bedoeld, maar als je al zolang met paarden omgaat, zou je moeten weten dat brok geen dik maker is en dat hij veel te veel krijgt.
Kuil is punt 1 eerder dik makend dan brok en ten tweede heeft ie mooi wat afleiding.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 22:01

Hij krijgt kuil!!!!!!! maar teveel kuil is ook niet goed voor een paard!!!

Machie

Berichten: 16035
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:24

geef dan gewoon hooi! Van brok worden ze echt niet dik hoor, gras, hooi en die prut, daar worden ze dik van!
Brok heet niet voor niets KRACHTvoer. Is dus voor enegie, en een jong paard verbruikt niet zo veel energie!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:35

Samsam schreef:
Hij gaat nu elke dag in de molen of in de buitenbak en elke dag 1 keer longeren/rijden. ook krijgt hij nu 4 ipv 5 kilo brok en wat mais. Eens kijken hoe het zo gaat.


Hier staat anders niets over kuil. en wat ik bedoel, je hebt het nu verminderd, maar 4 kilo is gewoon te veel. Dat zou je moeten weten.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:47

Ja 4 kilo is nog teveel voor zo'n jong ding!! Geef hem rond de 2 kilo, en kuil erbij, meng het anders met hooi, kuil kan je inderdaad niet teveel van geven. Maar kijk het eens aan, met minder brok en meer kuil en hooi!!
Van brok worden ze inderdaad niet dikker, alleen actiever!
Mijn paardje (6 jaar) staat nu op 1 kilo biks en 1 kilo equiral! Dit is voldoende voor haar, ze staan verder de hele dag in de wei, maar loopt niet iedere dag! Met rijden springt ze nu nog door de hele bak heen! Het is ook de tijd van het jaar! Het is fris!!
Maar probeer het zo eens!!
Succes

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 13:35

Pipo schreef:
Vervolgens als hij harder gaat dan jij wil, eens consequent aangeven dat hij dat niet mag, dus een keer flink stilzetten, eisen dat hij reageert op jouw hulpen, want dat is het hele probleem hier, je probeert hem te rijden als een paard wat alles kent, maar dat is niet zo!!

Streng zijn, als hij niet reageert, de hulp groter geven, tot hij reageert, dat doe je een paar keer, en hij zal op kleinere hulpen gaan reageren. Maar tot nu toe, ben je niet duidelijk genoeg, en daardoor zal het alleen maar erger worden. Als hij ergens last van heeft, dan doet hij dat ook met longeren. Duidelijker zijn naar hem toe. Denk je dat de profs altijd met kleine hulpen hun jonge paarden aanrijden, echt niet, die zijn ook duidelijk en consequent, en dat gaat ook niet even aardig altijd.


Ik ben het hier in principe mee eens, maar zal eerst nog een tussenstap nemen, door te kijken of het paard (wat jong is) wel begrijpt wat je bedoeld. Dus tijdens het terugnemen ook je stem gebruiken, sommige paarden reageren hier erg goed op. Ze gaan dan snel genoeg de klik maken tussen de hulp die je geeft en het geruststellen van de ruiter met stem, zodat je die hulp uiteindelijk niet meer nodig hebt.

Reageert je paard hier helemaal niet op, dan zal ik inderdaad gelijk de manier van pipo gaan gebruiken.

lieke2
Berichten: 2137
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 15:29

wellicht is het meer een paard wat lekker naar buiten toe moet. dat was voorheen 'in de groep' toch ook zo? kan hij meteen lekker wat energie kwijt. sommige paarden kunnen in de loop der tijd erg vervelend worden van alleen maar dat uurtje de stal uit, lekker lopen in de bak en dan ook nog lekker een half uurtje in de stapmolen. niet verkeerd begrijpen hoor, maar soms wil het wel helpen. uiteindelijk is er geen een paard gemaakt om 22,5 uur per dag in een stal te staan.

Kendra

Berichten: 8767
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 09:30

Nog even over de brok - dat iedereen zegt dat 5 kg veel is, dat vind ik ook. Toch denk ik dat je er goed aan doet inderdaad eerst naar 4 kg te gaan in plaats van abrupt naar 2 of 3. Groeit je pard ook nog veel? Ik heb er een van 3,5 die is de afgelopen maanden zomaar nog een paar centimeter gegroeid. Nou, die heeft dus ook wel wat extra gehad, zat ook op 3 kg (en doet dus niks - zoals ik eerder vertelde zet ik bij voorkeur m'n jonge paarden de eerste winter even op rust, kunnen ze even bijkomen, voor het werk zou ik er nog een kg bijtellen, zit je dus ook op 4).

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:48

Samsam"]
sorrie, maar wil je eerst even goed lezen, ik rij al bijna 20 jaar en heb al meerde 'malen Z gereden.
[/quote]

Deze.....

[quote="Samsam schreef:
Ja, je kunt geen grotere fout maken dan denken dat je alles weet!!!


en dan deze....

Zo zie je maar dat rijden en verzorgen twee verschillende dingen zijn.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:49

Kendra schreef:
Nog even over de brok - dat iedereen zegt dat 5 kg veel is, dat vind ik ook. Toch denk ik dat je er goed aan doet inderdaad eerst naar 4 kg te gaan in plaats van abrupt naar 2 of 3. Groeit je pard ook nog veel? Ik heb er een van 3,5 die is de afgelopen maanden zomaar nog een paar centimeter gegroeid. Nou, die heeft dus ook wel wat extra gehad, zat ook op 3 kg (en doet dus niks - zoals ik eerder vertelde zet ik bij voorkeur m'n jonge paarden de eerste winter even op rust, kunnen ze even bijkomen, voor het werk zou ik er nog een kg bijtellen, zit je dus ook op 4).


Maar ook niet elk paard reageerd hetzelfde op voer en het ligt erook aan wat voor brok je geeft.

Kendra

Berichten: 8767
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:53

Tigger schreef:
Maar ook niet elk paard reageert hetzelfde op voer en het ligt erook aan wat voor brok je geeft.


Klopt - daarom moet je, vooral jonge paarden, voeren 'op het oog'. Voor een jong paard lijkt me maar een soort brok aan de orde: basisbrok! Sportbrok is voor een jonkie echt niet nodig en bovendien duurder. Ik ben het helemaal met je eens dat rijden en verzorgen verschillende dingen zijn. Ik wil er nog aan toevoegen dat ook verzorgen en opfokken (want daar heb je 't eigenlijk ook nog over bij een 3,5 jarige) ook nog weer verschillende dingen zijn.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 03:22

SuperPepeijn schreef:
hij kan geen haken hebben als hij pas 3,5 is.


Hmm...dus Bud heeft een apart gebit? Hij is nu ruim 2,5 jaar, en ik heb vorige week haken weg laten vijlen door de tandarts.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:14

XoNo"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
hij kan geen haken hebben als hij pas 3,5 is.


Hmm...dus Bud heeft een apart gebit? Hij is nu ruim 2,5 jaar, en ik heb vorige week haken weg laten vijlen door de tandarts.
[/quote]

Jawel hoor, ze kunnen dan zelf ook wolfstandjes hebben, dus dat is een beetje onzinnig!! Ze meeste paardentandartsen komen met een jaar of 3, dus Colin dit is niks te vroeg!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:22

Ik zou hem sowieso meer naar buiten laten gaan. Waarom kan dat niet in de winter? Als dat op die stal waar je nu staat echt niet mogelijk is (kan iemand anders hem 's ochtends niet even buiten zetten?) zou ik toch op zoek gaan naar een andere stal. En als het echt te veel energie is waardoor hij zo dwars is, longeer dan even voor je erop stapt. En iig heel consequent zijn!
Succes.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:41

Weet ik Youngster Lachen
Bud heeft ook 2 wolfstanden, bovenaan. Maar ze zijn erg klein, en zitten aan de binnenkant van de tanden. De tandarts heeft ze laten zitten omdat ze hem (nog) niet in de weg zitten ivm het bit. Over ene half jaar komt ze weer, en zullen we wel zien of ze er dan uitmoeten of niet.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 15:31

Ik denk idd dat je paardje een beetje teveel krachtvoor krijgt. Echter in kuilvoer zit veel meer energie dan in gewoon hooi. Je kan dus beter hooi teveel geven dan kuilvoer. En ik zal sowieso minder brok gaan voeren en zeker een groot deel ervan vervangen door mais. Daar halen paarden namelijk niet zoveel energie uit maar ze slaan het wel op in de vorm van vetten. Dus veel suc6 ermee!!

Kendra

Berichten: 8767
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:40

Misschien is het verstandig het artikel in de laatste Hoefslag over de opleiding van jonge paarden en wat daarbij mis kan gaan eens te lezen. Ik denk dat je er nog wel wat tips uit kunt halen!