zweep en sporen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:15

Dit is een topic van inmiddels 2 jaar oud, maar omdat er toch wel wat nieuwe dingen in staan laat ik hem open Lachen.

Ik rij zelf buiten zonder sporen, maar wel met zweepje (ook tegen honden ~~}>). In de bak rij ik eigenlijk alleen met sporen als ik mn rijlaarzen aan heb (stomp knopspoortje). Verder wel altijd met zweepje.

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:18

ik rij met niks mijn paard vlipt helemaal als er iemand met sporen oprijd[/u]

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:25

Het is vaak meer een gewoonte, heb ik laarzen aan dan ook de sporen eraan, rij ik met chaps (buitenritten) dan geen sporen Knipoog

Ik rij wel altijd met zweep, vaak alleen even aantikken van hé, let even op! zowel met trainen als met buitenritten Bloos

_Marjon_
Berichten: 10668
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:24

zonder sporen met zweep (alleen in de bak) Gebruik hem om bij te tikken als er niet gereageerd word op mn been.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:55

Ik rijd meestal met sporen en een zweep gebruik ik vaak alleen in het begin. Ik vind dat je dan zo je handen vol hebt. Het eerste half uurtje moet je Maywood echt aan het been krijgen, en dan kan een zweep wel eens handig zijn als ze niet snel genoeg reageert. Als ze goed aan de hulpen is leg ik de zweep weg.
Mijn sporen heb ik om, maar ik gebruik ze eigenlijk nooit. Dus eigenlijk zou ik ze er ook wel weer af kunnen halen. Als ik er zo over na denk, besluit ik bij deze mijn sporen aan de wilgen te hangen tot ik ooit M ga rijden.

Apple

Berichten: 76231
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:58

Ik zit ook nooit met mn sporen aan mn paard. M'n vorige instructrice zei altijd: "als je M bent dan moet je er mee rijden, dus je kunt maar beter zo vroeg mogelijk ermee leren rijden" Haha!. En daar zit ook wel weer wat in Lachen.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:01

op hippy rijd ik met sporen en zweep, omdat hij anders echt vet vervelend gaat doen, en met della gebruik ik enkel sporen omdat ze doodsbang is van een zweep Schijnheilig

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:40

ik rijd alleen met sporen, ik vind het niet fijn om met zweep te rijden, rijd liever met mijn benen...

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 00:48

Met zweep hoef ik niet te rijden en met sporen ook niet. Ik vind dat mn beenliggen daar nog niet goed genoeg voor is, en het is bovendien absoluut niet nodig, hij reageert meestal erg goed op mn been en als hij dat niet doet, hoef ik alleen maar wat harder aan te drijven en meneer vliegt al zowat tegen het dak op. Met (dressuur)zweep heb ik een tijdje terug wel gereden, maar hij wordt er nu alleen maar druk van en ik zou hem toch niet gebruiken... Lachen

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:28

party-girl schreef:
Ik rijd met sporen en zweep. Hij is altijd al met sporen gereden en ik rijd nu ook m1 duz dan zijn sporen verplicht. Het zweepje heb k om hem actief te houden duz dat ie de achterhand er goed onderzet k heb niet echt een zweep om hem te straffen!

ik gebruik ook allbei en soms alleen een zweep om te kijken of die nog wel op me been reageert Lachen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:02

meestal alleen met zweepje, maar daar reageert ze heel sterk op. klein aaitje is dus al genoeg Knipoog
voor als ik geen reactie krijg op m'n been

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:20

ik rij alleen met een zweep. sporen heb ik niet nodig.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:24

Mijn eigen pony rijdt ik alleen met zweep. Ik wil namelijk dat ze actief reageert op mn kuit, ook zonder spoor. Geen reactie = een tik.

De manegepaarden waar ik op rijd, rij ik over het algemeen alleen met sporen, enkele zonder sporen en zonder zweep. Dit vooral omdat ik met springen spoortjes prettiger vindt dan een zweep. Ook hebben enkele door de beginnerslessen nauwelijks respect meer voor een zweepje, maar een keertje een prikje met mn spoor wil dan nog wel is wonderen doen!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:49

MAX , mijn gevoelige haflinger rij ik zonder sporen en zweep,hij is heel gevoelig en werkwillig.

ik rij nu L1 met hem en zodra ik op de helft in de L2 kom pak ik de kleinste sporen erbij.

IGOR wordt wel met zweep gereden om af en toe eens aan te tikken als hij te traag is met reageren op beenhulpen.maar we hebben hem zelden nodig.

ZENA is sporen gewend en reageert heel slecht zonder sporen,ik rij dus met zweep om haar weer vlugger te leren worden op mijn gewone beenhulpen,sporen laat ik dus achterwege.

CASANOVA wordt altijd met zweepje gereden,soms ''vergeet'' hij te luisteren.

ROMEO wordt altijd met zweepje gereden,hij is een hengst die af en toe geheel zijn eigen gang wil gaan.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:51

Mozart wordt met geen van beide gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:44

Ik rij alleen een zweep. Sporen heb ik niet echt nodig, word ze alleen maar nog drukker van. Met de zweep kan je altijd gewoon een tikje bijgeven als ze vervelend is.

Daihyo

Berichten: 88120
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:58

Kasmeria kan niet met zweep gereden worden. Ze wordt alleen al panisch als ik de zweep alleen maar vasthoudt. Om haar toch goed voorwaarts op mijn been te houden heb ik een spoortje om. Eerst gewoon beenhulp, geen reactie, prikje. Dezelfde werking als de zweep dus. En ik kan met sporen de hulp beter doorgeven, maar wel verfijnen.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:59

ik reed martein altijd met sporen. Ik wil hem nu beter aan het been hebben, en ik rijd nu al een week zondr sporen. Verder heb ik altijd een zweepje, maar ik gebruik hem alleen om bij te tikken achter mijn been als hij niet reageerd. Ik gebruik een zweepje niet om af te straffen.
verder wil ik heel graag zo ver komen om zonder zweep te gaan rijden, maar dan moet hij eerst fantastisch aan het been zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:09

Ik rijd zonder sporen, mét zweep op Sam. Die zweep gebruik ik dan niet om hem mee te slaan, maar als ik die erbij heb is ie net even wat lekkerder voorwaarts.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:49

ik rijd ook met allebei, want dat heeft die van mij gewoon nodig. Zonder is hij niet vooruit te branden, en nu krijg ik natuurlijk weer ontzettend veel commentaar op me af, maaar hij is van nature gewoon ontzettend lui. Ik rijd ook Z1, dus dan zijn minimale hulpen noodzakelijk (wat betreft de sporen), de zweep gebruik ik alleen om het achterbeen een keer aan te tikken, of als hij heel vervelend is.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:18

ik rij met sporen en ik heb me zweep er meestal wel bij, niet in de proef ook al rij ik L1 dat doe ik nooit want ze wil nog wel eens gevoelig zijn en dan een bok geven , dat heb ik liever niet in de proef.
Maar ik heb de sporen om net dat beetje extra te kunnen geven en de zweep er gewoon bij voor als ze niet snel genoeg reageert.

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:53

ik rij met zweep, ik heb nog nooit met sporen gereden en het lijkt mij ook niet zo fijn
ik gebruik mijn zweep maar zelden, alleen maar als het echt nodig is Lachen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:07

Ik rij altijd met zweep en soms met sporen..
Zweep is gewoon echt nodig anders doet ze niks
Een echte merie

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:09

emmelske schreef:
ik rij met niks mijn paard vlipt helemaal als er iemand met sporen oprijd[/u]

Dan doet diegene die er met sporen op zit toch iets verkeerd Haha!
Als je goed kan rijden kan je sporen om hebben, van mijn part met prikkeldraad er aan, zonder het paard ook maar 1x te raken

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:46

stef"]
[quote="emmelske schreef:
ik rij met niks mijn paard vlipt helemaal als er iemand met sporen oprijd[/u]

Dan doet diegene die er met sporen op zit toch iets verkeerd Haha!
Als je goed kan rijden kan je sporen om hebben, van mijn part met prikkeldraad er aan, zonder het paard ook maar 1x te raken
[/quote]

misschien daat haar paardje een slechte ervaring heeft met sporen ofzow?kan altijd he !