tinker wil niet galloperen?? wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64609
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:41

wat je ook doet, NIET gaan slaan!!! Ik heb het zelfde probleem gehad, en de mijne gallopeerd nou PRIMA in de bak, ZONDER dat ik er op ben gaan meppen! Slaan lost echt niets op!! Wat anderen ook al zeiden, laat haar eerst lekker buiten galloperen! Lekker achter een ervarener paard aan, en dat lekker vaak doen! En in de bak veel overgangen oefenen, maar daar gaat je instructeur/ice je vast en zeker me helpen OK dan! maar echt NIET gaan slaan! Laat haar eerst maar galloperen waar ze de ruimte heeft, dan komt het in de bak vanzelf wel Lachen Tinkers zijn nou eenmaal wat stuggere paardjes die zeker in het begin moeite met de bak hebben (bij de mijne was moeite errug zacht uitgedrukt... heb ik mee moeten vechten, maar het is gelukt! Haha!) Dus alsjeblieft NIET gaan slaan.. wat je ook doet, sla niet...

Ik weet zeker dat het je gaat lukken! Wil je me op de hoogte houden? Want die van mij doet de rechtergalop moeilijker, dus misschien kan ik wat van jou leren!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:05

Heb vooral geduld dat werkt het beste. Ik heb een Tinker die 2 jr geleden helemaal niet liep.
Ze stond alleen maar stil.........Ik ben toen gestopt met kloten in de bak en ben met een aantal mensen buiten gaan rijden.
Twee jr geleden ging dat als volgt; de groep draafde weg en mijn Tinker stond stil.....pfft
De groep galopeerde weg en mijn tinker stond stil....
Op een gegeven moment is het kwartje bij haar gaan vallen, he....hier ga ik achteraan en langzamerhand ook mee in de galop. We bungelde eerst nog achteraan. De conditie werd beter ook de bespiering en 2jr en een aantal maanden verder gaat het als volgt;
"JE tempo ligt te hoog,ik kan je niet bijhouden in de draf en wat galoperen jullie hard Haha! Haha!
Zoals mijn onderschrift zegt Ik heb nu een racetinker en maken lange en vlotte ritten.
In de bak gaat het steeds beter al ligt daar het galop tempo te hoog Bloos

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:13

ja zo doet iedereen het op een andere manier.
Bij mij heeft het ook 6 maand geduurt voor het lukte maar met veel geduld kom je er wel.
Alhoewel ik dus wel eens een tik heb gegeven ik heb hem niet de galop ingemept hoor. Maar ik had hem er bij voor de buiten schouder omdat daar het probleem bij ons lag. Het was gewoon een extra steuntje voor hem.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:30

Gam vind het ook nog steeds erg moeilijk, ik laat het dan ook vaak voor wat het is omdat we er niet aan toe zijn. Eerst de rest maar goed onder de knie krijgen, galopperen vind hij buiten wel leuk en dan laat ik hem altijd lekker gaan.
maar wat je zelf zegt, les nemen is het beste wat er is Lachen

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:22

laat zien dat jij de baas bent !!!!!!

ruitje

Berichten: 12415
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:45

Dat is echt een nuttig advies Rolleyes .....zeker niet het hele topic doorgelezen,discussie met Phara enzo ?!Echt heerlijk,vertel ook meteen even meer,uit zo'n zin kan ik weinig halen Knipoog

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:15

Ik ga met een paar van dit topic mee (smurf, ruitje..)

Ik zou het galoperen even laten voor wat het is. Wil je toch echt,
probeer het dan eerst eens op een lang, rustig bospad. Of idd aan de longe zonder iemand erop met stem.

Wat ook weleens wil helpen is blijven lichtrijden, in middendraf zetten en net in de hoek iets doordrukken met je binnenbeen zodat ze aanspringt. Werkt niet bij alle paarden maar je kan het proberen! Verder niet slaan, schoppen of naar hulpteugels grijpen. Het is een jong paardje wat waarschijnlijk nog maar weinig snapt. Maar dat is allemaal al gezegd Lachen

Succes iig!
Galopperen met een tinker in een bak kan iig zeker wel, want 'mijn' tinkertje presteerde het, (in zijn uitprobeer fase) in soort van rengalop door een binnenbak te crossen Lachen

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:15

sorry, hoor. Maar ik weet niet of dat wel zon goed idee is uit een sneltempo ( middendraf) hem in galop krijgen. Volgens mij werkt dat niet. maar ik denk dat het lichtrijden er voor en in een hoek aanspringen wel werkt. Bij mij teminste wel.

ruitje

Berichten: 12415
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:45

Het heeft bij haar wel gewerkt Lachen ...ik denk dat je het beste zoveel mogelijk manieren kunt doen Lachen vind je vanzelf iets wat werkt Lachen

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:47

Ja, mischien heb je gelijk.
Maar een instructrice heeft een keer gezegd dat het wel een moeilijke manier was uit een sneltempo, ze heeft het ook uitgelegd waarom maar daat weet ik niet meer Bloos Bloos Bloos

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:49

Ik heb het ook een tijdje vanuit middedraf gedaan toen hij nog helemaal niet kon galopperen gewoon er in laten vallen van uit middendraf en dan flink belonen het kan dus wel werken niet elk paard is het zelde en er zijn zoveel verschillende manieren om het te doen.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:18

jeanie schreef:
Ze stond alleen maar stil.........Ik ben toen gestopt met stinkmoddern in de bak en ben met een aantal mensen buiten gaan rijden.
Twee jr geleden ging dat als volgt; de groep draafde weg en mijn Tinker stond stil.....pfft
De groep galopeerde weg en mijn tinker stond stil....


Haha! Ik ken het ....sta je zo voor banketstaaf,ik voelde me echt een beginneling,sta je daar en geen beweging in te krijgen.....
Ik heb nu ook het tegenovergestelde...in stap is het nog steeds een slome drol maar eenmaal in draf/galop ZOEEEEFFFFFF.

Even on topic....
Het is voor veel tinkers moeilijk om te galopperen.
Zeker het aanspringen is in het begin een ramp,probeer het eerst eens met jou erop aan de longe of ga op het verkeerde been lichtrijden en duw hem zo in galop(klink stom maar zo heb ik het hem geleerd want Quint gooide zo hoog op in draf dat ik al uit balans zat voor de eerste galopsprong Bloos ).
Ook kan het helpen als je wat grondhulp hebt(je lesgeefmens).
Ikzelf ben niet echt een voorstander van heeeel hard draven en erin vallen omdat je daarna vaak 2x zolang bezig bent om er dit weer uit te rijden.
Je mag zeker een tikje geven(been=reactie geen reactie=tikje niet om in galop te slaan maar je tink moet wel opletten)
Het best is als je bij jou in de buurt lekker naar buiten kan....dan kun je op de lange paden oefenen op de galop ...meestal als het kwartje eenmaal valt zit het wel goed.
Ook heb je nog vaak een bokje in galop...dit is meestal geen "ik zal je een even" bok maar vaak gaat de kont omhoog om in de juiste galop te springen(tinkerkwaaltje???)
Maar blijf niet te lang doorfrutten maar laat een goed lesgeefmens komen en het belangrijkste......GEDULD !!!!!!