Paardrijden: voor iedereen te leren ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:28

IngridM schreef:
MAAR............als ze nog steeds plezier hebben en voor zichzelf ook weten dat het nooit meer ECHT iets wordt..........want dan zit je ambitie je in de weg.........dan is het ook geen probleem........toch ?!

Tuurlijk, maar bij de meeste mensen die ik zo ken zit dus idd de ambitie in de weg et voilá, ze schuiven het af op hun paard

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:27

Ik denk niet dat iedereen de kwaliteiten heeft om door te kunnen rijden naar L2, sommigen hebben het gevoel niet, zijn eigenwijs en nemen niets aan van anderen/instructrices, anderen hebben geen doorzettingsvermogen, faalangst of geen behoeften om wedstrijden te gaan rijden. Ik denk dat mensen die een goed paard hebben, die makkelijk L2 aankan en als degene die erop rijd wel wedstrijdjes wil rijden, en dat aankan, dat de combinatie het dan wel tot L2 kan schoppen. Sommige paarden hebben ook niet de kwaliteiten om naar L2 te komen, ze hebben de gangen, bouw, niet de juiste africhting en hun temperament tegen. Maar dan blijft er een groep over, de mensen met de paarden die het aankunnen en die wedstrijdenn willen gaan rijden. Ik denk dat die mensen de L2 wel kunnen halen, als ze niet te ongeduldig zijn en ook wat doen met de adviezen die de juryleden aan hun geeft.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:47

neej echt niet alle mensen "leren" het...soms zie ik mensen waarvan ik denk...please koop een hobbelpaard..en dat moet dan 8 jaar rijden Tong uitsteken

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:16

sommige mensen hebben geluk,
die zijn gezegend met een gevoel,
en helaas hebben sommige mensne minder geluk,
die hebben echt geen gevoel,
maar als die het prima naar hun zin hebben,prima dan toch,
mits ze het paard niet hinderen dan..

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:43

Ik ben van mening dat als je iets echt wilt dat het dan ook echt lukt. Maar bij sommige mensen is het gewoon zo dat ze het gevoel voor paarden gevoel niet hebben en dat het dan niet echt lukt.
Ik ben ook nog lang niet perfect aan heb rijden (nou zo'n dikke 9 jaar... Het geen eigen paard dus rij maar 1x in de week..)

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:05

Ik vind niet dat het voor iedereen te leren is. Tot een bepaald punt wel. Een B proefje is iedereen wel aan te leren, maar ik denk dat als je hoger wil komen (M, Z enz.) dat je dan zeker gevoel er voor moet hebben. En als je echt heel graag wil, maar het lukt niet, dan denk ik ook niet dat je verder als de L komt.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:41

Ik ben er van overtuigd dat je talent moet hebben anders heb je gewoon dat gevoel niet!!...
Je kan best leren op een paard te zitten en '' mee '' te rijden maar echt een paard aan het werk zetten en met gevoel rijden daar moet je aanleg voor hebben ben ik bang!!.... Knipoog

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:09

astridh schreef:
Het is voor praktisch iedereen te leren op voorwaarde dat je een passend paard hebt, goede hulp/instructie en een heleboel doorzettingsvermogen.


He, fijn om te lezen, want mijn huidige paard (niet van mij, wel fulltime bereden door mij) geeft mij zo'n slecht gevoel.

Toen ik mijn eigen paard nog had, zo'n 6 jaar geleden, had ik het gevoel dat ik best een beetje kon sturen. Dat paard gaf mij wel het gevoel dat ik een beetje 'feeling' had. Ik deed in die tijd Bruun er ook bij en ach, dat ging toen ook belabberd, maar ik had mijn eigen nog om een goed gevoel aan over te houden. Nu rijd ik Bruun weer sinds een jaar en ik heb het gevoel dat ik gewoon níet kan rijden!

Ik kan niet zitten, ik kan niet van de teugels afblijven en ik kan geen tempo bepalen. Ik troost mezelf met de gedachte dat vrijwel iedereen die op bruun gaat zitten hetzelfde gevoel heeft, maar het is toch best frustrerend.

Gelukkig hebben we geen wedstrijd-ambities meer en vermaken we ons heus wel. En tja, ik heb geen geld meer voor een eigen paard, dus deze optie is er één uit duizenden voor mij. Een 'eigen' paard (bijna dan) zonder ervoor te hoeven betalen. Dus ik modder maar wat door Clown

Lang verhaal, moest het even kwijt Lachen

Oja, toen ik nog slank was kon ik ook al niet op Bruun rijden, dus die vlieger gaat niet op in mijn geval Haha!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:09

Toevallig kreeg ik vandaag de opmerking van mijn instructeur dat hij had gezien dat mijn dikte mijn rijden niet in de weg zat Haha! .
En ook dat meestal dikkere mensen niet kunnen doorzitten, omdat ik er zelf nooit problemen mee heb gehad snap ik dat niet, hoe komt het dat je dan niet meer kan zitten.
Waarschijnlijk heb ik er geen problemen mee omdat ik al jong begonnen ben met rijden.
En op Mo heb ik lang gezocht naar een stabiele zit, de meeste anderen hebben er ook moeite mee om op haar te blijven zitten(vooral in galop).
Dus het verhaal dat je op het ene paard beter kan rijden dan het andere is voor mij herkenbaar Lies.
Ik dacht ook dat ik redelijk de bak rond kon maar sinds Mo heb ik het gevoel dat ik er drie keer zo hard voor moet werken.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:15

ik denk dat iedereen het kan, maar dan heb je wel goede instructie nodig Lachen
al denk ik wel dat bje niet bij iedereen het gevoel hebt van ''wow, dat spat er echt af"zeg maar Lachen

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:27

Ik denk dat je kunt met voldoende motivatie, maar ook dat je fouten durft toegeven. Iedereen heeft ooit wel eens wat fout gedaan. En ik vind dat paardrijden helemaal geen hobby voor je is als je weet dat je het fout doet maar gewoon niet wilt toegeven omdat iemand het heeft opgemerkt.

En dat gewicht nouja superveel maar dan spreek ik echt over véél, zal denk ik niet gaan, maar als je gemotiveerd bent dan doe je toch je best om gewicht te verliezen. OK dan!

En paardrijden ligt niet in de natuur van de mens, er zijn wel mensen die vanaf het begin van hele goeie rijden geleerd kregen, en dat zijn de ''talenten''. Maar niet iedereen heeft het geluk om les te nemen van een ''groot'' ruiter, sommigen zijn al blij dat ze op een paard mogen zitten. Met voldonde motivatie en geluld en geluk en in vele gevallen ook geld, of ''afstamming'' (bv. van Baalen). Dan is het natuurlijk veel makkelijker. Maar er zijn ook de heel speciaale gevallen die het hebben berijkt door geluk. Door mensen die in hen geloofden. En je kan ook het geluk dat je een ''gewoon'' paard vind maar dat eigenlijk een natuurtalent kan worden. Ik wil nu niet penny klinken, maar had Anky ook niet eerst een paard zonder papieren ? Het draait denk ik allemaal om geluk en mensen die in je geloven en in jezelf geloven.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 02:47

Ik ben één van die mensen die nooit Z zou kunnen rijden. Ik zou het wel willen, en in mijn hoofd lijkt het allemaal zo makkelijk ... maar ik heb er gewoon geen feeling voor.

Ik kan blijven zitten, niet netjes of effectief, maar ik val ook niet om de haverklap van het paard. Ik kan geen hoeken inrijden, of aan de teugel rijden ... op de goede hand galoperen is moeilijk, voorwaartsrijden is onmogelijk en fijnere hulpen hó maar. Ik voel me soms net een dierenbeul. Verdrietig

Maar ik vind het zo leuk, en ik bedoel het goed.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:30

Iedereen kan L1 rijden. Tenzij je een lichamelijke beperking hebt ofzoiets, dan misschien niet.

Guinevere, als jij een paar keer in de week priveles had op een goed paard, kon jij dat ook. Pling

Ik rijd zelf ook niet op L1 niveau...Ik vind van mezelf (goh Haha! ) dat ik best netjes erop zit, maar ik zou niet weten wat de hulpen voor het wijken zijn. Verward Nu is dat ook helemaal niet meer van toepassing op mijn paard en aangezien dat het enige paard is wat ik de afgelopen 2 jaar nog gereden heb... Haha!
Ik ben er wel van overtuigd dat mn zit is achteruit gegaan nu ik geen bokkende krengen meer onder mn kont heb... Nagelbijten / Gniffelen

Farjen

Berichten: 8028
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:15

Ik heb 7 jaar op maneges gereden, en ik zeg eerlijk dat ik daar niets geleerd heb. Ik kreeg vorig jaar augustus een eigen paard, en nu een jaar later kan ik pas zeggen dat ik redelijk kan rijden.
Maar het is wel een groot verschil de maneges in Nederland en België, op HAW zie ik vaak manege paarden lekker ontspannen lopen, achterhand erbij en dat soort dingen. Ik reed altijd in gevorderde groepen maar nergens leerde ik dat de achterhand eronder moest, wat nageeflijk is.
Bv ophoudingen kende ik niet, ik gaf gewoon been en trok aan de teugels.

Voor mij is paardrijden pas een jaar geleden begonnen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:21

Ik denkd at iedereen emt ene paard met alle knopjes erop en eraan wel de L2 kan halen.
Ik denk dat ik het wel zou kunnen, maar willen is een ander woord. vind het helemaal niks die wedstrijden, onderling vindt ik wel leuk, maar daar houd het ook wel op, en arzu zou het niet lukken in de L Knipoog