Mijn paard kleeft en steigert!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 11:23

wat ik nu doe (helpt heel goed) als ik weet dat hij gaat steigeren trek ik zijn kop gewoon naar 1 kant en dan kan hij fdus alleen maar rondjes draaiern en niet steigeren. Meestal doe ik dat met rechts, dan trek ik zijn hoofd helemaal naar rechts en ik gooi mijn linkerteugel los endan voorkom je het dus..

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:46

Als een paard steigert moet hij 'straf' krijgen, maar alles wat ik hierboven heb gelezen over eieren, waterzakjes en ga zo maar door, wat heeft dat in hemelsnaam met paardrijden te maken? Wat wil je gaan doen met die eieren en de rest? Cake bakken?
En tussen de oren slaan heeft niks te maken met 'zielugh', je kan je paard ernstige schade toebrengen door dit te doen. Ik bedoel, een mep geven op de hals of kont is nog acceptabel. Probeer eerst de oorzaak te vinden van het steigeren voordat je je paard afranselt.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:10

alexandra15 schreef:
Ja maar als ik hem sla als hij steigert steigert hij nog een keer maar dan nog hoger! En als hij in de lucht zit dan kan je hem op dat moment echt niet slaan, dan moet je zorgen dat je er zelf op blijft zitten. Iemand nog tips? Iemand zei tegen mij dat je het hoofd helemaal scheef moet trekken zodat hij geen bal;ans meer heeft maar helpt dit echt? En zo leert hij het toch niet echt af? Alsjeblieft meer reacties!


vind ik logsich, actie reactie.. sommige mensen blijven doorslaan als een paard steigert.. maar dan blijft hij toch doorgaan IMO wel... Verward dus conclusie: dat helpt niet.
ik zou gewoon is een schreeuw geven of een hele hard luide boze stem opzetten: is het nou afgelopen.. ik heb niet alles gelezen dus weet niet of je dat al eens geprobeert heb?
Laatst bijgewerkt door danifur op 18-06-04 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:12

en probeer inderdaad eerst ff de oorzaak te zoeken, want misschien is het geen onwilligheid, maar heeft hij iets of ligt je zadel niet goed, je weet het nooit!
probeer er eerst achter te komen waarom, en wat iedereen zegt tussen zn oren slaan, moet je nooit doen!
dat is inderdaad gevaarlijk

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 13:16

Zou een ieniemienie mensenhandje een paard ernstige schade toe kunnen brengen?? Trouwens, als je'op een steigerend paard zit, heb je echt niet je volle kracht. Ik denk dat dat op zijn kop/oren slaan niet eens zozeer pijn doet (hij voelt het wel), maar dat hij er meer van schrikt (wat doet ze nou dan)
Ik denk echt niet dat dat gevaarlijk is.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:20

tussen zijn oren zit zijn evenwichts botje, en of je nou hard slaat of minder hard, het is gewoon gevaarlijk want hij kan daardoor zn evenwicht kwijtraken

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:31

Viennanova schreef:
Als een paard steigert moet hij 'straf' krijgen, maar alles wat ik hierboven heb gelezen over eieren, waterzakjes en ga zo maar door, wat heeft dat in hemelsnaam met paardrijden te maken? Wat wil je gaan doen met die eieren en de rest? Cake bakken?
En tussen de oren slaan heeft niks te maken met 'zielugh', je kan je paard ernstige schade toebrengen door dit te doen. Ik bedoel, een mep geven op de hals of kont is nog acceptabel. Probeer eerst de oorzaak te vinden van het steigeren voordat je je paard afranselt.


Ben ik het helemaal mee eens ik heb 8 jaar lang een merrie gehad die echt ernstig steigerde aangezien ik haar al vanaf 10 maanden had wist ik dus dat dit geen aangeleerd gedrag was.
Ben naar meerdere klinieken met haar geweest omdat ik er zeker van was dat ze wat mankeerde overal waar ik kwam werd ik weer naar huis gestuurd met de woorden ze mankeert niks uiteindelijk vonden ze een octje in haar rechterachterknie maar daar kon het niet van zijn.
Ik zei toen mischien mankeert ze nog iets anders in hetzelfde been maar daar werd niet naar gekeken en dus zo van de baan geveegd.

Nu komt het zure stuk van het verhaal uiteindelijk ben ik dus na de geboorte van mijn zoontje bang geworden van haar en degene die haar tijdens mijn zwangerschap reed zag het ook niet meer zitten dus heb de toen en nu nog moelijke beslissing moeten nemen haar te verkopen hier heb ik nog steeds veel verdriet van want buiten dat steigeren om was het echt mijn maatje kon met haar lezen en schrijven.
Uiteindelijk bleek dat ze losse banden had in raad maar haar rechterachterknie waardoor ze dus als ze achter meer onder moest treden veel pijn had ze hebben dat met de juiste behandeling verholpen en ze loopt nu op z nivo in Amerika .
Jaren lang heb ik geroepen ze mankeert iets meerdere dierenartsen vonden niks en wilde niet naar mij luisteren en noemde mijn merrie een dominant secreet die niet wilde werken . Bij ons liep ze al op z nivo maar wel met heel veel pijn dus wat nou niet willen werken.. daarbij sprong ze ook nog op l/m nivo dat weer met die knie.
het is een lange reactie geworden sorry daarvoor maar geloof me ik was er toen zeker van en nu mischien nog zekerder van als een paard overvloedig steigert en het ligt niet aan het rijden (paard vooruit schoppen en dan voor tegenhouden dat soort dingen) sluit dan altijd eerst uit of het niet medisch is vaak komt er iets uit wat het steigeren veroorzaakt. succes

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:05

Dat is wel waar dat het medisch kan zijn, maar dat is bij dit verhaal volgens mij echt niet zo. Hij steigert pas als hij zijn zin niet krijgt (nou ja, als hij weg moet bij andere paarden wat hij liever niet doet)
Dat is gewoon een kwestie van luisteren volgens mij.
En weet je wat ook gevaarlijk is? Een paard dat blijft steigeren en zich niet van zijn plaats laat schoppen / slaan, NIET op zijn oren timmeren.

OK, kijken of er lichamelijk iets mis is kan nooit kwaad, maar bij dit geval weet ik 99% zeker dat het tussen zijn oren (misschien wel naast zijn evenwichtsbotje?!?) zit.

Love_Ansje
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Mijn paard kleeft en steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:32

Heej,
ik had het vandaag ook
hij steigerde en toen viel ik er achter over af
ik zal morgen we spierpijn hebben.

groetjes

Rampshellie
Berichten: 1986
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Duiven

Re: Mijn paard kleeft en steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:37

Als je paard begint met steigeren, kun je 'm nog omtrekken, maar als je 'm omtrekt terwijl je paard al in de lucht hangt, is 't gevaarlijk. Voor zowel paard als ruiter

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Mijn paard kleeft en steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:51

Mijn merrie en ik zijn een paar weken terug op de stenen achterovergeslagen. Zij is 5 en loopt L dressuur, fijn buiten te rijden, mits er een ander paard bij is. Ik wilde proberen om iedere dag een stapje verder te gaan met het alleen naar buiten te gaan. Dit was dag een, stap naar het einde van het erf. Mijn paard begon achter uit te lopen en te stijgeren. Nou stijgert ze wel eens meer hoor als ze niet wil werken of boos is.

Mij is ook aangeraden om te slaan tussen de oren als het paard om hoog komt. Probleem: Paard stijgert zo achterlijk + draait in de lucht dat dat onmogenlijk is. Heb twee teugels nodig om haar recht te houden. Ze sloeg die dag omdat ze draaide in de lucht met haar ene been haar andere onder zich vandaan. wat resulteerde in auw bij mij en een paard wat naar de wei rende en ik uiteindelijk op de akker achter de wei kon gaan vangen. Ik kan je verzekeren, paard werkte niet mee.

Vanaf dat moment ben ik een stuk voorzichtiger geworden met haar. Laat haar altijd zien dat ik de baas ben, mijn paard is helaas heel slecht te rijden met een zweep. Dan raakt ze in paniek en gaat alleen maar rennen en wil niet meer stoppen.

Ik denk dat er niet echt iets is waardoor je stijgeren kunt af leren. Het omtrekken van je paard is misschien niet de oplossing, maar voorkomen is beter dan genezen

Ninthe

Berichten: 1164
Geregistreerd: 22-08-07
Woonplaats: Friesland

Re: Mijn paard kleeft en steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:05

Probeer op tijd aan te voelen waarneer hij de lucht in wil gaan,
en al vóórdat hij de lucht in komt, om sturen!

Dan kan hij niet steigeren Knipoog