Waar zit de noodrem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:56

Echt op hol, tja daar begin je niets tegen. Heb het gelukkig nooit meegemaakt. Maar dan is alles geoorloofd denk ik.

Er tussenuit naaien doet Rowan nog maar heel zelden gelukkig. Ik heb hier de ruimte om hem nog een keer goed hard aan te sporen en een paar kilometer door te laten ploeteren, dan is de lol er gauw vanaf. Dan is het niet meer zijn spelletje.

Moet hij echt nodig stoppen dan breng ik 1 hand (kant waar het meeste ruimte is) helemaal naar buiten, andere hand staat toe, en geef ik hem plotseling goed hard been aan de kant waar ik m'n hand naar toe heb. Hij krult zich om m'n been heen, wijkt meestal een stukje opzij, en vaak springt hij ook om naar de andere galop of hij komt overkruist terecht. Bij elkaar verstoord dat het ritme van "lekker hard" zozeer dat hij daarna zonder veel problemen weer terug te nemen is.

Nogmaals, dat zal niet werken bij een paard dat er in blinde paniek vandoor gaat, maar wel bij eentje die besluit dat er nu even een flinke sprint moet komen.

Morrie

Berichten: 22346
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:58

Citaat:
Echt op hol, tja daar begin je niets tegen

dan trek je ze ook niet meer om *sprak zij helaas uit ervaring Huilen *

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:08

Dat zeg ik Knipoog

Die omtrek-techniek is voor een paard wat even zin heeft in een goede sprint. Zoals ik zei, ik heb nog nooit op een paard gezeten dat echt op hol sloeg. Dat is ook zeldzamer als de meeste mensen denken, geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:19

Dat schreef ik ook al.
ik ben 1 keer echt op hol geweest.
Op het fietspad, naast een drukke straat.
Het enige wat ik hoopte is dat hij op het fietspad bleef.
En meer is er dan idd niks te doen, als hopen op goede afloop.

Morrie

Berichten: 22346
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:27

ik vorig jaar op een doorgaande weg (eerst op het fietspad, later op de weg), er reed een BBA bus achter me met iets kapot, die kon ten eerste niet harder dan langzaam (en kon mij dus niet voorbij komen) en ten tweede piepte die bus heel erg, zodat Morrie helemaal gek werd...

Gevolg 5 km in volle rengalop onbestuurbaar zonder ijzers over de weg.....een half jaar niet bekappen.......pas toen de buschauffeur zijn verstand hervond en ff stil ging staan, kon ik weer contact krijgen met Morrie en hem tot stoppen bewegen.

Nu, een jaar later, is ie nog schrikkerig op bussen.

Omtrekken was geen optie, dan was ik op die bus geklapt.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:02

Ik heb verschillende dingen als noodrem geprobeerd, slof heb ik ook geprobeerd. Gevolg: met de kop tussen de knieën nog net zo hard naar huis.....
Een paar flinke snokken werkt wel in combi met een flinke schop werkt wel, maar dan heb ik nog een hele lang remweg, hij remt wel af, maar is bijna niet uit galop te krijgen.
Eén keer heb ik hem echt om moeten trekken, we gingen recht op de weg af, in volle galop over het asfalt.... Aan 1 teugel werkte niet, ik heb toen het bakstuk te pakken gekregen en hem daaraan omgetrokken, richting sloot. Terwijl ik hem omtrok de achterhand opzij geschopt.
Hij flikt dit nogal snel, dus voorlopig niet naar buiten.... Dan vaak het commentaar, dat hij eerst in de bak goed moet luisteren.... Dat doet hij perfect, mocht hij eens verschieten staat hij zo stil, hoef ik niet eens flink in te komen.

Een paard wat echt op hol gaat, stop je inderdaad niet, ik ben eens met een compleet flippend paard een drukke weg over geschoten, tussen de vrachtwagens door.... Echt een engeltje op mijn schouder gehad toen. Ik ben uiteindelijk op een benzinestation tot stilstand gekomen, nadat we over vluchtheuvels e.d. heen waren gedenderd.....

Die one-rein stop, zijn er hier ook mensen die dat daadwerkelijk aan hun paard hebben aangeleerd?

Morrie

Berichten: 22346
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:05

Citaat:
Die one-rein stop, zijn er hier ook mensen die dat daadwerkelijk aan hun paard hebben aangeleerd?


en ook daadwerkelijk buiten rijden, niet in een buitenbak van 80 x 40, want daarin kan je IMO niet op hol slaan Cool , maar buiten, in het bos en het verkeer

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:17

smurf schreef:
Citaat:
Die one-rein stop, zijn er hier ook mensen die dat daadwerkelijk aan hun paard hebben aangeleerd?


en ook daadwerkelijk buiten rijden, niet in een buitenbak van 80 x 40, want daarin kan je IMO niet op hol slaan Cool , maar buiten, in het bos en het verkeer


Die van mij eens proberen in een bakje van 15 x 30? Gaat best hard hoor Haha!
Maar inderdaad, ik bedoel ook mensen die buiten rijden.

Morrie

Berichten: 22346
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:19

ja de mijne krijgt me er zelfs afgebokt in een gewone rijbak, maar onder op hol gaan, versta ik iets anders.....

oké, buitenrijders die de one-rein-stop al eens in de praktijk hebben moeten brengen, brand maar los!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:22

Heb wel eens op paarden gezeten die echt niet te stoppen waren Je kunt het op hol slaan noemen, je kunt het ongehoorzaam noemend maakt allemaal niet zo veel uit. Feit was dat het paard naar huis wilde, door de woonwijk heen rende, wegen in volle galop overstak en niet te stoppen was. Er kwam vrijwel geen reactie meer op het bit, kon het paard na een tijdje gelukkig ergens op af sturen, waardoor hij zoveel vaart minderde dat ik er af kon springen en hem stil kon trekken. Waar we anders geeindigd waren, denk niet dat ik het wil weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:36

Sja... heb er zelf geen ervaring mee, mijn paard is er 1 keer in blinde paniek vandoorgegaan, was langs een hele drukke weg, en ze volgde gelukkig het fietspad, dus ik heb alleen maar gehoopt dat ze rechtuit ging blijven lopen. Maar na een meter of 50 kwam ze weer een beetje bij zinnen, en kon ik een ruk naar rechts geven (de polder in) waar we tot stilstand kwamen...

Als een paard zo enorm gek wilt rennen, dus niet in blinde paniek, dan laat ik voor zover mogelijk, ze eerst even uitrennen. Mits we geen gevaarlijke situaties naderen, drukke weg, volle trekkercombinatie ofzo. Na een aantal meters, heeft het paard al zoiets van, "ach..." en dat is het moment om te gaan werken tot luisteren en langzamer laten gaan. Die eerste paar honderd meter kan je toch vrij weinig uithalen, en enkel afwachten dat je het er levend afbrengt. Maar daarna komt er toch wel grof geweld bij te kijken, hetzij een volte, hetzij zagen, hierbij oorlooft de middelen het doel. Ik trek liever haar mond kapot dan dat we te pletter gaan tegen een auto op de drukke weg...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:15

Sjuimpje schreef:
zag ik 'uitrazen' staan?
Die mensen hebben duidelijk nog nooit op een paard gezeten wat echt aan de haal ging. Die hebben het over een paard die eens even lekker zijn benen wil strekken en weinig respect heeft voor zijn ruiter.

Ik zet trouwens een hand vast achter mijn knie holte, met de andere geef ik zo hard mogelijke rukken.
Lekker boeien dat het niet vriendelijk is, liever het paard zijn mond aan gort dan allebei in de kreukels.



hoe bedoel je in je knieholte?
hou je daar steun op?

maar kun je dan niet beter de achterkant van je zadel pakken en daar steun pakken?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:32

smurf schreef:
ja de mijne krijgt me er zelfs afgebokt in een gewone rijbak, maar onder op hol gaan, versta ik iets anders.....

oké, buitenrijders die de one-rein-stop al eens in de praktijk hebben moeten brengen, brand maar los!


meldt zich Haha!
Ik doe wel al het andere nh grondwerk en alles erbij, dus weet niet zeker of het zonder dat ook goed werkt.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee, ik rij eigenlijk voor 99% op een teugel. Ik rijd in de bak ook zo, het is wel een reflex die je vooral jezelf aan moet leren.
Ik rij er mee buiten, ook op het strand, ik zou niet eens meer zonder touwhalster naar buiten durven Knipoog
Mijn paard reageerde heel slecht op druk van het bit (stijgeren etc), hier regeert ze heel goed op.
Ik heb het ook een ander paard aangeleerd. De eerste keer dat ik erop zat, raakte hij in paniek van een of ander wapperend zeil, en schoot bokkend weg. Omdat ik zelf al heel erg die reflex had geoefend op m'n eigen paard, had ik binnen een bok z'n hoofd gevraagd en stond hij stil. hij was zelf ook verbaasd Haha! Ze kunnen ook echt niets beginnen in die positie.

Morrie

Berichten: 22346
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:34

ik word wel erg benieuwd naar deze techniek...

ik heb een loeisterk trekpaard met een mond van schokbeton, ik heb geprobeerd te lopen met hem met een befaamd touwhalster, binnen 2 minuten was ik het paard kwijt en het halster was kapot......

Ik sleur hem nu weer mee met een hengstenketting en zweep ervoor, dat gaat wel goed.

Rijden op de openbare weg (en zelfs in de bak) zonder bit, kan ik me niets bij voorstellen met mijn eigen paard......behalve dat ik dan in no time in een ambulance lig.

Gelukkig is het paard behalve erg sterk ook koel in zijn kop, dus kan hij de meeste situaties goed aan.....

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:23

een paard wat echt op hol is geslagen stop je idd niet (spreek helaas uit ervaring)
We (ik en een vriendin) kwamen terug van de manege,en een meter of 3 naast ons reed een auto tegen een geparkeerde auto.Twee pony's op de kletter.Een beetje verder was er een brug over een spoor,komt daar natuurlijk net een vrachttrein onderdoor.Meteen erna was er een korte bocht,daar hoorde ik een *boenk* en zag haar pony zonder ruiter me voorbij steken.Dan was er een redelijk lange weg,heb echt alles geprobeert om haar te stoppen,maar niets werkte.Ik moest me uiteindelijk laten vallen,en kon alleen maar hopen dat de pony's niks overkomen was,want ze moesten nog een stuk drukke weg voorbij.
Ikzelf had gelukkig niks ernstigs,en ben dat andere meisje gaan zoeken.Zij was ondertussen opgeraapt,en haar moeder was haar komen halen.Ik heb een lift gekregen naar de weide waar twee pony's stonden te wachten...
Hierna heeft het twee maanden geduurt voor ik weer op straat durfde komen...
conclusie,een échte noodrem is er imo niet

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:54

Fitzroy schreef:
Hmmm. dat denk ik niet Piep. Paarden die er echt vandoor gaan zijn blind voor alles wat er om hun heen gebeurt en willen maar 1 ding: vluchten.
Als je die loslaat aan de voorkant gaan ze alleen maar harder en harder.
Mijne schrok een keer van een supergrote vrachtwagen. Ze was vlakbij stal en wist wel allerlij obstakels te ontwijken om stal te bereiken (we waren niet ver weg) en k kon op geen manier stoppen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:43

smurf schreef:
ik word wel erg benieuwd naar deze techniek...

ik heb een loeisterk trekpaard met een mond van schokbeton, ik heb geprobeerd te lopen met hem met een befaamd touwhalster, binnen 2 minuten was ik het paard kwijt en het halster was kapot......

Ik sleur hem nu weer mee met een hengstenketting en zweep ervoor, dat gaat wel goed.

Rijden op de openbare weg (en zelfs in de bak) zonder bit, kan ik me niets bij voorstellen met mijn eigen paard......behalve dat ik dan in no time in een ambulance lig.

Gelukkig is het paard behalve erg sterk ook koel in zijn kop, dus kan hij de meeste situaties goed aan.....


ik denk niet dat het voor jou echt zal werken. Het is geen wondermiddel. je paard moet aardig wat respect voor je hebben op de grond en moet zowieso z'n hoofd willen geven.

Morrie

Berichten: 22346
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:47

Citaat:
moet zowieso z'n hoofd willen geven.


dat kan ie en wil ie, als ik ernaast sta en erop zit (maar wel met bit in, anders ga ik er niet op zitten).

Ik denk dat het neerkomt op een "kunstje" dat ik van een bekende dressuurmeneer geleerd heb, alleen legde hij het in andere termen uit, hij had er ook geen Engelse term voor.......

In Jip en Janneke taal:

je ziet een enge trekker aankomen, je doet de teugel aan de kant van de trekker helemaal los (hand naar voren) en de andere teugel + het been aan die kant pak je erbij, zo kan het paard het bit nooit vastpakken en kan hij niet van het enge object wegdraaien.

Dit heeft een hele poos gewerkt en zo is mijn paard verkeersmak (nou ja, min of meer) geworden. Nu kent ie het kunstje echter en als ik 1 teugel losgooi, wordt ie al kijkerig en stresserig, want er zal wel iets engs komen...... tijd voor een nieuw kunstje dus!

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:50

Ik vind het wel heel interessant klinken, die one-rein stop. Misschien toch maar eens gaan oefenen... ben nog niet met mijn paardje naar buiten geweest, maar dat ben ik zeker wel van plan.

Ik heb inderdaad ook wel eens een "iets te harde" rengalop meegemaakt... De heftigste was op het Balloërveld, met ellenlange tankbanen en daarom ook niet echt dramatisch. Er galoppeerde nog een paard voor me, dus dat hielp ook al niet echt. Toen ik alles geprobeerd had en geen gevoel meer in mijn armen had, had de pony er ook genoeg van gelukkig... Haha! Het etterbakje deed het gewoon voor de lol uiteraard, grrr.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:37

smurf schreef:

je ziet een enge trekker aankomen, je doet de teugel aan de kant van de trekker helemaal los (hand naar voren) en de andere teugel + het been aan die kant pak je erbij, zo kan het paard het bit nooit vastpakken en kan hij niet van het enge object wegdraaien.

Dit heeft een hele poos gewerkt en zo is mijn paard verkeersmak (nou ja, min of meer) geworden. Nu kent ie het kunstje echter en als ik 1 teugel losgooi, wordt ie al kijkerig en stresserig, want er zal wel iets engs komen...... tijd voor een nieuw kunstje dus!


dat is precies waar het op neer komt. Het paard zit in een hele onderdanige positie op het moment dat hij zijn hoofd geeft, ik zou dat dus ook niet gebruiken bij enge dingen. Alleen op het moment dat er iets engs is en hij dan niet meer naar mijn hulpen zou luisteren.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:08

Elan schreef:
pff ja ik heb ook 1 keer gehad, dat ze er vandoor sjeesde... recht op een drukke weg af Heel eng! Ik heb ook vanalles geprobeerd, omtrekken, los vast, praten, met de zit, heb geprobeerd haar neusriem te pakken te krijgen... Maar nee hoor... niets mocht baten..

Bloos! de rem... Bloos!
de laatste meters van het pad, kwam er opeens een vrouw met rottweiler om de hoek heen... en EINDELIJK had mevrouw opeens de drang om te stoppen! Dus mev. stond op de noodrem... Met gevolg een mooie koprol van mij over haar hals... Ik stond direct op en was die vrouw helemaal enthousiast aan het bedanken dat ze daar liep Haha! en stapte vervolgens op en reed verder... Die vrouw snapte er helemaal nix meer van Haha!


Nou dat is mijn verhaal zo ongeveer! Alleen was het bij mij een gezinnetje incl. golden retriever en 2 kids. Paard was gdzijdank zo afgericht dat hij stopte voor die mensen.
Paard aan de kletter was al eng, maar mijn zusje zat achter mij, en die had nog niet zo heel erg veel ervaring. Ik weg, zij erachteraan, dat vond ik nog het ergste.

Eind goed al goed? Die mensen met de golden retriever keken heel afkeurend "je gaat toch niet op een openbaar pad ZO hard rijden?" en mijn zusje is meteen afgestapt, teruggelopen en heeft sindsdien nooit meer op een paard gezeten.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:46

als ik rijd heb ik mijzelf aangeleerd om alles te zien en te horen en te weten wat eventueel een reaktie kan losmaken bij het angstige paard wat ik rijd,zonder het overtebrengen !

als een paard echt op hol is van angst en ''normaal remmen'' helpt niet dan richt ik me op de weg die komen gaat en schreeuw naar iedereen die in gevaar zou kunnen zijn en ontwijk ze ,de omgeving tast ik af waar ik pompend trekkend/zagend en rukkend aan de teugels het paard zou kunnen afremmen,draaien of op af laten rennen om de vaartvermindering wat dat brengt gebruik van te maken.

pijn in zijn mond,pech,veiligheid gaat dan voor vind ik.

met lesgeven heb ik mijn kinderen altijd geleerd ''pompend'' te remmen achteroverzittend ,kieen eraan en het proberen om te draaien dan links dan rechts enz en de vaartvermindering die dat teweegbrengt,soms kan er inderdaad een volte gereden worden ,daarna moeten ze de pony direct met de neus de andere kant opdraaien en afstappen/springen.(dit zijn dan geen op hol geslagen pony's maar meer als de ponys de kans kregen om te gaan racen terwijl het niet de bedoeling was)

gelukkig maar 2 x meegemaakt in 6 jaar lesgeven....

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:29

Het uit evenwicht brengen wil inderdaad bij Jordy ook nog wel eens werken, hij mindert dan in ieder geval vaart, waardoor ik hem makkelijker ergens tegenaan kan parkeren.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:54

tjah wat moet ik daar nou op zeggen... mijn pony pakte in het begin in de bak altijd het bit beet, dan ging ik in de beugels staan, leunde naar voren en probeerde hem bij het hoofdstel te pakken. Dat hielp altijd wel.

Ook ophoudingen, terug zitten, niet in paniek raken en praten helpen erg goed...

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:44

Als er ruimte is ga ik zigzaggen (beetje links halve volte, rechts halve volte e.d.) als er minder ruimte is in de stelling zetten om de beurt, omdat je dan de controle sneller terughebt. Maar als ze echt aan de kletter zijn....

Toen ik elf was racede mijn geschrokken pony met ongeveer 80 km/h (gevoelssnelheid: het achtvoud daarvan) richting een drukke brug. Ik moest hem wel omscheuren, anders was het vast niet goed afgelopen. Gevolg: Hij viel over mij heen op het grind (erg destructief effect, achteraf ben ik blij dat hij een Welshje was en geen giga-Groninger, haha). Hij had zijn voorhoef in zijn achterbeen staan en op wat fikse kneuzingen na kwam ik er ook weer onder vandaan. Maar leuk? Nou nee...