Welk bit en wat voor neusriem voor groen paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lfobijn
Berichten: 234
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:29

wat is nu het voordeel van een dubbelgebroken bit tegenover een enkel gebroken bit? Ik hoor hier zulke verschillende dingen over, help mij eens uit de droom.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 19:08

een enkel gebroken bit als je er aan trekt, vormt een puntig iets in de mond. Waar het schaart, dat wordt een punt, en die kan in het gehemelte drukken. Niet elk paard heeft er last van, maar sommige paarden zijn er erg gevoelig voor. Dat verhelp je dan met een dubbelgebroken trens. Daarbij is een enkel gebroken trens scherper omdat die natuurlijk spits toeloopt, als je er aan trekt. Wat kan klemmen in de mond. Ook daar heb je met een dubbel gebroken geen last van. snap je?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:54

Over de vraag van de lage neusriem... Ik heb begrepen dat dat een africhtingsneusriem is omdat er van die ringetjes aan zitten waar je de teugels aan vast kan maken in plaats van aan het bit, zodat het paard niet meteen de teugeldruk in zn mond heeft...

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:40

ik heb mijn paard ingereden met een enkel gebroken watertrens en een hoge neusriem met een sperriempje, nu 2 jaar later, rij ik dr met een dubbel gebroken watertrens die net wat dunner is en nog steeds met een hoge neusriem en een sperriem