Rijden jullie vaak met sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:00

Ik rij western en met trainen rij ik altijd met sporen.

Met buitenrijden heb ik ze niet om.

En uuhh dierenvriend.. Je kan pas goed met sporen rijden als je weet hoe je ze NIET moet gebruiken. Als je met elke pas die dingen in z'n zij prikt omdat je je benen niet stil kunt houden moet je ze idd niet om doen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:14

helemaal mee eens ik rijd wel met sporen maar dat betekend niet datik er de hele tijd mee por alleen als e niet reageerd op mijn kuit.
en de laatste tijd is dat neit vaak meer nodig dus ik denk dat ik het een keeer ga proberen met mn sporen af..in de lles is ze wat moeilijker dus dan houd ik ze nog f om maar nogmaals dat betekend dus neit dat ik ze de hele tijd gebruik

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:21

Ik rij dus altijd met sporen, tenzij op een jong paard of een paard van een ander, die liever niet heeft dat ik met sporen rijd.

Ik geef er absoluut de voorkeur aan, omdat ik met sporen nu eenmaal veel fijnere hulpen kan geven als zonder.

ik rij wel altijd zonder zweep, omdat ik dat gewoon prettiger vind.

Overigens rijd ik met een balkenhol spoor met stomp en grof wiel. Heeft mijn absolute voorkeur, ook bij een wat heter paard.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:04

Amen... sluit me helemaal aan bij DePennyBitch.....

Ben trouwens ook te lui om sporen te wisselen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:46

Ik rij meestal met sporen, van die 2 cm denk ik (de "gewone"). Ik let er erg op haar niet constant met de sporen aan te sporen wat momenteel beter gaat als eerst.
Vaak las ik eens in de zoveel tijd een proefperiode zonder sporen in om haar te checken, en meestal valt dat 100% mee, en luistert ze nog steeds goed.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:15

Ik rijd thuis niet met sporen, op wedstrijd wel. Dan heb je toch net iest meer te vertellen vind ik. Mijn pony is super voor het been en ook erg heet dus die dingen heb ik niet nodig.

Dierenvriend: Je geeft toch niet de hele tijd been met je hak Verward Dat doe je met je kuit. En anders doe je het niet goed.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 08:30

Ik rij afen toe met sporen niet ieder keer meestal alleen op de les.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 10:40

Nooit dan vlieg ik toch wel heel hard het park door Schijnheilig Haha! Ze is al zo voor mijn been, en heb ze helemaal niet nodig. Lachen

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:27

Ik rijd niet met sporen, omdat mijn paard helemaaaaal niet aan het been is.
Ik zou dan (denk ik) steeds scherpere en vervelendere moeten proberen, en daar heb ik echt geen zin in.
(ik bedoel dus niet dat ik denk dat dat bij alle paarden zo is)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:20

Hangt van hun bui af, ken de paarden zo goed dat ik bij het opzadelen merk wat voor een dag ze hebben. Zonder sporen zijn ze prima te rijden, maar zijn met sporen net even een tikkie allerter

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 23:05

Tegenwoordig, met een paar uitzonderingen daar gelaten, gebruik ik die dingen nooit meer. Ik rijd met chaps en moet dus steeds die sporen weer om en af doen. Bovendien wil ik eerst dat Trix naar mijn been luistert zonder spoor. Als dat goed gaat ga ik er denk ik wel weer een spoortje aan gooien om wat duidelijker te zijn. Maar nu hoeft dat nog lang niet, vind ik. Ik hoef niet bang te zijn dat ik de hele tijd zit te porren, en trix heeft maar te luisteren naar lichte druk van mijn been. Moeilijke oefeningen hoeft ze toch nog niet te doen. Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 00:03

Ik vind de reactie van: niet, want het paard is goed genoeg aan het been eigenlijk een beetje apart. Volgens mij is 'niet aan het been zijn' namelijk helemaal niet de reden om eventueel met sporen te gaan rijden. (ik geef toe, doe t zelf ook in een geval, maar die is alleen met lengtebuiging niet aan t been).
Zeg dan gewoon nee, want ik heb ze neit nodig (oftewel geen verfijnde hulpen nodig), lijkt me in dat geval het betere antwoord...
Misschien iemand die het daarin met me eens is?

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:19

Ik heb mijn paard altijd zonder gereden maar in het M meot je met sporen rijden dus oefende ik alleen de dag ervoor met sporen en op wedstrijd dus. Nu doe ik ze af en toe doordeweeks ook aan maar ook niet vaak. HIj heeft het gewoon niet nodig, aangezien mijn beenligging nog niet optimaal is rijdt ik vaak zonder om hem niet dood te maken. Verder hang ik ze onder aan mijn laars.
Mijn paard loopt prima zonder! Dus ik wissel het nu meer af omdat het verplicht is. Maar het maakt me niet zoveel uit eigenlijk.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:32

Ik rijd dagelijks met sporen.
Ik weet dat ik mijn paard niet onnodig met mijn sporen raak. Als ik dan mijn sporen wel een keertje gebruik, weet mijn paard dat hij allerter moet reageren.
Verder vind ik dat je zowel met als zonder sporen er voor moet zorgen dat je je paard niet onnodig in zijn lijf zit te porren.
Soms zie je mensen die het wel interessant vinden om met sporen te rijden en die porren dat beestje dan continu. Maar zou je die de sporen af doen, doen ze het nog. En is het dus even storend voor het dier.

Je moet sporen pas gebruiken als je weet hoe je ze hoort te gebruiken. En dan maakt het niet veel uit in mijn ogen of je ze wel of niet draagt.
Als je je benen goed houd, komt de spoor niet in aanraking met het paard zolang het niet nodig is.

Tamara

Berichten: 10449
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:40

Hangt erg van het paard af, ik heb er 1 gereden die voorwaarts genoeg was en goed op mn been reageerde, dus had ik ze niet nodig. Op mijn huidige verzorgpaard heb ik een tijdje zonder sporen gereden, toen was ie absoluut niet goed voor het been, vervolgens op advies van de eigenaar met knopspoortjes begonnen en dat gaat prima. Vorige week eens gereden zonder sporen, voor de afwisseling en om hem alert te houden, en hij liep er super op, dus ga het wat vaker afwisselen!

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:18

Ik draag hele kleine sporen bij merel.....maar gebruik ze eigenlijk nooit. Ze is heel zuiver aan me been maar soms moet je idd ff atenderen. En vergis ik me nu of is het in de hogere klasses zelfs verplicht?? Verward

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:26

Ik rij op heison aaltijd met kleie stompe spoortjes omdat hij nog wel eens door je been heen wil lopen en hij af en toe nogal sloom kan zijn

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:31

Flower schreef:
ja ik ook maar ik vind als ik een lange tijd met sporen heb gereden......dat het paard waar ik op rij niet meer zo goed aan de hulp is als ik zonder sporen rij en dit wil ik liever vermijden...maar soms zijn die sporen onmisbaar

Dan moet je zorgen dat je ze goed gebruikt. Geen spoor gebruiken als het niet nodig is, en als het even nodig is kort en duidelijk.

Zelf rijd ik bijna altijd met sporen. Mijn paard wordt wel 2 keer er week ook zonder gereden door mijn moeder. Ik vind het handig om wat achter de hand te hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:35

ik rij er nu eentje die ik wel met sporen rij.... in de regel doe ik het zonder. Sommige paarden moet je alleen wel eens een beetje helpen..

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:08

ik rijd wel elke dag met kleine sporen, dit is heel makkelijk met zijgangen, zodat ze iets meer reageert. als ik naar buiten ga dan rij ik NOOIT met sporen en dan ga ik een beetje dressuren zonder sporen en dat gaat echt hartstikke goed!!!!!

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:34

Bij mijn pony rij ik altijd zonder. Wel rij ik met een zweepje, zodat ik hem kan bijtikken als hij niet reageert op mijn been.

Marije_jiplover

Berichten: 25394
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:00

Ik wissel het nogal eens af. Als ik les heb heb ik ze wel altijd om, maar als ik gewoon voor mij zelf aan het rijden ben, heb ik de ene keer een zweepje en de andere keer sporen (tijdens les allebei).
Als ik alleen naar buiten ga ook altijd sporen om en zweepje, naar buiten met een groep niet altijd sporen, wel altijd zweepje (kun je ook nog agressieve honden mee uit de staart jagen).

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:46

Ik rij altijd met sporen, meestal zwanehalzen omdat ik nogal lange benen heb. Ik vind het prettig rijden en mocht ik m'n spoor nodig hebben hoef ik niet m'n hele hak op te trekken.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:15

ik probeer mijn paard zolang mogelijk zonder sporen te rijden om hem optimaal aan het been te krijgen, hier wil ik mijn voordeel mee doen voor in de toekomst.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:16

ik probeer mijn paard zolang mogelijk zonder sporen te rijden om hem optimaal aan het been te krijgen, hier wil ik mijn voordeel mee doen voor in de toekomst.