Laag en Diep - Ingezonden brief in De Hoefslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:20

Ook ik vind dat het niet voor mij weggelegd is om volgend dit systeem te rijden. Ik stel mijn paard wel laag in(zoals te zien is op een foto die ik eerder in de topic heb geplaatst)maar LDR kun je het niet noemen. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om mijn paard LDR te rijden ofzo, zoals ik al zei is het voor mij alleen het lager instellen(met hulp van mijn instructrice).

Ik vind de methode van het lager instellen erg prettig werken, zoals ik het dus uitvoer, maar over het LDR rijden kan ik verder wat dat betreft niet echt oordelen omdat ik het simpel weg nog nooit echt gereden heb.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:36

Je hebt LDR en LDR. Zoals Anky het doet, boekt zij haar resultaten, maar vergeet niet dat ANky ongeloofelijk veel talent heeft en ook is begonnen met prutsen. Zij heeft geleerd hoe het moet. En ga me niet vertellen dat hier ook mensen zijn die het net zo goed kunnen, want dan had je beter op je paard kunnen gaan zitten en mee doen met de OS. Dan hadden we nog kans gehad op medailles.
Maar Ik ben er ook geen voorstander van ik rij wel voorwaarts neerwaarts indie zin dat ik het alleen doe om mn paard sterker te maken. Ik vind dat als je je aan LDR waagt toch even moet weten hoe een paard in elkaar zit en hoe het zich voelt...

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:38

Ik zeg niet dat het verkeerd is, want een paard reageert op de signalen van de ruiter, zet de ruiter zijn hand vast, zal het paard ook vast worden. Zodra de ruiter zichzelf durft te ontspannen en zo het paard kan laten ontspannen maar wel de achterhand actief kan houden en de rug los, dan heb ik er niet echt veel problemen mee. Maar of het goed is betwijfel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:32

Ik ben nu een beetje paarden aan het kijken, en zie heel veel paarden die lekker "op ontspanning" VWNW gereden zijn: compleet van het achterbeen dus. Trainingswaarde 0. Op dezelfde manier kom je ze ook tegen die gewoon compleet op de kop gereden zijn, en die krijg je dus nooit meer omhoog. Dat dat overbelastingsproblemen geeft is natuurlijk een waarheid als een Koe

Ik blijf erbij dat ik niet wil geloven dat paarden die op de juiste manier in dat systeem worden getraind (en daar valt ook onder dat een 4 jarige eerst leert op eigen benen te lopen en te schakelen) daar lichamelijk slechter van worden. Een paard wat compleet in de knoop kan nooit zo gaan als je een Lingh of Bonfire ziet doen. Dat kiespijnverhaal geloof ik in dit verband dus echt nooit, om bovengenoemde reden. Een paard dat niet helemaal los en fijn in zijn lijf is kan niet doen wat je daar ziet gebeuren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 11:26

Toch lijkt mijn goed en constructief LDR rijden maar voor heel weinig ruiters en paarden weggelegd. Niet elke ruiter is een Anky of een Edward Gal. Dan is GOED VWNW rijden (en dat is dus niet van het achterbeen af maar met het achterbeen er actief bij) toch echt gemakkelijker te bereiken. In Ruiters en Rechters zie je veel voorbeelden van paarden die fijn ontspannen VWNW gaan met het achterbeen erbij, terwijl de ruiters er vaak toch niet echt geweldig op zitten. Dus ondanks dat dit (kennelijk) modale ruiters zijn, kunnen ze hun paard op een goede manier VWNW rijden. Dat er ook veel slecht VWNW gereden wordt, is geen reden om VWNW af te wijzen als basistrainingsmethode.