Wat zijn jouw ergste (frusterendste) fouten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:13

Ik zal maar niet alles opnoemen anders valt iedereen in slaap bij de lengte van die lijst Haha!
Maar het ergste zijn toch wel:
- Handen veel te vast houden, vooral de rechter
- Linkerheup inknikken
- Teveel naar beneden kijken en daardoor dus niet rechtop zitten
- Met springen mijn paard teveel eigen initiatief laten nemen (ik denk altijd dat hij het beter weet als ik met springen... *LOL* , is ook wel zo, maar ja...)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:18

Mijn hakken optrekken is denk ik het ergste.
Soms stilstaan in de bak en dan gaan kletsen *LOL*

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:53

Lielle schreef:
- omlaag kijken
- vrij stugge rechterhand
- te lange teugels
- soms losgooien voor de sprong als we er te dicht bij zitten.


jep hier heb ik ook last van

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:10

Omlaag kijken als controle of ik het wel goed voel, is mijn grootste fout. Op de voet gevolgd door boosheid als het een keer niet lukt. Bij B'elanna werkt dat absoluut niet. Ze lacht je weer uit, ze heeft je, is dan steevast het commentaar van mijn instructrice. Gelukkig komt dat laatste steeds minder vaak voor.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:39

Ilindra schreef:
Totaal geen zelfdiscpline wat betreft dressuur rijden.
1x per week naar les gaat nog net maar thuis..........
Voor ik het zelf weet ben ik weer aan de lange teugel door het bos aan het sturen Haha!


Haha! Daarom heb ik dus eens per week les. Anders wordt het helemaal niets Haha!

(vorige week had ik geoefend: tijdens les ging het vervolgens helemaaaaaal niet. Deze week had ik niet geoefend (dwz wel fijn op het strand gereden) en was onze instructrice erg tevreden over de voortgang Haha! . Ik oefen nu dus 'met mate' en stuur de rest van de tijd fijn rond op het strand. Ik heb nu ook dressuurmatig huiswerk meegekregen voor op het strand, dus we komen er wel )

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:32

Haha een hele waslijst!

*benen lang en hakken uitdrukken
*niet naar beneden kijken
*handen bij mij houden (niet tussen zijn oren willen stoppen Knipoog )
*handen rechtop en op gelijke hoogte houden
*rechtop zitten en ontspannen...

Dat zijn de ergste Schijnheilig

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:54

Boos! benen optrekken met aansporen
Boos! naar voren zitten
Boos! handen niet stil genoeg houden
Boos! handen vast zetten
Boos! gefrusteerd raken als iets niet goed gaat
Boos! te gespanne zitten
Boos! naar beneden kijken
jeetje en paardrijden is geen sport??? nou echt wel het is zo vreselijk moeilijk! maar wel heeeeel leuk!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:30

Ik zal alleen de ergste noemen, want anders...

- heb de neiging mijn handen vast te zetten
- vergeet de knik in mijn ellebogen (heeft weer met elkaar te maken)
- naar beneden kijken
- voorover zitten
- benen op trekken, met hakken drijven (komt doordat tiko wat klein was)
- te afwachtend rijden (en dat op een jong paard)
- te veel op mijn binnenteugel rijden

Dat waren de ergste fouten toch wel, gelukkig heb ik minimaal 1x in de week les. Mijn fouten hangen trouwens ook wel van het paard af.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:37

dat ik te snel boos wordt, dat ik teveel met binnenteugel rijdt, dat ik luuk nooit echt ercht heb lopen ( kwam ik afgelopen donderdag tnxx to jippie achter zijn we nu dus hard mee bezig) dat ik altijd teveel stelling wil hebben, teveel met spoor rijdt, mijn hakken niet uitdruk en zo kan ik nog wel heel lang doorgaan...

maar zoals jeroen dubbeldam toen ook al zei jemoet niet alleen opde fouten hameren maar juist wat je paard en dus ook jij goed doet, anders worden jullie allebei alleen maar gefrusteerd

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:19

ingrid schreef:
maar zoals jeroen dubbeldam toen ook al zei jemoet niet alleen opde fouten hameren maar juist wat je paard en dus ook jij goed doet, anders worden jullie allebei alleen maar gefrusteerd


Das een man naar mijn hart! Dat probeer ik nml ook altijd naar mijn klanten uit te leggen!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:25

maar het is ook gewoonzo, als jij hem alleen maar in de bekloopt te trekken omdat die niet los wil worden aab die kant wordt hij alleen maar gefrusteerd van dat trekken jij dan weer omdat hij niet luisterd en zo gaan we maar door.
toen hij dat zei op die springclinic ben iker eens heel goed over na gaan denken en idd in de training meer dingen doen die hij goed kan en dan toch weer net iets meer vragen zodat ook de andere dingen die fout gaan tocg gecorrigeerd worden....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:26

probeer dus meer de nadruk te leggen op wat je paard goed doet....

Mensen zijn vaak onbewust bezig een paard te leren wat hij niet MAG doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:37

Boosheid en frustratie brengen spanning met zich mee en door die spanning voel je niet eens meer wanneer je paard wel zijn best doet of op zoek is naar wat je wilt. Doordat je het niet meer voelt, gaat dat weer verloren en dat is zonde. Daarom is het zo belangrijk om zelf steeds maar weer te ontspannen in je lijf en in je hoofd. Als je even uit je slof schiet zul je daar best een reden voor hebben, maar het is de moeite waard om te leren dat negatieve weer zo snel mogelijk te laten varen zodat je weer met je gevoel kunt rijden. Zelf probeer ik dat ook steeds in mijn hoofd te houden, samen met de gedachte dat je paard alles voelt wat je doet.
Mijn frustrerendste fout? Dat ik mijn teugels altijd maar weer langer laat worden, ik vind het moeilijk om druk te houden als dat eigenlijk wel zou moeten. Verder wil ik nog wel eens teveel of juist te weinig rijden op de verkeerde momenten.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:03

Lovely schreef:
Boosheid en frustratie brengen spanning met zich mee en door die spanning voel je niet eens meer wanneer je paard wel zijn best doet of op zoek is naar wat je wilt. Doordat je het niet meer voelt, gaat dat weer verloren en dat is zonde. Daarom is het zo belangrijk om zelf steeds maar weer te ontspannen in je lijf en in je hoofd. Als je even uit je slof schiet zul je daar best een reden voor hebben, maar het is de moeite waard om te leren dat negatieve weer zo snel mogelijk te laten varen zodat je weer met je gevoel kunt rijden. Zelf probeer ik dat ook steeds in mijn hoofd te houden, samen met de gedachte dat je paard alles voelt wat je doet.


amen
dat probeerde ik nou dus eigenlijk een beetje te zeggen..
en idd thyrza maar het soms best moeilijk om de nadruk op te leggen als die iets goed doet want dan moet je het wel voelen als die iets goeds doet en dat is weer niet zo eenvoudig
daarom ben ik zo blij met les... zo ga je het ook voelen als hij iets goeds doet en ik voel nu al het verschil als toen ik alleen maar leip te sjorren en doen om hem te lopen. het enigste wat ik nu doe is hem naar voor rijden en de rest komt praktisch vanzelf....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:03

SuperPepeijn schreef:
soms heb ik ook net even mijn instructrice nodig om me over een grens te krijgen. als ik alleen rijd ben ik wat luier.


haha hoe herkenbaar!! ik moet Q echt wakker maken en aan het werk zetten, heb 3x per week les, dan pak ik hem aan, verleg ik zijn(onze)grenzen rij ik alleen, dan ben ik iets minder fanatiek, maar ja alle dagen vd week tot het uiterste gaan is ook niet goed he!

en verder...

als ik er net op zit, zit ik een beetje voorover, komt uit de tijd dat hij heel veel en heel hoog steigerde, ontspant hij en heb ik hem lekker aan het lopen zit ik weer teveel achterover!

zit af en toe nog scheef naar links, maar dat is al veel minder aan het worden gelukkig!

verder ben ik met mn linkerhand ietsjes stugger dan rechts(maar ja ben zelf ook rechts dus is logisch dat ik rechts is fijner ben met mn hand)

ben vaak overtuigd dat ik mn BINNENteugel harder nodig heb dan mn buitenteugel, met als gevolg dat hij vrolijk over de buitenschouder wegloopt....

en soms ben ik gewoon niet consequent genoeg, moet ik gewoon 1 duidelijke grens hebben, tot hier en niet verder(Q loopt heel makkelijk onder me uit en dan had ik 3 rondjes eerder al veel strenger moeten zijn)
of bij geen reactie op mn been/spoor/zweep meteen duidelijk zijn!maar ja ik ben in t begin allang blij als ie zonder staken aandraaft, en moet vanaf t begin veel consequenter zijn, maar ja met veel&goed les komen we er wel!


en een heel enkele keer, als ik zelf echt niet goed in mn vel zit, en Q ineens begint te kl*ten, kan ik ongeduldig zijn en daardoor te snel te veel willen, met grovere hulpen als gevolg, maar dat is echt zelden!kan me de laatste keer al niet meer herinneren gelukkig!en dan ga ik dus niet onnodig in zn mond trekken of met de zweep slaan uit onmacht, maar dan prik ik net ietsjes vaker en sneller met mn sporen dan nodig is, en wil ik te snel te veel, maar ja Q is heel eerlijk, be ik onredelijk naar hem toe, dan staakt ie meteen!

maar geduldig zijn is echt heel belangrijk, met boosheid&agressie los je nix op!

zie soms mensen rijden die alleen maar in die mond hangen en met de zweep slaan en t paard dan weer stiltrekken..... Lips are sealed
of die na een slechte dressuurproef hun zweep er weer bij pakken en het paard ff flink bewerken, daar heb ik dan echt geen woorden voor!die zouden van mij best een paar maanden geschorst mogen worden!!

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:21

Mijn ergste fout bij dresuur is dat ik mijn rechterhand te veel beweeg.
Ik maak nog veel meer fouten,maar dat word te veel om op te noemen.
Bij springen is mijn ergste fout dat ik voor de hindernis de tuegels al losgooi,waardoor mijn paard er net op het laatste moment nog langsrent Bloos

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:01

zitten als een zoutzak
mijn linker teugel net een fractie korter hebben dan de rechterteugel... daar kan ik mezelf giga aan ergeren ..
dan blijfen we in rondjes lopen.....
dat zij de ergste ergenissen van mezelf

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:27

-hakken optrekken met aansporen
-richtingaanwijzers
-soms pianohandjes
-gefrustreerd raken als iets na een kwartier nog niet lukt Boos!
-heb nog weleens waslijntjes

er zal vast nog wel iets zijn waar ik nu niet op kan komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:07

achhhh daar komt ie!
Te weinig geduld, te krampachtig zitten, handen te laag en te vast en naar mijn paard kijken want die is zo leuk!!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:53

hmmzz hebben jullie even Lips are sealed

Euhm dat m'n verzorgster beter op m'n fjordje rijd als ik
Ik als een zoutzak zit..

Nee verder ga ik niet Haha! de rest is te erg om m'n frustratie over te uiten Haha!...

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 15:40

Wendy je bent je klapperbenen vergeten Tong uitsteken

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 15:51

Naar beneden kijken (hoewel dat de laatste tijd wel beter gaat) en dat mijn teugels door mijn handen glijden waardoor ik de aanleuning verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:19

Ik ben als ruiter te passief en vaak niet duidelijk genoeg door mijn eigen onzekerheid en dat geldt zeker bij nieuwe oefeningen. Daardoor neemt mijn paard me niet altijd even serieus Lachen
Wanneer ik les heb, heb ik daar gelukkig geen last van. Dan is mijn instructrice er bij om aanwijzingen te geven. Zelf ben ik snel te veel aan het twijfelen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:27

Te ongeduldig, niet met het aanleren van nieuwe oefeningen, maar als mijn paard een bekende oefening fout doet, word ik iets te snel boos Boos!

Ik beweeg mijn handen veel te veel, maar dat is gelukkig al stukken minder geworden! ik moet er wel aan blijven werken, anders val ik weer terug in mijn oude fout!

en af en toe kijk ik heel stiekem iets te lang naar beneden Knipoog

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:44

niet de hulpen geven zoals het hoort. Scheve mond