[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:20

Rufus2 schreef:
Hoi Marcel ,

Ik heb een 7 jarige ruin van 1,83 , hij heeft bijna niet gesprongen , nu wil ik gaan beginnen met een aantal drafbalkjes met daarachter een sprongetje, op welke afstand moet ik de balken van elkaar houden.
BVD

Ik zou bij een eerste sprongetje maar 1 balk ervoor leggen op een kleine 3 meter. Dat hupst wat makkelijker dat dat ie al enkele balken meer heeft moeten draven.

Rufus2

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:14

ok , ga ik proberen, ik wil hem namelijk wat soepeler krijgen , hij heeft wat moeite met verlengen en verkorten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:51

Excuse me HELLUPPP!! Ik ben een stom ei... (andere hulp ook welkom, maar schop onder mijn achterste nodig)

Met mijn stomme kop gaan rijden, terwijl ik hyper de pieper geirriteerd was wegens mijn werk.
(stoom komt nou nog uit mijn oren, ben geen deurmat!)
Nou heb ik het voor elkaar.

Ben vanavond zo ongeveer bang geworden voor mijn lieve schattige brave Tobago.
(gisteren ook wel problemen, maar allemaal netjes opgelost en na bakspoken en "zelfreflectie" in spiegel
deed hij het uiteindelijk heel braaf (de laatste 5 minuten). Was toen wel alleen in bak, nu in groepsles.)
Hij steekt zijn kop in de lucht en gaat stuurloos rennen.
(rijtechnische tips zeer welkom!!! pas beleerd paard. Tips tegen paard dat kop in de lucht steekt en gaat rennen,
niet luisterd op dat moment naar je been en stuurloos is. (zeg maar rustig respectloos) Gewoon stout!!! Been
snapt hij ternauwernood (gaat steeds beter, kan hem nu pasje opzij zetten) als hij rustig is en stuur dan oke en rem ook.)
Heel irritant voor een controlfreak.
Durf er eigenlijk niet meer op. (slaat helemaal nergens op, ben er niet af gevallen, heb niemand van zijn sokken gereden.)
Krabt achter d'r oor.. en bezint... ondertussen spinnijdig...dus dat bezinnen wordt even niets..

Moet toch van de week weer op Tobago, donderdag weer groepsles.
En dan zal ik erop zitten ook, maar dat gaat op de manier van vanavond niet werken.
(wil eigenlijk woensdag naar het bos, klinkt stom, maar daar durf ik wel te rijden (ja, raar, weet ik),
maar dan moet er iemand anders met paard mee en laden en lossen gaat nog niet alleen.)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:59

wat ik zelf nog wel eens doe bij een jong paard dat zijn hoofd omhoog gooit, is er een martingaaltje op zetten. Bij mij snappen ze na een paar keer ingrijpen van de martingaal wel dat het hoofd niet zo hoog mag en op die manier blijft het bit ten minste op het juiste punt inwerken.

Wat ik ook doe (maar het ligt er aan hoe stuurloos hij is), is het rennen overnemen. Jong paard gaat er van door en ik doe net alsof de galop van mij en zet het paard zodra ik kan op een volte zolang ik het wil en rijd dan weer rechtuit en dan galoperen we zolang als ik het wil (en zeker als ze eruit vallen galopeer ik weer aan }> )

Maar van achter de pc is dat makkelijker gezegd dan als je erop zit

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:09

Joki schreef:
wat ik zelf nog wel eens doe bij een jong paard dat zijn hoofd omhoog gooit, is er een martingaaltje op zetten. Bij mij snappen ze na een paar keer ingrijpen van de martingaal wel dat het hoofd niet zo hoog mag en op die manier blijft het bit ten minste op het juiste punt inwerken.

Wat ik ook doe (maar het ligt er aan hoe stuurloos hij is), is het rennen overnemen. Jong paard gaat er van door en ik doe net alsof de galop van mij en zet het paard zodra ik kan op een volte zolang ik het wil en rijd dan weer rechtuit en dan galoperen we zolang als ik het wil (en zeker als ze eruit vallen galopeer ik weer aan }> )

Maar van achter de pc is dat makkelijker gezegd dan als je erop zit

Echt stuurloos :D , volte snapt ie in draf af en toe nog maar half, totdat je echt bijna op bakrand zit,
moet soms overgaan in stap om de bocht te halen. (hou er niet van om zijn kop om te trekken, gaat steeds beter)
Probleem is dus dat hij dan stuurloos ergens dwars door de bak rent, bocht haalt hij niet echt in galop, nog geen balans voor.
Been negeert hij op zo'n moment ook totaal.
Terwijl hij als je hem lang laag rijdt, met je been keurig kunt aanvullen.
Hij rent dwars door de bak richting de bakrand ergens, of je botst ergens soort van op een paar andere ruiters.
(gelukkig daar niet opgeknalt, dat doet hij niet)

martingaal is wel leuk idee, ga eens in mijn kennissen kring shoppen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:11

o dat is veel stuurlozer dan mijn jonge paarden na een week of 3 onder zadel ooit geweest zijn. Nee dan verongeluk je zeer waarschijnlijk ergens tegen een bakrand als je doorgalopeert.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:13

Daarom durf ik dat ook niet, vandaar dat ik wel het bos in durf..
hard rechtdoor zonder obstakels, vind ik geen probleem, Loonse en Drunense duinen zijn groot zat en ik weet daar de weg...

Hij loopt namelijk af en toe volledig door je buitenteugel en been heen.
Andere momenten doet hij het keurig! met stelling en buiging ook gebroken lijnen 10 m.. etc..
inclusief het omstellen. (mits je hem netjes laag hebt lopen)
En af en toe, nou ja, je snapt hem.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 09-03-10 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:15

justSaar schreef:
okee nu eens een vraag van mij.

ik ben in het bezit van een volbloed ruin die eigenlijk heel goed kan springen.
helaas heb ik de neiging om hem strak te houden in zijn hals voor/boven/na de sprong waardoor hij eigenlijk niet goed kan basculeren (maakt zich vlak) en daardoor balken er af gaat tikken waardoor hij al snel als respectloos werd bestempeld door instructeurs terwijl ik eigenlijk 99,99% zeker weet dat de fout bij mij ligt :o.
hoe kan ik er voor zorgen dat ik me niet vast hou, waardoor mijn paard weer goed rug gebruik gaat vertonen?

Daar kan ik je hier geen tips over geven. Het belangrijkste voor jouw probleem is iemand op de grond te hebben staan die precies ziet hoe de afwikkeling van jouw sprong verloopt, en er dan iedere keer op hamert wat je fout maar ook goed doet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:17

Rufus2 schreef:
Hoi Marcel ,

Ik heb een 7 jarige ruin van 1,83 , hij heeft bijna niet gesprongen , nu wil ik gaan beginnen met een aantal drafbalkjes met daarachter een sprongetje, op welke afstand moet ik de balken van elkaar houden.
BVD

1.45 mtr.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:17

Sjolvir schreef:
Excuse me HELLUPPP!! Ik ben een stom ei... (andere hulp ook welkom, maar schop onder mijn achterste nodig)

Met mijn stomme kop gaan rijden, terwijl ik hyper de pieper geirriteerd was wegens mijn werk.
(stoom komt nou nog uit mijn oren, ben geen deurmat!)
Nou heb ik het voor elkaar.

Ben vanavond zo ongeveer bang geworden voor mijn lieve schattige brave Tobago.
(gisteren ook wel problemen, maar allemaal netjes opgelost en na bakspoken en "zelfreflectie" in spiegel
deed hij het uiteindelijk heel braaf (de laatste 5 minuten). Was toen wel alleen in bak, nu in groepsles.)
Hij steekt zijn kop in de lucht en gaat stuurloos rennen.
(rijtechnische tips zeer welkom!!! pas beleerd paard. Tips tegen paard dat kop in de lucht steekt en gaat rennen,
niet luisterd op dat moment naar je been en stuurloos is. (zeg maar rustig respectloos) Gewoon stout!!! Been
snapt hij ternauwernood (gaat steeds beter, kan hem nu pasje opzij zetten) als hij rustig is en stuur dan oke en rem ook.)
Durf er eigenlijk niet meer op. (slaat helemaal nergens op, ben er niet af gevallen, heb niemand van zijn sokken gereden.)
Krabt achter d'r oor.. en bezint... ondertussen spinnijdig...dus dat bezinnen wordt even niets..

En dan zal ik erop zitten ook, maar dat gaat op de manier van vanavond niet werken.
(wil eigenlijk woensdag naar het bos, klinkt stom, maar daar durf ik wel te rijden (ja, raar, weet ik),
maar dan moet er iemand anders met paard mee en laden en lossen gaat nog niet alleen.)

Poeh, dat red ik niet in een sessie dit :D :D :D

Je zou moeten leren om boosheid te uiten in een eerder stadium. Je kropt het nu op en je zou denk ik ook op andere momenten wat meer je grenzen moeten afbakenen. In combinatie met het te weinig en te laat om hulp vragen gaat de hartslag omhoog en voel je frustratie, vooral als de erkenning voor je harde werken achterwege blijft. En in deze gemoedstoestand op een paard klimmen die net niet doet (beuwst of onbewust) wat jij wil, dan heb je de poppen aan het dansen.

Dus qua levenshouding wat meer relativeren, minder perfectionistisch zijn en vooral vaker maleing hebben aan het feit of iemand jou aardig vindt of niet, dat zou mijn advies zijn.

Nou, hoeveel zit ik er naast?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:18

Excuseme schreef:
Rufus2 schreef:
Hoi Marcel ,

BVD

Ik zou bij een eerste sprongetje maar 1 balk ervoor leggen op een kleine 3 meter. Dat hupst wat makkelijker dat dat ie al enkele balken meer heeft moeten draven.

Ik zou eerst leren drafbalkjes te lopen, en dan pas het sprongetje er achter plaatsen. Eerst leren lopen voor je gaat rennen!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:20

@Sjolvir
Eerst een half uurtje longeren, en dan pas er op gaan zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:54

Excuse me thanx..
Heb nog getwijfeld of ik wel zou gaan rijden, baal zo dat ik wel ben gaan rijden.
Maar had juist het ontspannende effect van rijden in gedachten, misrekening, Sjolvirs schaduw
is nog haar schaduw....

Sommige dingen kan ik op openbaar forum niet gaan plaatsen :D , maar gezien mijn functie is het
redelijk normaal dat ik niet aardig wordt gevonden door iedereen, dat vind ik niet erg.
Relativeren gaat lukken, minder perfectionistisch, wordt problematischer.

Ben nu nog nijdig, niet om mijn werk, maar omdat ik zonodig moest gaan paardrijden vanavond en
nu bang ben voor het braafste paard ooit!!! (in de bak)
(geloof me Sjolvir heeft in haar begintijd veel meer rottigheid uitgehaald en zonder rottigheid heb ik daar ook
een paar keer flinke valpartijen mee gehad, met springen/crossen en mennen, wel allen buiten haar schuld om.)

Zit nu alleen met de gebakken peren, dat ik eigenlijk niet meer op Tobago durf, in de bak (belachelijk, weet ik)
Ga morgen mijn instructeur bellen, vragen of ie alsjeblieft tijd heeft voor extra lesje.
Groepsinstructrice van vanavond leverde geen bruikbare tips op, volgens mij geen enkele tip zelfs.

Ga morgen wandelen... met beide paarden (stond al gepland, Tobago al weer 3 dagen achter elkaar gewerkt,
dus ernstig toe aan snipperdag. Heeft ie wel verdient, hij kan ook niets doen aan zijn mens, lichtelijk stuiterd vandaag.)

Hou ik over nog wat rijtechinische problemen, geen stuur en rem :z .

Net heerlijke bak ijs opgesnaaid, het leven is goed, zolang er ijs is!

@ Marceldufour, die optie is lastig..
Bij stal is een losgooibak, waar je tot over je enkels in het zand zakt. Dus longeren is daar heel erg zwaar.
En op de verenigng, mag ik eigenlijk niet longeren (verschil tussen leden die daar komen rijden en die daar met paard staan)

Hij werd bij vorige eigenaar ook altijd nog gelongeerd voor het rijden, sinds ik hem heb niet meer, gooi hem altijd wel los.
Vandaag is hij ook los geweest, maar iemand anders had dat voor me gedaan, ik denk dat hij gewoon bij het hek heeft gestaan,
als ik hem losgooi, laat ik hem ook altijd lopen. (lees: neem mijn andere paard mee om te wandelen, dan rent hij vanzelf door de bak)
Denk dus dat hij niet veel had gelopen in combi met mij zwaar geirriteerd was funest.
En harde deuk in mijn zelfvertrouwen.
Ben aan het verzinnen hoe ik die deuk eruit krijg.
En zijn kop op stofzuigstand ga krijgen of daaromtrent, want dan stuurt ie wel... kop omhoog, geen stuur..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 01:24

Sjolvir schreef:
Excuse me thanx..
Heb nog getwijfeld of ik wel zou gaan rijden, baal zo dat ik wel ben gaan rijden.
Maar had juist het ontspannende effect van rijden in gedachten, misrekening, Sjolvirs schaduw
is nog haar schaduw....
Sommige dingen kan ik op openbaar forum niet gaan plaatsen :D , maar gezien mijn functie is het
redelijk normaal dat ik niet aardig wordt gevonden door iedereen, dat vind ik niet erg.
Relativeren gaat lukken, minder perfectionistisch, wordt problematischer.
Ben nu nog nijdig, niet om mijn werk, maar omdat ik zonodig moest gaan paardrijden vanavond en
nu bang ben voor het braafste paard ooit!!! (in de bak)
(geloof me Sjolvir heeft in haar begintijd veel meer rottigheid uitgehaald en zonder rottigheid heb ik daar ook
een paar keer flinke valpartijen mee gehad, met springen/crossen en mennen, wel allen buiten haar schuld om.)
Zit nu alleen met de gebakken peren, dat ik eigenlijk niet meer op Tobago durf, in de bak (belachelijk, weet ik)
Ga morgen mijn instructeur bellen, vragen of ie alsjeblieft tijd heeft voor extra lesje.
Groepsinstructrice van vanavond leverde geen bruikbare tips op, volgens mij geen enkele tip zelfs.
Ga morgen wandelen... met beide paarden (stond al gepland, Tobago al weer 3 dagen achter elkaar gewerkt,
dus ernstig toe aan snipperdag. Heeft ie wel verdient, hij kan ook niets doen aan zijn mens, lichtelijk stuiterd vandaag.)
Hou ik over nog wat rijtechinische problemen, geen stuur en rem :z .
Net heerlijke bak ijs opgesnaaid, het leven is goed, zolang er ijs is!
@ Marceldufour, die optie is lastig..
Bij stal is een losgooibak, waar je tot over je enkels in het zand zakt. Dus longeren is daar heel erg zwaar.
En op de verenigng, mag ik eigenlijk niet longeren (verschil tussen leden die daar komen rijden en die daar met paard staan)
Hij werd bij vorige eigenaar ook altijd nog gelongeerd voor het rijden, sinds ik hem heb niet meer, gooi hem altijd wel los.
Vandaag is hij ook los geweest, maar iemand anders had dat voor me gedaan, ik denk dat hij gewoon bij het hek heeft gestaan,
als ik hem losgooi, laat ik hem ook altijd lopen. (lees: neem mijn andere paard mee om te wandelen, dan rent hij vanzelf door de bak)
Denk dus dat hij niet veel had gelopen in combi met mij zwaar geirriteerd was funest.
En harde deuk in mijn zelfvertrouwen.
Ben aan het verzinnen hoe ik die deuk eruit krijg.
En zijn kop op stofzuigstand ga krijgen of daaromtrent, want dan stuurt ie wel... kop omhoog, geen stuur..

En ook geen stapmolen in de buurt met een drafstand?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:52

Sjolvir schreef:
Tips tegen paard dat kop in de lucht steekt en gaat rennen,
niet luisterd op dat moment naar je been en stuurloos is. (zeg maar rustig respectloos) Gewoon stout!!! Been snapt hij ternauwernood (gaat steeds beter, kan hem nu pasje opzij zetten) als hij rustig is en stuur dan oke en rem ook.)

Dootje besef je wel wat je allemaal al met hem doet. Geef hem even pauze. Toobje is luid en duidelijk in zn communiceren maar je moet wel luisteren :P Hij is in het diepe gegooid en is nu beetje moet van het watertrappelen. Even back to basic, lekker even rust en niks aan hem vragen, lekker in de paddock en lekker tutten. Hij heeft veel meegemaakt de afgelopen maand en heel veel geleerd. Nu moet hij dat even een plekje gaan geven. En daar moet hij wel de tijd voor krijgen die hij nodig heeft.

Sjolvir schreef:

Je MOET helemaal niks, ja luisteren naar je puppiepaard. Je MOET ook niet naar les (je wilt naar les).
Je MOET een heleboel stapjes terug doen (of je wilt of niet), en ik spreek uit zeer recente ervaring dat dat heel moeilijk is. je wilt zo graag vooruitgang en zo graag lekker verder gaan waar je gebleven was. Maar dat gaat nu eenmaal niet en ga je jezelf steeds verder tegenwerken.
Wees zuinig op wat hij aanbied, zoeen vind je er niet snel meer. Soms is het dan even balen als je even niks kunt doen omdat hij alles moet verwerken. Maar beter even niks doen en weer vrolijk verder dan elkaar over de pis helpen en geen plezier meer hebben met elkaar. Been there done that.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:00

Kop omhoog = geen stuur = dat geen tandprobleem?

Juul_Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:08

Wat een interessant topic is dit zeg! Heb al heel veel gelezen, maar nog niet alles, want dat kost me dagen tijd.

Nu zit ik wel met een vraag:
Mijn paard changeert heel makkelijk en doet dit dan ook altijd automatisch op de momenten dat het moet. Het probleem is dat hij het nu ook doet als ik gewoon op een lange zijde galopeer (zowel rechts als links) tijdens dressuurmatig werk. Terwijl ik tijdens het dressuur nooit de changementen oefen, want die zitten er toch wel op. Ik houd mijn binnenbeen naar voren en buiten been erachter en stel hem recht, maar hij blijft het dan toch doen.
Hoe kan ik dit oplossen?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:13

je moet de dressuurring in Juul :D

je kunt proberen op het rechte eind een beetje(minimaal) stelling naar binnen te vragen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:51

Juul_Ania schreef:
Wat een interessant topic is dit zeg! Heb al heel veel gelezen, maar nog niet alles, want dat kost me dagen tijd.

Nu zit ik wel met een vraag:
Mijn paard changeert heel makkelijk en doet dit dan ook altijd automatisch op de momenten dat het moet. Het probleem is dat hij het nu ook doet als ik gewoon op een lange zijde galopeer (zowel rechts als links) tijdens dressuurmatig werk. Terwijl ik tijdens het dressuur nooit de changementen oefen, want die zitten er toch wel op. Ik houd mijn binnenbeen naar voren en buiten been erachter en stel hem recht, maar hij blijft het dan toch doen.
Hoe kan ik dit oplossen?

Recht op je paard gaan zitten! Zelfde probleem, toen ik weer ging opletten om echt recht in het zadel te zitten deed die het niet meer!

Juul_Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:59

Biertabje schreef:
je moet de dressuurring in Juul :D

je kunt proberen op het rechte eind een beetje(minimaal) stelling naar binnen te vragen.

Haha, dat zal dan zijn enige talent voor dressuur zijn :+ . Maar bedankt, ik ga hem straks rijden, dus zal het eens proberen!

M_Vainqueur schreef:
Recht op je paard gaan zitten! Zelfde probleem, toen ik weer ging opletten om echt recht in het zadel te zitten deed die het niet meer!

Ik heb toch het idee dat ik er wel recht op zit en mijn andere paarden doen het ook niet, maar zal er in ieder geval toch opletten, want wie weet..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:07

misschien kun je ook eens uitproberen of je paard het niet doet als jij opzij kijkt (dus linksom, en dan op het rechte eind naar links kijken)

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:40

Hi Marcello,

Hier emilio uit het koude ITalie,

Ben volop bezig met het onderzoek naar het moment van het geven van de hulpen of dit wel of niet relevant is. Dit antwoord blijf ik je verschuldig. Wat in het vat zit verzuurd niet.

Heb inmiddels een andere vraag naar aanleiding van een opmerking.

Hoe sta jij tegenover een stapmolen waar je ook draf in kan doen. Ben jij hier een voorstander van ja of nee.

gr.

Fralex

p.s. de lat voor de wijn is verlaagd naar 250 pagina's

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:20

francescalex schreef:
Hi Marcello,
Hier emilio uit het koude ITalie,
Ben volop bezig met het onderzoek naar het moment van het geven van de hulpen of dit wel of niet relevant is. Dit antwoord blijf ik je verschuldig. Wat in het vat zit verzuurd niet.
Heb inmiddels een andere vraag naar aanleiding van een opmerking.
Hoe sta jij tegenover een stapmolen waar je ook draf in kan doen. Ben jij hier een voorstander van ja of nee.
gr.
Fralex
p.s. de lat voor de wijn is verlaagd naar 250 pagina's

Ik ga de glazen alvast klaar zetten!
Ja, ik zie de molen als een goeie aanvulling op de training, maar niet als vervanger van rijden. Bij mij gaan ze 's morgens aan de molen, een paar uur later rijden en 's avonds weer aan de molen.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:26

gaan ze in de molen en in stap of in draf? en hoelang?

maak je ook gebruik van de loopband?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:34

Hi Marcel,

Ben ook benieuwd naar jouw visie zoals An1985 die verwoord metname of je het ook in draf doet en hoelang.