Door kou slecht aan been...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 03:19

Nou.. dat "succes" in een solarium te vinden is geloof ik niet. Het kan makkelijk zijn natuurlijk, maar dat lijkt me dan ook alles wat er van verwacht zou mogen worden.

Persoonlijk denk ik dat je erg voorzichtig moet zijn met het gebruik ervan; zeker in deze koude winterperiode. Een paard en "moeder natuur" zijn in mijn beleving nog steeds de beste vriendjes. Een solarium hoort daar eigenlijk niet bij. Willen we dat toch, dan op zijn minst nadenken wat dat bewerkstelligt en het gezonde verstand gebruiken. Dat doet een paard namelijk nog steeds niet zelf !

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:35

Kan me voorstellen dat een paard na een kwartiertje solarium iets minder "winterkuren" vertoont. Je houdt hem immers voor de gek: 't Is lekker warm joh!. En eenmaal buiten ga je dan gelijk lekker aan het werk. Je paard krijgt dus geen tijd om af te koelen. Klinkt als "boerenslimheid" en het lijkt me niet echt gezond voor het paard....

Mijn paardje is met dit weer in ieder geval ook onhoudbaar. Ik kan maar een halve bak gebruiken, omdat het deel van de bak wat het verst van de stal verwijderd is, zó spannend is dat, wanneer ik daar heen waag te rijden, ik in een tijd van een halve seconde in vliegende én bokkende vaart weer bij het hek van de uitgang beland. Bloedlink (ze remt pas op het aller- allerlaatste moment in een verkapte sliding... ik rij dus geen western....) en niet echt bevorderlijk voor het ontspannen worden. Ik stap op dit soort dagen alleen maar in het zadel met in m'n hoofd het doel om met mijn pony uiteindelijk een paar ontspannen voltetjes te kunnen draaien. En eerlijk gezegd lukt dat vaak niet eens. Ze is teveel bezig met alle dingen om haar heen en dat ik op haar rug zit, dat vergeet ze volkomen, zonder overdrijving. Ook van mij mag het gauw weer wat warmer worden!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:14

, lotgenoten Haha!.

Gras is met dit weer alleen maar 3 keer zo kijkerig op alles, maar echt niet meer aan het been. Als ik een keer een pasje vooruit wil rijden dan gaan de oortjes erop en is alles nóg enger, maar verruimen ho maar .
Ik moet echt bezig blijven met figuren/overgangen/tempowisselingen en dat helpt een klein beetje, maar ik moet ook weer niet té fanatiek worden ('' en nou ga je er gewoon langs en loop je dóór }> "), want dan raakt hij er helemaal van overtuigd dat alles eng is en wordt hij alleen maar heel gespannen.
Kortom, ik moet rustig blijven en hem aan het werk houden, hoewel meneer het bloed onder mijn nagels vandaan weet te halen soms Knipoog.

Ik zal blij zijn als de temperaturen weer boven nul zitten..

Kendra

Berichten: 8759
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:48

Colinda schreef:
..............Wij krijgen een 'solarium' en de vertegenwoordiger vertelde me dat ik in de winterperiode eens moest proberen om het solarium niet te gebruiken als 'cooling down'... maar juist voor 'warming up' ...Volgens hem doen alle bekendere ruiters/trainers dit en met veel succes... schijnt écht te helpen, dat de paarden dan 'losser' zijn en 'opgewarmd'
Verward ben benieuwd.... hebben jullie hier geen ervaring mee?
groetjes


Niet met een solarium, maar wel met instappen met een zweetdek op, dat helpt ook wel vind ik, dan worden ze toch wat 'normaler' warm en kun je daarna meestal wel redelijk rijden.

gomir

Berichten: 25556
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 22:30

Ik ga na al die verhalen bijna geloven dat ik een wereldpaard heb *LOL* Ik merk er echt niets aan en rijd op het moment hartstikke fijn. Hij gaat ook iedere dag fijner lopen en gaat zijn lichaam steeds beter gebruiken.
Hij loopt zelfs zo fijn dat ik besloten heb om zondag voor het eerst L te gaan springen *LOL*

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:26

lageveld schreef:
Persoonlijk denk ik dat je erg voorzichtig moet zijn met het gebruik ervan; zeker in deze koude winterperiode. Een paard en "moeder natuur" zijn in mijn beleving nog steeds de beste vriendjes. Een solarium hoort daar eigenlijk niet bij. Willen we dat toch, dan op zijn minst nadenken wat dat bewerkstelligt en het gezonde verstand gebruiken. Dat doet een paard namelijk nog steeds niet zelf !


ja ... je meent 't Knipoog

Lijkt me vrij logisch dat je er voorzichtig mee om moet gaan..

Tevens rijdt ik op dit moment niet 'buiten' in de kou... (maar binnen),dus dat scheelt...
Dan zou je ze eerst lekker opwarmen, om vervolgens een klap te krijgen in de kou ... lijkt mij ook niet gezond nee

Of het werkt ...dat het paard er losser van wordt , weet ik niet... zouden we uit moeten proberen (en ja... met beleid Haha! )
Als je zelf voor een hete kachel zou gaan zitten, en dan naar buiten (zonder afgekoeld te zijn), vatten we ook kou

Wat voor ons de hoofdreden is geweest om te kiezen voor een solarium, is het 'tegengaan' van spierpijnen e.d. ... en dáár schijnt het toch echt heel goed voor te zijn.
Maar niet alleen voor eigen gebruik, maar ook voor pensionklanten.

En als een solarium werkelijk zo beroerd zou zijn, zouden ze bij topruiters toch niet staan...
Verward

ach... we gaan het zelf ervaren, binnenkort... hij moet eerst nog opgehangen worden Knipoog

groetjes

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:27

Mijn pony wordt eigenlijk steeds braver met de jaren. Waar hij je vroeger alle hoeken van de bak liet zien (ook onderste boven) en hij vorig jaar in de binnenbak ook van alles schrok, was hij gister de braafheid zelve in de les met zijn verzorgster. Hij was de hele week niet gereden, maar gelukkig wel buiten geweest in het land (niet dat hij dar veel deed, want op ongelijke harde bodem wil hij niet lopen...) De eerste paar meter in de trailer stond hij nog te springen, daarna was het goed. Hij was de laatste weken nogal slomig, maar de instructrice noemde dit de oplossing! Gewoon een week niet rijden Knipoog Hij was lekker voorwaarts, vrijwel niet schrikkerig en liep netjes.
Af en toe heeft hij nog steeds van die schrikbuien, dan moet ik hem juist heel erg bezig houden met figuren rijden. Als hij heel erg onder me vandaan draait of wegschiet blijven we stappen en draven pas aan als hij aan het been is en zich ontspant en laat sturen, in draf gelijk weer terugnemen naar stap als hij weer onder me weg loopt enz. Door constant bochtjes en regelmatig op de goede momenten overgangen te rijden lukt het dan meestal wel... Vooral slangenvoltes en kleine achtjes zijn populair op die momenten!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:30

Sonja schreef:
Ik ben jaloers op jullie, die van mij wordt al krankzinnig als ik m'n tenen beweeg in m'n laarzen, die staat nu echt op scherp. Bijna niet leuk meer.
Heb dus geen oplossing voor je. Misschien moeten we onze paarden met elkaar laten praten, wordt die van jou wat vlotter en die van mij wat rustiger....


Nou die van mij is ook een bommetje, en juist onwijs heet aan het been.
Wil ik wijken dan vliegt ze zijwaarts maar wel bokkend en springend...

Maar uitstapdeken met in en uitstappen gebruik ik wel.
Vooral bij Nifty, die kan niet zonder stapdeken los rijden want dan ben je bokkend de baan door en dat is niet wat ik wil...