Fanatiek wedstrijdruiter maar zonder les?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:51

Ehm, ik heb een zadel wat niet al te nieuw is en mijn teugels zijn ook verrot. Maar oud en goedkoop is heel wat anders dan slecht Lachen
Nu weer on-topic: Tot een bepaald nivo zal het wel lukken, maar met een goed lesgeefmens gaat het beter imo.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:14

Ik denk dat je met instructie beter leert paardrijden dan zonder omdat je zelf altijd verkeerde dingen aanleert die vervolgens gewoonte worden.

Bovendien vind ik niet dat een instructeur per definitie hoger hoeft te rijden dan degene die les krijgt. Een goede instructeur kan op basis letten zonder zelf hoger dan Z gereden te hebben.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:40

Dat denk ik ook, het gaat vaak ook om de inzet van de instructeur, sommige staan echt zakken te vullen. Niet iedereen! En wat ik hier zeg bedoel ik ook echt niet om iemand aan te vallen. En ben zelf met een 20 jaar oud stuben springzadel ver gekomen in de dressuur en springsport, maar op den duur toch maar een dressuurzadel erbij gekocht. Z1 op een springzadel kan echt niet meer. Maar waar hebben we het hier over, enkele concoursjes rijden of iets bereiken? En zoals we allemaal weten, wil je iets bereiken, moet je oefenen en les krijgen.

germie

Berichten: 26120
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:26

Maar dus wel van de juiste persoon Horsey, met of zonder papieren maakt mij niets uit, als ik maar wat leer op de juiste manier en het n og leuk vind ook. Dan wil ik best 30 euro per uur betalen, maar dat doe ik dus niet voor iemand die wel lichte tour rijdt, maar geen les kan geven.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 01:06

Tja, ik wil wel echt wat bereiken. Tenminste, ik bedoel ik ga niet op een paard zitten om gewoon lekker rond te hobbelen. Ik wil wel echt beter worden en (natuurlijk) mijn paard beter maken. Helaas is hier (texas) gewoon geen goede instructie in de buurt. Niet de instructie die ik zoek in ieder geval. En ik rijd nog liever voor mezelf, dan dat ik klauwen met geld aan matige instructie ga uitgeven. Tot nog toe ging het eigenlijk altijd wel goed, heb net een enorme trainingsdip achter de rug met m'n paard waar ik weer uitgekomen ben (met hulp van Jippie Lachen )

Op het moment gaan m'n paarden weer helemaal super dus ik ben weer vol goede moed, maar wanneer het eens minder, goh wat baal ik dan dat ik geen intructie heb! Maar ja, ik kijk wel hoe ver ik kom zo en als ik mijn opleiding heb afgerond is er (hopelijk) wel geld voor goede instructie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 08:06

Die dips hou je ook als je wel les hebt hoor,
trust me Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:19

Jazeker Sjuim! Want als je een beetje goed les krijgt word je keer op keer met je eigen fouten en tekortkomingen geconfronteerd! En dat is niet altijd even leuk........maar wel de enige manier om verder te komen!

germie

Berichten: 26120
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:20

Waarom heeft iedereen wel goed les? Ik ben hard op zoek, maar heb nog niemand gevonden. HEt is of te ver weg, of gewoon niet goed genoeg. Ik ben natuurlijk in het nadeel dat ik afhankelijk ben van een ander, ik ka niet even zeggen, hup paard in de trailer en naar Jan enne Kloosterboer om te lessen 30 km verderop.

Kitty

Berichten: 7710
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:45

Nou Germie, bel dan Truusje Smeding eens op. Zij rijdt op Grand Prix-niveau en kan goed en duidelijk les geven. Ze vraagt dertig euro per uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 10:35

Wat wel vaak gezegt word, ik rij ingeveer M nivo, Niet alleen voor Germie bedoeld, maar algemeen.
Maar mensen zijn nog nooit op wedstrijd geweest.
En bij vele die dan op wedstrijd komen, komen dan echt niet zomaar in het M.
De schouderbinnenwaarts, bleek, bv meer de nek omtrekken te zijn, dan buiging in het lijf, of een soort van wijken.
Vele denken dan dat ze het goed doen, maar in werkelijkheid weet je dat niet, tot je pas echt start en ook echt wp's haalt in de M
Dan rij je imo pas M nivo Lachen
Dus heb je dan echt wel les nodig.
Want een nette overgang, een mooie s.b. of een travers zoals die hoort, rij je niet zomaar perfect als je voorheen niet al X aantal paarden hebt gereden waarmee je dat ook hebt gedaan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:10

runningkawa schreef:
Want een nette overgang, een mooie s.b. of een travers zoals die hoort, rij je niet zomaar perfect als je voorheen niet al X aantal paarden hebt gereden waarmee je dat ook hebt gedaan.


Kawa hier kan ik niet helemaal in meegaan, je moet wel goed les krijgen, maar je hoeft niet al veel paarden gereden te hebben om het te leren.

Fab en ik hebben bijvoorbeeld samen alles geleerd (behalve die k wissels Boos! tot nu toe). Zij was mijn eerste paard waarmee ik wedstrijden ben gaan rijden. Voor die tijd stelde het rijtechnisch allemaal niet zo heel veel voor Haha!.

Wel is het zo dat het daarna bij een ander jong paard allemaal gemakkelijker gaat.

Kitty

Berichten: 7710
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:27

Daar heb je gelijk in. Muzefee is mijn eerste wedstrijdpaard en we starten deze maand voor het eerst M2.
De paarden die ik gereden heb waren stuk voor stuk jonge paarden die al snel weer verkocht werden. Een goede SB, travers en appuyement heb ik dus alleen op mijn eigen paard gevoeld.
Zou het graag eens op een ander paard voelen, maar heb ook nu alleen jonge paarden tot mijn beschikking.

Maar door middel van goede instructie heb ik het mijn paard en mezelf aangeleerd. Zonder instructie weet ik niet of ik het wel helemaal goed geleerd had. Dan krijg je ook wel protocollen terug maar of je het daarmee redt... ik denk het niet...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:52

Ik heb het ook gewoon samen met mijn eerste wedstrijdpaard moeten leren.
Dat was eigenlijk een paard wat veel tegen had, exterieur, instelling en karakter zaten niet mee, maar samen (en met de juiste instructie) hebben we toch nog M2 gereden. Zijn appuyementen en wissels had hij toen ook al onder de knie.

Mede daarom heb ik ook een ander paard van mijn vader mogen kopen,
ik moest eerst maar eens laten zien of ik wel een beetje doorzettingsvermogen had en of ik er ook dingen voor opofferde... Schijnheilig

Verder sluit ik me wel bij je aan wat betreft 'Trainen Op M Niveau) ( Misselijk ),
Eerst zien!
Dan geloven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 14:24

Beetje onduidelijk geschreven. Haha!
Ik bedoelde dat je zonder les pas een paard om M nivo kunt krijgen als je het al veel gevoeld hebt.
Dus met je eerste paard, zonder les, geloof ik dat niet, omdat je niet precies weet hoe het hoort te voelen.
En je dus dingen krijgt als b.v wijkend s.b.

Kitty

Berichten: 7710
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:10

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Quote ik hierbij mezelf nog even:

Citaat:
Maar door middel van goede instructie heb ik het mijn paard en mezelf aangeleerd. Zonder instructie weet ik niet of ik het wel helemaal goed geleerd had. Dan krijg je ook wel protocollen terug maar of je het daarmee redt... ik denk het niet...

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 20:27

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 04:53

janna schreef:
Ik weet nog wel toen ik winstpunten reed in de Z1: ik moest de wissel aanleren aan mijn paard, maar ik had echt geen idee hoe. Ben er hard over aan het denken gegaan, met als resultaat 8en voor de changementen. Nu weet ik dus wel hoe je een paard zoiets aanleert...


Ha ha dat had ik ook met m'n eerste paard dat ik wissels moest leren! had echt zoiets van, okee en waar is de bijbehorende handleiding van dit paard? Haha! Dit paard had ook nog eens hele beperkte gangen en een niet zo soepel lijf. En dan word je dus wel gedwongen om er eens heel goed over na te denken. Het grappige is dat ik tijdens een ski vakantie op de piste opeens op de ontdekking kwam hoe ik een changement moest rijden! Als je in een noodgang een buckle piste afgaat ben je eigenlijk continue changementen aan het maken haha! Op het moment dat je omspringt met je skies doe je hetzelfde met je gewicht als je omspringt met je paard.

Jaja mensen je wordt vindingrijk he als je het zonder instructie moet doen *LOL*

Wat ik ook vaak doe (ja ik ben afentoe echt een malloot) is op de grond nabootsen wat ik met een paard wil doen. Dan ga ik bv. zelf changementen maken (yup ik huppel de hele stalgang door Tong uitsteken ) en dan in m'n gedachte boots ik de hulpen na. Hele goede training voor de timing.

Needless to say kon mijn tweede paard de changementen al als 4 jarige Cool

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:22

janna schreef:
Ik ben nu een paar keer gaan lessen bij iemand, maar daar schiet ik naar mijn idee niet veel mee op. Hij zegt niet veel meer dan goed, en prima...
Dan kan ik net zo goed thuis rijden.. Scheelt toch 50 euro.
..


En dat bedoelde ik met de juiste instructeur of instructrice, gemotiveerd op zn minst, 50 euro??? Is het Anky??

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:08

Nee, is niet Anky...
Die geeft trouwens wel gemotiveerd les en onderbouwd ook hoe, wat en waarom.

Er zijn veel ruiters/instructeurs die op 50 euro per uur zitten,
is al lang geen extreem bedrag meer.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 13:04

Het lijkt me sterk, dat je zonder enige hulp van buitenaf, gewoon als een leek (in dit geval dus iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten) jezelf alles aan kan leren om een goede dressuurproef te rijden. Alleen maar dingen uit een boekje leren en afkijken bij andere, dat moet nooit voldoende basis zijn om goed wedstrijden te kunnen rijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:37

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:08

Ik vind les heel belangrijk, er naast zie je toch altijd een stuk meer dan erop. En er sluipen zo makkelijk foutjes in, die er na een tijd erg moeilijk uit zijn te krijgen!

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:02

ik heb op het moment ook niet echt priveles in dressuur. wel heb ik elke week les bij de rijvereniging. Toch gaat het super op het moment (ook op de wedstrijden). Maar ik ben van plan wel weer af en toe priveles te nemen.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:33

ikzelf rijd nu met mijn pony in de z1! heb een hele tijd zonder les gedaan en bij mij is alles goed gekomen! wel heb ik gemerkt dat ik mezelf dingentjes fout heb aangeleerd dus ook mijn pony , maar deze zijn niet zo ernstig geweest en hebben we nu inmiddels alweer netjes opgelost!( heb nu wel weer les )

Marije_jiplover

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:23

Ik zou niet zonder les kunnen. Bij mij sluipen er snel slordigheidsfoutjes in, die er met behulp van mijn lessen toch uitgefilterd worden, voordat ze gewoonte worden.
Bovendien is mijn instructrice zelf een fanatiek wedstrijdruiter en die weet mij daardoor zo te motiveren, weet ook wat de jury wil zien in bepaalde oefeningen enzo, dat ik er echt een hoop mee opschiet.
Zij zelf heeft altijd heel veel op gevoel gereden, maar heeft inmiddels ook al weer een poos les van iemand die zelf ook op nationaal niveau schijnt mee te draaien en dingen uit haar lessen bouwt zij ook in in mijn lessen.
Ik vind het erg knap dat je zonder les zover kan komen, want ik merk aan mijzelf, dat ik nu we langzaamaan aan de M oefeningen gaan beginnen, er een wereld voor me open gaat aan dingen die ik niet alleen nog nooit gedaan had, maar ook nooit bedacht had dat dat zo zou moeten.