Sterker in achterhand maken, hoe echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:58

dit is inderdaad een erg leuk topic geworden! Met nuttige tips en vooral reacties waarbij mensen elkaar in hun waarde laten en hun standpunten van goede argumenten voorzien.

En wat betreft dat vooruit denken: ja, dat ken ik maar al te goed, een brutaal paard heeft de halve rijbak...

Overigens is het hier (Den Haag, kantoor) geweldig weer en baal ik dat ik binnen zit. Beetje off-topic, maar vooruit.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:21

Wat ik vaak zie en hoor bij jonge paarden is dat er wel een poos word opgezeten maar dat ze totaal nix van die paarden vragen. Dan is m.i. nix meer dan rondjes draaien wat alleen maar slijtage oplevert. Je kuntdaarom een jong paard beter een kwartiertje/20 minuutjes flink fanatiek rijden (maar natuurlijk niet overvragen) dan er een half uur/3 kwartier op gaan zitten en maar wat rondjes laten hobbelen.
Wanneer je een paard overvraagt is natuurlijk per paard verschillend, de ene kan wat meer hebben dan de andere, zowel lichamelijk als tussen de oren, daar moet je als ruiter goed opletten dat je je paard niet overvraagt.

Ikzelf schakel ontzettend veel om het achterbeen actief te krijgen, maar dan wil ik ze eerst wel fijn in een tempo lekker aan het draven hebben. Als ze nog als een net zadelmak ding geen 1 vast tempo kunnen halen begin ik er niet eens aan. Overgangen rijd ik eigenlijk niet eens zo heel gek veel. Het is voornamelijk schakelen en daar ook nog eens halve overgangen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:23

Dees schreef:
De knuppel in het hoenderhok!!!
Met jonge paarden ga je niet schakelen in de gang! Echt waar, je sschakelt je paard er finaal kapot mee. Een zwakke achterhand is niet sterk genoeg om al die tempowisselingen aan te kunnen, je rijdt je onervaren paard echt helemaal aan gort. niet doen.

Een jong paard wordt sterker door voorzichtige oefeningetjes, maar vooral door exact te doen wat Carola voorstelde, lekker ermee op buitenrit, aan de wandel, en de natuur zichzelf de kans geven om sterk te woden.
Een jong paard maak je niet sterk in de rijbaan, je maakt hem juist kapot. Na een tijdje, denk maanden, dan kan je rustig het rijden in de dressuurbak gaan oppakken. Tempowisselingen kan je pas maken als het dier al een jaar onder het zadel is, springen eveneens. Wat ook geld voor galop-stukken, een jong dier kan ook geen einden galopperen.


hmm, vind dit toch een beetje onzin verhaal, mijn jonge paard is vanaf januari onder het zadel en daar doe ik van begin af aan toch veel schakel oefeningen mee, juist om het beter aan het been te krijgen, om hem sterker te maken enz. En als het nou de eerste was die ik zadelmak heb gemaakt en klaar voor wedstrijden Knipoog

Wat goed werkt is veel volte openen en sluiten, veel schakelen, en overgangen rijden, vanuit de overgang weer wegrijden, en "wachten"met zit, snel maken in het achterbeen. Door deze oefeningen geeft het paard vanzelf aan dat hij wat meer gaat dragen en daardoor ook oprichting geeft. Hij geeft de oprichting aan, er zijn veel mensen die de oprichting erin trekken, maar dit is geen oprichting. Het paard moet vanuit de schoft omhoog komen. Door veel overgangen te rijden, waardoor je controle houding/tempo krijgt, kun je hem steeds een beetje meer op het achterbeen gaan zetten, let op!!, het is een zware oefening, doet ie een paar passen naar tevredenheid, ga dan als beloning een rondje stappen aan de lange teugel.
Daarbij moet je in alle oefeningen goed erop letten dat je lengte in de hals bewaard, blijf hem steeds van je hand af rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 14:32

SuperPepeijn"]
[quote="Dees schreef:
Een jong paard wordt sterker door voorzichtige oefeningetjes, maar vooral door exact te doen wat Carola voorstelde, lekker ermee op buitenrit, aan de wandel, en de natuur zichzelf de kans geven om sterk te woden.

om nou zomaar een jong onafgericht paard mee op buitenrit te nemen, ik weet het niet. ik heb het zelf ook gedaan hoor maar raad het niet iedereen aan.
[/quote]

Heb het veel gedaan, met jonge paarden ( lees voor de tweede keer erop) direct het bos in, met een groepje achter een oud paard aan, dit een weekje doen, hoef je er ook niet aan te trekken ed.

OOk wil ik nog even een opmerking maken over het galopperen, juist met jonge paarden veel galopperen, daar worden ze sterk van. En ik snap de mensen niet die zeggen het eerste jaar ..............hoe kun je nu een gewoontedier het eerste jaar zijn gang met veel dingen laten gaan, en daarna wil je hem aan het werk zetten en moet alles 180 graden omgedraaid worden, vanaf het begin dat je erop zit, moet je al de eisen stellen die je later wil bereiken, je bent eigenlijk direct aan het trainen voor wat je later wil bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:03

Citaat:
OOk wil ik nog even een opmerking maken over het galopperen, juist met jonge paarden veel galopperen, daar worden ze sterk van. En ik snap de mensen niet die zeggen het eerste jaar ..............hoe kun je nu een gewoontedier het eerste jaar zijn gang met veel dingen laten gaan, en daarna wil je hem aan het werk zetten en moet alles 180 graden omgedraaid worden, vanaf het begin dat je erop zit, moet je al de eisen stellen die je later wil bereiken, je bent eigenlijk direct aan het trainen voor wat je later wil bereiken.

Dat vind ik nu ook.
Nu heen laten tutten en verkeerde spieren en gewoontes krijgen.
En dan na 2 jaar in eens weer wat anders, ik geloof niet dat dat goed is.

Vanaf het begin moeten ze gewoon op hun nivo luisteren.
En met een paar passen veruimen verpest je ze echt niet.
En om ze sterker te maken heeft een hele diagonaal toch niet zo veel zin.
Je kunt beter 3 passen netjes vooruit en terug, dan die lange stukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:06

Citaat:
En dan na 2 jaar in eens weer wat anders, ik geloof niet dat dat goed is.


Paard is een gewoontedier dus, het gaat inderdaad niet!

Citaat:
Vanaf het begin moeten ze gewoon op hun nivo luisteren.


Helemaal mee eens, maar volgens mij zijn wij dat wel vaker Haha!
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:11

Om het verhaal af te maken, hangt het allemaal af van het aanpassingsvermogen van de ruiter, sommigen noemen dat ruitergevoel. Dat moet je wel hebben, anders hoef je niet eens aan jonge of onervaren paarden te beginnen, tenzij je elke pas in het boekje op wilt zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:36

Tja en het boekje klopt niet voor ieder paard, dus dat gaat niet altijd op.

En ruitergevoel moet je ontwikkelen, dat doe je door heel veel verschillende paarden te rijden, en wil je het echt goed ontwikkelen, zul je er meerdere per dag moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:52

Dat is een goed begin. Na verloop van tijd merk je zelf wel of je het wel of niet oppikt. Oftewel, of je talent hebt, daar kom je vanzelf achter. Want putten uit een niet bestaande ondergrond wordt moeilijk en al probeer je die te kweken, je zult dan altijd achterlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:54

Dat is wel waar, maar iedereen kan uiteindelijk een z proef leren rijden, net als ieder paard die gezond is uiteindelijk een z proef kan lopen, mits hij begeleidt word door de juiste ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:03

En de juiste instructie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:06

Lovely schreef:
En de juiste instructie.


Die behoort inderdaad tot de primaire behoeften.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:48

Hehe,
met dit pokke weer even de boel doorgespit, nu even mijn opvattingen:

Ik ben het helemaal met Pipo eens, met name wat betreft het galopperen (want dat doe je niet alleen om ze sterker te maken, maar ook om ze te 'helpen', vooral een jong paard zal door galopwerk zijn balans heel snel ontwikkelen).

Ook het schakelen vind ik heel zinvol, ik geloof niet dat je hiermee een jong paard kapot kan maken, ik ben nu zelf bezig met 2 3-jarigen en al vanaf de eerste keer dat ik er op zit laat ik ze al wat tempowisselingen maken in alle gangen (zeker in galop, ik vind persoonlijk dat mensen hier te voorzichtig mee omspringen, hoe sneller je dat soort werk oppakt hoe gewoner ze het vinden, ik heb ook nog nooit een paard gehad wat bokte bij het aanspringen of veruimen).
Dit is natuurlijk ook geen werk wat je elke dag van ze moet vragen, ik rijd ze beide 2 tot 3 keer in de week en dan ook net wat Steef zegt: hoogstens 20 minuutjes.
Als het dan goed gaat kun je ze ook gerust weer een paar weken laten staan, ze pakken het daarna gewoon weer op alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, zo hoort het ook.

Ik heb overigens veel opgestoken van een clinic die ik bij Edward Gal met een net zadelmak paard heb gevolgd.[/quote]

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:19

SuperPepeijn"]
[quote="Dees schreef:
Een jong paard wordt sterker door voorzichtige oefeningetjes, maar vooral door exact te doen wat Carola voorstelde, lekker ermee op buitenrit, aan de wandel, en de natuur zichzelf de kans geven om sterk te woden.

om nou zomaar een jong onafgericht paard mee op buitenrit te nemen, ik weet het niet. ik heb het zelf ook gedaan hoor maar raad het niet iedereen aan.
[/quote]

Ik neem toch aan dat als je een vraag stelt over het versterken van de achterhand, dat je dan toch wel al enige (tempo) controle hebt??? Of zie ik dat nou zo stom? Met een beetje te controleren paard kun je prima het bos in hoor! En die controle moet je sowieso eerst hebben voordat je dit soort vragen gaat stellen lijkt mij.

En Dees: AMEN!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:52

SuperPepeijn"]
[quote="Dees schreef:
Een jong paard wordt sterker door voorzichtige oefeningetjes, maar vooral door exact te doen wat Carola voorstelde, lekker ermee op buitenrit, aan de wandel, en de natuur zichzelf de kans geven om sterk te woden.

om nou zomaar een jong onafgericht paard mee op buitenrit te nemen, ik weet het niet. ik heb het zelf ook gedaan hoor maar raad het niet iedereen aan.
[/quote]

ik zou pas met die achterhand beginnen als het paard wel degelijk is afgericht. dus wel buitenritten enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:10

En die africhting dan? Wanneer is die dan zover dat je met de achterhand kunt beginnen? En wanneer kun je dan met een paard naar buiten?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:46

Lovely schreef:
En die africhting dan? Wanneer is die dan zover dat je met de achterhand kunt beginnen? En wanneer kun je dan met een paard naar buiten?


de africhting is ver genoeg, als een paard zijn balans kan bewaren en normaal rechte lijnen enzo kan lopen. naar buiten als een paard goed onder controle is en vertrouwen heeft in de ruiter of amazone.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 21:34

paardje schreef:
naar buiten als een paard goed onder controle is en vertrouwen heeft in de ruiter of amazone.
en wat is het criterium om te bepalen of een jong paard wel of geen vertrouwen in de ruiter heeft?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:05

SuperPepeijn"]
[quote="paardje schreef:
naar buiten als een paard goed onder controle is en vertrouwen heeft in de ruiter of amazone.
en wat is het criterium om te bepalen of een jong paard wel of geen vertrouwen in de ruiter heeft?
[/quote]

vertrouwt je paard je bijv. met nieuwe dingen op eigen terein?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:52

SuperPepeijn"]
[quote="paardje schreef:
vertrouwt je paard je bijv. met nieuwe dingen op eigen terein?
ok, maar hoe bepaal je of het daadwerkelijk door jou komt?
[/quote]

nou dat hoeft niet echt perse, je moet hem alleen zonder geweld en ver van iets af langs "enge dingen" krijgen. dat zal op buitenrit ook moeten. als je een jong paard dan dus goed onder controle kan houden kun je ook rustig op buitenrit en hem sterk maken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 22:57

Citaat:
Wat goed werkt is veel volte openen en sluiten, veel schakelen, en overgangen rijden, vanuit de overgang weer wegrijden, en "wachten"met zit, snel maken in het achterbeen.
kan je wat meer uitleggen wat je precies bedoelt met ""wachten" met zit, snel maken in het achterbeen"? het wachten met zit heeft als resultaat een snel acherbeen bedoel je het zo? en wat bedoel je precies "met wachten met zit?". veel van de dingen die je zegt zijn heel herkenbaar.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 23:01

paardje schreef:
nou dat hoeft niet echt perse, je moet hem alleen zonder geweld en ver van iets af langs "enge dingen" krijgen. dat zal op buitenrit ook moeten. als je een jong paard dan dus goed onder controle kan houden kun je ook rustig op buitenrit en hem sterk maken.
ok maar mijn inziens praat je dan toch over een paard wat verder is dan groen, zeker onder het zadel, want het hele africhtingsproces heeft oa. als doel een paard gehoorzaam en ontspannen te maken.

ik zal je uitleggen wat ik bedoel, ik weet niet of het verstandig is te promoten elk jong, groen paard met ruiter zo een buitenrit te laten maken. zo kwam het op mij over. een consequente, ervaren ruiter, ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 23:34

paardje"]
[quote="Lovely schreef:
En die africhting dan? Wanneer is die dan zover dat je met de achterhand kunt beginnen? En wanneer kun je dan met een paard naar buiten?


de africhting is ver genoeg, als een paard zijn balans kan bewaren en normaal rechte lijnen enzo kan lopen. naar buiten als een paard goed onder controle is en vertrouwen heeft in de ruiter of amazone.
[/quote]

Om een paard recht naar voren in balans op 4 benen te laten lopen, heb je zeer zeker de achterhand nodig. Om dat te bereiken, precies die facetten die jij noemt, zou ik toch denken aan het werk wat we hier eerder besproken hebben. Met zoetjesaan priegelen bereik je geen gebalanceerd rechtgaand paard namelijk.
Het lijkt kip of ei, maar ik zou toch echt altijd achter beginnen. Het versterken van de achterhand gaat ook in stadia, iedere keer een stapje verder. Maar het mag nooit uitgesteld of genegeerd worden, dat kan nu eenmaal niet.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:35

ik probeerde te zeggen dat je pas aan de achterhand moet beginnen als je zeker weet dat het paard daar aan toe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:18

SuperPepeijn schreef:
Citaat:
Wat goed werkt is veel volte openen en sluiten, veel schakelen, en overgangen rijden, vanuit de overgang weer wegrijden, en "wachten"met zit, snel maken in het achterbeen.
kan je wat meer uitleggen wat je precies bedoelt met ""wachten" met zit, snel maken in het achterbeen"? het wachten met zit heeft als resultaat een snel acherbeen bedoel je het zo? en wat bedoel je precies "met wachten met zit?". veel van de dingen die je zegt zijn heel herkenbaar.


Terug blijven zitten, eigenlijk met je zit nog wat langer in die stap willen blijven, maar met been al wat meer actiever, dus aan laten treden achter. Wachten met de zit heeft niet als resultaat een sneller achterbeen, maar als je het goed doet kan ie er wel sneller van worden.