Binnenteugel of buitenteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:52

Montreux: Ik vroeg me af hoe je je paard instelt bij het wijken voor de kuit, als ik lees wat er staat dan lijkt het me een eigenaardige manier van rijden. Misschien kun je het nog iets beter uitleggen?
Als je namelijk je paard instelt door je binnenhand te liften en naar buiten te brengen, dan maak je een enorme basisfout die je later nog problemen gaat brengen.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:17

Lovely schreef:
Montreux: Als je namelijk je paard instelt door je binnenhand te liften en naar buiten te brengen, dan maak je een enorme basisfout die je later nog problemen gaat brengen.


Misschien lees je niet goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:23

Montreux schreef:
Zijgangen? Gewoon zoals ieder ander niets geks dus. Eigenlijk een simpel verhaal. Neem bijvoorbeeld wijken:
afwenden
rechtstellen
binnenbeen iets naar achter
kijken naar de richting die je opmoet
paard meenemen met je zit
buitenteugel begrenzen en binnenteugel (opwaarts) tegen de hals

Mijn paard gaat zijwaarts op been en niet op teugel, het enige waar ik voor moet zorgen is dat ze niet over haar schouder wegloopt. Daar heb ik dan mijn buitenteugel voor.


Jawel hoor, ik lees het goed.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:04

Allereerst vind ik, in tegenstelling tot sommige anderen hier, niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik kan het toch niet nalaten even te reageren omdat de ‘methode’ van Montreux nu ten onrechte wordt gezien als onjuist. Het is al eerder gezegd: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en laat iedereen in zijn waarde alsjeblieft. Ik lees graag de mening van een ander maar ik heb een beetje een hekel aan de betweterigheid die onder andere in dit topic tentoon gespreid wordt.

Nalaten geven op de buitenteugel is iets wat in het ‘systeem van Antoine de Bodt’ ook gebeurt, en wat ik zelf overigens ook doe. En aangezien er hier veel ‘aanhangers’ van de Bodt zijn, ben je niet de enige Montreux. Nageven op de buitenteugel en stelling onderhouden met je binnenteugel en binnenbeen! Voor mij zo logisch als wat. Wat niet wil zeggen dat ik er een probleem mee heb als andere mensen dat graag anders doen.

Wat het niet goed lezen/interpreteren betreft Lovely, bij het wijken voor de kuit moet het paard in principe recht blijven, er is onduidelijkheid over wat nu binnen en buitenhand is. Naar mijn mening wordt door Montreux de buitenhand tegen de hals, dus naar binnen gebracht. Wellicht is het wijken niet zo’n goed voorbeeld. Neem het sb. Als je daarin het paard moet corrigeren mbt de nageeflijkheid en je doet dat op je binnenteugel dan gaat het mis, het paard kropt zich dan op en wordt de kort in de hals. Als je het kan corrigeren met je buitenhand waarbij het binnenbeen de stelling kan onderhouden (niet zo makkelijk) dan gaat het niet ten koste van de lengte in de hals en in de regelmaat van de gangen.

Naar mijn mening is het nageeflijk maken op de buitenteugel de ‘betere’ manier maar wel moeilijker omdat het dan ook op je benen en zit aankomt en je niet kan smokkelen.

Overigens gaan we helemaal offtopic omdat de vraagstelling was welke teugel je gebruikt om te wenden, we hebben het nu over op welke teugel je de nageeflijkheid vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:07

Citaat:
Nalaten geven op de buitenteugel is iets wat in het ‘systeem van Antoine de Bodt’ ook gebeurt, en wat ik zelf overigens ook doe.


Hmm, weer dat systeem van die meneer.

Zoals ik al eerder vermelde zijn er vele wegen die naar rome leiden, maar de discussie over wat goed of fout is, blijft. Denk persoonlijk dat het systeem van bovenstaande meneer mij absoluut niet zou passen, en als ik dat aangeef, word je bestempeld met: de wijsheid in pacht hebben. Volgens mij heet zoiets; een andere mening hebben!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-02 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:15

happy worker schreef:
Wat het niet goed lezen/interpreteren betreft Lovely, bij het wijken voor de kuit moet het paard in principe recht blijven, er is onduidelijkheid over wat nu binnen en buitenhand is. Naar mijn mening wordt door Montreux de buitenhand tegen de hals, dus naar binnen gebracht. Wellicht is het wijken niet zo’n goed voorbeeld. Neem het sb. Als je daarin het paard moet corrigeren mbt de nageeflijkheid en je doet dat op je binnenteugel dan gaat het mis, het paard kropt zich dan op en wordt de kort in de hals. Als je het kan corrigeren met je buitenhand waarbij het binnenbeen de stelling kan onderhouden (niet zo makkelijk) dan gaat het niet ten koste van de lengte in de hals en in de regelmaat van de gangen.


Het paard moet recht blijven, maar moet wel instellen, anders heeft de hele oefening geen zin.
Montreux schrijft dus over de binnenhand opwaarts tegen de hals, niet de buitenhand. Dat is een vaak en makkelijk gemaakte fout. Het geeft niet als je het doet om ff snel een probleempje op te lossen, maar als vaste methode is het fout.
Als je in de sb een aanleuningsprobleem krijgt, zou ik de sb uitrijden, de aanleuning herstellen en opnieuw beginnen. Als je tenminste niet in een proef zit. Aan je binnenteugel sjorren heeft nooit zin, ookal rijdt je rechtuit.
Mijn paard heeft geleerd in te stellen op mijn binnenbeen, dat is voor mij dus niet zo moeilijk. Als het even niet wil dan kan ik eventueel mijn binnenhand nog even naar binnen brengen, niet naar buiten en niet omhoog.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:26

Knipoog Ok Lovely zal nog een poging doen en een aanvulling geven op mijn eerdere uitleg. Vind het overigens lastig om het goed en helder over te brengen. Als ik rij gaat alles namelijk vanzelf en hoef ik daar niet echt bij na te denken.

Laten we eerst vaststellen dat mijn paard op 2 teugels en met gelijke druk de rechte lijn op komt. Mijn paard buigt op en om mijn binnenbeen. Dus niet op mijn teugel. In principe heb ik mijn handen ook vrij klein bij elkaar. Mijn binnenteugel gaat opwaarts tegen de hals maar lift ik niet hoog en de druk op de teugel blijft ook gelijk. Enorm veel hoogteverschil bij mijn handen zul je niet echt zien. Maar op deze manier houdt ze wel de stelling aan die ik aan haar vraag met mijn binnenbeen.Ik breng de binnenteugel ook niet naar buiten. De ligt tegen de hals!

Overigens lastig bokken op je werk als mensen ineens besluiten om te blijven bellen Haha!

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:30

lol ik werd zo vaak onderbroken door de telefoon dat er inmiddels alweer nieuwe berichten stonden. ga er morgen naar kijken want ik ben nu lekker vrij van mijn werk en mag naar huis. bok morgen weer verder!

Ben overigens wel blij dat hier iemand eindelijk het systeem kent. Voelde me al een beetje Remy. Haha!

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 23:50

Citaat:
Je binnenbeen houd je op de plek


Dus gewoon op z'n plek ja.... Gaaaap

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 08:23

Goedemorgen allemaal ! Weer een nieuwe werkdag en gelukkig ook de laatste van de week Haha! Gelukkig kan ik bokken op het werk en iin die zin ben ik ook een happy worker hihi Knipoog

Heb inmiddels de berichten goed doorgelezen, maar heb eigenlijk niet echt wat toe te voegen aan mijn verhaal of dat van happyworker die zoals nu blijkt volgens hetzelfde systeem rijdt. Dat kom ik maar weinig tegen. Even off topic wil ik je vragen hoe mensen in jouw omgeving daarop reageren. Bij mij op stal zijn ze er inmiddels aan gewend maar in het begin was dat wel anders.

Heb eerst les gehad van een andere instructeur. Daar ben ik na een tijdje gefrustreerd mee gestopt omdat mijn paard niet verbeterde en ik te geforceerd moest gaan rijden voor weinig resultaat . Ik kwam echt verkrampt van mijn paard af. Heb toen mijn huidige instructeur ontmoet die iemand anders op stal les gaf. Veel bij de les gekeken en eens dingen op mijn paard uitgeprobeerd en..... wonder boven wonder ze pikte de dingen meteen op. Clinic bij hem gereden en in die clinic bespeurde ik een hele metamorfose. Nu les ik ruim een jaar bij hem en het resultaat is verbluffend. Mijn paard is ook veel vrolijker en haalt ook geen rare fratsen meer uit. Ik merk aan alles dat ze nu ook plezier heeft in het werk. Van kiet gaan of omhoog komen en meteen vliegensvlug omdraaien was haar eerst niet vreemd.

Maar als ik mensen op stal op hun verzoek uit ging leggen wat er nu zo wezenlijk anders was aan de methode van lesgeven, zaten mensen me echt aan te kijken alsof ze water zagen branden. Kreeg ook hele vervelende opmerkingen. Mijn instructeur vonden ze maar een prutser. Wel raar dan dat mijn paard ineens super loopt. Vermoed zelf dat ze voor ik haar kocht ook altijd volgens dit systeem is (in)gereden. Zeker weten doe ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 08:51

Montreux, wat zijn precies de kenmerken van het systeem? Wat is je uitgangspunt etc. etc.? En hoe reed je voorheen, in je 'verkrampte' toestand zeg maar Knipoog?

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 09:53

Lovely: het lijkt een makkelijke vraag maar het antwoord is lastig te formuleren en niet echt makkelijk heel kort neer te zetten. Mijn vorige paard heb ik trouwens heel fijn op het "normale" systeem kunnen rondrijden. Misschien kan happyworker dat beter verwoorden. Ik zal hier de verschillen in de reactie van mijn paard neerzetten.

Bij mijn huidige paard lukte dat dus niet. Ze wilde niet nageven en ik moest dat van mijn instructeur gaan afdwingen door grote druk op de teugels te zetten en constant ophoudingen te maken op de binnenteugel en constant haar ver in te buigen. Binnenhand ver van de hals af en trekken maar. De (na)druk lag dus voortdurend op de binnenteugel. Haar reactie: rug wegdrukken, bit vastpakken, kop in de lucht en voortdurend haar rug wegdrukken. Ze liep ook met haar staart tussen de billen geperst. Ze had ook absoluut geen zin meer om te lopen en liep alleen maar op de voorhand lekker op je teugels te hangen. Ik schopte en sloeg me moe. Paard super chagerijnig terwijl ze vrolijk was toen ik haar kost. Het werd een echte zure merrie Huilen

Bij mijn nieuw instructeur moest ik back to basic. De eerste 4 weken kreeg ik een verbod om te proberen haar in de krul te rijden en ik mocht absoluut niets meer met de binnenteugel doen. Alleen maar binnenbeen en buitenteugel en niet op haar hoofd letten. En dan veel voorwaarts rijden en het liefst ook neerwaarts (heel moeilijk als je paard niet rond loopt!!) en de ontspanning bij het paard terug te vinden. Ik moest daarbij ook aan de reactie op het been gaan werken. Of zoals hij dat mooi zei: ik moest eraan gaan rijden, echt paard gaan rijden. En ik maar denken dat ik dat voorheen ook altijd had gedaan Haha!
Hij heeft mijn zit ook maar meteen aangepakt. Ik zat te geforceerd op mijn paard. Ik moest meer zitten, meero ntspannen in de schouders en als het ware meer open gaan rijden. Ook heel moeilijk als je altijd met grote druk hebt gereden en verkrampt op je paard hebt gezeten.


Raar maar waar: ze vond het heerlijk. Lekker met lange teugel (wel contact) door de bak heen rennen. Ze ging zowaar zakken met haar hoofd en leek net een stofzuiger. Nu is halstrekken trouwens haar absolute specialiteit. Mijn bijrijdster scoort daar met haar in de wedstrijden een 8 of zelfs een 9 voor Pling

Na 4 weken gingen we haar oppakken. Haar staart zat inmiddels niet meer tussen de billen geperst en het gaspedaal en mijn stuur had ik inmiddels ook weer terug. Afijn, teugels aannemen, binnenbeen, kneepje buitenteugel en pats daar was ze ineens. En dat zonder grof geweld Knipoog Ze zocht zelf de teugels op en ging vrijwillig zonder dwang in de krul. Viel haast van verbazing van mijn paard af. Dan handen stil houden, kwam het hoofdje dan weer omhoog. Binnenbeen, indien nodig een ophouding op de buitenteugel en dan zakte ze weer. Ik geef toe de eerste tijd was de druk op de buitenteugel wat groter dan op de binnenteugel. Die moest ik in het begin alleen maar tegen de hals aan houden en vooral afblijven.

Gek genoeg bleef ze wel gewoon recht lopen met haar hoofd en niet naar buiten gesteld. Als ik maar consequent mijn binnenbeen gesloten hield. Gaf ik meer binnenbeen kreeg ik meer stelling naar binnen.
Naarmate de tijd vorderde kon ik de binnenteugel meer erbij nemen en gelijke druk op mijn teugels houden. Ze liep ook spontaan uit zichzelf helemaal in de oprichting. Het koste mij bijna geen inspanning en ik had ook geen 600 kilo op de teugels. Heerlijk rijden dus. De figuren gingen netter. Ze schudde ze zo uit haar mouw. Heb zelfs hele mooie appuyementen gereden. Die kon ze voorheen niet eens.

En het paard is heel happy geworden, een echte kroeldoos. Ik rij nog steeds los volgens het principe voorwaarts neerwaarts. Ze is vrij makkelijk op te richten. En als we klaar zijn mag ze in alle gangen lekker haar hals strekken. Ook in de galop loopt ze dan met haar snuf over de grond. Dat vindt ze echt zalig. Jammer dat ze die oefeningen in de proeven niet vragen. Ze zou zeker hoge scores krijgen Haha!

Kan de fijne kneepjes van de methode niet zo goed onder woorden brengen. Bij mij is het zo'n automatisme geworden dan ik niet eens meer weet wat ik nu precies doe. Misschien kan happyworker uitkomst bieden

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 20:57

zonder dat ik me verder in deze discussie wil mengen, want ik wil absoluut niet pretenderen ook maar iets zinnigs te kunnen bijdragen Haha! , herken ik Montruex' verhaal heel erg duidelijk.

Ik heb nagenoeg hetzelfde meegemaakt toen ik bij mijn huidige instructrice kwam. Bij mij was het misschien iets minder duidelijk omdat ik:
1) voorheen niet reed met veel druk, en
2) reed op een paard dat ik zelf ingereden had, dus wat niet bekend was met deze voor ons nieuwe methode.

Nogmaals: ik wil me niet in deze discussie mengen, want ik heb te weinig theoretische kennis om alles te kunnen verdedigen Koe , maar ik merk dat het werkt, want zowel mijn paard als ik zelf gaan als een trein vooruit!

Overigens moet ik nu ineens denken aan iets dat mijn oude instructeur eens tegen ons zei: wat geeft het nou of je de ene of de andere hulp geeft, je moet doen wat voor je paard het duidelijkste en makkelijkste is.

(okee, toegegeven, dit moet je niet al te letterlijk nemen, want dan kun je mij eraan ophangen }> Extreme duivel , grinnik, maar eigenlijk wil ik hiermee ook maar aangeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden, en dat de ene niet per se goed is of de andere per se slecht. Zolang je het zelzijn van je paard maar voor ogen houdt (en niet probeert te sjoemelen, want sjoemelaars vallen vroeg of laat toch door de mand! Schijnheilig )

ojee, nu heb ik me er toch in gemengd Koe terwijl ik mezelf zo toe had gesproken me hier niet mee te bemoeien, omdat ik me niet afdoende kan verdedigen wanneer dat nodig blijkt Frusty Verdrietig

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:28

Ik denk dat alles hierover wel zo'n beetje gezegd is. Ik heb de methode van antoine genoemd omdat ik weet dat veel bokkers met hem bekend zijn. Ik rij zelf niet volgens 'zijn' methode. Mijn instructrice (heeft les van Johan Hamminga) heeft zelfs nog nooit van hem gehoord. Maar toch heeft zij me geleerd om van die binnenteugel af te blijven en nageeflijkheid te vragen op de buitenteugel. Het komt daarbij heel veel op mijn benen aan en dat vind ik zelf nog best moeilijk. Maar ik merk het resultaat, en dat is voor mij belangrijk. Misschien een tip voor Montreux om via de zoekfunctie wat info te zoeken over antoine zodat je zijn theoretische achtergrond begrijpt, ik vond het zeer leerzaam, doe er verder mee wat je wilt zou ik zeggen. En itt de superruiters hier vind ik het rechtrichten en het voelen of mijn paard helemaal recht is nog best moeilijk. Maar dat is niet erg, op die manier blijf ik tenminste leren Knipoog

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 00:30

Inderdaad Montreux, zo doe ik het ook.
Je bent dus zeker niet de enige die het zo doet.
En Rebel had ook van die trukjes als steigeren, wegspringen en proberen door zijn bit te springen.
En nu hoef ik alleen maar mijn binnenteugel los te laten en ik heb meteen weer een braaf en voorwaarts paard.
Ik reed in het begin ook met meer spanning op mijn buitenteugel en ook Rebel blijft dan met zijn hoofd recht.
Ook ik wordt door heel de manege uitgelachen en mijn instructrice vind het helemaal niks.
Maar Rebel en ik vinden het super en daar gaat het om.
Liset.

piggie!!!!
Berichten: 318
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:23

ik rijd ook volgens de methode voorwaarts neerwaarts. bij mijn paard werkt dat heel goed, hij laat zn rug dan los en is over zn hele lijf lekker los. als ik niet goed losrij. kan ik hem niet eens goed aan de teugel rijden met doorzitten. hij vind het erg moeilijk om over zn rug te lopen, maar als ik goed heb losgereden heeft hij er helemaal geen problemen mee. over het wijken nog even, dit is mij mening. geen kritiek dus op andermans werk. naar mijn idee moet je het paard met de buitenhand niet begrenzen in het wijken maar je buitenhand juist iets naar buiten brengen om hem de ruimte te geven om voor je binnenbeen te wijken. ik doe ook altijd mijn binnenbeen iets naar achter. anders heb ik het idee dat het paard die hulpen door elkaar gaat halen. been: moet ik nou opzij of sneller of om het binnenbeen buigen. ik rijd ook met twee teugels en twee benen. gelijke druk op de teugels. alsik een wending rij, geef ik met de binnenhand de richting aan waar ik heen wil en begrens hem met mijn buitenhand EN been zodat hij niet wegloopt over zijn schouder.het binnenbeen ook niet vergeten (naar mijn mening) om hem niet 'om te laten vallen' zo rijd ik, dat werkt en dat vind ik belangrijk. als er een andere methode was die nog beter zou werken voor mijn paard zou ik die aannemen, omdat mijn paard ook waarschijnlijk volgens 'mijn methode' is ingereden rijd ik hem nu ook zo.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

tja...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 23:08

en dan te bedenken dat ze in Engeland het stuur aan de linkerkant hebben en links rijden......what a world Knipoog

Anoniem

Re: tja...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 02:02

Aurora schreef:
en dan te bedenken dat ze in Engeland het stuur aan de linkerkant hebben en links rijden......what a world Knipoog


Last time I checked, zat het stuur in een Britse auto toch echt rechts.
Verder vraag ik me af wat deze opmerking eigenlijk toevoegt aan de discussie?

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 12:54

Zou het kunnen dat die De Bodt helemaal niet zo afwijkend is maar dat zijn opmerkingen hier wat ongelukkig in een andere context terecht zijn gekomen? Misschien dat zijn fans wat duidelijker kunnen aangeven of het nageven op de buitenhand een continu-iets c.q. een soort uitgangspunt is, of dat het bedoeld is als een momentje energie af laten vloeien of om links-rechts te controleren of het paard op beide handen even los is, etc (dus niet in de oefening maar ter voorbereiding). Ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 13:42

Wat ik van de methode De Bodt begrijp, is dat het absoluut niks nieuws onder de zon is.
Wat ik altijd een beetje moeilijk vind, is dat dergelijke 'methodes' op zichzelf gaan staan (zoals hier ook gebeurt) terwijl het ingevlochten moet worden in het rijden en het dus niet een soort wet van meden en perzen moet gaan worden.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 13:59

Het belangrijkste punt in de methode van A. De Bodt is dat alleen een rechtgericht paard kan buigen in beide richtingen. Dat rechtrichten belangrijk is, daar is iedereen het wel over eens denk ik. Maar de manier waarop dat dan moet gebeuren volgens De Bodt is toch wel verschillend van de gangbare visie. In de 'klassieke rijkunst' wordt rechtrichten meestal omschreven als "de voorhand voor de achterhand zetten" of de voor en achterbenen laten sporen en zo de natuurlijke scheefheid weg te werken. Hiermee is De Bodt het niet eens omdat een scheef paard ook perfect kan sporen. De juiste beenzetting is een gevolg van het rechtrichten en niet het middel.
Zeker niet nieuw, maar in de gangbare instructie toch weinig begrepen is dat het paard eerst vertikaal moet rechtgericht worden en hoe je dat kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:28

Tim VDH schreef:
Het belangrijkste punt in de methode van A. De Bodt is dat alleen een rechtgericht paard kan buigen in beide richtingen. Dat rechtrichten belangrijk is, daar is iedereen het wel over eens denk ik. Maar de manier waarop dat dan moet gebeuren volgens De Bodt is toch wel verschillend van de gangbare visie. In de 'klassieke rijkunst' wordt rechtrichten meestal omschreven als "de voorhand voor de achterhand zetten" of de voor en achterbenen laten sporen en zo de natuurlijke scheefheid weg te werken. Hiermee is De Bodt het niet eens omdat een scheef paard ook perfect kan sporen. De juiste beenzetting is een gevolg van het rechtrichten en niet het middel.
Zeker niet nieuw, maar in de gangbare instructie toch weinig begrepen is dat het paard eerst vertikaal moet rechtgericht worden en hoe je dat kan doen.

Sorry Tim, maar als dit de interpretatie is van klassieke rijkunst vwb het rechtrichten van het scheefgaande paard, dan kan ik je vertellen dat je behoorlijk de boodschap hebt gemist. Nu kan ik me discussies met jou herinneren waarin je nog niet eens kon vertellen wat een scheefgaand paard is en hoe die loopt en zich ontwikkelt. Een dergelijke discussie ga ik dus niet weer aan beginnen. Zorg jij eerst maar dat je weet waar je het over hebt zodat je niet meer zulke onzin naar voren brengt.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:14

Lovely schreef:
Nu kan ik me discussies met jou herinneren waarin je nog niet eens kon vertellen wat een scheefgaand paard is en hoe die loopt en zich ontwikkelt. Een dergelijke discussie ga ik dus niet weer aan beginnen. Zorg jij eerst maar dat je weet waar je het over hebt zodat je niet meer zulke onzin naar voren brengt.


Herinner ik mij van jou ook niet dat de bolle kant de sterke kant was van het paard? Als je het over onzin hebt....
Ik heb in het verleden perfect uitgelegd wat een scheefgaand paard is. Alleen begrijp je het blijkbaar niet helemaal. Zal er toch maar eens een tekeningetje moeten bijvoegen in het vervolg.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 00:41

Boeken-tip van deze week: "in het rechte spoor" van J.H.M. Pronk

Tim, pak het er nog eens bij joh Knipoog

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 01:00

Gokje. Paard dendert over de buitenschouder de volte uit. DeBodt grijpt in en laat de ruiter op de buitenhand nageven. Pas als het paard daar los laat mag de ruiter weer met binnenbeen komen en stelling vragen. En het paard vervolgde zijn weg netjes "volgens het beloop van de wending" Haha! en met een fijne begrenzing. Ruiter komt thuis en bokt: "op volte buitenteugel nageven". Zoiets moet er zijn gebeurd, niet?
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat De Bodt de klassieke principes aan zijn laars zou lappen.