warm stappen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 00:00

Wat ik dus altijd eerst deed was mijn paard zijn benen rekken. Er zijn dus verschillende types of hoe je je paard zijn benen rekt. Ik heb mensen het zien doen met de voorbenen. Gewoon optillen bij de voet en naar voren rekken. Natuurlijk niet uitrekken he! Haha!
DC stapt 15 minuutjes voor ze iets anders doet, maar zij is nog maar een jaarling. Ik denk dat 5-10 minuten meer dan voldoende stappen is vooreer je echt gaat rijden.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 12:27

Ik stap op Niño meestal 10 minuten tot een kwartier los. Daarbij rijd ik gewoon wat grote voltes enzo met een vrij lange teugel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:00

Ik stap in principe ook het liefst eerst los. Ik probeer dat ook met jonge paarden te doen, maar op het moment dat het echt te veel gevraagd is van een jong paard ga ik liever aandraven. Dat losstappen komt later wel als ze rustiger en ervarener zijn. Ik heb genoeg jonge paarden gereden om daar vertrouwen in te hebben.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:39

Fijn voor je! Maar ik stap ook altijd los, ook als Het paard op knappen staat, zéker als ik hem losgooi! Knallen met koude spieren geeft toch echt kans op blessures. Wat voor? Nou, een paard van een vriendin van mij ging met koude spieren knallen en sprong op een bovengekomen steen in de paddock. Zwaar kreupel, kniebanden verrekt, pezen geïrriteerd, heeft een maand bij DA gestaan maar andere twee benen raakten voerbelast doordat ze wilden compenseren en uiteindelijk is het dier afgemaakt. En dat is extreem maar niet ondenkbaar! Blijkt maar weer.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:03

En toch, als je de energie netjes naar voren eruit rijdt (dus dan ook echt naar voren en niet met een tuttemiepedrafje) dan heb je de minste kans op explosies en worden de spieren rustig opgewarmt al is et dan in een hoger tempo.

Ik snap jullie heus wel dat je rustig moet losstappen maar et kan gewoon niet altijd!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:41

de mijne zijn meestal al een haalf uur vban te voren in de molen geweest
zo niet, dan stap ik een rondje aan de lange teugel, dan beetje keertwendingen enz en dan gaan draven met lang teugeltje

owja: ik heb een schimmeltje, en die moet eventjes instappen en dan meteen gaan galopperen, want dan is ie minder stijf, dan wanneer iemoet draven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:46

ach ja, ieder zijn eigen manier, van loswerken.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:47

Ligt geheel van de situatie af.....
Gewoonlijk stap ik eerst een paar rondjes, en grote voltes met een losse teugel, daarna pak ik haar pas op, en ga ik voltes stappen met aanleunig, en zo laag mogelijk in hoofdhouding.
Als ze druk is, dan zoek ik een middenweg, en probeer ik haar zo los mogelijk te houden. Dan ga ik vaak ook even een paar rondjes draven met losse teugel, en rijd ik daarna pas verder. het is eigenlijk geen dag hetzelfde

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:54

Van te voren aan de stapmolen is een keurige oplossen, maar niet iedereen heeft die faciliteiten en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Maar je moet realistisch zijn en niet ieder paard laat zich zodanig bewerken dat je rustig met hem kunt losstappen. Je moet ook als ruiter regelmatige water bij de wijn doen en een beetje minder eisen om ruzie te voorkomen met je paard. Je moet immers altijd een gevecht met je paard zien te vermijden.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:31

Ik stap meestal een minuut of 10 met een lange teugel los. En hetzelfde met uitstappen en als het koud is gooi ik een deken over zijn kont heen. Ik zie genoeg mensen die 2 minuten instappen en dan meteen geen gelul in de krul. Haha! Lijkt me beter om goed in te stappen voor de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 17:52

Het liefste zou ik langzaam opdraaien, alleen staat het brein van mijn paard dat niet toe }> . Omdat ik zijn lijf niet de dupe wil laten worden van zijn moeilijke hoofd, stap ik hem dus vaak aan de hand los. Voor hem was het voor de verandering wel eens nuttig om in de stapmolen los te stappen. Bij sommige paarden werkt loslopen aan de longe ook heel goed.

Uitstappen doe ik vrijwel altijd aan de hand. Voor jezelf ook een lekkere cooling-down.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:54

Hoe doen jullie het dan als je paard geblesseerd is en alleen maar mág stappen? Kan je hem toch ook niet zomaar losgooien?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 11:11

Dan ga ik er mee over de harde weg wandelen, niet onder de man. En desnoods doe ik dan een kinkettinkje door het halster om controle te houden. Tsja, dat zijn beroerde situaties. JE hebt dan het gevoel dat je het paard voortdurend loopt de straffen, door zijn beweging te onthouden (door de blessure) en als hij als gevolg daarvan druk wordt (waar hij dus niets aan kan doen) nog eens tot de orde te moeten roepen om hem te beschermen.

kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 23:06

10-15 minuten losstappen
zodra ik er op zit laat ik hem wel gelijk
nnaar beneden lopen
maar niet gelijk straks dusgewoon laag en daar beneden wel een beetje
rondrijden
rijd hem dus zo los
doe ik ongeveer 25 min lang en dan ga ik hem steeds wat meer oppakken

het uitstappen doe ik ook mininmaal 15 minuten
totdat hij op adem is
als hij dan nog nat is stap ik hem ookk nog droog ligt
eraan wat voor weer het is of ik dit met zweetdeken
of zonder doe

doei
kelly

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

instappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:53

als ik op mijn pony stap ga ik eerst gewoon rustig met vrije teugel stappen ongeveer 5 minuutjes. dan ga ik rustig beginnen me voltes, gebroken lijnen,halthouden enz. na ongeveer 10 minuten ga ik ook een beetje aan de teugel rijden, achterwaarts enz. Na ongeveer 15 a 20 minuten begin ik met draven. uitstappen doe ik ook altijd ongeveer 20 minuten.