travers op 3 of 4 sporen??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

travers op hoeveel sporen???

4 sporen
36 (100%)

Totaal aantal stemmen: 36


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:52

prakkie schreef:
Citaat:
paardje schreef:
prakkie schreef:
Maar hij mag juist NIET inde travers door je binnenbeen heenvallen, hij moet juist blijven buigen om je binnenbeen heen, daarom is travers meestal moeilijker.


ja, dat snap ik, maar het kan wel


Het kan wel, maar dan is het een simpele oefening en heeft het nauwelijks trainingswaarde. Doorgaans heet het dan gewoon wijken voor de kuit.

Dat snap ik niet helemaal?? als ik mijnpaard door mijn binnenbeen hen laat vallen, dan ben ik aan het wijken?? of vat ik hem nu verkeerd op??

Citaat:
oke, ik denk nu ook 4 sporen. ik heb het aan die eerste instructrice nog eens gevraagd en die zei dus echt 4 sporen. bij schouderbinnenwaarts heeft een paard meer lengtebuiging. bij travers minder buiging in het lichaam (wel wat maar iets minder) en meer in zijn hals. ik weet nu niet of ik het duidelijk heb uitgelegd maar ik snap het nu


Volgens mij heeft een paard in de travers minstens zoveel lengtebuiging als in de schouderbinnenwaarts. Eigenlijk nog meer want, hij moet meer buigen om je binnenbeen heen, om z'n achterhand meer naar binnen te zetten..toch..


Met een beetje geluk loopt ie nog wel voor het buitenbeen, als je het positief opvat tenminste. Travers is het nooit en eigenlijk mag een paard nooit door welk been dan ook heen lopen. Briljant dat er instructeurs zijn die dat toch beweren.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 17:16

wat bedoelen jullie met 1 2 3 of 4 sporen
ik weet het ik moet nog heeeeeeeeeeeeeel veeeeel leren

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 17:37

Schouderbinnenwaarts op 3 sporen, en travers op 4 sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:11

Afbeelding
Hier kun je het aantal sporen en de buiging zien.
Het aantal sporen zijn aangegeven met de horizontale stippelijntjes En zo kun je dus zien hoe de beenzetting is.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:08

Ja lovely dat vond ik dus ook zo knap....
Je moet buiging hebben, maar ze mogen wel door je binnenbeen heenvallen...ik vind dat altijd heel knap... Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 11:28

Desiree schreef:
Het komt ook wel op hetzelfde neer wat jouw instructrice zegt. MAar je weet wel hoe het moet, maar het ook echt doen he.... dat is toch nog wel een verschil.


das waar, maar dat blijft bij paardrijden altijd moeilijk Knipoog

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 09:39

Traver is inderdaad heel moeilijk en ik denk dat het vaak verkeerd gereden wordt. De meeste mensen duwen de kont gewoon weg waardoor ze buiging verliezen. Terwijl je hem met je binnebeen tegen je buitenhand aan moet rijden.
Het trucje dat boven beschreven wordt is net zoiets als met een appuementen wissel. Ze gaan in schouderbinnwaarst naar links bijvoorbeeld en dan in travers weer terug naar rechts, zo lijkt het als ze de kont niet verliezen. Maar een echt lenig paard heb je niet.
Maar als je deze oefeningen echt goed kan rijden zonder tact en nageefelijkeheid te verliezen ben je al een heel eind op de goede weg. Piaff en passage zijn hierna namelijk een koud kunstje. Basis is ook hier weer het belangrijkste. Is die voor mekaar, komt alles op zijn pootjes terecht.

Kim

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 18:02

kim schreef:
Maar als je deze oefeningen echt goed kan rijden zonder tact en nageefelijkeheid te verliezen ben je al een heel eind op de goede weg. Piaff en passage zijn hierna namelijk een koud kunstje.


zo simpel ligt het nou ook weer niet.

Rhys
Berichten: 6354
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:45

Nee, en als je een travers wilt rijden, en je drijft enkel met je binnenbeen tegen je buitenhand, dan zie ik die achterhand nog niet naar binnen komen.
Dat is juist het moeilijke, de balans tussen binnen- en buitenbeen, voor en achterhand, enz.
Ik zie het verband tussen travers en piaffe niet helemaal?

Hmm, een travers rijden door hem gewoon door je binnenbeen te laten vallen.....dan zet je hem dwars (zoals al opgemerkt). Dat gebeurt vrij vaak, mijn beest heeft veel moeite met lengtebuiging. Als je dan een travers rijdt op vier sporen gaat ie snel te dwars. Als je dan een appuyement gaat rijden (mooie test!) zul je zien dat je te weinig buiging hebt.
Het is nmm beter een travers te rijden MET buiging en dan op drie sporen, dan 'dwarsgezet' op vier sporen.
Als het goed is krijg je btw ook een hoger cijfer voor een travers over drie sporen die met behoud van tact en regelmaat wordt uitgevoerd dan één op vier sporen die uit de tact is.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:36

Eigenlijk een beetje raar om te denken dat schouder binnenwaarts op 2 sporen zou kunnen zijn want dan loopt je paard gewoon recht vooruit!!
Schouder binnenwaarts is op 3 en Travers op 4 sporen....
Groetjes van Jessica!