ANky manier, maar hoe???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:32

QQQQ schreef:

Wij
zijn allemaal tegen het LDR systeem en wij zullen je dan ook aanbevelen om het niet te gaan toepassen.


Verward
Meen mij te herinneren dat er hier hevige discussies waren over dit onderwerp, juist omdat níet iedereen dezelfde mening heeft t.o.v. LDR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:58

Zonder het gevoel van een HP, Edward of Anky raad ik je ten zeerste af om zoiets te rijden. Alles wat Anky en Sjef namelijk zeggen zijn dingen die ze zelf ook kunnen voelen en zichzelf of elkander in kunnen corrigeren. Alles wat van instructeur op instructeur op instructeur word gebracht word kwalitatief altijd minder. Het overgrote deel ruiters wat hier zit heeft minder paardrijgevoel in hun hele lijf als wat Anky in haar pink heeft ( Al denken ze daar zelf wel een beetje anders over Knipoog ). Zoiets is dus amper na te rijden, tenzij je dagelijkse begeleiding hebt van Anky of Sjef zelf. En al helemaal niet voor mensen die 1 keer per week lessen en verder de rest van de week zelf aanklooien.

Zoals een instructeur mij ooit zei ( en iemand hielp mij laatst even herinneren aan deze quote) : Als je weet dat een paard een gewoonte dier is wat daarnaast niet al te intelligent is ( quote Anky: Een paard moet ong. 400 keer iets doen voor hij de oefening vlekkeloos kan uitvoeren) hoe kan je dan je paard wijs maken dat ie eerst met de kop tussen de knieen moet...........en dan in het proefje weer met het neusje eruit en de kop omhoog Verward

Als je gaat trainen volgens de manier van Anky en Sjef ( en hun setjes erbij koopt Knipoog ) is dat geen garantie voor succes. Zonder dagelijkse begeleiding van een van hun beiden is dat gewoon niet weggelegd. Al wil je zo graag met de "mode" meedoen. Verdiep je maar wat in het paard, en ga dan nog eens nadenken over systemen en of jij daar uberhaupt wel in KAN leren paardrijden.
Zowel Anky als Sjef hebben namelijk eerst succesvol gereden met de "normale" manier van paardrijden, nadat ze deze toevoeging erbij hebben gebruikt.

Ik ken meerdere ZZGP ruiters die jarenlang bij Anky hebben gestaan en getraind. Die durven zich niet aan het systeem te wagen zonder hun in de buurt.
Zijn die mensen onzeker Verward Of hebben die mensen veel zelfkennis

Kendra

Berichten: 8768
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:34

Nou ja, volgens mij vraagt de topic-startster alleen maar om wat dieper en ronder te kunnen (los) rijden......... dat is iets wat je toch ook wel zonder Anky en Sjef kunt!
Ik denk alleen niet dat het zinvol is om van mensen hier op Bokt te HOREN hoe je wat dieper en ronder kunt rijden en vervolgens bij je eigen instructie anders te rijden. Volgens mij kom je in de war en heb je er ook niks aan omdat je natuurlijk wel consekwent moet zijn in je rijderij.

Ik zou dus inderdaad instructie zoeken die wat meer lesgeeft op een manier die bij jou past / wat je graag wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:40

Kendra schreef:
Nou ja, volgens mij vraagt de topic-startster alleen maar om wat dieper en ronder te kunnen (los) rijden......... dat is iets wat je toch ook wel zonder Anky en Sjef kunt!
Ik denk alleen niet dat het zinvol is om van mensen hier op Bokt te HOREN hoe je wat dieper en ronder kunt rijden en vervolgens bij je eigen instructie anders te rijden. Volgens mij kom je in de war en heb je er ook niks aan omdat je natuurlijk wel consekwent moet zijn in je rijderij.

Ik zou dus inderdaad instructie zoeken die wat meer lesgeeft op een manier die bij jou past / wat je graag wilt.



Als jij mij de noodzaak van wat dieper en ronder losrijden kunt vertellen, met daarnaast de verzekering dat de desbetreffende persoon een uitstekende onafhankelijke zit heeft, geen terugwerkende hand enz enz. niet het paard ronder en dieper rijd door aan de voorkant te gaan plukken........dan zou je dat per internet best kunnen uitleggen ja.............

Alleen dan moet de topicstarter wel beter rijden dan de gemid. nederlandse ruiter...........want het beeld wat 90% van de mensen hier over zichzelf schrijven en het beeld wat ik op wedstrijd zie rijmt totaal niet bij elkaar.

En daarmee zeg ik niet dat ik het wel kan, ik durf hardop te zeggen dat ik het niet kan, en het ook niet zal leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:10

Nou jah, als de topic starter alleen wat ronder en wat dieper wil rijden, dan kan ze dat toch gewoon doen? Gewoon wat ronder en wat dieper instellen en verder niet te moeilijk over doen. Je merkt vanzelf of het lekker rijdt.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 00:39

voor me zelf kan ik me ook niet echt vinden in het LDR systeem... maar das een andere discussie
ik kan me wel voorstellen dat je je paard iets lager wilt instellen om wat meer ruggebruik te vragen..maar dat is nog niet meteen LDR.denk dat het voor de gewone ruiter beter is dat je je paard met zijn neus iets voor of op de loodlijn te trainen...laat je paard nooit op je hand hangen..maar het enige echte zinnige wat ik hierover kan zeggen is..neem goede instructie

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:12

Aimee schreef:
:?
Meen mij te herinneren dat er hier hevige discussies waren over dit onderwerp, juist omdat níet iedereen dezelfde mening heeft t.o.v. LDR.

Wel iedereen die voor de TS als "hulp" werd geopperd door Magique en co.

Vind het zeer positief dat de meeste LDR-fans de doe-het-zelf acties afraden OK dan!

IETS ronder of dieper instellen, dat kan je zelf ook eens doen, maar de Anky-manier is wel meer dan iets...

Kendra

Berichten: 8768
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:35

Pipo schreef:
Als jij mij de noodzaak van wat dieper en ronder losrijden kunt vertellen, met daarnaast de verzekering dat de desbetreffende persoon een uitstekende onafhankelijke zit heeft, geen terugwerkende hand enz enz. niet het paard ronder en dieper rijd door aan de voorkant te gaan plukken........dan zou je dat per internet best kunnen uitleggen ja.............


Mmm ben het toch ook wel eens met Lovely - je kunt toch 'gewoon' iets dieper en ronder rijden? Het ligt er dan ook aan wat je verstaat onder IETS dieper en ronder. Zonder te willen vervallen in de discussie LDR (wat mij betreft niet interessant) moet ik zeggen dat mijn huidige instructrice IETS dieper en ronder vraagt waardoor mijn paard net iets meer buigt in de kaak, aan de voorkant net iets losser wordt. Ik vind dat moeilijk maar niet moeilijker dan wat ik vroeger deed (waarbij de neus er iets meer werd uitgereden maar de kans op hangen en trekken groter was).
Maar ik ben het met je eens hoor, dit is - zeker voor mij - vooral een academische discussie, ik weet ondertussen dat ik nooit goed zal leren paardrijden .
Ik doe mijn best om ze zo fatsoenlijk mogelijk aan de praat te houden en dat kost me al moeite genoeg Haha! .

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:28

De hamvraag is: WAAROm wil ze zo rijden? Tegen welke problemen stuit ze, dat ze naar een andere trainingsmethode aan het kijken is?

"Gewoon" iets dieper rijden is niet functioneel. Er moet een reden voor zijn om op die manier te rijden. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar haar antwoord Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:20

Ik denk ook dat er een goede reden moet zijn om LDR te willen proberen. Biedt je paard het zelf een beetje aan, loopt hij zo wat gemakkelijker, dan denk ik dat je best een beetje dieper mag rijden op voorwaarde dat je de achterbenen erbij kan drijven. Maar als je moet rukken en plukken om hem diep te krijgen, vind ik er totaal niets aan. Dat is pure spanning i.p.v ontpanning. Dus de grote blijft zoals Tyrza zei: waarom wil ze zo rijden?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:07

Amadeo schreef:
lees het artikel maar eens dat Anky en Sjef in de Bit van afgelopen week hebben laten publiceren. Het gaat niet om de houding van het hoofd, het gaat om de training van het lijf en daardoor ontstaat de hoofdhouding van het paard. De hoofdhouding van je dier is altijd een product van jouw training en niet andersom!


Ik vond overigens iets voor beide methodes te zeggen, zowel die van Anky als Coby. Zolang je maar niet zelf gaat klungelen en naar je paard blijft luisteren. Het Anky systeem zal wellicht niet bij ieder paard passen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:58

Amadeo schreef:
lees het artikel maar eens dat Anky en Sjef in de Bit van afgelopen week hebben laten publiceren. Het gaat niet om de houding van het hoofd, het gaat om de training van het lijf en daardoor ontstaat de hoofdhouding van het paard. De hoofdhouding van je dier is altijd een product van jouw training en niet andersom!


ik heb toevallig vandaag dat artikel gelezen, zijn er meer mensen die de opmerking van anky: "het FEI-voorschrift van tussen de oren als hoogste punt is anatomisch onmogelijk en zou in het regelement veranderd moeten worden" enigzins vreemd vonden?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:53

sanne83 schreef:
ik heb toevallig vandaag dat artikel gelezen, zijn er meer mensen die de opmerking van anky: "het FEI-voorschrift van tussen de oren als hoogste punt is anatomisch onmogelijk en zou in het regelement veranderd moeten worden" enigzins vreemd vonden?

Nee, ik kan het niet vreemd vinden.

Zeker als een paard een "kap" heeft, moet het dier wel zo opgericht lopen dat het ten koste gaat van de losgelatenheid. Een paard kan makklijk op of voor de loodlijn lopen, zonder dat het kopstuk het hoogste punt is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:57

Tegenwoordig hebben paarden zoveel meer halslengte en met name de nek is een stuk langer, ook hebben de paarden veel meer een natuurlijke welving in de hals en ook meer kap.
Ik vind het zonde om kostte wat kost de nek als hoogste punt te forceren, hoewel oprichting natuurlijk wel erg belangrijk is, hoeft dat niet persee met dat stukje als hoogste punt te zijn.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:27

Ik vond het dus wel een onzinnige opmerking. Bij een goede klassieke opleiding (zal wel weer op het zere been zijn van veel mensen) kan het punt tussen de oren wel degelijk het hoogste punt zijn. En dat gaat dan zeker niet ten koste van de 'losgelatenheid' van het paard. Sterker nog, het wordt juist nog beter.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:31

Appie schreef:
Ik vond het dus wel een onzinnige opmerking. Bij een goede klassieke opleiding (zal wel weer op het zere been zijn van veel mensen) kan het punt tussen de oren wel degelijk het hoogste punt zijn. En dat gaat dan zeker niet ten koste van de 'losgelatenheid' van het paard. Sterker nog, het wordt juist nog beter.

Dan mag jij eens op mijn paard stappen en het demonstreren. Knipoog

Fysiek is dit bij mijn paard, om dit zonder aanleuningsspanning te verkrijgen, vrijwel onmogelijk. Overigens is dit verhaal ook onderbouwd door een fysio.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:36

Als ik naar de foto's kijk op http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/why_not.php heb ik toch mijn bedenkingen bij zO diep rijden. Als een paard met een lange hals een stukje diep loopt om goed los te komen, ok, maar dit vind ik echt niet ontspannend uitzien. Een paard zal dit nooit van nature zo aanbieden denk ik. Maar iedereen zijn methode zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:36

Als de profs de regels goed zouden begrijpen, dan wisten ze dat de kap niet meetelt en dan zouden ze zulke opmerkingen niet maken.
Dus, hoe vatten 'we' die opmerking op als we de kap buiten beschouwing laten??

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:38

Tyrza schreef:
Dan mag jij eens op mijn paard stappen en het demonstreren. Knipoog

Fysiek is dit bij mijn paard, om dit zonder aanleuningsspanning te verkrijgen, vrijwel onmogelijk. Overigens is dit verhaal ook onderbouwd door een fysio.


Ik zeg niet dat ik dat al kan, bij lange na niet... Knipoog

Volgens mij is dit dus wel mogelijk. Maar dit wordt dan een beetje een welles-nietes verhaal. Ook al is het bij jou onderbouwd door een fysio, dat zegt mij altijd erg weinig.
Hoe ziet dit paard eruit, heb je er een duidelijke foto van?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 23:00

Afbeelding

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:38

sanne83"]
ik heb toevallig vandaag dat artikel gelezen, zijn er meer mensen die de opmerking van anky: "het FEI-voorschrift van tussen de oren als hoogste punt is anatomisch onmogelijk en zou in het regelement veranderd moeten worden" enigzins vreemd vonden?
[/quote]
[quote="Lovely schreef:
Als de profs de regels goed zouden begrijpen, dan wisten ze dat de kap niet meetelt en dan zouden ze zulke opmerkingen niet maken.

Exact, het gaat erom waar de wervelkolom eindigd en dat is met z'n hoogste punt tussen de oren. Dit is heel goed mogelijk, met elk paard. Enkel is het wellicht wat moeilijker in de zware oefeningen, maar daar zijn het dan ook zware oefeningen voor.
Kan me ook goed voorstellen dat het moeilijker te bereiken is als je je paard veel in LDR traint.

Het plaatje van Tyrza laat het hoogste punt ronde de 3e wervel zien, en dat komt niet doordat er een kap op zit .
Ook hierover is veel te vinden op de site van Theresa .

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:08

QQQQ;

Ja ik ben er nog hoor Haha!

heb jij misschien een mooi plaatje hoe het wel hoort ? ik heb er al naar gezocht maar heb niet echt iets kunnen vinden namelijk ...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:30

QQQQ schreef:
Het plaatje van Tyrza laat het hoogste punt ronde de 3e wervel zien, en dat komt niet doordat er een kap op zit .
Ook hierover is veel te vinden op de site van Theresa .

Ik heb deze foto niet geplaatst omdat het aan het hoogste punt zou voldoen. Ik hebdeze foto getoond voor een beeld van mijn paard zoals Appie vroeg.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:11

SuperPepeijn schreef:
:)) of aqua8horse.


ik geloof niet dat de TP dit snapt SP, voor wie maakte je dit grapje dan eigenlijk??

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:22

Ik kon er ieder geval wel om lachen Cool