paard verongeluktnog liever dan te springen :\

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:41

suziej schreef:
Dit vind ik grote onzin.
Dus als jou paard geen dressuur wil rijden ga je maar geen dressuur rijden?
zo heeft die mooi zijn zin.
dat heeft die snel genoeg door en doet dan net of hij/zij het eng vind en niet kan.
elk paard kan springen als je hem/haar maar genoeg vertrouwen geeft!!
en als je het paard ook laat merken dat je er echt overheen wil.


Klopt.. als mijn paard een hekel had aan dressuur, hoefde hij niet dressuur te lopen. Want dan krijg je getrek en geduw en gepor en een paard met constant de oren in de nek. Nou, daar gaat MIJN plezier ook aan over, of ie nou z'n zin heeft of niet!
Overigens kunnen paarden geeneens zo denken: zo ik spring ff niet, dan hoef ik ook nooit meer te springen! Of ik doe vandaag eens m'n zin niet, dan hoef ik nooit meer te luisteren!
Nee, 9 van de 10 keer geeft een paard iets aan en daar hebben wij als mens naar te luisteren.. welzijn van je paard staat toch voorop?
Hij zal heus eens een keer geen zin hebben, heb ik zelf ook wel es niet, maar dat is wat anders dan het helemaal niet willen!
Dat jij dat onzin vind, is jou mening, ik zou dus niet gaan springen met een paard wat er geen zin in heeft en misschien wel bang is!
Ik ken een meisje die heeft een paard en die is al jaren een poging aan het doen om te springen. Dan springt ie weer es een keer en dan weigert ie weer 9 van de 10 keer, en dan telkens die zweep eroverheen.
Nou.. heerlijk zo paardrijden!!

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:02

Citaat:
Ik ken een meisje die heeft een paard en die is al jaren een poging aan het doen om te springen. Dan springt ie weer es een keer en dan weigert ie weer 9 van de 10 keer, en dan telkens die zweep eroverheen.
Nou.. heerlijk zo paardrijden!!


ik bedoel ook niet om hem met de zweep te meppen.
maar met vertrouwen los je een hele bult op.
en dat geef je niet met een zweep in je hand en meppen maar.
maarja dat is mijn mening Lachen .

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:42

ik denk ook niet dat het hier geen kwestie is van kúnnen.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:26

Op manege's is het inderdaad ; Negeren wat het paard aangeeft, hij moet en zal luisteren.
Aan de ene kant is het wel de bedoeling dat het paard luistert, maar aan de andere kant ga je idd geen dressuur rijden met een paard dat daar niet van houdt en meer voor springen is.
Maar zoals jij al aangeeft vind hij het wel leuk! Misschien kun je hem eens huren of privé les nemen ofzo.
Of kijken dat je er in je eentje op mag rijden en dan gaan springen ofzo...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:54

suziej schreef:
ik bedoel ook niet om hem met de zweep te meppen.
maar met vertrouwen los je een hele bult op.
en dat geef je niet met een zweep in je hand en meppen maar.
maarja dat is mijn mening Lachen .


Ik ken ook paarden die ik de eerste paar keren echt moest dwingen om te springen, maar later heel graag gingen springen toen ze eenmaal doorhadden hoe ze moesten springen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:01

het is haar gewoon niet goed geleert volgens mij, paard ziet voor het eerst hindernis en mot dan ineens maar 50cm springen (rechte) zo werkt t nu eenmaal niet...geen wonder dat dit paard weigert, maar om nou liever te vallen dan te springen ...

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:05

en echt hele lage sprongetjes doet ze dat wel? bijvoorbeeld 20 cm?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:13

pharagirlke schreef:
maar om nou liever te vallen dan te springen ...


Kijk dat ben ik met je eens!
Daarbij vind ik dat als ze op de manege een paard inzetten bij een springles, het paard moet kunnen springen.
Niet dat de manege-klant dit het paard nog moet gaan leren.
Op een manege ben je toch om te leren en niet om ook nog eens paarden te gaan beleren!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 20:26

akkoord Jnien. Maar als geen ruiter haar pakt leert ze t ook nooit. eigenaar van m&m is aangevallen in de piste door een van der eigen paarden Verward dus die zal der niet opkruipen, sowieso niet...

Gina_Spike

Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:50

Nou, wat ik zo lees, volgens mij kan je gewoon beter stoppen met springen, want strax gaat t wel een keer goed fout! waarom zou je het gevaar gaan opzoeken? het paard doe je er ook geen plezier mee. als je zo nodig wil springen pak je tog een paard wat dat wel wil?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 22:06

t probleem zit m er dat we nooit op voorhand weten of we gaan springen Knipoog

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:07

Das lekker gevaarlijk, dus de manege laat je rijden op een paard wat het nog helemaal niet kan/wil springen, ik zou eens praten met de instructeur/trice of er misschien niet geregeld kan worden om het haar eerst goed te leren voordat er nog eens echt ongelukken van komen,..
Maarja, als het paardje al twijfelt en je hebt 'm zover; dan is er een grote kans dat de eerste ruiter die dan weer twijfelt, het weer over slaat op het paard.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:14

Wat raar dat dat paard zo reageert, heeft ze niet ergens pijn ofzo Verward ?
Mijn tip: neem een goede instructeur die kan je vast wel helpen met dit probleem. En misschien het paard na laten kijken of er niet een medische reden zit achter dit gedrag.
Dit laatste zal wel lastig zijn, aangezien het niet jou paard is, een goede instructeur is misschien wel te regelen...
Succes!!! (en ben voorzichtig, niet dat je je been breekt o.i.d.)

Kimmy1
Berichten: 25
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:23

Weet je wat ik heb geleerd is je draait af je stapt recht op de hindernis af iest van tevoren ga jij in draf maar je houd je teugels op dezelfde lente en stil en met je bene ook en dan en tik snap je draf en dan spring altijd recht vooruit veel suc6 groetjes kim

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:57

Ik vind wederom dat er weer teveel naar het paard wordt gekeken en te weinig naar de ruister. kan je niet een Prive les nemen bij een goede instructeur die je helpt. En als je dat hebt wat zegt die ervan. Sit soort problemen moet je met veel geduld oplossen. Als het paard aan alle kanten ontsnapt dat is er dressuurmatig ook nog iets niet in orde.
Bij sommige paarden moet je gewoon een paar keer weer terug naar de basis. Goed opsluiten tussen je benen mooi voorwaarts houden, vertrouwen geven. Opnieuw beginnen met balkjes en goed belonen als het goedgaat.

kan ook zijn dat je pony die in de maling neemt en gewoon niet gehoorzaam is. Ook in dat geval eerst zorgen dat je de basis heel goed voorelkaar hebt.

Ik ken ook iemand met een paard dat alles eerst een paar keer weigerde voor hij eindelijk sprong. Dit kwam omdat de ruiter teveel voor de bewegig uit was en de handen vastzet. Dit is behulp van iemand ernaast een heel stuk verbeterd.
Dus ik zou er wel iemand bij vragen. Diegene die ernaast staat ziet weer andere dingen dan jijzelf dat is heel nuttig.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:18

Kan ze niet bijgereden worden door een goeie ruiter? Dan maar ff minder inde les en meer persoonlijke aandacht. Dat deden we bij ons altijd. Werd een paard minder fijn, dan minder in de les en ff persoonlijke aandacht zeg maar. Totdat ie ook fijner werd en beter ging. Dan weer de les in. Daar zal ze meer aan hebben dan dat geklooi in de les.

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:26

Het is een manege paard. Over het algemeen weet de instructie wel of een paard wel of niet over de hindernis gaat en wordt er door personeel of hulpen meestal bijgereden, als er problemen worden voorzien.

Als ik dit zo lees, ligt het probleem niet aan het paard, maar duidelijk bij de ruiter. Je durft misschien wel te springen, maar waarschijnlijk weet je niet hoe je moet springen. Daar hoort in de les iets aan gedaan te worden, waarom heb je anders les ? Om te leren!. Het paard beheerst het hele pakket met uitvluchten. Het paard gaat er alleen overheen als het voelt dat het klikt met de ruiter. Bij twijfel, neemt het paard geen risiko. De reacties zijn gezien vanuit het paard heel normaal. Het is niet juist om aan te nemen dat het paard wel over een hindernis gaat, als niet zeker is dat het met de ruiter wel lukt..... Het paard kiest voor eigen veiligheid, het weet dat de wand minder risiko oplevert dan de balken. Dat de ruiter daar blauwe plekken aan over houdt is een ander verhaal. Lachen

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 17:14

zoals ik zei. het is een manege paard. krijg les van een goede instructeur op haar. en der is niet echt iemand die der wil rijden omdat ze niet wil springen. als ze meer werd gereden was t veel beter, tis een super paardje! ze loopt echt fijn. maar springen...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:01

in eerste indantie "der" is noch Nederland noch Belgisch maar Duits.. wij gebruiken het woord haar on een vrouwelijk personage of dier aan te geven .. en ik tweede instantie ga ik me echt niet meer bemoeien met ruiters die vinden dat ze zelf niks fout doen maar andere mensen en het paard de schuld van het probleem geven. Dat is wel zo makkelijk, als er meer ander mensen op gaan gaat het volgens jou beter, volgens jou is ze niet goed ingereden .. prima meid ! Waarom vraag je dan hier een oplossing als je het antwoord al weet?

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:03

Ik denk dat je met dit probleem toch écht bij je instructeur moet zijn, die ziet nl. de situatie en niet wij.