tiedeman??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:28

Wat kunnen jullie weer lekker zeiken zeg.
Ze vraagt gewoon normaal advies. En wat krijgt ze commentaar.
Wat zijn jullie vreselijk zeg.

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 21:29

ik zeg niet dat ik het goed weet , maar ze moeten me niet aan komen met dat gezever van les nemen

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:44

Inderdaad. Anders vraag je wel kan ik goed rijden en dat is niet de vraag. Het gaat over een hulp teugen en je vraagt advies meer niet.
Je moet het gewoon doen en kijken hoe hij er op reageerd.

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 21:47

thnx meid , kijk hier heb ik wat aan en niet aan die je moet les nemen zeikerts

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:56

De tinker waar ik op rij heeft ook een martingaal. En dat is omdat ze een tank is. En niet omdat ik niet kan rijden.

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 21:59

juist ja dat bedoel ik , het ligt niet aan het rijden maar wel aan het paard

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:02

Nou inderdaad. Helemaal met je eens. Ze moeten eens wat minder zeuren hier. Je kan geen vraag of foto meer neerzetten zonder dat je commentaar krijgt. Het is toch niet meer leuk

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:02

ik zou hem ook niet gebruiken ,tenzij je goede begeleiding krijgt.
zodat je geen veelvoorkomende fouten gaat maken
want dat zou zonde zijn voor jou en je paardje
terk je niet veel aan van al het negatieve wat ze zeggen ga lekker rijden en geniet ervan zoek gewoon wat dingen over nagevelijk rijden op en het zal best wel lukken
maaaar neem de tijd het zal even gaan duren OK dan!

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:05

Ja, gewoon proberen en je merkt snel genoeg of het werkt. Suc6

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 22:08

thnx meid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:08

Ik zou hem er gewoon omhangen. Wel even opletten bij het afstellen, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je nog gewoon op je teugels blijft rijden. Als de thiedeman te strak is afgesteld, rijd je namelijk alleen nog maar op die thiedeman en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:20

ik zou eerst kiezen voor een martingaal, thiedeman kan altijd nog en misschien hoeft dat na een poosje martingaal wel niet eens meer,
succes ermee.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:50

dani1983 schreef:
juist ja dat bedoel ik , het ligt niet aan het rijden maar wel aan het paard


Ai !! en daar gaan veel ruiters dus de fout in....
Zelfs heeele goede ruiters kunnen nog wel foutjes maken. Tuurlijk kan je pony koppig zijn. Een thiedeman kan je helpen zijn hoofd laag te houden maar lost je probleem niet op.

Je pony moet in principe gehoorzaam zijn ook als zijn vriendjes in de wei ernaast staan. Tijdens het rijden moet de pony met jou bezig zijn, niet met de omgeving. Als je kan zorgen dat je pony zich goed op jou concentreert (overgangen, tempowisselingen, wendingen) dan wordt het vast beter.

Juist een goede ruiter weet dat je nooit uitgeleerd bent, en geeft niet het paard de schuld.
Veel succes!!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:58

dani1983 schreef:
juist ja dat bedoel ik , het ligt niet aan het rijden maar wel aan het paard


*ting* gevoelige snaar Het grootste gedeelte is het een fout van de ruiter, dan heb je nog medische klachten dat het paard 'niet wil' , en dan misschien 1% ligt het aan het paard...
Maar goed, je wordt vanzelf een keer wakker...

Ga na... waarom wil je paard niet nageven. Wat voor hulpen geef jij. Pak je hem te veel beet, rij je hem te veel met je teugels... Allemaal vragen waar jij na moet gaan bij jezelf. En kritisch wezen!

Thiedeman is een hulpmiddelwaarbij je wanneer je hem te strak vast heb het paard erop gaat hangen en de ruiter niet verder gaat rijden, alleen liften. Heel vaak zie je dat ruiters dus de thiedeman te strak doen dus.
Mocht je de thiedeman willen gebruiken doe hem dan op de eerste of tweede ringetje en ga niet voor de allerstrakste...
Ik ben van mening wanneer je jouw paard flink aan het werk zet, voltes, overgangen etc. je niet naar een hulpmiddel hoeft te grijpen.

Succes Lachen

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:20

Citaat:
het is een haflinger en hij is 12 jaar oud ....
en zoals je weet zijn haflingers mooi koppig ....
en ik rij al van mijn 4e en heb al een hoop paarden ingereden , dus ik weet echt wel raad ermee maar ik vraag gewoon advies omdat die zo koppig is ...


Ook haflingers kunnen gewoon netjes afgericht worden hoor.
Maar meestal neemt men daar de tijd niet voor omdat het maar een haflinger is.

Ga eerst eens op zoek waarom ie met zijn hoofd zo hoog loopt:zadel probleem? Veel rijtechnische problemen worden veroorzaakt door slecht passende zadels. Je wilt niet weten hoeveel paarden er rondlopen met een slecht passend zadel.

Misschien toch iets medisch en anders ben jij het gewoon zelf of heeft degene die hem ingereden heeft een groffe fout gemaakt.

Je moet jezelf altijd afvragen Waarom doet ie dat?
Men staart zich altijd enorm blind op dat koppie in de krul want als dat zo is is het goed.

Mijn tip: ga eens naar een goede instructeur, verder handen stil tijdens het rijden. Niet zagen of kneden want je bent een ruiter en geen houthaker of broodbakker. Een ruiter houd ten alle tijden zijn handen stil en rijd het paard naar het bit toe.

Heb je iemand in de buurt die met een dubbele longe kan longeren?
Probeer dat eens, komt ie wel ontspannen an de dubbel dan kun je eigenlijk al je conclusie trekken dat het aan het zadel of aan jou ligt.

Nou dit was weer en lap tekst hopelijk zit er wat voor je tussen OK dan! OK dan!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:42

je zegt zelf al dat je haf moeite heeft om in de bak te ontspannen omdat zijn meissie verderop staat...
zonder ontspannig krijg je hem nooit naar beneden..dus is mijn antwoord,GEEN hulpteugels.

heeft hij ooit eerder wel rond/nageeflijk gelopen of niet?
of wil jij het de haf nu leren?

dan eerst ontspanning en gehoorzaam en vlug aan het beenkrijgen dan komt het hoofd vanzelf...

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:45

ik heb al een paar keer gezegt ALS IK ER EEN THIEDEMAN AAN HANG DAN ZET IK HEM OP HET LOSTE GAATJE EN NIET METEEN OP HET STRAKST..

en hij is wel ontspannen maar hij kijkt toch waar zijn meissie is...


maar dank je wel voor de tips ....

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:55

ook al zou je de thiedeman op het loste gaatje hangen dan werkt het nog steeds in wanneer het hoofd te hoog zal komen.
het zal helpen al is het alleen tijdelijk...wanneer je de thiedeman eraf zal halen loop je tegen hetzelfde probleem aan...dus heeft het dan nut ?

het feit dat je vraagt of een thiedeman kan helpen hem ronder te laten (leren)lopen geeft al aan dat je geen ster genoeg ben in rijden...

je zegt dat je paarden ingereden hebt en allang rijdt,dan moet je weten dat een stille hand en je been het hoofd ook lager zal brengen...(na geduldige oefening)het feit dat je zegt dat haflingers vaak koppig zijn, ligt puur aan opvoeding en proffesioneel inrijden.

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 17:02

ik weet ook wel dat een stille hand en benen het hoofd lager brengt..

maar wie ben jij om te oordelen hoe ik rij?? Verward

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:50

Wij kunnen je hooguit tips geven. Maar mag ik je nog wat vragen? Wat denk je op te lossen met een Thiedeman?

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 17:59

nou wat ik denk op te lossen is het volgende .... ik kan nu vragen aan hem zoveel als dat ik wil..
en met een thiedeman (op het lost) kan hij niet met zijn hoofd in de wolken lopen, zoals die nu doet (dankzei zijn meissie)
maar ik zet m dus niet op het strakst maar gewoon op het lost om hem te laten merken wat dan wel en niet de bedoeling is

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:00

Maar heb je al bedacht dat dat het probleem niet oplost, maar verdoezeld/ 0onzichtbaar maakt, want als je de tiedeman er weer af haalt zal die weer gaan sterrenkijken...

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 18:02

nou tis meer om hem te laten zien van , joh daar moet je lopen en als ik die hulpen geef moet jij dat doen..
en dan gewoon weer zonder thiedeman proberen en dan gewoon blijven oefenen met hem he , want hij kan het wel (maar hij is koppig) en hopelijk krijg ik dan wel dat koppie in wat ik van hem vraag..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:07

Ik denk niet dat het zal helpen, maar je mag het van mij proberen...

Saar4
Berichten: 2356
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:25

Ik rij een paard wat normaal altijd met thiedeman gereden wordt.
Zodra dat ding eraf gaat lijkt het alsof hij een bezemsteel ingeslikt heeft. Deze ervaring heb ik met meerdere paarden.

Het lost volgens mij niks op. Je trekt z'n kop wel leuk in de krul maar het paard wordt er niet beter van. Hoogstens dat jij als ruiter meer leert voelen waar je paard moet lopen (mits je hem goed voorwaarts rijdt)