Paard in de staak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:52

RedFlame: das gevaarlijk en ontverantwoordelijk vind ik.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:55

pharagirlke schreef:
RedFlame: das gevaarlijk en ontverantwoordelijk vind ik.

En helpt waarschijnlijk niet eens. Achteroverklappen hoeft voor een paard niet echt indrukwekkend te zijn... Ze kunnen achterover klappen juist ook tegen je gaan gebruiken.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:58

RedFlame schreef:
wat kan helpen is een goede ruiter er op zetten die hem durft om te trekken dus dat je samen achterover slaat waarschijnlijk zal hij dan niet meer steigeren



Ojah en dan het risico lopen dat er wel wat gebeurd en het paard de stempel als 'gevaarlijk' krijgt Scheve mond

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:35

Een goede de ruiter die hem durft om te trekken? contradictie in termi of hoe je het ook mag schrijven, of te wel: een goede ruiter zal hem NOOIT expres omtrekken.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:38

laat ik nou altijd gedacht hebben dat omtrekken en achterover trekken wat anders was Nagelbijten / Gniffelen

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:45

Vind het uberaupt een stom en onverantwoordelijk idee Scheve mond Scheve mond Scheve mond

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:48

met omtrekken voorzover ik weet, trek je hem uit balans voordat hij echt hoog komt zodat hij weer op vier benen gaat staan. maar of dat helpt is een tweede...

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:52

Jah dat snap ik wat betreft dat ie uit balans raakt maar of het wel zo'n veilig idee is. Ik snap wel dat je em al een soort van wil omtrekken uberhaupt voordat ie al omhoog kan komen maar als ie al omhoog komt en dan om te trekken... dat snap ik dan niet...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:04

als je een paard uit balans haalt en hij komt niet op vier benen en valt is het paard gevaarlijk Scheve mond

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:05

Miss_Blimm schreef:
Jah dat snap ik wat betreft dat ie uit balans raakt maar of het wel zo'n veilig idee is. Ik snap wel dat je em al een soort van wil omtrekken uberhaupt voordat ie al omhoog kan komen maar als ie al omhoog komt en dan om te trekken... dat snap ik dan niet...

sja.. ik neem aan dat het idee is dat hij als je hem omtrekt op het moment dat hij net van de grond af is wel op 4 poten terrecht komt en je niet het risico loopt dat hij achterover klapt. maar gelukkig heb ik het nooit in de praktijk uit hoeven voeren of uitgevoerd gezien worden...
toen mijn paard er een spelletje van ging maken is er iemand opgestapt die hem een paar keer tussen zijn oren heeft getikt. nadat ie een paar keer voor-achteruit-bok-omhoog had gedaan besloot ie dat het toch niet zo leuk was . hij komt nu alleen omhoog als je iets goed fout doet

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:06

pharagirlke schreef:
als je een paard uit balans haalt en hij komt niet op vier benen en valt is het paard gevaarlijk Scheve mond

een paard wat steigert is hoe dan ook gevaarlijk
[edit] maar ik wil niet zeggen dat het de beste oplossing is Knipoog[/edit]

Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:12

ja, ik weet dat een paard dat steigert gevaarlijk is Lachen
toen Pharaon er echt een spel van maakte heb ik hem een paar keer keihard tussen de oren getikt en een ander bitje aan gedaan, gedaan met steigeren, nu doet ie het alleen nog als hij iets móet doen wat ie echt niet snapt/kan, ik weet nu dus ook dat als die steigert ik een stapje terug moet doen Lachen

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:37

het is wel gevaarlijk maar als een paard 1x achterover is gevallen waarbij je moet oppassen dat je er niet onder ligt zal hij waarschijnlijk niet meer steigeren dan is het niet meteeen een gevaarlijk paard, maar dit is denk ik wel het laatste wat je moet proberen dus eerst op andere manieren proberen

Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:38

nee, maar als je zadel op hebt kan ie wel zijn rug breken, denk je ook even aan het paard zijn knoken als je zulke acties uit haalt?

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:43

ik zeg ook niet dat je dit zomaar even moet doen maar als je echt niet meer anders kan, kan het wel een goede oplossing zijn, en ik heb zat paarden gezien die dit hebben gedaan en daarna niet meer steigerenzonder last van hun rug te hebben, een paard kan veel afleren door iets als straf te krijgen, loopt je paard vaak agteruit ineens laat hem dan een heel rondje agteruit lopen

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:47

RedFlame schreef:
ik heb zat paarden gezien die dit hebben gedaan en daarna niet meer steigerenzonder last van hun rug te hebben,

dan ken je een paar hele gelukkige paarden en mensen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:05

RedFlame schreef:
ik zeg ook niet dat je dit zomaar even moet doen maar als je echt niet meer anders kan, kan het wel een goede oplossing zijn, en ik heb zat paarden gezien die dit hebben gedaan en daarna niet meer steigerenzonder last van hun rug te hebben, een paard kan veel afleren door iets als straf te krijgen, loopt je paard vaak agteruit ineens laat hem dan een heel rondje agteruit lopen


Nou ik ben met mijn paard achterover gegaan en hij komt nog af en toe om hoog. Buiten dat vind ik het levensgevaarlijk advies..
En ja hoor je hebt gelijk: als je je paard omtrekt en hij breekt of blesseert zijn rug stijgert ie inderdaad voorlopig niet meer Verward
En je geeft zelf aan dat hij niet meer stijgert zonder pijn in zijn rug te hebben.. dan heb je dus zijn rug geblesseerd.. geen fijne oplosing!

Stijgeren Altijd (!!) vooruit oplossen.. door achterwaarts te gaan zet je het paard aleen maar meer op het achterbeen. Tuurlijk moet je je paard corrigeren maar deze is echt aan het staken dus je moet feitelijk opnieuw beginnen met aan te rijden. Geduld en gezond verstand heb je daarvoor nodig.

Meid ga alsjeblieft niet expres je paard omtrekken en laat het ook niet een ander doen, het is geen oplossing. Ik heb ze zien vallen en daarna gewoon doorstijgeren.
Probeer eerst de oorzaak op te lossen, samen met je instructrice.
Veel succes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58095
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:30

met jou ben ik het wel eens riant!
redflame: dan ken jij gelukkige eigenaren, maar of die paarden er zo blij mee zijn

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:14

Laat je paard eerst goed medisch nakijken! Mijn paard deed precies hetzelfde, de laatste keer dat ik gereden heb zelfs zodra ik voorwaarts wou stappen omhoog. Zij bleek een zeer zware peesblessure te hebben.
Als er niets medisch is kan je het daarna altijd nog aanpakken.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:34

het eerste wat ik mij afvraag is:rijdt je alleen maar in de bak?

dan kan de verveling toegeslagen hebben,voor dressuur heeft een paard veel concentratie nodig.

als je met hem buiten rijdt of tijdens longeren eens een sprongetje plaatst ben ik benieuwd of hij ook ''staakt''.

na deze simpele test zou ik hem eens medisch laten bekijken..het feit dat hij naar de tandarts is geweest betekent niet dat er niets aan mis kan zin.
het feit dat jij denkt dat het zadel past hoef niet te betekenen dat het zadel echt past...

jouw paard wil jou wat duidelijk maken!

doet hij alleen zo met rijden?
of is hij ook lastig tijdens omgang?
begint het al bij opzadelen?
of pas wanneer je er in de bak opzit?
heb je dominantie problemen met hem?
sta jij wel sterk genoeg in je schoenen?
of is het juist een erg gevoelig paard?

enzo..

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:52

Dat is ook een heel goed punt cassanova. Ik ken een dresuurpaard die op heel hoog iveau liep en ook ineens ging staken. Daar zijn ze toen weer begonnen met longeren en lopen in het bos want daat liep ze wel zonder protesd. Weer in de bak begon het paard opnieuw te staken. Toen zijn ze er twee keer in de week mee gaan springen en het paard is een heel stuk opgeleefd.

visca

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 00:21

Ik zou best wel een lekker buitenritje met hem willen maken maar hij wil echt niet alleen de dam af . Wel ga ik zo af en toe eens met hem wandelen en dan vind hij het erg spannend het liefst zou hij dan bij mij in mijn nek kruipen. Dus met andere worden het is best een angst haas Verward

Maar het geen wat Red flame voorstelde zou ik dus nooit uithalen.
Ik weet nl wat het is om achter over te slaan met een paard het is echt geen pretje dus ik denk dat mijn paard hier ook een beetje misbruik van maakt.

De fysio heeft hem eens bekeken en bevoeld en hij zei dat hij last van zijn spieren had dus ik heb hem nu maar een week weide rust gegeven.
Volgende week probeer ik zijn training weer rustig op te bouwen met eerst eens lekker aan de longe te gaan werken.

Verder wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie adviezen OK dan!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:25

ga met een ander mak paard erbij lekker buiten stappen....

maar ook...oke:als je straks de training begint met om de dag 15 min. longeren en 1/2 x in de week buiten met hem wandelen aan de hand.
dan kan je hem nooit overvragen qua spierpijn.
wat wel heel belangrijk is de eerste keer dat je eropgaat,je mag geen enkele twijfel aan je paard laten merken!

kan je dat?
desnoods eerst een half uur longeren en dan aan de longe relaxed uitstappen....bijv.