Paardrijden: voor iedereen te leren ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:56

ik vind dat mensen met overgewicht en dan bedoel ik niet 5 kilo, het nooit leren omdat hun lichaam gewoon niet mee kan werken

Dennis

Berichten: 31494
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:27

gijsenkim schreef:
Ik ben een schoolvoorbeeld van een ruiter die geen talent heeft Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik rij nu 27 jaar, werk nu een jaar of 18 in de paarden....... gemiddeld over die 18 jaar reed ik twee a drie paarden per dag........ heb er meer dan 400 onder mn kont gehad..... En nog zou ik geen M proef kunnen rijden op dit moment Haha! Haha! Haha!

Wel kan ik een jong paard goed de basis meegeven, en ruiters for that matter ook....

Maar ik zelf ben geen natuurtalent........ als je eens wist hoe ik na moet denken over de dingen die Tyrza tegen me zegt........ S´avonds als ik in mn bed lig dan passeert de dag de revue en dan ben ik ongeveer een uur of twee aan het analyseren Haha! Haha! Haha! Haha!


Dit heb ik dus ook. Ik kan een pony prima de basis bij brengen, zowel onder het zadel als voor de kar. Iedereen stapt zo op de pony's die ik ingereden heb en rijd er mee weg. Maar ik zou ook niet eens een M proef(waarschijnlijk niet eens een L proef, zeker niet met dat jonge grut wat ik nu heb lopen) rijden.

Toch word ik door veel mensen gevraagt om hun pony in te rijden en/of te betuigen. Dus verkeerd doe ik het niet volgens mij. Ik wil ooit wel een keer een eigen pony waar ik verder mee zou kunnen komen, maar dat zit er nog niet in. Dus ik blijf gewoon lekker beleren en op laag nivo rijden. Wel heb ik les met dat jonge grut en merk iedere keer weer dat alle jonge pony's zo verschillend zijn.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:29

Hoe heette dat ene programma ook alweer waar ze mensen een beroep-switch lieten doen, waarna ze voor een jury moesten laten zien wat ze konden, samen met nog een aantal beroeps. De jury moest dan kijken wie de 'nepperd' was. Volgens mij heette dat "Faking it" ofzo.
Het meisje dat meedeed had nog nooit op een paard gezeten en moest na een aantal weken intensieve training tussen de 'beroeps' een parcours springen.
Dat meisje heeft wel zo ontzettend veel geleerd in korte tijd!
Ik denk dus dat nette L2-proef met een goed paard en hele goede, intensieve begeleiding voor iedereen wel mogelijk moet zijn.
Maar of die L2 met winst dan een toevalstreffer is...
Het wordt al lastiger als ze daadwerkelijk alle winstpunten in de B en L1 moeten halen om L2 te worden.

Jep: gevonden
[VvdD] nu faking it: yorin
[AM] Faking it-Yorin. Concours springen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:26

vonneke schreef:
ik vind dat mensen met overgewicht en dan bedoel ik niet 5 kilo, het nooit leren omdat hun lichaam gewoon niet mee kan werken

Goh krijgen we die discussie ook weer eens, ben ik blij dat ik het al geleerd had voordat ik die 50 kilo overgewicht had. Tong uitsteken
Oftewel onzin, ik weeg nu nog 20 kilo teveel en het gaat prima.

Duhelo

Berichten: 28618
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:47

coydog: er zijn uitzonderingen hé
ik ken iemand, een redelijk jong meisje
ze heeft wat overgewicht
en ze wil het niet echt leren, is ook heel bang
maar ze zit daar echt in die rug te bonken, te trekken, en dat meisje heeft gewoon geen ruitergevoel

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 23:59

nou en die zal dus nooit het Z halen,dus is het voor niet iedereen te leren. Overigens denk ik niet dat haar overgewicht hier iets mee te maken heeft...........als je geen ruitergevoel hebt, heb je dat ook niet als je wel op gewicht bent.
Overigens heb ik ook overgewicht en weet dat ik beter zou zitten als ik wat af zou vallen, maar dat staat helemaal los van je ruitergevoel.....

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:08

Dat bedoel ik dus ook, of je leert rijden hangt meer van je houding en aanleg af.
Als je verkrampt bang zit te wezen komt het nooit.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:11

Ik heb ook absoluut geen talent, hang al heel lang op hetzelfde niveau rond, maar nu eindelijk begin ik vlugger en handiger te worden. Ik ga nu na acht (?) jaar pas echt leren rijden, top toch? Zolang ik en mijn knol maar lol hebben :J.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:25

Cody schreef:
Het meisje dat meedeed had nog nooit op een paard gezeten en moest na een aantal weken intensieve training tussen de 'beroeps' een parcours springen.
Dat meisje heeft wel zo ontzettend veel geleerd in korte tijd!


Ik heb dat programma ook gezien, maar ik vond niet echt dat ze had leren rijden. Ze kon het paard richting de hindernis sturen en ze kon in de verlichte zit zitten, that's it.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:54

niet alle niveaus zijn bereikbaar als je geen talent hebt en wel alle middelen. mar L2 toch wel denk ik, dat is imo voor iedereen wel te bereiken (hoop ik, ben er zelf ook nog niet helemaal aan toegekomen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:27

kijk maar eens op concour naar mensen met echt overgewicht. het gaat meestal goed totdat ze in een hogere klasse zitten waardat ze heel de proef door moeten zitten.
Ze kunnen goed zitten en niet goed met de beweging meegaan met het paard.

En ik heb al van meerdere mensen met overgewicht gehoord dat het ook ech niet meevalt om goed te zitten.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:46

vonneke schreef:
kijk maar eens op concour naar mensen met echt overgewicht. het gaat meestal goed totdat ze in een hogere klasse zitten waardat ze heel de proef door moeten zitten.
Ze kunnen goed zitten en niet goed met de beweging meegaan met het paard.

En ik heb al van meerdere mensen met overgewicht gehoord dat het ook ech niet meevalt om goed te zitten.


ik denk dat je gelijk hebt, paardrijden is misschien wel voor iedereen te leren, maar zodra je in een hogere klasse komt, en je hebt wat over gewicht wordt dat toch moeilijker, en gaan sommige al snel stuiteren.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:51

Rockey, ik ken toch meerdere GP amazones die ook een maatje 42 hebben dus tja, hoe hoog wil je de klasse dan hebben?

Ik ben wel met je eens (dat weet ik uit eigen ervaring) dat je makkelijker zit met een maatje minder, maar dat wil niet zeggen dat je niet goed kunt zitten met een maatje meer Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:55

Tot en met Z kan iedereen het leren hoor. Gewoon doorzettingsvermogen hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:29

maatje 42 vind ik nog geen overgewicht aangezien er meer maatje 42 als 36 rond lopen in Nederland. met overgewicht bedoelen wij (ik en Rockey) echt mensen van een 80 kilo, of iig meer maat als 42

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:42

Het gewicht op zich vind ik geen graadmeter voor overgewicht.
En maatje 44 doet het ook nog goed in het zadel hoor.
Als je nu rond de 200 kilo weegt, dan gaat het echt in de weg zitten, maar dan kan je ook niet meer normaal lopen.
Zelf kan ik nu blijven zitten op een paard waar anderen met een maatje minder niet op kunnen blijven zitten, misschien speelt de gang van het paard ook nog mee.
En eigenlijk wil ik eerst nog weten wat er onder paardrijden verstaan wordt hier, dus wat moet iedereen kunnen leren.
Veilig een buitenrit maken of het L halen of GP niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:45

Dit maatje 44 (in paardrijkeding) heeft ook het Z gehaald Lachen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:47

vonneke schreef:
maatje 42 vind ik nog geen overgewicht aangezien er meer maatje 42 als 36 rond lopen in Nederland. met overgewicht bedoelen wij (ik en Rockey) echt mensen van een 80 kilo, of iig meer maat als 42


Goh ik ga mijn weegschaal vanavond toch maar eens vertellen dat ik overgewicht heb Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:50

Dit maatje 44 weegt gelukkig geen 80 kg Lachen
Ik vind wel dat ik wat kwijt zo mogen, maar ja, de tijd dat ik moest vreten om 52 kg, maat 34/36te houden, was ook niks.
En kon toen niet beter doorzitten dan nu Haha!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:03

maatje 42 vind ik geen overgewicht....

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:51

hangt er idd vanaf wat je wilt gaan doen. maar ik denk dat je d'r toch wel een beetje aanleg voor moet hebben.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 22:03

niet weeeeeeeer een discussie over overgewicht en paardrijden hoor.....daar ging het hier helemaal niet om....

En iemand van 80 kilo of meer hoeft niet per definitie overgewicht te hebben..wat denk je van lange mensen....die wegen dat al snel

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:57

Ik zeg altijd, je hebt 3 soorten mensen:
- Mensen met talent
- Mensen die het kunnen leren
- En mensen die het nóóit leren, die er simpelweg de feeling niet voor hebben

Ik denk dat ik tot nr 2 behoor
En ja, ik ken wel mensen waar ontzettend veel geld wordt uitgegeven voor 3 x in de week les van een echt goede instructeur, dat jáárenlang, die inmiddels 35 zijn en dus echt al jaren eigen paarden hebben, maar nog steeds niet rijden kunnen. Sommigen... Scheve mond

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 22:00

Concorde schreef:
Ik, maar nog steeds niet rijden kunnen. Sommigen... Scheve mond


MAAR............als ze nog steeds plezier hebben en voor zichzelf ook weten dat het nooit meer ECHT iets wordt..........want dan zit je ambitie je in de weg.........dan is het ook geen probleem........toch ?!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:48

Ik behoor tot de tweede categorie Haha! Haha! Haha!