heeft iemand commentaar over mijn rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:20

madie88 schreef:
@ Nehnadagmar & Nikkeltje.. Longeren heeft geen zin hij wordt gewoon NIET moe of iets.. hij wordt er nix rustiger door en dit heeft op deze foto's allemaal te maken met die zweep.


heeft vantevoren bijgezet longeren ook geen effect? dan is je pony in ieder geval al wat losser als jij erop stapt, dat maakt het voor jou wat makkelijker.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:44

madie88 schreef:
hij heeft vroeger in de manege gelopen en een verschikkelijke onderhals. als ik zonder rijd steekt hij de kop de lucht in en gaat die rennen:S kan er dan niks meer aan houden.
hij is zeker erg gespannen het is echt zon race monster:S


Juist met zulke paardjes moet je er geen toeters en bellen aan gaan hangen of de teugeltjes meteen kort pakken...Ik ben anderhalfjaar geleden begonnen met onze Concorde die op een verkeerde manier (wat ik gehoord heb dan) gereden is met een slof...de eerste keren met een lekker lang teugeltje gereden tot dat ontspannen voorwaarts lopen geen probleem meer was...vanaf dat punt ben ik gaan werken aan de stelling.


Ik meen het serieus als ik zeg dat dit soort fratsen alleen maar averechts werken...ontspanning is de oplossing!!!

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:17

Haal al die hulpteugels er eens af en laat die zweep in de kast liggen.
Begin bij de basis. Zorg dat hij ontspannen gaat lopen.
Misschien zal hij de eerste keer aan de race gaan, maar hij zal toch moeten leren om zonder hulpteugels te moeten lopen ( en jij moet leren zonder hulpteugels te rijden).
Als de basis niet goed is zul je nooit echt verder komen en ik denk dat jullie het allebei wel zat zijn na een jaartje zo vechten. Ik geloof namelijk niet dat dit lekker rijdt.
Als ik jou was zou ik ook opzoek gaan naar een nieuwe instructeur, want ik heb zo het idee dat jij intsructeur jullie als combinatie niet echt verder zal kunnen helpen.
Succes.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:34

inka schreef:
Haal al die hulpteugels er eens af en laat die zweep in de kast liggen.
Begin bij de basis. Zorg dat hij ontspannen gaat lopen.
Misschien zal hij de eerste keer aan de race gaan, maar hij zal toch moeten leren om zonder hulpteugels te moeten lopen ( en jij moet leren zonder hulpteugels te rijden).
Als de basis niet goed is zul je nooit echt verder komen en ik denk dat jullie het allebei wel zat zijn na een jaartje zo vechten. Ik geloof namelijk niet dat dit lekker rijdt.
Als ik jou was zou ik ook opzoek gaan naar een nieuwe instructeur, want ik heb zo het idee dat jij intsructeur jullie als combinatie niet echt verder zal kunnen helpen.
Succes.



dat bedoelde ik ook Haha!

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:52

AlmostBlack schreef:
:j
dat bedoelde ik ook Haha!


Dan zijn wij het met elkaar eens. *LOL*

Lauraa91

Berichten: 306
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:20

Jnien hij ontspant meestal wel als ik zonder zweep rijd maar hij moet leren met sweep te rijden Schijnheilig

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:46

Als je instructeur een tiedeman aanraadt en het ook nog eens goed vindt als hij zo vastzit zal ik heel gauw een andere intructeur gaan zoeken. Op deze manier zal hij nooit kunnen ontspannen en goed kunnen lopen, dat krijg je met lossere teugels en consequent rijden.

Ik heb verder niet veel toe te voegen aan de tips die al gegeven zijn, succes met je pony. ik zou nog wel willen benadrukken dat je absoluut niet aan nageeflijkheid moet denken. Zolang je paard niet ontspannen is zal hij nooit nageeflijk kunnen lopen. Het enige wat je dan doet is hem in de krul trekken en daar zal hij weer vervelend van worden omdat dat een hele onplezierige houding is.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:38

dandylover schreef:
Jnien hij ontspant meestal wel als ik zonder zweep rijd maar hij moet leren met sweep te rijden Schijnheilig


Waarom moet een paard in hemelsnaam perse met zweep gereden worden? Alleen voor het springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:44

Je armen wat meer naast ej lijf af laten hangen en ontspannen en letten op je beenhoudinmg, want je zit de ene keer erg vooruit en dan weer bij zn flank.

_Madelon

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 20:20

XchantjuhX schreef:
Want een hulpteugel hoort niet iets blijvends te zijn, maar een tijdelijk iets om een bepaald doel te bereiken. En dat lukt op de wijze dat jullie hem gebruiken niet Lachen


Heb je hier ergens horen vallen dat het iets blijvends is.. Nee..
En hoe kan jij vanaf foto's zien hoe wij hem gebruiken..

in een topic van mij zijn ook foto's met Thiedeman gemaakt en werden hier helemaal geen opmerkingen over gemaakt. dus zo fout is onze wijze van gebruiken nou ook weer niet..

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:51

Euh maar waarom wil je hem met zweep laten rijden als hij toch al zo snel gaat? Alleen voor het springen omdat hij dan weigert? Misschien is springen ook wel zijn ding niet ofzo Scheve mond

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:05

misschien moet je eens gaan kijken waarom je pony weigert met springen? en hoe wil je met een thiedeman gaan springen? dan haal je hem er toch neem ik aan ook af?
ik denk dat je pony niet voor niets weigert en om dan met een zweep te gaan werken lijkt me niet erg bevorderend aangezien hij al bang is voor de zweep en niet wil springen! dat zijn 2 negatieve indrukken bij elkaar?

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 23:06

ohja, wel een heel leuk beestje om te zien zo! en ook leuk dat je wilt werken met zo een moeilijk beestje. misschien moet je eens een andere instructeur om een second opinion vragen? succes!

_Madelon

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 09:42

Nikkeltje schreef:
Euh maar waarom wil je hem met zweep laten rijden als hij toch al zo snel gaat? Alleen voor het springen omdat hij dan weigert? Misschien is springen ook wel zijn ding niet ofzo Scheve mond


Springen is juist WEL zijn ding. Binnen gaat het super.. de hele tijd foutloos. in 4 wedstrijden 8 winstpunten.
We gaan naar buiten.. inspringen gaat super alles gaat super tot de helft van het parcours dat stopt ie er mee..
Daarom wil ze er graag een zweepje bij.
Omdat we weten dat hij het makkelijk kan..!!

_Madelon

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 09:45

kiola schreef:
misschien moet je eens gaan kijken waarom je pony weigert met springen? en hoe wil je met een thiedeman gaan springen? dan haal je hem er toch neem ik aan ook af?
ik denk dat je pony niet voor niets weigert en om dan met een zweep te gaan werken lijkt me niet erg bevorderend aangezien hij al bang is voor de zweep en niet wil springen! dat zijn 2 negatieve indrukken bij elkaar?


Hij weigert ook om niks want waarom zou hij midden in het parcours gaan weigeren.. als het nou bij een bepaalde hindernis zou zijn. zou je nog kunnen denken dat hij bang is.. maar het is steeds een andere..
En de thiedeman is dan af.. maar hebben we hem een martingaal om.
En het is maar hoe je een pony leert met de zweep om te gaan. eerst konden we nog niet met dat ding in de buurt komen. nu kunnen we er al mee opgaan zitten en Galopeerd ie niet meteen weg.

_Madelon

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 09:46

kiola schreef:
ohja, wel een heel leuk beestje om te zien zo! en ook leuk dat je wilt werken met zo een moeilijk beestje. misschien moet je eens een andere instructeur om een second opinion vragen? succes!


Bij mijn prive instructrische reed ik met elastiek. hier ben ik zelf helemaal op tegen. dus daar ook een thiedeman. en ze vond het een goed id.
die bij mij op het eerste knopje zit.
waardoor hij als ie wil gewoon z'n hoofd een stuk omhoog kan doen.
Wat hij dan ook wel eens wil doen Schijnheilig

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:05

Ik wil je niet aanvallen maar waarom een thiedeman als een martingaal ook te doen is? Die is veel vriendelijker voor een paard en kan (over het algemeen) geen pony's in de krul trekken.
Wat de thiedeman hier wel doet. Hoe komt je zusje trouwens aan winst in dressuur als hij alleen maar kan crossen en word gereden met thiedemann??

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:21

ik zou niet alleen maar om het springen een zweepje erbij houden. Die Thiedeman zou ik er ook afhalen en idd eerst longeren ofzo ( wat anderen ookal hebben gezegt. Het is toch veel lekkerder als ie gewoon onspannen loopt? Lachen Maar goed dat is mijn mening.....
Wel een hele leuke pony zeg. Wat voor ras is het, of heb ik daar overheen gelezen Scheve mond ?????? En ik vind jullie ook een leuke combinatie, behalve dan dat het er een beetje gespannen uit ziet. Goed dat je wilt werken met een moeilijk paardje OK dan!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:41

Vanaf foto's kun je niet zien hoe een ruitertje ruit dus jullie kunnen niet zo jullie oordeel doen.
Jullie weten ook niet hoe de pony is in de omgang.

Ik denk dat als je echt commentaar wilt horen positief of negatief dan zou je een stukje video moeten plaatsen.....

Groetjes

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:47

Wat wil je nou precies van die pony dat die thiedeman zo strak zit? Moet hij nou ontspannen lopen, of in de krul? Ik ben er namelijk bang voor dat het het laatste is. En dat is natuurlijk niet juist! Als je echt wil rijden, moet die thiedeman eraf. als je dat niet vertrouwd, doe m dan een losse (!!) martingaal om, maar liever helemaal niets! Rijden doe je met zadel en hoofdstel (of zonder...Knipoog) maar niet met allerlei hulpteugels alleen maar omdat je paard "niet te houden zou zijn" Dan moet je daaraan werken, en het probleem wegnemen. Maar niet de symptomen gaan onderdrukken door er een extra teugel omheen te doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20772
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:43

madie88 schreef:
Heb je hier ergens horen vallen dat het iets blijvends is.. Nee..
En hoe kan jij vanaf foto's zien hoe wij hem gebruiken..

in een topic van mij zijn ook foto's met Thiedeman gemaakt en werden hier helemaal geen opmerkingen over gemaakt. dus zo fout is onze wijze van gebruiken nou ook weer niet..


Ik zie het aan hoe gespannen jullie pony'tje loopt Knipoog en ik haal het ook uit jullie eigen woorden:
jullie zeggen zelf in het stukje dat jullie de thiedeman gebruiken omdat hij te sterk is en anders gaat rennen... daar is een thiedeman eigg niet voor bedoelt. Het is bedoelt om een paard dat te veel uitstrekt of zijn hoofd te hoog draagt (en daarbij meestal zijn rug wegdrukt) in de juiste houding in te stellen... als het paard dan goed loopt heeft die geen last van de thiedemann.
Ook vind ik (maar dat is mijn mening Tong uitsteken ) dat hij te kort is afgesteld op de foto's, de pony heeft bijna geen bewegings vrijheid en moet achter de teugel wegkruipen... gevolg: alleen nog maar meer spanning.

En als wij reageren met een voorstel om een keer iets anders te proberen zoals longeren etc.. en het antwoord is dan dat de thiedemann is aangeraden en het zonder niet lukt, komt het op mij over dat het iets blijvends is.
Kan natuurlijk zijn dat ik dat wat verkeerd begrepen heb Schijnheilig

_Madelon

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 21:41

XchantjuhX schreef:
Ook vind ik (maar dat is mijn mening Tong uitsteken ) dat hij te kort is afgesteld op de foto's, de pony heeft bijna geen bewegings vrijheid en moet achter de teugel wegkruipen... gevolg: alleen nog maar meer spanning.


Hierover ben ik het trouwens met je eens

Maar over het algemeen loopt hij eigelijk niet zo Schijnheilig
foto's in mijn pro zijn dezelfde pony inclusief Thiedeman.. alleen dan zonder Zweep Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 23:58

Mijn paard gooide ook haar hoofd omhoog,Ik ben haar toen alsmaar laag gaan rijden, gewoon terug begonnen in stap teugels los (lang) en voorwaarts ,toen ze dat in stap kon zijn ze we naar draf gegaan en zo verder.Het gaan racen van een paard is vaak ook een verzet tegen het strak houden van je teugels.Als ik mijn teugels kort en strak pak is mijn paard weg ,los ik dan is ze terug rustiger.Het is mischien moeilijk aan te nemen en niet leuk om te horen maar julie zijn echt zo niet op de goede weg.In de foto in je profiel galop met losse teugel schrijf je er bij ,die teugel is los ja, maar zijn hoofd zit daar gewoon nog vast.
Maar goed dit is niet als kritiek bedoelt maar als raad .Het is aan julie om er wat mee te doen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:41

dandylover schreef:
Jnien hij ontspant meestal wel als ik zonder zweep rijd maar hij moet leren met sweep te rijden Schijnheilig


Na.. dan heb je momenteel een hele foute instelling!!
Je pony MOET ontspannen lopen en niet MET zweep rijden!!
Waarom in godsnaam die zweep? Je merkt aan alles dat het paard er niet van gediend is!
Naja.. ga lekker door zou ik zeggen en zoek lang naar ontspanning.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:44

silvana schreef:
Mijn paard gooide ook haar hoofd omhoog,Ik ben haar toen alsmaar laag gaan rijden, gewoon terug begonnen in stap teugels los (lang) en voorwaarts ,toen ze dat in stap kon zijn ze we naar draf gegaan en zo verder.Het gaan racen van een paard is vaak ook een verzet tegen het strak houden van je teugels.Als ik mijn teugels kort en strak pak is mijn paard weg ,los ik dan is ze terug rustiger.Het is mischien moeilijk aan te nemen en niet leuk om te horen maar julie zijn echt zo niet op de goede weg.In de foto in je profiel galop met losse teugel schrijf je er bij ,die teugel is los ja, maar zijn hoofd zit daar gewoon nog vast.
Maar goed dit is niet als kritiek bedoelt maar als raad .Het is aan julie om er wat mee te doen.


Helemaal mee eens. *LOL*
Je mag best een korte aanwijzing met je teugels geven, maar na een spanning moet altijd ontspanning volgen. Je geeft een ophouding en je beloont het paard door te onstspannen. Als je paard er dan vandoor gaat hoef je alleen maar een ophouding te maken. Als je je teugels al heel strak hebt heb je geen ruimte meer voor die ophouding aangezien die dan niet meer door komt omdat je teugels al heel strak zijn.