Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3835
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:13

Het lijkt nu net of ik al jaren met een slof rij, dat is dus absoluut niet zo. Ik heb mijn paard nu 2 jaar, en rij pas sinds deze week met een slof. Het is nou eenmaal beleid op stal dat je alleen les mag van instructrices van stal In de buurt is niet echt iets om les te nemen. Bovendien ben ik heel tevreden met mijn huidige instructrice.
Het probleem is nu ook dat er droes heerst bij ons op stal en je niet van het terrein af mag.
Verder krijgt ze genoeg afleiding, 1 of 2 keer per week longeren, bijna elke dag weidegang. 1 dag alleen weidegang of los gooien oid. 1 keer in de week springles met iemand anders. En de overige dagen dressuur.
Het zadel daar mankeert niets aan, want waarom gaat het dan 2 weken heel goed en is ze super ontspannen en makkelijk te rijden, en dan weer een paar weken heel slecht.
Ik denk dat ze vast zit omdat een paard nou eenmaal op 1 kant vaster is dan de andere (een mens is ook links of rechts). Mijn paard zit altijd vast op links. Dat wordt nog eens versterkt doordat ik zelf meer op links steun vanwege een gebroken enkel in het verleden. Mijn houding is trouwens door les heel erg verbeterd.
Ik heb vandaag les gehad met de slof (en gewone teugel). Als ze sterk wordt dan pak ik de slof erbij en drijf haar met mijn been bij zodat ze op mijn been nageeft. Als ze nageeft dan laat ik hem gewoon los hangen. Ik trek haar dus niet de slof in de krul, maar gebruik hem alleen als extra hulpmiddel voor als ze zo sterk wordt. Mijn instructrice vond het een goed idee om een tijdje met de slof te rijden, mits ik hem goed gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:04

Michelle77 schreef:
Wanneer jij op je instructie vertrouwt en je er goed bij voelt moet je dit doen (tenzij je alleen met een slofteugel in je hand zou moeten rijden, dit kan echt niet)


Helemaal mee eens. En zonder teugels rijden is inderdaad meestal niet zo handig. Al is het alleen maar omdat je dan in principe zo goed als stuurloos bent (en ja, je kunt een paard wel op gewichtshulp sturen, maar als ze 'stout' zijn kan dat nog wel eens wat minder goed lukken Knipoog).

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:59

Tinka, ik heb ook zo'n paard. Soms fijn en los, andere keren niet tot ontspanning en nageven te krijgen. Wat ik ook doe, soms voel ik me echt een domme beginner die niet weet hoe ze moet paardrijden. Maar de andere keren loopt ze heel fijn en kan ik alles van haar vragen (travers, keertwendingen, etc.). Dus ook ik gebruik de slof af en toe om haar er dan door te krijgen, anders heb ik de volgende dag een stijf paard omdat ze alle spieren strak trekt. Vaak heeft dit te maken met haar hengstigheid (en dan doe ik het al rustig aan in de training). Wat ik echter van mijn nieuwe priv'e-instructrice te horen heb gekregen dat ik niet gelijktijdig mijn hand moet sluiten en extra drijven. Zo had ik het geleerd van de rijvereniging-instructrice, maar zo zet mijn paard zich alleen maar meer vast. Nu moet ik haar los door de nek krijgen door kleine ophoudinkjes en zo gauw ze los laat een oefening of overgang vragen. Voordeel is dat je zelf ook niet de kans krijgt om te verstrakken. En wanneer ze gaat drammen (ze loopt dan dwars door het bit heen) meteen stil zetten, weer na laten geven en oefening afmaken etc. En ik moet zeggen het helpt enorm! Zo zie je maar, wat je bij de een leert, moet je bij de volgende weer afleren (ik ben ook naar de nieuwe instructrice gegaan omdat ik het gevoel had vast te lopen).

Veel succes ermee!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:56

ik raad je af met de slof te gaan rijden, wat de andere al zeggen.. met de slof omzeil je het probleem (of je eigen probleem)
met de slof los je in dit geval helemaal niks op, je kan je paard er wel lekker doorheen gaan trekken. maar op deze manier kan je je paard straks niet meer zonder slof rijden omdat ze dan gewoon meteen dr kop in de lucht mikt zodra de slof eraf gaat

probeer veel voltes en oefeningen te rijden waardoor je buiging krijgt en veel slangevoltes en dats oort dingen om je paard los te werken, en overweeg anders misschien inderdaad een andere instructrice Verward

en je paard alleen op de slof rijden moet je nooit doen!

Iniminie

Berichten: 43
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:09

met een slof trek je je paard naar beneden, en het is veel fijner rijden (voor je paard, maar ook voor jou) om op de 'natuurlijke' wijze af te buigen... dat moet je niet afdwingen met een slof

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:20

He Tinka ik denk dat je het helemaal zo slecht nog niet doet. Als jij vertrouwen in je instructie hebt en je hebt alle andere mogelijke oorzaken voor de plotselinge stijfheid uitgesloten,dan is een slof gebruiken op de manier zoals jij hem beschrijft geen probleem.Dat is mijn mening.Uit dat dipje kom je ook wel weer, paardrijden gaat nu eenmaal met pieken en dalen ik denk dat las we eerlijk zijn dat we het daar allemaal mee eens kunnen zijn.Ik rijd mijn paard in het Z2 en heb genoeg pieken en dalen meegemaakt en ja elk paard id links of rechts sterker aan ons de taak om ze aan twee kanten gelijk te maken.

Tinka

Berichten: 3835
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 21:21

De tegenstanders van de slof hebben het maar over je paard in de krul trekken met de slof. Zo doe ik het dus absoluut niet. Ik heb de slof er vrij los bijhangen, alleen als ze sterk is dan pak ik hem strakker om vervolgens weer te ontspannen met mijn hand als mijn paard loslaat. Ook voor het vragen van buiging naar de kant die ze vastzit pak ik hem er even bij. Dit uiteraard met been erbij, zodat ik haar met mijn been er doorheen drijf.
Als het beter gaat dan doe ik de slof er snel weer af, met wedstrijden mag je immers ook niet met slof rijden.
Ik heb inderdaad ook wel alleen op de slof gereden, dat was om mijn paard er even goed doorheen te zetten. Ze liep toen hartstikke ontspannen door de rug. Ik had de slof niet echt op spanning, alleen bij het vragen van buiging, even aanspannen en meteen weer loslaten,k ik had dus hoogstens een grammetje in mijn handen. Ik was trouwens ook niet stuurloos.
Er zijn bij ons op stal meer mensen die even alleen op de slof rijden om het paard er goed doorheen te zetten en die rijden neit onverdienstelijk.
En ja er is ook iemand die wel eens met stang en trens met slof rijdt (stang gewone teugel, trens alleen de slof dus).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:31

Ik ben absoluut geen tegenstander van een slof, wel als je er dagelijks je paard mee in een houding moet dwingen, wel als je m dagelijks nodig hebt om met je paard te kunnen werken......... want dan zit er namelijk iets anders verkeerd en moet je dat eerst oplossen. En alleen op de slof rijden........... vind het knap, heel knap......... ik zou zo niet een paard goed rond kunnen sturen

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:58

waarom is in godsnaam iedereen zo negatief over die slof, ik weet zeker dat de helft er nog nooit me gereden heeft.
ik raad het je aan omdat je met een slof iig weinig kunt verprutsen omdat hij mooi in de houding loopt, dus geen spier verlies of ontwikkeling op verkeerde plaatsen.
en bovendien kunnen beschadigde spieren bijv. in de rug nu gemakkelijker hestellen als dat ie gespannen met de kop in de lucht loopt.

p.s. de slof is een hulpmiddel, en wordt dus niet gebruikt om het paard in de houding te trekken. ik rijdt zelf trouwens alleen maar met slof of elastieken bijzet in tijden dat het minder gaat. en als je er maar genoeg druk op rijdt dan komt ie ook niet op de voorhand te lopen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:05

Precies om wat jij nu zegt! Geeft niet hoor........ maar als jij alleen maar met een slof of elastieken je paard in de krul kan krijgen, dan moet je toch echt nog een keer een boek gaan lezen ofzo. Een paard moet nageeflijk zijn, niet in de krul.... Hoe doe je dat dan op wedstrijden???

Enuh ik ben niet negatief over de slof, ik ben wel negatief over de manier waarop jij nu het slofgebruik uitlegt

Tinka

Berichten: 3835
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 22:08

Mijn paard is prima te struren met alleen een slof, je kan toch ook sturen met je zit en je benen. Ik moet eerlijk toegeven, met de teugel is ze makkelijker te sturen. Als ze een oefening erg moeilijk vind wil ze in de rechter galop nog wel eens mijn been in het hek pletten, dit los ik dan op door stelling naar buiten te vragen en/of tweede hoefslag te rijden. Met de slof alleen heeft ze deze neiging wel meer, maar het is goed te doen. Nou ben ik niet van plan om alleen op de slof te rijden, want ik vind dat ook geen goede zaak. Hoogstens misschien heel even om haar er extra diep er doorheen te zetten, bv met wijken want dat vind ze moeilijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:20

Als je nou eerst eens normaal leert sturen en je dan pas op oefeningen als wijken gaat concentreren. Hemellief je hebt je paard niet eens recht. Nogmaals ik rijd zeker wel eens met een slof, maar nooit van me leven met alleen een slof, nooit! sorrie hoor mn mond valt open hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:31

1 woord VERSCHRIKKELIJK!!!!

Alleen met slof rijden, ben je wel helemaal lekker?????
Enig idee hoeveel kracht je dan hebt?
ik ken wel een paarden waarmee je het mag proberen, of je dat nog na kunt vertellen is wat ander
wat heb jij een ontzettende goedzak van een paard dat hij dat pikt, verschrikkelijk!!!

Nee ik heb niks tegen een slof, als hij goed gebruikt word en dat is zeker niet zo!!!!

Je rijd namelijk gewoon op de gewone teugel en je slof hangt dan helemaal los, zonder enige inwerking.
Pas als hij met zijn hoofd erg te hoog komt, mag de slof minimaal correctie geven en als het ware vriendelijk vragen of het paard naar beneden wil met zijn hoofd.
En dat is de natuur van een paard om daar positief op te reageren.

maar zoals er hier beschreven word, walchelijk!!!
Heeft niks met paardrijden te maken, maar we zullen je wel eens je kop in je kont trekken, schoppen hem van achter nog wat de sporen in het lijf want we hebben eens gehoord dat hij van achter ook nog wat moet doen.

Bah!!!, zulke mensen moesten echt een keer een paard treffen die dat niet pikt!!!!

Tinka

Berichten: 3835
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 22:33

Hoe kan je nou vanaf je computer beoordelen of ik mijn paard niet recht heb, je hebt mij nog nooit zien rijden.
Dat ze weleens in het hek gaat dat gebeurt misschien 2 maal per jaar en alleen in de buitenbak omdat daar het hek verticaal staat in plaats van schuin naar buiten.
Ik moet het wijken oefenen, je moet immers wijken in de L, bovendien is het wijken een goede oefening om het paard te laten reageren oo eenzijdige kuitdruk. Als ze niet zo'n vervelende bui loopt ze de sterren van de hemel. Maar mijn paard is nou eenmaal een eigenwijze merrie met merrie-kuren. Ze valt vaak genoeg in de prijzen op wedstrijden, met mij of met mijn bijrijdster (de laatste 3 wedstrijden eerste en hoogste dagscore).
De mensen die bij ons op stal wel eens een keer met alleen slof rijden, rijden op Z nivo, dus die kunnen heus wel rijden.
Ik was eerst ook heel erg tegen de slof, maar merk dat het nu toch wel kan helpen. Uiteraard heb ik hierbij hulp van mijn instructrice.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:35

Als je paard zijn jouw benen tegen de bakwand gooit is ie niet recht.

En natuurlijk helpt een slof, zeker als je rijtechnisch niet goed genoeg bent om het zonder op te lossen

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:35

CCCCorine"]
Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het is maar net hoe je hem gebruikt. Zolang je er maar voor zorgt dat het momentopnames zijn waarop die slof inwerkt, haal je hem er net zo makkelijk weer af.
[/quote]

mijn paard is tegenwoordig heel braaf als ik een slof eraan heb, en begint vrolijk weer met klooien als ik hem eraf haal. ik rijd vrijwel nooit meer met slof; ik heb hem niet meer nodig

[quote="Tinka"]
Als ze een oefening erg moeilijk vind wil ze in de rechter galop nog wel eens mijn been in het hek pletten, dit los ik dan op door stelling naar buiten te vragen en/of tweede hoefslag te rijden
[/quote]

met stelling naar buiten wordt hij gedwongen zijn schouder naar binnen te brengen. je kan ook proberen met meer binnenbeen te rijden (kont naar buiten) en hem wat meer schouder voor te laten lopen. dan wordt hij ook rechter, maar heeft hij als het goed is ook wat meer respect voor je binnenbeen.

[quote="MRmichiel schreef:
ik raad het je aan omdat je met een slof iig weinig kunt verprutsen omdat hij mooi in de houding loopt, dus geen spier verlies of ontwikkeling op verkeerde plaatsen.


met slof kan je hem aardig in de duikboothouding rijden waardoor je wel zeker spierverlies van iig zijn achterhand krijgt, en makkelijk voorbenen overbelast.
duikboothouding/op zijn kop/degrond in/zonder achterbeen/wat is de laatste popi-jopi-term? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:58

Jade schreef:
mijn paard is tegenwoordig heel braaf als ik een slof eraan heb, en begint vrolijk weer met klooien als ik hem eraf haal. ik rijd vrijwel nooit meer met slof; ik heb hem niet meer nodig


Euh... heb je hem nu wel of niet nodig en is ie nu wel of niet braaf?

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:00

CCCCorine schreef:
Euh... heb je hem nu wel of niet nodig en is ie nu wel of niet braaf?


hij is nog wel eens vervelend/geen zin/pijn in zijn voetjes/rug. maar meestal wel braaf.
ik heb hem niet _meer_ nodig

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:01


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 23:06

Ik weet wel dat de slof MIJ meestal niet kan helpen. Ik kan met slof niet beter wat ik normaal ook kan.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:07

je paard heeft ook wel eens zijn dag niet vergeet dat niet.

ik heb mijn paard een paar maanden met slof gereden omdat dat het laatste was wat ik met hem wilde proberen. ik heb er erg veel voor terug gekregen.

nu ben ik er al weer bijna een jaar vanaf en ben daar erg blij mee. nu heeft mijn paard ook wel eens mindere dagen en soms is hij er heel extreem in.

ik begin dan met wat ik krijg en werk daar mee verder, ik ga niet zitten denken oh hij doet dit niet en dit niet en dit niet. dan onstaat er alleen maar stress

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:29

Jade"]
[quote="MRmichiel schreef:
ik raad het je aan omdat je met een slof iig weinig kunt verprutsen omdat hij mooi in de houding loopt, dus geen spier verlies of ontwikkeling op verkeerde plaatsen.

met slof kan je hem aardig in de duikboothouding rijden waardoor je wel zeker spierverlies van iig zijn achterhand krijgt, en makkelijk voorbenen overbelast.
duikboothouding/op zijn kop/degrond in/zonder achterbeen/wat is de laatste popi-jopi-term? Tong uitsteken
[/quote]
Ook als je tegendruk geeft terwijl het paard z'n hoofd omhoog probeert te trekken, train je de onderhals. Dat geldt ook bij het 'vastzetten van het hoofd' zonder slof, maar zonder slof zal het paard er meestal makkelijker doorheen trekken en dus minder 'training' van de onderhals ontvangen.
Je traint dus nogal snel de verkeerde spieren met de slof, tenzij je 'm echt goed weet toe te passen (en als je dat kan, heb je 'm meestal niet eens meer nodig...)

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:30

gijsenkim schreef:
Precies om wat jij nu zegt! Geeft niet hoor........ maar als jij alleen maar met een slof of elastieken je paard in de krul kan krijgen, dan moet je toch echt nog een keer een boek gaan lezen ofzo. Een paard moet nageeflijk zijn, niet in de krul.... Hoe doe je dat dan op wedstrijden???

Enuh ik ben niet negatief over de slof, ik ben wel negatief over de manier waarop jij nu het slofgebruik uitlegt


ja precies, en dat heb ik nou ook! MRmichiel> jij zegt dat je niks kan verprusten als je je paard er ff lekker doorheen zet, nou ik dnek toch wel dat je een hoop kan beschadigen aan je paard als je de slof dus gaat misbruiken! JE traint bovendien ook een enorme onderhals
en hoe doe jij dat dan op wedstrijden als je bijvoorbaad alle paarden al met slof elastiek of iets anders rijd?

als ik een dipje heb ga ik echt niet meteen met hulpmiddelen rijden, nderdaad wat gezegd word iedereen rijd met ups en downs en ook de downs kom je wel weer uit hoor
Laatst bijgewerkt door danifur op 17-06-04 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:34

Tinka schreef:
Mijn paard is prima te struren met alleen een slof, je kan toch ook sturen met je zit en je benen. Ik moet eerlijk toegeven, met de teugel is ze makkelijker te sturen. Als ze een oefening erg moeilijk vind wil ze in de rechter galop nog wel eens mijn been in het hek pletten, dit los ik dan op door stelling naar buiten te vragen en/of tweede hoefslag te rijden. Met de slof alleen heeft ze deze neiging wel meer, maar het is goed te doen. Nou ben ik niet van plan om alleen op de slof te rijden, want ik vind dat ook geen goede zaak. Hoogstens misschien heel even om haar er extra diep er doorheen te zetten, bv met wijken want dat vind ze moeilijk.


echt hoor! ik sta hier echt van te kijken, sorry maar hoe kan jij het nou normaal vinden om alleen met slof te rijden??
en het feit wat je zet, om haar er even met wijken ff lekker doorheen te zetten, het lijkt me sowieso geen goede zaak om je paard er ff doorheen te zetten. Een slof is niet om in de krul te trekken. Als je nou eerst je paard eens voor elkaar krijgt, en als je een dipje hebt dan oefen je toch even geen wijken, je hoeft niet altijd het wijken te oefenen, dan doe je 1 dag wat minder als andere dagen.
ik rijd mijn paard nooit met slof, en ook wij hebben ups en downs maar echt niet dat ik meteen de slof erom gooi, ik probeer het zelf op te lossen en dat gaat prima!

jij hebt toch ook wel eens een rotdag evenmin als je paard dus! die hebben ook wel eens een offday
Laatst bijgewerkt door danifur op 17-06-04 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:35

Dipjes horen er nu eenmaal bij.
voor jouw als ruiter af te vragen waardoor het komt, wat je anders doet of waarom het paard die dag ander reageert.
En dan moet je leren je paard te rijden op hoe hij die dag is.

En om simpelweg je paard maar naar beneden te sjorren (en hij daarbij echt zijn rug nog steeds vast kan zetten enz) heeft geen enkele zin.
Want rij je met alleen slof, heeft het niks meer met aan de teugel rijden te maken , maar met puur geen gelul in de krul.
en daar word je paard noooooooooit beterder van.