RT problemen zijn 99% schuld van de ruiter?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 13:37

runningkawa"]
[quote="Ilindra schreef:
Misschien moet je mijn post nog eens goed lezen Knipoog

reageerde nog op een post boven je van remember Lachen

maar ik vind het dan wel de taak van de ruiter om een stap terug te doen als een paard een medisch probleem heeft wat niet te verhelpen is.
Dat is ook kunde van de ruiter.
En grote schuld als je dan door hopzakt en je paard misschien zelfs gaat dwingen naar dingen die hij echt niet kan.
[/quote]

En dan kun je (wederom) stellen dat jij als ruiter de veroorzaker bent van het rt probleem, al dan niet bewust....

Want ook je paard overvragen kan voor rt problemen zorgen.

*zucht* wat is het toch moeilijk he, rijden? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:38

sans6"]
[quote="runningkawa schreef:
want vasthouden in de rug moet je als ruiter meteen opvallen en daarop inspelen.

En daar moet je dan wel weer de ervaring en kennis voor hebben!!
Ik ben het helemaal met Remembr eens, vooral de laatste regels, ik denk dat dat precies het punt is wara het om draait.
[/quote]
daar heb je les voor.

En maar heel weinig paarden die rug problemen hadden toen ze uit de opfok kwamen, maar o zo veel als ze 10 zijn.
en dan hebben we het niet over paarden die een ongeluk hebben gehad.
dus die paar, die vallen wel onder die 1%.
de meeste door onkundig rijden en soms begint de onkunde al bij de 1e keer op het paard zitten.
Edit: 1e keer van het paard bedoel ik dan, niet van de ruiter Lachen

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:39

Ik ga nu aan het wek, maar ik zal er zeker nog over nadenken vandaag. Hoop dat er vanavond nog meer reacties op zijn.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:39

Ik vind daarom wel dat je als ruiter je best moet doen om zoveel mogelijk te leren en niet zomaar wat te hopsen. Les nemen dus, komen we weer bij een ander topic van Pennybitch!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 13:42

Marliesje schreef:
Ik vind daarom wel dat je als ruiter je best moet doen om zoveel mogelijk te leren en niet zomaar wat te hopsen. Les nemen dus, komen we weer bij een ander topic van Pennybitch!


Wel ervan uitgaande dus dat je te maken hebt met een goede instructeur, want soms hoor je ook van die verhalen.......

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 13:42

sans6 schreef:
Ik ga nu aan het wek, maar ik zal er zeker nog over nadenken vandaag. Hoop dat er vanavond nog meer reacties op zijn.


Ik denk het wel.... rt is nu eenmaal "hot" op bokt.... Haha!

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:43

runningkawa"]
[quote="sans6"][quote="runningkawa schreef:
want vasthouden in de rug moet je als ruiter meteen opvallen en daarop inspelen.

En daar moet je dan wel weer de ervaring en kennis voor hebben!!
Ik ben het helemaal met Remembr eens, vooral de laatste regels, ik denk dat dat precies het punt is wara het om draait.
[/quote]
daar heb je les voor.

En maar heel weinig paarden die rug problemen hadden toen ze uit de opfok kwamen, maar o zo veel als ze 10 zijn.
en dan hebben we het niet over paarden die een ongeluk hebben gehad.
dus die paar, die vallen wel onder die 1%.
de meeste door onkundig rijden en soms begint de onkunde al bij de 1e keer op het paard zitten.
Edit: 1e keer van het paard bedoel ik dan, niet van de ruiter Lachen
[/quote]

Klopt, maar dan heb je het o.a. dus over de schuld van de ruiter die het paard reed, en niet over de ruiter die het paard NU rijdt. Op het moment dat een ruiter de 1e keer een paard koopt, en dus eigenlijk nog aan het ECHTE rijden moet gaan beginnen, kan deze ruiter er weinig aan doen als het paard niet lekker loopt, daarom zei ik al in mijneerste reactie, dat het er o.a. van af hangt, of je het paard zelf inrijdt, of gekocht hebt van oiemand waar hij goed/slecht heeft gelopen.
Dan is het idd de 'schuld' van EEN ruiter, maar niet altijd van de (misschien onervaren) ruiter die het paard nu rijdt

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 13:45

Ik dacht dat jij ging werken, sans??????? Haha!

Maar je hebt wat dat betreft wel gelijk, alleen blijf ik er dan dus bij dat het RT probleem veroorzaakt is door EEN RUITER.... ook al ben je dat zelf niet, het is nog steeds niet de schuld van het paard.

sans6

Berichten: 7896
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:47

DAT ben ik helemaal met je eens. oftewel Ieder paard loop zoals hij gereden wordt.[color=#][/color]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:48

Klopt, maar wel van een ruiter . Niet die van het paard.
En als nieuwe ruiter heb je wel de taak, die fout die er door de vorige ingereden is, eruit te rijden voor het behoud van een gezond paard.
Alleen zie je dan zoveel mensen 3 jaar op een rij roepen, maar hij is fout gereden voor mij!
ja sowat? Tijd genoeg gehad dat op te lossen denk ik dan ipv smoezen te verzinnen.

maar dan vraag je of ze les of hulp hebben, maar nee, dat is niet nodig en dan ... Stoom uit je oren

(ja sorry, denk wat dat beterft echt recht voor de raap)

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:55

Al Mirk zijn fouten liggen aan mij. ja én? Ik ben er voor aan het trainen om het gevoel te krijgen hoe het wel hoort. Ik ben geen topruiter, word ik ook niet, maar ik geniet nog steeds.

Bijvoorbeeld de middendraf. Omdat Mirk een erge knieactie heeft, moet ik hem geleidelijk aan laten vertrekken. Meestal doe ik dan een te grove inwerking met mijn been en vliegt hij al weg met de zijn knieeen bijna in zijn neusgaten.

Ik moet alles leren aanvoelen en daar ben ik hard meebezig, dankzij mijn GOEDE ( *LOL* ) lessen

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:11

Niet in 99 maar in 100 % van de gevallen ligt het aan de ruiter. Paardrijden gaat er om de "problemen" op te lossen en het rijden te perfectioneren, daar ben je nooit klaar mee. Het onderkennen van het "probleem" of verbeterpunt, analyseren waar het vandaan komt, bedenken welke oefeningen geschikt zijn om het te verbeteren, dát is waar het met paardrijden om gaat (of zou moeten gaan). De weg naar perfectie is het doel, niet de perfectie zelf, maar je moet dus wel weten hoe het "perfecte" er uit ziet, anders vind je ook nooit de weg ernaartoe.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:19

Maar voor niet iedereen ziet het perfecte er hetzelfde uit? Een dressuurruiter springruiter of westernruiter hebben een heel ander beeld.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:06

Marliesje schreef:
Maar voor niet iedereen ziet het perfecte er hetzelfde uit? Een dressuurruiter springruiter of westernruiter hebben een heel ander beeld.


Natuurlijk, het eindpunt van de weg die je wil gaan is voor iedereen anders, waar het om gaat is weten welke weg je kiest en waar die weg naartoe gaat. Zomaar rijden zonder een eindoel heeft weinig zin, dus kies een ideaalbeeld, dat kan zijn dresuur, springen, western, endurance, een fijn recreatiepaard maakt niet uit wat uit voor jou je doel is, maar kies er een en kies de weg daar naartoe die je vanuit jou beginpunt wil gaan, anders kom je misschien waar je niet had willen zijn.

Sall

Berichten: 6781
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:48

Wat ook nog mee speelt, is in hoeverre de ruiter 'eerlijk' is in zijn/haar verwachtingen naar het paard toe.
Soms worden er namelijk dingen verwacht, wat dat dier, lichamelijk en/of geestelijk helemaal (nog) niet aankan.
Ook in deze gevallen, wordt er vaak de 'schuld' aan het dier gegeven, terwijl ik vind dat je altijd en immer, bij jezelf te rade moet gaan.

Ik wil niet zeggen, dat het allemaal perfect moet gaan, maar mensen zouden wat meer bewust moeten zijn, dat het paard altijd en te immer reageerd op wat wíj er'in' stoppen.
Eenmaal aangeleerd gedrag is vaak moeilijk af te leren (voor beide partijen) maar is wel mogelijk (uiteraard binnen grenzen, weer van beide partijen)
Paardrijden is een enorme spiegel, waar je dagelijks met jezelf geconfronteerd wordt.
Ook vind ik het iets, waar je nooit uitgeleerd raakt, maar dat is voor mij ook het leuke aan paardrijden!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:11

Sall schreef:
Wat ook nog mee speelt, is in hoeverre de ruiter 'eerlijk' is in zijn/haar verwachtingen naar het paard toe.
Soms worden er namelijk dingen verwacht, wat dat dier, lichamelijk en/of geestelijk helemaal (nog) niet aankan.
Ook in deze gevallen, wordt er vaak de 'schuld' aan het dier gegeven, terwijl ik vind dat je altijd en immer, bij jezelf te rade moet gaan.

Ik wil niet zeggen, dat het allemaal perfect moet gaan, maar mensen zouden wat meer bewust moeten zijn, dat het paard altijd en te immer reageerd op wat wíj er'in' stoppen.
Eenmaal aangeleerd gedrag is vaak moeilijk af te leren (voor beide partijen) maar is wel mogelijk (uiteraard binnen grenzen, weer van beide partijen)
Paardrijden is een enorme spiegel, waar je dagelijks met jezelf geconfronteerd wordt.
Ook vind ik het iets, waar je nooit uitgeleerd raakt, maar dat is voor mij ook het leuke aan paardrijden!


Niets meer aan toe te voegen!

Gulpje

Berichten: 8084
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:19

Alles wat Dees niet 'goed' doet ligt voor 99% bij mij. In dat geval: Ik geef niet de juiste of volledige hulpen, ik ben niet duidelijk genoeg, of ze snapt me gewoon niet. Daarom, als er iets niet goed gaat kijk ik eerst bij mezelf, en door de begeleiding die ik krijg is me dat uiteraard ook een stuk duidelijker, ook als ik zelf niet snap wat er dan fout gaat. In de afgelopen tijd heb ik geleerd erg scherp naar mezelf te kijken, en ik denk dat zolang ik dat blijf doen, het alleen maar beter kan gaan.

Gulpje

Berichten: 8084
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:22

Sall schreef:
Paardrijden is een enorme spiegel, waar je dagelijks met jezelf geconfronteerd wordt.
Ook vind ik het iets, waar je nooit uitgeleerd raakt, maar dat is voor mij ook het leuke aan paardrijden!


Helemaal mee eens!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:23

schuldig is een hard woord. Ik gooi het eerst maar op onwetendheid. Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 16:35

Tyrza schreef:
schuldig is een hard woord. Ik gooi het eerst maar op onwetendheid. Lachen


Schuld is ook een beetje banketstaaf woord, maar ik wist ff niks anders....

- verantwoording
- resultaat van...
- oorzaak zoekende bij....

ach ja, als het beestje maar een naam heeft toch? Knipoog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:12

Tyrza schreef:
schuldig is een hard woord. Ik gooi het eerst maar op onwetendheid. Lachen


Ik geloof dat ik zelf wel schuldig ben aan de RT problemen bij mijn paard. Ik weet nl. dondersgoed wat het probleem is. En dat ligt niet zo zeer aan hem, naast het feit dat hij liever lui dan moe is. Hij is wel bereid om voor mij te werken, maar het schort nog wel eens aan het voldoende voorwaarts zijn. En daaruit komt ook voort dat het nagefelijk niet altijd zo aanvoelt als dat het aan moet voelen. Ookal ziet het plaatje er nog wel leuk uit.
en sjaak gaat echt niet uit zichzelf actiever lopen .... helaas Schijnheilig
Maar gelukkig heb ik instructie die mijn daar fijn elke week op wijst *LOL* en zolang we nogsteeds vooruitgang boeken gaan we de goede kant op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:28

Sall schreef:
Wat ook nog mee speelt, is in hoeverre de ruiter 'eerlijk' is in zijn/haar verwachtingen naar het paard toe.
Soms worden er namelijk dingen verwacht, wat dat dier, lichamelijk en/of geestelijk helemaal (nog) niet aankan.
Ook in deze gevallen, wordt er vaak de 'schuld' aan het dier gegeven, terwijl ik vind dat je altijd en immer, bij jezelf te rade moet gaan.

Ik wil niet zeggen, dat het allemaal perfect moet gaan, maar mensen zouden wat meer bewust moeten zijn, dat het paard altijd en te immer reageerd op wat wíj er'in' stoppen.
Eenmaal aangeleerd gedrag is vaak moeilijk af te leren (voor beide partijen) maar is wel mogelijk (uiteraard binnen grenzen, weer van beide partijen)
Paardrijden is een enorme spiegel, waar je dagelijks met jezelf geconfronteerd wordt.
Ook vind ik het iets, waar je nooit uitgeleerd raakt, maar dat is voor mij ook het leuke aan paardrijden!

Super verwoord!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:41

Ik ben het eigenlijk met de meeste eens hier,ik hoor zo vaak bij ons in de bak roepen hij kan het niet het neee hoor ik doe het goed...
Maar idd het is altijd op jezelf terug te voeren,de mooiste test is een poosje op een ander paard rijden en dan merk je dat ook bij dat paard bepaalde rijtechnische dingen exact hetzelfde blijken te zijn.. dus dan kun je het ligt aan het paard wel laten varen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:47

Ik heb vandaag weer ervaren dat het 100% waar is Haha!
En ik heb natuurlijk wel een hele slimme pony die van al mijn foutjes en niet goed opelttende momenten misbruik maakt Haha!

Fitzroy

Berichten: 25219
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:54

Wat is het doel van dit soort topics als ik vragen mag Verward

Anyway, ik ben het er niet mee eens. Er zijn zoveel paarden die op een bepaald punt tegen lichamelijke beperkingen aan lopen, dat red je echt niet met 1 %.
Tel de geestelijke kronkels daar nog eens bij op en dan kom je nog een stuk hoger *LOL*