Argh slof ik word er gestoord van!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 11:39

Citaat:
Op 2001-10-12 16:48, schreef Gucci:
ik heb zelf een gigantische hekel aan de slof het werkt totaal niet het paard gaat alleen maar meer hangen en jij krijgt mega spierballen en op wedstrijd mag je ook niet met slof en dan in eens zonder loopt ie als nog met de kop in de lucht... PS PROBEER UT ZONDER SLOF!!!!

Mijn ervaring met de slof (ik heb er les mee gehad van een goede ruiter en jurylid) was juist dat je een paard er mee leert te ontspannen. Wij mochten hem ook nooit constant aangespannen houden. Hij zei altijd: "aanhalen en loslaten" en dat bleef hij herhalen. Als je loslaat, dan leert je paard dat hij zich niet vast kan zetten en dat als hij nageeft jij ook nageeft! En het had wel dgelijk effect bij paarden/pony's die verreden waren en nooit hadden geleerd om over hun rug te lopen en hun onderhals gebruikten en niet wilden afbuigen. De slof bleef nooit strak! Bij mijn pony gebruik ik hem nooit. Als ik hem genoeg ruimte geef, dan zoekt hij meestal vanzelf de teugel op, naar beneden. En vanuit die ontspanning kan ik de teugel weer korter nemen en hem meer af laten buigen. Maar voor een pony of paard dat zichzelf zo spant en tegen het bit loopt zou ik hem wel gebruiken om het paard te leren hoe fijn het is om laag te lopen...


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 12:56

Ik rijd heel soms wel met slof (aan de zijkant). Want zoals sommigen zeggen: dan rijd ik liever iets langer door...daar zit wel wat in. Alleen, als mijn paard de bokkepruik op heeft dan kun je doorrijden wat je wilt, maar dan lig je er een paar keer naast. Je bent dan alleen maar aan het vechten, terwijl als je 10 min de slof erbij pakt en dan afdoet is het opgelost.
Op wedstrijden mag je er idd niet mee rijden, maar als je hem goed gebruikt hoeft dat dus ook niet, want dan heb je hem maar af en toe nodig en kun je hem na korte tijd ook afdoen.
Men moet elkaar eens niet zo veroordelen, dat ben ik met Laura eens.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 13:39

Weten jullie ook waarom jullie met slof rijden of uberhaubt met een hulpteugel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 17:31

ik dacht dat ik dat duidelijk had verteld, of heb ik dat nou mis? Frusty

Over 'ik rijd liever lang door dan dat ik een slof pak', dat is bij sommige paarden misschien inderdaad een oplossing. In mijn geval niet altijd. Ik heb af en toe een probleem, dat ik Iwaldo goed voorwaarts heb, maar als ik ga doorzitten maakt ie zich heel sterk en gaat ie hollen. Als ik opvang, gaat ie op mn hand hangen, als ik loslaat zodat ie niks heeft om op te hangen gaat ie weer doorstormen. Als ik op zo'n moment het zelf probeer op te lossen, kost me dit heel veel moeite en wordt ik snel te sterk in mijn hand. Op mn zit reageert ie niet voldoende. Als ik in dat geval de slofteugel gebruik, hoef ik niet sterk te zijn om hem terug te krijgen, omdat ik hem dmv de slof dieper instel, en even iets strenger kan terugnemen. In dat geval werkt het dus niet als ik 2 of 3 uur langer doorrijd.

Maargoed. Zoals een kennis van mij zij: als je de slof gebruikt met het systeem vnw, waarbij het paard niet achter de loodlijn mag komen, gebruik je hem waarschijnlijk om in de krul te trekken. Ik kan Iwaldo zelf zonder slof daar laten lopen, maar met slof kan ik hem daar net wat dieper laten buigen. En dan laat ik de slof weer lo9s en blijft ie daar lopen. Joyce's stukje daar kan ik me heel goed in vinden.

Maar even een final thing:
Ik heb respect voor de mensen die zonder hulpteugels rijden, maar wens ook respect te krijgen voor mijn manier. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat is logisch. Maar ik vind dat ik op een goede weg ben en verstandig gebruik maak van de slofteugel. En daarom verdien ik het niet om zo'n zwart-witte uitkaffer te krijgen of in een hokje gestopt te worden. Ik had gisteravond even twijfels (zie 'vraag maar raak') maar ik heb vandaag heerlijk gereden, en respecteer mijn paard. Dus ik laat me niet vertellen dat ik paardonvriendelijk ben of dat mijn paard op lange duur een dierenarts nodig heeft.

Overigens als iemand eens wil komen kijken; je bent van harte welkom hoor Haha!

Rhys
Berichten: 6354
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 18:23

Nog even een 'klein' dingetje: dat een topruiter met slof (of wat dan ook voor hulpteugel) zou moeten kunnen rijden, dat slaat gewoon nergens op. Ik ga geen namen noemen, maar sommige topruiters kunnen ook echt die slof misbruiken. Tot hun paard ervan openligt. En dit is echt geen verzinsel!

Zelfbewuste basisruiters weten toch wat hun eigen niveau is, een weldenkend mens ziet de werking van de slof en als diegene ermee gaat rijden dan zal dat goedkomen.
Paardrijden is keer op keer een kwestie van zelfconfrontatie, mensen die dat aankunnen, kunnen de slof gebruiken.
Mensen die hun eigen onkunde niet willen onderkennen, die zijn fout bezig. Die verdoezelen hun eigen fouten met een slof.

Ik doe het zelf ook weleens ja. En misschien is dat wel m'n eigen onkunde, dat ik m'n paard niet nagevelijk kan houden in de overgang naar halthouden. Maar mijn paard is inmiddels zo ver getraind, dat dat gewoon zou moeten kunnen. Oftewel: een gehoorzaamheidskwestie. En ja, dan vind ik dat het kan.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 18:44

Mijn systeem is zowiezo losrijden, laag rond en wat achter de loodlijn. Aan de loodlijn wil ie zowiezo wel lopen, daar heb ik geen slof voor nodig. Normaal gesproken ook niet voor l/r/d, maar hij heeft weleens een kleine dip waarbij het net even wat vriendelijker is om een slof te gebruiken, dan met hem te vechten....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 18:46

precies, dat is nou net wat ik bedoel. Af en toe helpt die slof zowel mij als hem. Ik rij dan liever 15 minuten met slofgebruik en daarna weer los, dan dat ik een uur me veel te sterk maak bijvoorbeeld.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 20:30

Ik ben zowel een voor als tegenstander van de slof. Toen een meisje bij ons op stal met slof ging rijden omdat ze haar supernageeflijke paard door haar eigen onkunde niet naar beneden kon rijden (ook deels omdat ze niet met haar benen kon rijden, je weet wel naar de hand TOE drijven) ging ik toch wel wat steigeren hoor. Maar zelf heb ik mijn jonge merrie wel een tijdje geregeld met slof gereden. en dit is het eerste (en ik hoop het laatste) paard waarbij ik slof nodig had. WAarom (cowgirls vraag)? omdat ze af en toe haar hoofd de lucht in deed en dan er vandoor ging. Ze was dan zo oersterk dat de rem dan niet meer werkt. En ja, dan trok ik haar omlaag. En had ik die slof niet gehad, dan had ik op volle kracht in haar bek gezaagd (je moet toch wat?) In dit geval was de slof dus iets vriendelijker. Ik pleit ook voor de slof als daarmee het vechten met een paard zoals in Suzanne's geval vermeden wordt en je hem zo toch lekker aan de gang gekregen krijgt. Dat is toch ook voor het paard veel prettiger?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 21:11

Die van mij gaat anders net als die van Desiree met je aan de kletter. Die gewoonte heeft hij alleen in zijn dipdagen, dus gelukkig niet zo vaak. Maar dan vindt ie het lastig worden. Mooi opgericht lopen en alle oefeningen doen, dat kan ie prima. Maar laag/rond, dat vindt ie weleens lastig. Maar om hem goed aan het swingen te krijgen is dat toch nodig, in zijn geval is dat nl de methode.
Dan wil het wel gebeuren dat ie dat een dagje vertikt en een gevaar is in de bak. Ik kan mijn paard prima rijden en vandaar dat ik dan liever 10 min naar de slof grijp als dat ik zijn bakstuk moet pakken en zijn bit aan 1 kant uit zijn mond naar me toe moet trekken om hem stil te krijgen. Hij kijkt dan voor niets en niemand meer uit, is vreselijk onbeschoft. Hij reageert geweldig op zit en been, maar....dan niet! Hij scheurt in volle galop onze 30/60 bak door en die is dan heeeeeeeeeeel groot. Met slof erbij heeft ie geen kans, het gekke is...hij probeert het dan niet eens. Na 10 min begint ie meestal te proesten en los te laten en bit af te kauwen. Dan rijd ik nog een paar min door, doe de slof af en ga verder waar ik was gebleven. Het is geen onwil bij hem, maar meestal dat ie het lichamelijk even lastig vindt. Verder is hij voor mij supermakkelijk te rijden! Party!!

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:45

Waarom ik soms met slof rij?
Net als sommige paarden alleen met aan het been zijn als de ruiter een zweep bij zich heeft weet mijn paard drommels goed dat hij beter geen gekkigheid uit kan halen als er een slof aan zijn lijf zit.
Ik heb de slof gewoon los hangen en dat is al genoeg ''dwang'' om hem netjes te laten gehoorzamen.
Tuurlijk, ik hoor al die stuurlui aan de wal al weer roepen dat het dan een ruiterprobleem is en dat ik dat zelf moet oplossen. Helemaal mee eens. Maar ik kan niet en op mijn houding letten, en hem flink voorwaarts houden, en letten op de juiste stelling en buiging, en dat hij vwnw blijft, en enz.enz. enz. (vul de rest zelf maar in!)
Door er af en toe een slof aan te hangen maak ik het mezelf gemakkelijk voor die dag. Nou en?!
Ik heb een keer mijn linkerarm en mijn linker sleutelbeen gebroken. Mijn linker schouder is dus niet al te sterk. Helaas is de moeilijke kant van mijn paard helaas links. Ik trek liever een keer perongeluk te vaak aan de slof dan dat ik mijn schouder nog verder in de vernieling rijd. Mijn schouder moet nog minstens 50 jaar mee (hoop ik) mijn paard is ongetwijfeld dan al lang aan de andere kant van de regenboog....
Dus ik ben het helemaal met Laura en Suzanne eens: Jongens, ga nu niet meteen het slechtste denken als iemand met een slof rijdt maar probeer je te verplaatsen in de situatie van de ander!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 23:50

Tja, ik wil nog even zeggen. Ik rijd dus nooit met een hulpteugel, maar mijn paard is ook vaak zat moeilijk te rijden. Soms gaat ze teveel rennen, dan maak ik kleine ophoudingen en ga veel voltes rijden. Gaat het echt niet, dan morgen weer een dag. Ook heeft ze soms moeite met inbuigen e.d., dan help ik haar met been/zit/teugelhulpen.
Maar toch hang ik er nooit wat aan, waarom zou ik dat wel doen? Om mijn zin door te drijven en af te dwingen wat ik in gedachte had? Vind ik niet nodig.
Sommige mensen zeggen dat een paard zo sterk wordt bijv links, dat betekent dat je links moet LOSLATEN niet vasthouden, of erger: trekken Frusty . Daar kun je dus nooit pijn aan je arm/rug/nek/schouders van krijgen. Je paard gaat pas 'hangen' aan je handen, als je hem iets geeft om op te hangen.
Of het nu gaat om een slofteugel of een martingaal o.i.d, een hulpteugel vind ik niet nodig. In dit topic werd de slof als voorbeeld gegeven, dit vind ik een van de minst vriendelijke hulpteugels.
Maar je bepaalt altijd zelf wat je doet en handelt naar eigen inzicht. Laat je door anderen niks opleggen, geen schuldgevoel of spijt. Zorg dat wat je doet, dat je daar ook achter staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 23:54

Ik ben nog niet zo'n tegenstander van hulpteugels, mits ze met beleid gebruikt worden. Ik zie liever iemand netjes met een slofteugel oid door een probleem heenwerken, dan dat het uitloopt in hangen en wurgen en een ruiter die totaal verkrampt gaat zitten, wat je erg vaak ziet bij diegenen die per se niet aan een hulpteugel willen. Dat vind ik wel eens jammer dan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 09:40

Tja lunatic, de een heeft er een hekel aan om met zijn paard te knoeien en rijdt liever doelgericht. De ander blijft liever wat langer soebatten. Dat is een keus die je maakt. voor alles is wel iets te zeggen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 12:00

Zep: krijg onmiddelijk zo'n beeld voor mn ogen van een paard dat mega ana zn mond wordt getrokken, met zo'n ruiter erop 'Maar ik rijd niet met slof!' hehe

(you know.. 'maar ik rook niet'...)

Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 13:55

HAHAHAHAHA Laura! Die is sterk! zo is het precies!!!!!!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 16:46

mijn vader heeft de rotste bok die op deze wereldbol rondloopt. Heb het geprobeerd, maar t werkt niet.
Mijn instructeur zegt het zo: als je met een slof rijdt heb je het gevoel niet met het paard, en zodra je m eraf haalt heb je een sterrenkijker. En ik moet zeggen dat ik het precies zó heb ervaren.
Nu is Hercules helemaal hopeloos, maar met slof komt er nog niets uit. Dus ik lig nu voorover, en dan ga ik langzaam omhoog, en wonder boven wonder, t werkt... 3 seconden, maar goed, elke seconde is er een, en langzaamaan wordt dat vast wel meer. Als ik Herc een aantal maanden goed rijd, dan wordt t misschien wel wat, maar mijn vader wil er absoluut niet aan: dressuur... Dus tsja, hopelozer kan niet, maar met een slof wordt t niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 00:13

Laura, zo bedoelde ik dat ook Schijnheilig Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:36

tja, er zijn goede redenen om de slof te gebruiken en slechte redenen. Als een paard niet nageeflijk is, ga ik niet in het zadel met hem zitten vechten. Ik werk dat af aan de longeerlijn. Daarna gaat het onder het zadel meestal gemakkelijiker.