Martingaal de oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:46

Citaat:
baadt het niet dan schaadt het niet


Als hij op de juiste lengte zit.

maar dan werkt het niet genoeg, hup weer een paar gaten korter, nog niet afdoende, hup weer korter.
en zelfs als ze netjes lopen, zie je een grote knik in de teugel zitten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:26

Ik rij zelf ook met martingaal maar het werkt zeker wel dat hij niet aan de ren gaat. Hij gaat wel rennen, maar ik heb altijd wat te vertellen. Zonder martingaal gooit hij zijn kop zo hoog dat je niets meer te vertellen hebt en maar moet hopen tot hij stopt.

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:08

Een martingaal zorgt ervoor dat een paard zijn hoofd niet te ver in de lucht kan steken zodat je de controle kan behouden. Dit is dus geen oplossing om een paard aan de teugel te laten lopen. Als je je paard/pony aan de teugel wilt laten lopen moet dit komen d.m.v. ontspanning.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:04

Nee, niet met martinggaal!! Als je die strak zet, ook al is het maar een klein beetje, heeft hij geen ruimte meer. Fjorden zijn er nou eenmaal niet helemaal voor gebouwd om in de krul te lopen. Als hij dat wel zou doen, laat hem dat dan natuurlijk doen en niet door hem naar beneden te trekken.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 00:39

Nee een martingaal helpt echt niet daarvoor! het is voor paarden die hun hoofd te hoog houden zodat ie "stuurloos" is.
Een pony/paard kun je verder niet dwingen om "aan de teugel" te laten lopen..ofjah dat kan wel maar is niet goed. hij hoort jouw te gehoorzamen en daardoor omlaag te gaan lopen...en als hij het bit vastpakt is dat ook weer door de manier van rijden van de ruiter (in meeste gevallen iig)...en het ene paard doet dat eerder dan het andere.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:51

Mensen, lees eens goed!!
Ze wil de martingaal ook alleen gebruiken voor het stuurloze racen wat de Fjord doet.
Voor het nageeflijk rijden vraagt ze andere tips en krijgt ze les. Maar ze vroeg zich alleen af of een martingaal kon helpen om het niet controleerbare gerace te stoppen.
Het antwoord: Ja, met een martingaal kan je het hoofd tegenhouden, zodat hij niet zo hoog kan dat het oncontroleerbaar word. Maar de rest moet je zelf doen.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:59

Sjonniej schreef:
Mensen, lees eens goed!!
Ze wil de martingaal ook alleen gebruiken voor het stuurloze racen wat de Fjord doet.
Voor het nageeflijk rijden vraagt ze andere tips en krijgt ze les. Maar ze vroeg zich alleen af of een martingaal kon helpen om het niet controleerbare gerace te stoppen.
Het antwoord: Ja, met een martingaal kan je het hoofd tegenhouden, zodat hij niet zo hoog kan dat het oncontroleerbaar word. Maar de rest moet je zelf doen.


nou dat is mij dan niet echt duidelijk. ze vraagt geen tips in dat stukje voor nageefelijk rijden hoor Scheve mond als ze alleen wilt weten of een martingaal helpt had ze dat stuk van nagefelijk rijden ook niet er bij hoeven te zetten. bij mij komt het over alsof ze vraagt of een martingaal daarbij helpt.....en ik ben niet de eneige zo te zien

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:15

Maar het komt bij mij wel over dat ze echt voor dat gereace een martingaal nodig heeft en niet voor dat nageeflijk rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:13

Maar als ze hem leert nageeflijk te lopen op de goede manier, is het gerace ook over

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:41

Ben ik het niet mee eens.

Mijn pony is heel druk en kan er zo af en toe ineens tussenuitspringen -> kop in de lucht en racen. Ik weet niet wat jij de goede manier vind, maar ik doe het door ontspanning en van achteren naar voor (zie topics in onderschrift). Maar dan ben ik zo af en toe toch echt wel heel erg blij dat ik die martingaal eraan heb zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:27

Op het moment dat een paard erbij tussen uit naait en niet meer naar me wil luisteren, intereseerd me die achter hand even geen zier.
dan gaat het erom dat hij luisterd en wel nu meteen, want met een opgewonden standje heb je toch niks meer over die achter hand te vertellen.

ook door die martingaal, word er niet aan die achterhand gewerkt, maar ook van voren gestopt.

pas als hij ontspannen, normaal loopt, ga ik uiteraard verder met die achterhand, maar daar draait het dressuurrijden om en vind ik niet elk bericht melden waard, want daar hoort je basis mee te beginnen.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:14

Sjonniej schreef:
Mensen, lees eens goed!!
Ze wil de martingaal ook alleen gebruiken voor het stuurloze racen wat de Fjord doet.
Voor het nageeflijk rijden vraagt ze andere tips en krijgt ze les. Maar ze vroeg zich alleen af of een martingaal kon helpen om het niet controleerbare gerace te stoppen.
Het antwoord: Ja, met een martingaal kan je het hoofd tegenhouden, zodat hij niet zo hoog kan dat het oncontroleerbaar word. Maar de rest moet je zelf doen.


Maar dit is ook zeker bij ieder paard anders. Ik kan mijn paard een martingaal om doen maar als die aan de kletter gaat, gaat ie ook met martingaal aan de kletter. Ik heb niet veel meer controle met martingaal dan zonder martingaal. Maar.......ze kan het altijd proberen. Helpt het niet dan moet ze de martingaal er weer van af halen.
Verder ben ik het met runningkawa eens

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:21

ik heb runningkawa in dit topic verschillende keren horen zeggen dat nageeflijkheid van achteren komt en niet van voor. dat blijkt dus niet te werken bij deze fjord want ze rijdt het al vier jaar en kan al gelopswissels dus dan zal de achterhand er wel onderzitten. mijn tip is gewoon de teugels een stukje korter en wachten tot de pony dit accepteert, dan loopt ie vanzelf aan de teugel. ter ondersteuning hiervan kun je best een martingal of een bijzetteugel(wat helemaal niet gevaallijk ik zoals hierboven ergens gezecht is) gebruiken. ik bedoel niet dat je het paard met kortere teugels naar beneden moet trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:51

maar wat moet je in godsnaam met een galopwissel als er nog geen nageeflijkheid is?
Dat is dan geen galopwissel, maar een kunstje
Heeft dus ook niks met goed achterbeen gebruik, ontspannenheid te maken.
want zonder dat heb je toch echt geen kans om een paard aan de teugel te rijden, maar hoogstens in de krul.

uiteraard moet je een paard van voor een klein beetje begrenzen, maar meer als een klein beetje moet niet nodig zijn, wat je helaas meestal wel ziet.
Zo ook met een bijzet teugel, is het dwingen ipv netje vragen.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:01

runningkawa heeft gelijk hoor

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:25

Ik denk niet dat een paard het gaat accepteren dat jij hem naar beneden trekt?! Of ligt dat aan mij!
Als we dat bij jou zouden doen zou je ook in verzet gaan!

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:34

als er iets verkeerd is, is het wel dat je een paard naar beneden gaat trekken! dat is zoooo fout!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:40

Ja dat dacht ik ook altijd...maar MRmichiel denkt er anders over zo te lezen

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:55

MRmichiel schreef:
ik heb runningkawa in dit topic verschillende keren horen zeggen dat nageeflijkheid van achteren komt en niet van voor. dat blijkt dus niet te werken bij deze fjord want ze rijdt het al vier jaar en kan al gelopswissels dus dan zal de achterhand er wel onderzitten. mijn tip is gewoon de teugels een stukje korter en wachten tot de pony dit accepteert, dan loopt ie vanzelf aan de teugel. ter ondersteuning hiervan kun je best een martingal of een bijzetteugel(wat helemaal niet gevaallijk ik zoals hierboven ergens gezecht is) gebruiken. ik bedoel niet dat je het paard met kortere teugels naar beneden moet trekken.


haha en dat noem je dan aan de teugel lopen..gehoorzaam lopen??? dan heeft het paard geen andere keus meer!! dat noem ik nou in een krul trekken!
en dan kun je er wel bij zeggen, dat je niet bedoelt om em naar beneden te trekken...mar wat bedoel je dan wel? Frusty

Stel je voor dat jij op ene hoge brug boven het water staat, en wij gaan met een touw aan je trekken dat je ook het water in moet springen. maar wilt niet..tja dan heb je ook geen keus. en gehoorzaam je dan omdat jij het wilt...inderdaad pcies: niet dus

Rhys
Berichten: 6354
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:05

Is een Thiedemann niet een beter idee, als het om het aan de teugel krijgen gaat?
Desnoods alleen met losrijden oid, zodat de pony mooi los is en jij het goede gevoel hebt.