Paard laat zich gewoon vallen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:27

Viking is al een half jaar onder het zadel en heeft afgelopen zondag zijn eigen ook gewoon laten vallen,hij begon eerst lekker te proesten,dat doet hij normaal als hij ontspannen is,en toen liet hij zich vallen,gewoon heel rustig door zijn benen zakken,ik schrok me rot en ben meteen afgestapt omdat ik dacht dat hij wat mankeerde,maar die sukkel heeft me gewoon in de maling genomen denk ik.
Ik hoop dat hij dat niet meer doet met rijden,en vik is juist onwijs koel in zijn hoofd,hij is echt nergens bang voor,dus snap ik dit niet

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:41

Viking: Aanpakken, hij heeft gewoonweg te weinig respect voor je op dat moment, laat zien dat JIJ de baas bent. Volgende keer dat ie dat doet mag hij best 's voelen dat een zweep hard aan komt! Want als hij dat eenmaal aanleert dan kan het nog wel eens een moeilijk en gevaarlijk grapje worden.

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:26

toen ik vroeger nog opd e manege reed, hadden we ook zo'n pony erbij.
die werd 2x per dag heel kort gereden.

bij haar hebben ze wel een drastische methode gedaan maar t hielp wel.
1 op de pony en 1 ernaast, op het moment dat ze ging dreigen met vallen, gooiden ze een bos takken eronder die prikten. heel idioot, maar na een paar keer in die prikdingen hield ze ermee op.
verder natuurlijk voorwaarts rijden!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 18:21

Ik blijf haar gewoon zelf inrijden, ze gaat niet naar een trainingsstal.

Gisteren weer even getraint. Lekker rustig aan. Even zonder ruiter longeren en dan heel rustig erop. Opstijgen gaat prima, geeft ze niets om maar dit hadden we al vaker geoefend.
Daarna aan de hand stappen en draven, dit gaat prima. Daarna even geprobeerd met de grondpersoon in het midden met een longe, na een tijdje kreeg ze het door en ging ze redelijk rond in stap en draf. Ze trekt wel heel erg naar de grondpersoon toe. We doen alles zonder zweep.
Op het einde hebben we haar even los gemaakt van de longe. Als de grondpersoon gaat lopen loopt ze er zo achteraan, ook als die die gaat rennen gaat zei draven Tong uitsteken En dit was het dan voor de 2e keer. We zijn niet langer als een half uur totaal met haar bezig geweest en alles heel rustig aan gedaan. Af en toe was ze wat aan de grond genageld, maar ze liet zich niet vallen gister. Ik ben erg tevreden.
Vrijdag gaan we weer aan de gang.

Nogmaals bedankt voor de tips!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:48

Goed zo!!!

Ik ben ook altijd grondpersoon, en je merkt heel erg dat paarden ontzettend steun zoeken bij je, niet allemaal natuurlijk maar de wat onzekere paarden die hebben echt de vaste persoon in het midden nodig om daar hun emotionele steun bij te zoeken. Je zal in het begin als je alleen rijd daar best nog wel wat moeite mee hebben. Ik heb altijd dat als de ruiter er dan eenmaal goed en wel op zit en zelfstandig rijd dat het paard nog altijd flink afgeleid is op het moment dat ik dan weer de hoek om kom Haha! Haha!

Nu gewoon rustig uitbouwen en dan gaat het vanzelf goedkomen. Ik verwacht na dit verhaal weinig problemen meer, iig niet dat ze gaat liggen..... maar wel rustig aan doen Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:17

runningkawa"]
[quote="Jippie schreef:
Zo zie je maar weer dat het beleren van een paard een vak apart is. Mijn advies is om hier niet verder mee te gaan knutselen. Laat het paard professioneel beleren.
Van hieruit is het niet te beoordelen of dit paard dwars is en een pak slaag nodig heeft. Of dat dit dier van de stress blokkeert en echt afslaat uit onmacht.
Wanneer jij het probleem verkeerd inschat en de verkeerde keuze maakt wordt je probleem echt heel groot. In het ergste geval verpest je een paard zo erg dat ze na een maand of wat alleen nog maar geschikt is voor de barbeque door een onhandelbaar karakter.

En hier sluit ik me bij aan.

Ik heb er ook 1 gereden die liet zich na een bok saldo, vanuit een bok zo op zijn zij vallen. (Om daarna met opstaan ook nog bovenop je te gaan staan)
Bij hem was het puur van oh, ik raak je niet kwijt, dan zo maar.

Ik was toen nog niet zo oud, had wel ervaren begeleiding, maar ik mocht van die begeleiding er niet vaker op.
Hij wilde het risico op echte groot letsel niet nemen.
Ze had bij een ruiter voor mij ook al gedaan (hoorde ik achteraf) maar toen dachten ze nog aan een ongelukje, maar toen het paard het ook bij mij opdezelfde manier deed, heeft hij hem meteen naar een trainingstal verkocht.
[/quote]

Zo eentje hadden wij ook op de stal waar ik reed, daar mocht ik ook niet meer op en is toen ook direct naar een trainingsstal gegaan en kwam na 3 weken weer terug. Waarna hij overigens zich niet meer liet vallen, deze deed dat tegen het hek aan.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 22:04

gijsenkim schreef:
Goed zo!!!

Ik ben ook altijd grondpersoon, en je merkt heel erg dat paarden ontzettend steun zoeken bij je, niet allemaal natuurlijk maar de wat onzekere paarden die hebben echt de vaste persoon in het midden nodig om daar hun emotionele steun bij te zoeken. Je zal in het begin als je alleen rijd daar best nog wel wat moeite mee hebben. Ik heb altijd dat als de ruiter er dan eenmaal goed en wel op zit en zelfstandig rijd dat het paard nog altijd flink afgeleid is op het moment dat ik dan weer de hoek om kom Haha! Haha!

Nu gewoon rustig uitbouwen en dan gaat het vanzelf goedkomen. Ik verwacht na dit verhaal weinig problemen meer, iig niet dat ze gaat liggen..... maar wel rustig aan doen Haha!


Dank je wel! We doen ook erg rustig aan, heb echt absoluut geen haast. Voorlopig doen we het nog met grondpersoon als ze daar zo'n behoefde aan heeft, het is immers echt nog een jong paardje. De fries is ook 3, maar die is veel volwassener, die had helemaal geen grondpersoon nodig en loopt nu al goed op je been. Zo zie je maar wat een enorm verschil er tussen paarden zijn.

esra
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:57

Hallo Manda

Ook aan een arts gedacht?
Dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.

Groetjes Esra