paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:27

Lenteklokje schreef:
[
Dit is ook een mooie, visualiseren, geloof ik in, maar ik visualiseer dan lage ontspannen armen en handen, met een nette teugelvoering, denk niet zo zeer aan het "centrum". (wat bedoel je met centrum laag? )
Een tijd terug was het paard ook gespannen op straat, dan draaide hij ineens om, schoot weg en mijn reactie was handen hoog, met een ruk op het bit als gevolg, dus paard nog meer weerstand etc. Dat heb ik later gevisualiseerd, steeds met handen laag, rustig in en uitademen, ontspannen benen, en dat hielp.

Mooi dat je inderdaad visualiseert wat je wilt, en niet wat er "fout" ging :D
Met centrum (ook wel middelpunt genoemd) laag bedoel ik dat je met je zitbeentjes bewust in je zadel blijft zitten (stekkeren) en omdat je armen deel uit maken van je bovenlijf (je powerhouse) en afhangen vanaf je schouders blijven je armen dan ook laag.
En eigenlijk bedoeld ik dus om je bovenlijf wat meer als één geheel te zien, als je stuurt vanuit je centrum (ogen in je navel), hoef je ook je handen niet naar binnen of buiten te doen om te sturen maar draai vanuit je bekken/middel. Dat is het Centeren principe van Centered Riding.

Ik heb trouwens een ijslander gehad die toen hij jong was alleen maar heel hard wilde. Als hij ervandoor ging gaf ik uit reflex een ruk aan het bit, wilde het niet, wist dat het niet goed was maar het gebeurde toch. Door die ruk aan het bit ging mijn ijslander nog harder "terugtrekken".
Ik heb uiteindelijk een bitloos hoofdstel gekocht, iedereen verklaarde me voor gek maar dat hielp wel. Hij ging er vandoor, ik rukte, maar doordat de ruk niet in zijn mond kwam rukte hij niet "nog meer" waardoor hij er niet nog harder vandoor ging. En zo hebben wij de cirkel doorbroken en stopte hij op een gegeven moment helemaal met rennen.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:21

Lenteklokje schreef:
Het paard blijft een dier dus ik snap dat dit kan gebeuren. Ik ben aan het rijden op een nieuw terrein. Paard is wat fris en blij en loopt verder wel lekker. Ik probeer ontspannen te rijden. En dan ineens, ik voel het zelf wel opkomen, schiet hij weg. Hij vliegt ervan door, maakt wat ongecontroleerde bewegingen, en ik kan in die ene seconde mijn handen niet rustig laag houden. Paar seconden later heb ik hem weer onder controle en kan ik ook weer verder. Maar ik ben nog niet tevreden over mijn houding, zit, teugelvoering en hulpen tijdens deze uitspatting. Dit kan beter. Mijn bedoeling de volgende keer is rustig terug pakken, zitten in het zadel, met lage handen. Wie heeft tips?


Ik heb even een hele andere insteek.

Maar wat ik zou doen en aanraden is, op het moment dat je hem voelt spannen vraag je stelling aan zijn korte/ holle kant. Stelling en been geven, niet vast blijven houden maar vragen en los. Desnoods draai je een volte en dan weer hup aan het werk. Been geven en loslaten (niet letterlijk maar in je spierspanning) . Op deze manier kan hij helemaal geen gekke uitspattingen doen.

Monique1963

Berichten: 8714
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:48

Ik heb de antwoorden niet allemaal gelezen. Ik ben zelf meer voor, voorkomen is beter dan genezen. Ik heb zo'n verschietend paard, dat na verschieten, in rodeo ervandoor ging.

Ik had graag met haar ontspannen buiten gereden, maar dat was niet mogelijk. Wat ik dus buiten deed was trainen, dus veel oefeningen vragen waardoor haar aandacht bij mij moest blijven. Heel veel overgangen rijden en zelf ontspannen blijven. Zie je iets in de verte waardoor hij kan gaan schrikken, ga dan niet het gevecht aan, wacht niet op de ontploffing, maar stap af. Ik was opgegroeid met dat afstappen een afgang is, maar mijn coach heeft me geleerd af te stappen en ontspannen verder wandelen en als het gevaar geweken is, weer opstijgen. Tijdens dit wandelen ook de aandacht bij je blijven vragen door te oefenen.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:18

Elisa2 schreef:
Maar wat ik zou doen en aanraden is, op het moment dat je hem voelt spannen vraag je stelling aan zijn korte/ holle kant. Stelling en been geven, niet vast blijven houden maar vragen en los. Desnoods draai je een volte en dan weer hup aan het werk. Been geven en loslaten (niet letterlijk maar in je spierspanning) . Op deze manier kan hij helemaal geen gekke uitspattingen doen.


Ook een goede tip van Elisa2. Als je de focus van je paard bij jou weet te houden is het minder geneigd om eigen dingen (zoals wegschieten) te bedenken. Je kan dat natuurlijk doen als je het voelt aankomen, maar natuurlijk ook daarvoor. En dat is eigenlijk nog veel beter.
Ik zie dat Monique1963 dat antwoord ook geeft en dat werkt echt. Als jij consequent kan zijn en je paard leert op jouw hulpen te wachten, gaat dat echt een stuk beter want dan is het attent op jou.

Verder is het vaak zo, dat als je voelt dat het paard spanning krijgt, je (onbedoeld) zelf ook gaat spannen waarbij je dan iets naar voren valt/leunt. Dat gaat vaak automatisch, maar geeft jou veel minder balans.
Eigenlijk moet het ook een automatisme worden dat je je balans van achteren naar voren zoekt. Kinderen zie je dat vaak automatisch al doen; die wapperen dan makkelijk mee in de beweging. Meestal blijf je daardoor beter zitten.

Centered riding is ook echt een goed idee.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 08:48

Monique1963 schreef:
Ik heb de antwoorden niet allemaal gelezen. Ik ben zelf meer voor, voorkomen is beter dan genezen. Ik heb zo'n verschietend paard, dat na verschieten, in rodeo ervandoor ging.

Ik had graag met haar ontspannen buiten gereden, maar dat was niet mogelijk. Wat ik dus buiten deed was trainen, dus veel oefeningen vragen waardoor haar aandacht bij mij moest blijven. Heel veel overgangen rijden en zelf ontspannen blijven. Zie je iets in de verte waardoor hij kan gaan schrikken, ga dan niet het gevecht aan, wacht niet op de ontploffing, maar stap af. Ik was opgegroeid met dat afstappen een afgang is, maar mijn coach heeft me geleerd af te stappen en ontspannen verder wandelen en als het gevaar geweken is, weer opstijgen. Tijdens dit wandelen ook de aandacht bij je blijven vragen door te oefenen.

dag Monique
ik snap aan de ene kant wel van het afstappen maar dat is voor mij echt een no-go. Sorry maar voelt voor mij als toegeven aan de angst. Eerlijk, ik ben eerder ook wel eens afgestapt. Laatst kwam er een enge shovel aan, wilde eerst afstijgen. ik bleef toch zitten en maakte gebaren naar de bestuurder dus hij vermindert vaart. Vervolgens rustig er langs op gereden. Heel speciaal is daarna het gevoel van ruiter én paard: een gevoel van Yes! en van vertrouwen.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 08:59

Elisa2 schreef:
Lenteklokje schreef:
Het paard blijft een dier dus ik snap dat dit kan gebeuren. Ik ben aan het rijden op een nieuw terrein. Paard is wat fris en blij en loopt verder wel lekker. Ik probeer ontspannen te rijden. En dan ineens, ik voel het zelf wel opkomen, schiet hij weg. Hij vliegt ervan door, maakt wat ongecontroleerde bewegingen, en ik kan in die ene seconde mijn handen niet rustig laag houden. Paar seconden later heb ik hem weer onder controle en kan ik ook weer verder. Maar ik ben nog niet tevreden over mijn houding, zit, teugelvoering en hulpen tijdens deze uitspatting. Dit kan beter. Mijn bedoeling de volgende keer is rustig terug pakken, zitten in het zadel, met lage handen. Wie heeft tips?


Ik heb even een hele andere insteek.

Maar wat ik zou doen en aanraden is, op het moment dat je hem voelt spannen vraag je stelling aan zijn korte/ holle kant. Stelling en been geven, niet vast blijven houden maar vragen en los. Desnoods draai je een volte en dan weer hup aan het werk. Been geven en loslaten (niet letterlijk maar in je spierspanning) . Op deze manier kan hij helemaal geen gekke uitspattingen doen.

Dag Elisa
Dank voor het mee denken. En goed om een andere insteek te kiezen. Heb even na zitten denken over jouw antwoord. Een volte draaien om 1) af te leiden en 2) op een volte is hij minder geneigd om rechtuit weg te schieten. Tot zover volg ik jou. Maar waarom een volte op de korte / holle kant? Ik moet hier altijd even over nadenken hoe het zit, mijn paard gaat links op de voltes beter en soepeler dan rechts. Dus is linksom zijn holle kant?

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 09:02

ik probeer een afbeelding te plaatsen.....
Laatst bijgewerkt door Lenteklokje op 09-08-23 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:03

Dat denk ik wel, de bolle kant is de kant die ze vaak sterk maken en die mensen geneigd zijn vast te pakken dus een teugelhulp daar komt meestal niet goed door en al helemaal niet als ze opgewonden raken. De holle kant is de kant waar een paard de teugel liever niet wilt aannemen en die men vaak losser heeft (vooral als beide achterbenen niet even actief zijn) en daarom komt een hulp op die teugel wel altijd door. Ze buigen ook makkelijker naar de holle kant in de hals, en een paard wat iets buigt in de hals kan geen snelheid maken.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 09:07

Elisa2 schreef:
Dat denk ik wel, de bolle kant is de kant die ze vaak sterk maken en die mensen geneigd zijn vast te pakken dus een teugelhulp daar komt meestal niet goed door en al helemaal niet als ze opgewonden raken. De holle kant is de kant waar een paard de teugel liever niet wilt aannemen en die men vaak losser heeft (vooral als beide achterbenen niet even actief zijn) en daarom komt een hulp op die teugel wel altijd door. Ze buigen ook makkelijker naar de holle kant in de hals, en een paard wat iets buigt in de hals kan geen snelheid maken.


nou het plaatje lukt me niet. dan maar even de link https://www.atletischerijkunst.nl/atr/t ... aanleuning

Captain

Berichten: 21426
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:30

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Maar wat ik zou doen en aanraden is, op het moment dat je hem voelt spannen vraag je stelling aan zijn korte/ holle kant. Stelling en been geven, niet vast blijven houden maar vragen en los. Desnoods draai je een volte en dan weer hup aan het werk. Been geven en loslaten (niet letterlijk maar in je spierspanning) . Op deze manier kan hij helemaal geen gekke uitspattingen doen.


Ook een goede tip van Elisa2. Als je de focus van je paard bij jou weet te houden is het minder geneigd om eigen dingen (zoals wegschieten) te bedenken.


Ik vind het oprecht verdrietig dat het gros van de mensen zo denkt.
Een paard bedenkt niets. Een paard reageert op iets.

Iets bedenken kunnen ze niet, dat stukje hersenen missen ze.

oji

Berichten: 4289
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:37

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien zeg ik iets dat al gezegd is.
Je zegt je paard is een ervaren springpaard dat na een rustperiode nu recreatief gereden wordt.
Ik acht de kans vrij groot dat het wegschieten een gevolg van verveling is. Dit dier is waarschijnlijk gewend dat als hij gereden wordt, dat er ook echt getraind wordt met veel afwisseling. Als jij puur recreatief alleen focussed op ontspanning is dat voor hem waarschijnlijk niet voldoende afleiding en gaan zich op andere dingen focussen (omgeving) en daarop reageren.

Dus probeer afwisseling in je rijden te brengen, niet alleen maar naar die ontspanning rijden, maar ook eens wat doen waar ie over na moet denken, wat ie moeilijker vindt. Maak eens een sprongetje, leg eens wat balken neer en rij daar over/tussendoor. Rij veel overgangen en tempowisselingen en figuren. Zorg ervoor dat hij zijn koppie erbij moet houden.

Daarnaast als ik voel dat een paard onder mij wil wegschieten omdat hij zijn aandacht van mij naar de omgeving verlegt, klak ik altijd even met mijn tong, let op mij! en geef been en/of een halve ophouding of laat hem een beetje extra buigen om mijn been. Maar iets dat ervoor zorgt dat hij zijn focus weer bij jou brengt ipv alles om hem heen.

Maar een keer wegschieten kan altijd gebeuren natuurlijk, maar dan moet het ook wel echt op iets zijn dat onverwacht gebeurt, niet 20 keer reageren op iets dat langs de bak of het zoveelste takje dat in de wind ritselt. Regelmatig wegschieten op dingen die niet echt bijzonder zijn, heeft echt met het niet met zijn aandacht bij jou zijn te maken (tenzij ze heel jong en onervaren zijn, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde).

Wat betreft houding, handen hoog brengen als hij wegschiet, is echt onbalans bij jou en een reactie uit spanning bij jou. Ik zou in eerste instantie een halstertouw of een beugelriem om zijn hals doen die je kunt pakken en daarmee voorkom je dat je hem een ruk in zijn mond geeft. Maar veel belangrijker is dat jij aan je balans gaat werken. Dit kan ook zonder dat je op een paard zit. Zijn bv tal van oefeningen die je kunt doen op een fysio bal en/of balanceboard (Bosuball) waarbij jij moet balanceren en je core daarop traint. Zodra jouw balans op orde is en je minder spanning ontwikkelt in zo'n situatie, zul je vanzelf merken dat die handen niet meer omhoog gaan.
Succes!

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:25

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Maar wat ik zou doen en aanraden is, op het moment dat je hem voelt spannen vraag je stelling aan zijn korte/ holle kant. Stelling en been geven, niet vast blijven houden maar vragen en los. Desnoods draai je een volte en dan weer hup aan het werk. Been geven en loslaten (niet letterlijk maar in je spierspanning) . Op deze manier kan hij helemaal geen gekke uitspattingen doen.


Ook een goede tip van Elisa2. Als je de focus van je paard bij jou weet te houden is het minder geneigd om eigen dingen (zoals wegschieten) te bedenken.


Captain schreef:
Ik vind het oprecht verdrietig dat het gros van de mensen zo denkt.
Een paard bedenkt niets. Een paard reageert op iets.
Iets bedenken kunnen ze niet, dat stukje hersenen missen ze.


je begrijpt denk ik best wel wat ik bedoel :D
Als je de focus van het paard bij jou weet te houden, zullen ze minder afgeleid zijn en ergens van schrikken.
In beperkt opzicht kunnen paarden zeker eigen initiatief tonen, bv net even een stukje harder gaan dan dat jij wil. En dat wil je natuurlijk ook niet. Door consequent te zijn kun jij het tempo beter bepalen.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:27

oji schreef:
Maar een keer wegschieten kan altijd gebeuren natuurlijk, maar dan moet het ook wel echt op iets zijn dat onverwacht gebeurt, niet 20 keer reageren op iets dat langs de bak of het zoveelste takje dat in de wind ritselt. Regelmatig wegschieten op dingen die niet echt bijzonder zijn, heeft echt met het niet met zijn aandacht bij jou zijn te maken (tenzij ze heel jong en onervaren zijn, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde).


Exact dat.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 22:21

Dag,
vanavond weer geoefend. In de grote grote wei, wel goed kort gemaaid. Dit is toch anders dan een bak van 20 x 40. Hij is een paar keer weg geschoten (auto van de buren kwam thuis en pony van de buren holde heen en weer). Op zichzelf dat wegschieten is niet zo erg, dat accepteer ik want het is een levend wezen. Ik kon al beter mijn handen laag houden, blijven zitten, ontspannen. Heb het van te voren ook gevisualiseerd. En, dat moet ik toegeven, veel oefeningen doen. Overgangen, slangenvoltes, 8-tjes, halthouden-achterwaarts. Dank nog voor de tips.

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:21

Lenteklokje schreef:
Dag,
vanavond weer geoefend. In de grote grote wei, wel goed kort gemaaid. Dit is toch anders dan een bak van 20 x 40. Hij is een paar keer weg geschoten (auto van de buren kwam thuis en pony van de buren holde heen en weer). Op zichzelf dat wegschieten is niet zo erg, dat accepteer ik want het is een levend wezen. Ik kon al beter mijn handen laag houden, blijven zitten, ontspannen. Heb het van te voren ook gevisualiseerd. En, dat moet ik toegeven, veel oefeningen doen. Overgangen, slangenvoltes, 8-tjes, halthouden-achterwaarts. Dank nog voor de tips.



van te voren bedenken wat je gaat doen roept ook de hulpen op
als je visualiseert weet je ook gelijk wat de hulpen zijn en of je ze paraat hebt

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 08:58

oji schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien zeg ik iets dat al gezegd is.
Je zegt je paard is een ervaren springpaard dat na een rustperiode nu recreatief gereden wordt.
Ik acht de kans vrij groot dat het wegschieten een gevolg van verveling is. Dit dier is waarschijnlijk gewend dat als hij gereden wordt, dat er ook echt getraind wordt met veel afwisseling. Als jij puur recreatief alleen focussed op ontspanning is dat voor hem waarschijnlijk niet voldoende afleiding en gaan zich op andere dingen focussen (omgeving) en daarop reageren.


Succes!

Beste Oji, bedankt voor de reactie.
Paard zal voorheen (± 2 jaar geleden) fanatieker gereden zijn, vooral springgericht. Zo had ik het nog niet bekeken, dat hij behoefte heeft aan meer uitdaging. Gisteren bewust meer overgangen en allerlei slangenvoltes etc. gereden, hierdoor meer focus inderdaad. Echter ik zit nu ook in de fase van "rechtrichten" en dus soms ook lange lijnen rijden (vooral in de grote wei) dat moet toch ook kunnen dan.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 09:04

oji schreef:
Maar een keer wegschieten kan altijd gebeuren natuurlijk, maar dan moet het ook wel echt op iets zijn dat onverwacht gebeurt, niet 20 keer reageren op iets dat langs de bak of het zoveelste takje dat in de wind ritselt. Regelmatig wegschieten op dingen die niet echt bijzonder zijn, heeft echt met het niet met zijn aandacht bij jou zijn te maken (tenzij ze heel jong en onervaren zijn, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde).


Het wegschieten op zich accepteer ik ook, het is een dier, ik rijd hem nog niet zo lang en ik rijd ook niet 6x in de week. Wel loopt hij de hele dag buiten in de wei, ziet van alles en loopt ook veel heen en weer. Ik ga me nu meer focussen op zit, houding, handen laag, zodat ik hem rustig terug kan nemen en dan weer verder met de oefeningen. Echter als hij wegspringt, gisteren in combinatie met een soort van steigerachtige sprong :( gaan handen en armen net die ene seconde omhoog wiebelen en dat wil ik zo graag voor mezelf onder controle hebben. Maar dat komt wel

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 09:08

oji schreef:
Wat betreft houding, handen hoog brengen als hij wegschiet, is echt onbalans bij jou en een reactie uit spanning bij jou. Ik zou in eerste instantie een halstertouw of een beugelriem om zijn hals doen die je kunt pakken en daarmee voorkom je dat je hem een ruk in zijn mond geeft. Maar veel belangrijker is dat jij aan je balans gaat werken. Dit kan ook zonder dat je op een paard zit. Zijn bv tal van oefeningen die je kunt doen op een fysio bal en/of balanceboard (Bosuball) waarbij jij moet balanceren en je core daarop traint. Zodra jouw balans op orde is en je minder spanning ontwikkelt in zo'n situatie, zul je vanzelf merken dat die handen niet meer omhoog gaan.
Succes!

Dank, Oji, Dit is een goed tip, ja denk dat het ook voor een deel onbalans is. Gisteren weer geoefend en de ontspanning was er al meer :9 Maar zo'n beugelriem om de hals, je zegt die pak ik als ie weg schiet (?) maar dan is de reflex van mij waarschijnlijk al gekomen van handen hoog. En dan moet ik mijn teugels loslaten om de riem te pakken? Ik heb maar 2 handen hé.

beline1

Berichten: 132
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:23

beline1 schreef:
Ik heb een bokriempje wat je altijd vast houdt, RS-tor maar die kan je nergens meer kopen. Anchor strap is een namaak variant. Ik vind het vooral fijn dat je hem al vast hebt en niet hoeft te pakken en je houdt gewoon je teugels op maat.


Heb je deze al bekeken? die kan je gewoon altijd vast houden zonder dat het je belemmerd en dan ben je nooit te laat.
En als de achterbenen kruizen dan kan hij niet weg rennen.

journee
Berichten: 825
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: paard schiet weg en ik verlies even de controle.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 00:06

Wat soms kan helpen om je enkele seconden meer reactie tijd te geven, is om de oren van je paard in de gaten te houden. Hangen de oren halverwege of draaien ze afwisselend naar voor en naar de ruiter, dan heeft je paard zijn aandacht nog bij jou. Maar als die oortjes plots allebei stijf naar voren gaan, dan is de aandacht van je paard niet meer bij jou en dat is dan het moment om hem weer even aan jouw aanwezig te herinneren. Of je dat dan met je stem een hulp, of tempo overgang doet hangt een beetje van de situatie af. Is er iets waarvan hij werkelijk angstig kan zijn, of is hij gewoon opzoek naar "bakkabouters". (die onzichtbare mannetjes die alleen door paarden te zien zijn, en altijd op de vreemdste plekken opduiken :+)

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 08:27

journee schreef:
Wat soms kan helpen om je enkele seconden meer reactie tijd te geven, is om de oren van je paard in de gaten te houden. Hangen de oren halverwege of draaien ze afwisselend naar voor en naar de ruiter, dan heeft je paard zijn aandacht nog bij jou. Maar als die oortjes plots allebei stijf naar voren gaan, dan is de aandacht van je paard niet meer bij jou en dat is dan het moment om hem weer even aan jouw aanwezig te herinneren. Of je dat dan met je stem een hulp, of tempo overgang doet hangt een beetje van de situatie af. Is er iets waarvan hij werkelijk angstig kan zijn, of is hij gewoon opzoek naar "bakkabouters". (die onzichtbare mannetjes die alleen door paarden te zien zijn, en altijd op de vreemdste plekken opduiken :+)

dank je wel Journee, de oren zeggen inderdaad ook veel, als ie zijn oren spitst of in de nek heeft, dan gaat er iets gebeuren. Goede tip om dan als ruiter een oefening als afleiding in te zetten. En het gaat ook al beter, van de week weer geoefend in de grote wei. Maar dan nog, het is een groot paard, van de week de kat van de buren dook ineens aan de zijkant op.....hij schiet in een splitsecond direct weg, maakt een grote gekke sprong. En mijn reflex was toch weer teugels aanhalen en handen omhoog, dat gaat in een reflex vanzelf, ook in een splitsecond. Gelukkig ben ik mezelf hiervan nu echt bewust, en ik prent mezelf in: okay hij springt weg, en jij houdt je handen laag en neemt hem rustig terug, in ontspannenheid. Maar juist die reflex voor zijn lukt nog niet. Ik werk ook aan core stability oefeningen. "vroeger" tot 18 jaar fanatiek gereden en nooit een balansprobleem gehad, toen ging alles vanzelf en met buikspieren die als vanzelf sterk genoeg waren. Nu 30 jaar later tijd om er iets aan te doen :-)
Het blijft een leuke hobby en ben superblij met dit paard.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 08:44

beline1 schreef:
Ik heb een bokriempje wat je altijd vast houdt, RS-tor maar die kan je nergens meer kopen. Anchor strap is een namaak variant. Ik vind het vooral fijn dat je hem al vast hebt en niet hoeft te pakken en je houdt gewoon je teugels op maat.

dag Beline,
bedankt voor de tip. Ik heb zitten zoeken op internet https://anchorstrap.co.uk
Kan me niet goed voorstellen hoe het werkt, dus ik ben aan het werk, in draf, en houd dan vantevoren al het riempje vast, teugels op maat zoals jij schrijft?

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 22:56

jetm schreef:
Hoi TS,
Mooi dat je hier al bewust van bent, dat is stap 1.

Wat je misschien ook kan helpen is om wat minder aan je handen te denken en wat meer aan je centrum in balans in het zadel houden. Bij Centered Riding ® moeten we wel eens rijden met een bandage om je armen en lijf (onder je borst) en in het boek When two spines align (soort modern Centered Riding) hebben ze het over je powerhouse (bovenlijf en armen)
Dus als jij meer gaat zitten in het zadel (stekkeren noemen we dat ook wel bij CR) en je bovenarmen vanaf je schouders af laat hangen, met je ellenboog als scharnier gewricht dan blijven je armen als het goed is ook laag.
Dus minder focus op armen en meer op "zitten" waarbij je armen gewoon horen bij je bovenlijf en geen "losse dingen met eigen leven" zijn. :D
Mentaal ben je al heel goed bezig door te bedenken wat je wilt, je kunt ook al gaan visualiseren dat je dit zo doet. En dus ook denken "paard schiet weg en ik hou mijn centrum laag" ...
En, nou ben ik als Centered Riding instructeur natuurlijik bevooroordeeld, maar de tip van Janneke om Centered Riding les te nemen, dat vind ik wel een mooie.

dag Jetm, wat jij hierboven schreef, werkt best wel. Ontspannen, genieten en focus op het middelpunt van mijn ruiterlichaam. Visualiseren, ja ik geloofde er al in, en het werkt! Hij zal best nog eens wegschieten, dat hoort erbij maar ik geloof wel dat ik er steeds beter op reageer. Dank

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 23:04

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Maar wat ik zou doen en aanraden is, op het moment dat je hem voelt spannen vraag je stelling aan zijn korte/ holle kant. Stelling en been geven, niet vast blijven houden maar vragen en los. Desnoods draai je een volte en dan weer hup aan het werk. Been geven en loslaten (niet letterlijk maar in je spierspanning) . Op deze manier kan hij helemaal geen gekke uitspattingen doen.


Ook een goede tip van Elisa2. Als je de focus van je paard bij jou weet te houden is het minder geneigd om eigen dingen (zoals wegschieten) te bedenken. Je kan dat natuurlijk doen als je het voelt aankomen, maar natuurlijk ook daarvoor. En dat is eigenlijk nog veel beter.
Ik zie dat Monique1963 dat antwoord ook geeft en dat werkt echt. Als jij consequent kan zijn en je paard leert op jouw hulpen te wachten, gaat dat echt een stuk beter want dan is het attent op jou.

Verder is het vaak zo, dat als je voelt dat het paard spanning krijgt, je (onbedoeld) zelf ook gaat spannen waarbij je dan iets naar voren valt/leunt. Dat gaat vaak automatisch, maar geeft jou veel minder balans.
Eigenlijk moet het ook een automatisme worden dat je je balans van achteren naar voren zoekt. Kinderen zie je dat vaak automatisch al doen; die wapperen dan makkelijk mee in de beweging. Meestal blijf je daardoor beter zitten.

Centered riding is ook echt een goed idee.

Babootje, het vasthouden van de focus van het paard, daar let ik nu meer op. En dat werkt! Stel ik rijd op de weg, (een brede weg met als uitwijk een brede berm) en ik zie een auto of motor aan komen. Dan begin ik rustig te praten, hé auto komt!! Hij schiet nu niet meer weg hoor maar hij is nog wel geneigd om een paar dribbelpasjes te maken. Handen laag, ontspanning, nageven, balans centrale punt, en ik denk laat dat eventuele hupje maar komen. En dat werkt positief!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15942
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:11

Lenteklokje schreef:
Het paard blijft een dier dus ik snap dat dit kan gebeuren. Ik ben aan het rijden op een nieuw terrein. Paard is wat fris en blij en loopt verder wel lekker. Ik probeer ontspannen te rijden. En dan ineens, ik voel het zelf wel opkomen, schiet hij weg. Hij vliegt ervan door, maakt wat ongecontroleerde bewegingen, en ik kan in die ene seconde mijn handen niet rustig laag houden. Paar seconden later heb ik hem weer onder controle en kan ik ook weer verder. Maar ik ben nog niet tevreden over mijn houding, zit, teugelvoering en hulpen tijdens deze uitspatting. Dit kan beter. Mijn bedoeling de volgende keer is rustig terug pakken, zitten in het zadel, met lage handen. Wie heeft tips?

Waarom ben je niet tevreden?! Je zit er nog op en je hebt hem weer onder controle. Probleem opgelost.