Paard nageeflijk laten lopen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:49

Bij het tv programma Een nieuw leven onder de zon (RtlZ) is ook een moeder/dochter met een manege nabij Limoges. Is dat ms een idee voor les? Komen uit de UK.

AnnoNiemand

Berichten: 934
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:51

Wat ik mis in deze antwoorden is de basis van rechtrichten. Ik zou me dáár op focussen en dus ook zeker instructie kiezen die daar mee bezig is.

DuoPenotti

Berichten: 30454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:51

Ik lees wel eens dat je met een pivo ook les kunt nemen.
Geen idee of er mensen in het pivo topic daar ervaring in hebben?
Dan kan gewoon in Nederland iemand je les geven.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:52

Elisa2 schreef:
alixblanc schreef:
Hoi, ik zoek naar tips om mijn paard nageeflijk te laten lopen.

Omdat ik ga beginnen met dressuurproeven rijden wil ik ook wel dat ze nageeflijk loopt. *D

Alle tips zijn welkom!


Ik ga mee met de adviezen om een goede instructeur te zoeken.

Maar om je op weg te helpen.

-Zorg voor een onafhankelijke zit.
-Zorg dat je contact hebt met de mond en de mond voelt en meebeweegt met de beweging van het hoofd zonder dat de teugels los komen, klapperen en zonder dat je vasthoudt trekt.
-Zorg ervoor dat je paard aan het been is en naar voren denkt.
-Ga dan gewoon twintig/dertig minuten netjes rijden werkend aan bovenstaande punten, volte openen, sluiten en je zult zien dat je paard vanzelf gaat zakken aan de voorkant.

Stuur simpel, in de bochten gewoon de hand van de hals, niet terugwerken, zagen, vasthouden etc.


Hier heb je al een aantal super goede tips. Ik werk zelf altijd vanuit 4 stappen:
1. Zorg dat je paard voorwaarts is aan je been & terug komt op je zit.
2. Maak hem recht. Dus wanneer je rechtuit gaat moet de achterbenen recht achter de voorbenen en de hoofd/hals recht voor de rest van het lijf.
3. Zorg dat de buiging stelling in orde is (dat kan je doen door bijvoorbeeld zoals hierboven beschreven)
4. Wanneer je bovenstaande voorwaarden goed voor elkaar hebt zal je paard vanzelf naar je hand zakken en is het een kwestie van de voorwaarden onderhouden.

Succes!

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:54

Poeh, een 13 jarige zonder begeleiding met een eerste eigen paard en dan ook nog in een land waar je de taal niet goed spreekt....Dat is inderdaad ingewikkeld.

Is er in bij je in de buurt zoiets als een ponyclub of rijvereniging? Wellicht kan je daar gaan lessen? En zelfs als dat niet lukt maar je alleen al gaat kijken bij lessen van anderen denk ik dat je de Franse 'paardenwoorden' ook sneller leert, door het te horen. En door je bij een club aan te sluiten leer je ook al sneller mensen kennen die meer van paarden weten. Via via is het altijd het makkelijkst een goede instructeur te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:55

Maar dat zijn tips waar je echt niks aan hebt als je zelf de ervaring niet hebt. :') "Zorg dat x of y op orde is" is waarschijnlijk juist het probleem van TS, anders zou ze deze vraag niet hier stellen. Het is allemaal leuke theorie, en het klopt uiteraard allemaal, maar HOE je dat dan doet, daar gaat ze toch echt een instructeur bij nodig hebben die kan inspelen op wat zij nodig heeft als combinatie.

Anastasia24

Berichten: 2743
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:01

Ts, kun je geen lesgeefster vinden die engels dan? Mits jij dat ook redelijk oké kan spreken natuurlijk. Op internet kun je veel informatie vinden wbt rechtrichten, misschien is het slim om op de grond te beginnen met loswerken. Onder het zadel is het vaak meer een gevoel dat je moet krijgen ipv theorie(iig voor mij) dus dan is iemand op de grond die meekijkt handiger, online kun je ook veel cursussen vinden voor grondwerk, ook nederlands. :j

Elisa2

Berichten: 37957
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:11

AnnoNiemand schreef:
Wat ik mis in deze antwoorden is de basis van rechtrichten. Ik zou me dáár op focussen en dus ook zeker instructie kiezen die daar mee bezig is.


Echt rechtrichten kan pas als een paard nageeflijk is en er schoudercontrole is.

Rechtstellen kan wel, maar ook daarvoor moeten er eerst een aantal basisvoorwaarden voor elkaar zijn. En ik denk inderdaad ook dat TS dit niet gaat leren van internet maar toch echt een instructeur op locatie nodig heeft.

TS, misschien kun je eens kijken of er dressuurstallen in de buurt zitten waar je eventueel met de trailer heen kan voor les? Dan zou je kunnen vragen of ze (een beetje) Engels spreken.

Roodvos

Berichten: 6751
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:17

alixblanc schreef:
SjonnieZ schreef:
Mss is het handig dat je wat meer over jezelf en jouw paard verteld.


Ik heb sinds maart 2023 mijn eerste eigen paard. Ze is een Cruzado uit Spanje en ze is 10. Ik weet niet of het helpt maar op de filmpjes van haar vorige eigenaar liep ze ook niet nageeflijk, met haar hoofd omhoog liep ze.

Gezien deze informatie heb ik het vermoeden dat het paard ook de bespiering op de verkeerde plaatsen heeft (onderhals, weinig rugspieren). In combinatie met een onervaren ruiter is het wel een hele uitdaging om dit onder het zadel om te scholen.

Mijn advies is daarom om te beginnen met longeren om het paard eerst het correcte lichaamsgebruik te leren en deze spieren al wat te ontwikkelen. En dan bedoel ik ook LONGEREN, en dat is wat anders dan een paard aan een lange lijn rondjes laten lopen/rennen.
In het ideale geval gebruik je een dubbele longe, maar dat is wel echt longeren voor gevorderden.

Gezien je leeftijd en (gebrek aan) ervaring, en helaas ook van je ouders, zul je ook les moeten nemen in hoe je een paard aan de longe correct werkt.

Als het paard door het longeerwerk al beter lichaamsgebruik en spieren heeft gekregen, dan het rijden weer opbouwen. En dat opbouwen van spieren heeft tijd nodig! En met tijd bedoel ik niet een week, maar gerust 2-3 maanden, afhankelijk van hoe snel jij en het paard dit werk oppakken.

Als je weer begint met rijden, dan eerst loswerken aan de longe en daarna 10-15 minuten rijden. En vanuit deze basis je training gaan opbouwen.

SjonnieZ

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:21

alixblanc schreef:
faunty schreef:
als fysiek les nemen lastig is, dan is een online programma misschien een idee zoals
Team by Jill of RS riding van rien vd schaft.


Heb ik ook al bedacht :)



Mijn instructrice in Nederland komt van origine uit Frankrijk. Mss kan zij je wat op weg helpen met de basis termen in het Frans.
Als je interesse hebt PB me maar dan vraag ik het aan haar.

Elisa2

Berichten: 37957
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:24

Roodvos schreef:
alixblanc schreef:

Ik heb sinds maart 2023 mijn eerste eigen paard. Ze is een Cruzado uit Spanje en ze is 10. Ik weet niet of het helpt maar op de filmpjes van haar vorige eigenaar liep ze ook niet nageeflijk, met haar hoofd omhoog liep ze.

Gezien deze informatie heb ik het vermoeden dat het paard ook de bespiering op de verkeerde plaatsen heeft (onderhals, weinig rugspieren). In combinatie met een onervaren ruiter is het wel een hele uitdaging om dit onder het zadel om te scholen.

Mijn advies is daarom om te beginnen met longeren om het paard eerst het correcte lichaamsgebruik te leren en deze spieren al wat te ontwikkelen. En dan bedoel ik ook LONGEREN, en dat is wat anders dan een paard aan een lange lijn rondjes laten lopen/rennen.
In het ideale geval gebruik je een dubbele longe, maar dat is wel echt longeren voor gevorderden.

Gezien je leeftijd en (gebrek aan) ervaring, en helaas ook van je ouders, zul je ook les moeten nemen in hoe je een paard aan de longe correct werkt.

Als het paard door het longeerwerk al beter lichaamsgebruik en spieren heeft gekregen, dan het rijden weer opbouwen. En dat opbouwen van spieren heeft tijd nodig! En met tijd bedoel ik niet een week, maar gerust 2-3 maanden, afhankelijk van hoe snel jij en het paard dit werk oppakken.

Als je weer begint met rijden, dan eerst loswerken aan de longe en daarna 10-15 minuten rijden. En vanuit deze basis je training gaan opbouwen.


Ook een goede tip inderdaad, maar wel met begeleiding. :)

Bowo
Berichten: 2858
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:30

alixblanc schreef:
Ze staat aan huis, en nee mijn ouders kennen bijna niets van paarden


Heeft je paard wel een vriendje of staat ze alleen?

Verder kan ik alleen maar mee gaan met iedereen die aanraadt om les te nemen. Een paard in de krul trekken is niet zo moeilijk, een paard correct nageeflijk rijden is iets waar je goede begeleiding bij nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:27

Hoi TS :)

Ik heb zelf ook tot mijn 14 uitsluitend in het Frans les gehad.
Mijn Frans was goed, ik kon communiceren met iedereen op stal etc, en de basisbegrippen en figuren tijdens de rijlessen begreep ik ook.

Maar echt moeilijke rijtechnische uitleg zoals correct nageeflijk rijden, was voor mij op jouw leeftijd ook nog te ingewikkeld.

Ik begreep niet waar men uiteindelijk naartoe wilde + in die tijd was de kennis ook niet zo geweldig mbt correct nageeflijk rijden. Men kon daar wel héél goed springen en op moeilijk terrein rijden, maar op gebied van dressuur was er een grote achterstand tov Nederland.

Ik snap dus heel goed dat je je vraag stelt en meer uitleg zoekt op bokt.

Misschien helpt het je om, naast alle info op dit forum, je aan te sluiten bij een of andere online dressuurcursus zoals DressagePro.

Dan doe je een eenmalige investering maar heb je toch iets van Nederlandstalige houvast.

Komt vast goed daar in Frankrijk hoor *\o/*

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:45

davinci2412 schreef:
Hier heb je al een aantal super goede tips. Ik werk zelf altijd vanuit 4 stappen:
1. Zorg dat je paard voorwaarts is aan je been & terug komt op je zit.
2. Maak hem recht. Dus wanneer je rechtuit gaat moet de achterbenen recht achter de voorbenen en de hoofd/hals recht voor de rest van het lijf.
3. Zorg dat de buiging stelling in orde is (dat kan je doen door bijvoorbeeld zoals hierboven beschreven)
4. Wanneer je bovenstaande voorwaarden goed voor elkaar hebt zal je paard vanzelf naar je hand zakken en is het een kwestie van de voorwaarden onderhouden.

Succes!


Maar dit is toch al veel te ingewikkeld en geen uitleg waar TS iets aan heeft.

Zorg ervoor dat het paard voorwaarts is. Hoe dan? En wanneer weet ze dat ze het goed doet zonder begeleiding?
Maak hem recht. Hoe? Hoe het eruit moet zien kan iedereen opzoeken, maar TS heeft hulp nodig bij het voor elkaar krijgen. Daarbij sla je dan voor een beginnend iemand wel wat stappen over al.
Rest net zo.

TS, wat is je eigen ervaring en niveau? Dan is het handiger om wat oefeningen uit te leggen als mensen weten wat je al eens gedaan hebt en zelf kan zien en voelen.

Hoe goed staat het paard aan de basis hulpen? Reageert je paard goed op been?

Hoe gaat het rijden tot nu toe? Stel je stapt op en wil wegstappen. Dat gaat goed? Hoe gaat het aandraven?
Hoe gaan overgangen terug?
Zit je zelf fijn en ontspannen?

Eigenlijk is het in de basis heel belangrijk om geen stappen over te slaan en we zien vanaf hier niks. Maar tot je les kan krijgen zou ik vooral overgangen rijden en voltes, groot, klein rijden en achtjes. Maar verder is het niet te doen om ongezien de juiste adviezen te geven. Daarvoor moeten mensen echt zien wat je doet.

KiKiDo

Berichten: 85
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:43

Als je dressuurproeven wilt gaan rijden, dan bedoel je naar een wedstrijd toe gaan?

Ik zou het nageeflijk rijden nog even vergeten, maar wel lekker daar heen gaan. Paard mooi in de knotjes en zelf goed je best doen op alles wat al wél goed gaat. Die eerste keren gaat er vast van alles anders dan thuis, dus ik zou me niet druk maken over dingen die je toch nog niet beheerst. Dat geldt niet alleen voor jou hoor! Dat is voor doorgewinterde wedstrijdruiters onder ons niet anders. De eerste keren moet je doelen stellen die haalbaar zijn. Er op blijven zitten en je paard netjes en rustig kunnen begeleiden is al heel goed voor de eerste keren. Punten scoren is voor later.

En dan zou ik op die wedstrijd eens gaan rondkijken of er iemand is die jou een stapje verder kan helpen. Misschien iemand met een zelfde type paard? Of iemand die je fijn vindt rijden? Misschien weet de jury iemand?

Op afstand lessen met een PIVO (?) is ook een goed idee. Dan zou het vanuit NL kunnen. Het is zo fijn als iemand je op het juiste moment, op de juiste manier kan begeleiden.
Hopelijk is er een Bokker die daar ervaring mee heeft? In Corona-tijd zijn er vast meer mensen die dat hebben geprobeerd.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:06

Bokker Pien_2010 woont ook in de Limousin, richting Limoges als ik het goed heb. Ze lijkt me ontzettend aardig en heeft heel lang ook zelf paarden gehad. Misschien kan zij je verder helpen of kent zij mensen die jou op weg kunnen helpen.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:13

Mijn tip . Abonnement op team by jill nemen. Veel video's met zeer fijne uitleg waar jij super mee aan de slag kan.

Oskarrino
Berichten: 837
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:27

Nagevelijkheid van een paard, is een cadeautje dat je krijgt als je correct rijdt/traint. Een paard dat recht in balans loopt (verticaal evenwicht) en daarbij aan het been is, loopt van zichzelf nagevelijk. Alles wat je maar met druk, kneepjes, zagen etc bereikt is GEEN nagevelijkheid maar een paard dat de druk gaat ontwijken.

Advies: neem les bij een goede instructrice! :)

Avalanche

Berichten: 16306
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:37

Niet helemaal mee eens, sorry. Nageeflijkheid is iets waar je gewoon doelbewust naartoe kunt rijden.

Maar een paard dat in balans is, zal idd wel de hals laten vallen, maar nageeflijkheid is de onderkaak tegen het bit leggen en de hand van de ruiter omlaag en mee naar beneden nemen, waarbij het contact altijd aan moet voelen als een zachte elastiek.

De hals laten vallen is het begin, maar niet waar het eindigt.

Anderzijds is het ook zo dat je de schouders pas echt kunt gaan plaatsen als je een fijne aanleuning hebt. Pas als paard de buitenteugel accepteert en zich erdoor laat sturen, kun je de schouder gaan plaatsen.

DuoPenotti

Berichten: 30454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:48

Ik denk voor hoever ts nu is jullie het te moeilijk maken.

1. ontspanning.
Dat is imo het aller belangrijkste, een paard moet ontspannen zijn, is hij dat niet komt er geen enkele hulp ook fijn door.

2, je handen Een contactteugel en meer niet. Geen boogjes, geen halve kilo. Contact meer niet.

3. aan het been zijn. Niet verwarren met vluchten.
Dat hij leert dat been altijd iets doet. Naar voren, opzij. Iets.
Als ruiter dus ook, doe niets als je ook geen verandering wil.
Doe je wel wat dan wil je ook daarop een reactie.

4, je zit hulpen. Je remt af op zit, stuurt grotendeels op zit.

En dat is basis van de basis dat allemaal veel fijner kan.
Maar daar begint het.
En vandaaruit kun je nageeflijk rijden, rechtrichten, alles.
Maar zonder bovenstaande kan er niets

Avalanche

Berichten: 16306
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:53

Je hebt gelijk hoor DP, dit is voor TS idd te ingewikkeld nu denk ik :)

pien_2010

Berichten: 43942
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:13

nicolanca schreef:
Bokker Pien_2010 woont ook in de Limousin, richting Limoges als ik het goed heb. Ze lijkt me ontzettend aardig en heeft heel lang ook zelf paarden gehad. Misschien kan zij je verder helpen of kent zij mensen die jou op weg kunnen helpen.


Heb pb tje gestuurd. Eerst maar eens kijken of het in de buurt is. Anders houdt mijn rol gelijk op :j

Bedankt voor je vriendelijke woorden aan mijn adres.

Elisa2

Berichten: 37957
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:13

Avalanche schreef:
Niet helemaal mee eens, sorry. Nageeflijkheid is iets waar je gewoon doelbewust naartoe kunt rijden.

Maar een paard dat in balans is, zal idd wel de hals laten vallen, maar nageeflijkheid is de onderkaak tegen het bit leggen en de hand van de ruiter omlaag en mee naar beneden nemen, waarbij het contact altijd aan moet voelen als een zachte elastiek.

De hals laten vallen is het begin, maar niet waar het eindigt.

Anderzijds is het ook zo dat je de schouders pas echt kunt gaan plaatsen als je een fijne aanleuning hebt. Pas als paard de buitenteugel accepteert en zich erdoor laat sturen, kun je de schouder gaan plaatsen.


Het is andersom, eerst moet het paard nageeflijk worden en dan pas ontstaat er aanleuning waar jij het over hebt als die nageeflijkheid goed begeleid wordt. :-)

Avalanche

Berichten: 16306
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:52

Ik zeg niets over wat er na elkaar komt :) het enige wat ik zeg is dat nageeflijkheid een gevolg is van de hals laten vallen, dat het niet klaar is als paard de hals laat vallen.

Ik maak onderscheid tussen de hals laten vallen, nageeflijkheid en uiteindelijk het contact, de aanleuning.

VogeltjeM

Berichten: 3767
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paard nageeflijk laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:14

@TS ik zou eens kijken of je een pivo kunt bestellen, dat is een apparaatje waar je je telefoon in klikt en daarmee wordt het een camera die je paard volgt. Je kan via de "meet"-functie ook lessen, je kan dan via oortjes met je lesgever praten. Ik les nu een aantal maanden met de pivo, door weer en wind. Het bevalt mij heel erg goed, omdat je gewoon met elkaar kan praten is het net of je lesgever bij je in de bak staat.