Spieren kweken in de achterhand

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10746
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:52

Waar buiten komt ze dan? En hoe lang?


Je zegt 2 x in de week en je zegt ook dat ze genoeg buiten komt. Helaas is 2 keer in de week lang niet genoeg. :)

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:55

Wij zijn ook druk bezig om de spieren te kweken, voornamelijk de achterhand. Dit doen we met veel overgangen, afwisseling met dressuurwerk, springen en veel buitenrijden. Het blijft een lastig en langdurig punt, maar wij zijn ook niet binnen een week gespierd :P

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:39

amado7 schreef:
Waar buiten komt ze dan? En hoe lang?


Je zegt 2 x in de week en je zegt ook dat ze genoeg buiten komt. Helaas is 2 keer in de week lang niet genoeg. :)


Ze komt buiten op dinsdag, donderdag en zondag :) we hebben sinds kort de buitenbak extra vergroot, dus daar is nu meer dan genoeg ruimte :)

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:00

Je zegt dat ze elke dag buiten komt, maar nu ineens 3x per week? En hoelang dan? Het is echt belangrijk dat je paard elke dag toch in ieder geval een uur(in welke niet ideale situatie ook) los buiten komt. Ook tegen koliek. De situatie op je stal is dan verre van ideaal maar om het toch enigszins draagbaar te maken voor je paard en ook spieren te helpen moet ze toch elke dag los. Of dat nou bak of wei of paddock is niet zo belangrijk.

tamary

Berichten: 29307
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:07

Ze eet dus te snel gras? Hang er een graasmasker om, dan kan ze minder snel zich volproppen en dus langer de wei op.

Anoniem

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:24

TS wat is het nou. De ene keer komt ze elke dag buiten en nu maar 3x per week.

Dat betekent dat ze op een dag 21/20 uur op stal staat?

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:33

Dit paard is van 5x per week trainen en iedere dag een uur los naar rust en 12 uur per dag maar buiten gegaan met aangepaste voeding. Paard stond al op onbeperkt schraal ruwvoer met 2kg basisbrok, toen hij op het trainingscentrum aan kwam was hij nog magerder. Hij had overigens wel een tandprobleem waardoor hij ruwvoer lastiger weg krijgt.

Afbeelding

https://pbs-h2.twimg.com/media/C_aWiGAXYAAeUKL.jpg

Trainen is alleen nuttig als je de rest op orde hebt.

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:34

Ts zou je misschien wat duidelijker willen zijn? Het lijkt mij sterk dat je paard maar 3 dagen buiten komt en de rest van de week op stal staat.

Anoniem

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:02

TS met buiten komen bedoelen we dus, weiland, paddock etc. De momenten dat jij dus niet met haar bezig bent.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:45

_AnnelotD schreef:
We hebben het nou eenmaal zo afgesproken, en het is me zo vertelt, en ik was niet de enige daarbij :) Geloof me maar het is echt zo, en anders tja... Ze komt genoeg buiten, geloof me ;p

Nee, niemand gelooft het, want het is niet zo. Het spijt me te moeten zeggen, maar je snapt er echt helemaal niks van. Ga je eens verdiepen in wat een paard is.

En als die mensen het allemaal zo goed weten had je geen topic op bokt hoeven openen. Dus dat argument houdt ook geen stand.

SteffiiY

Berichten: 22551
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:55

Niet heel gek dat je paard er zo uitziet als hij 3x per week buitenkomt.

Niekj_Jente
Berichten: 2435
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:52

SteffiiY schreef:
Niet heel gek dat je paard er zo uitziet als hij 3x per week buitenkomt.


Dit dus.

Mijn mening: zet je paard iedere dag buiten in de wei/paddock. Een dier hoort geen 22/23 uur in een hokje te staan.
Al zijn het maar 6 uur per dag, liefst minimaal 8 uur per dag dat ze lekker de paddock of wei op kunnen!!

Mondy

Berichten: 11893
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:41

Jongens rustig aan .. ts is 14 als ik het profiel mag geloven.
Dus ik denk dat het dan niet raar is als ze dingen verkeerd begrijpt of niet goed weet hoe en wat een DA zegt.

Ts je paard moet inderdaad echt vaker buiten komen :j Dit doet de gezondheid absoluut niet goed.
Kun je een second opinion doen bij een andere da ? En met iemand met meer ervaring erbij ?

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:36

JoskaH schreef:
Je zegt dat ze elke dag buiten komt, maar nu ineens 3x per week? En hoelang dan? Het is echt belangrijk dat je paard elke dag toch in ieder geval een uur(in welke niet ideale situatie ook) los buiten komt. Ook tegen koliek. De situatie op je stal is dan verre van ideaal maar om het toch enigszins draagbaar te maken voor je paard en ook spieren te helpen moet ze toch elke dag los. Of dat nou bak of wei of paddock is niet zo belangrijk.


nee, ik denk dat er een misverstand is in mijn eerste bericht, op de dagen dat ik niet kom, staat ze buiten (3 uur per dag)

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:37

Mizora schreef:
Dit paard is van 5x per week trainen en iedere dag een uur los naar rust en 12 uur per dag maar buiten gegaan met aangepaste voeding. Paard stond al op onbeperkt schraal ruwvoer met 2kg basisbrok, toen hij op het trainingscentrum aan kwam was hij nog magerder. Hij had overigens wel een tandprobleem waardoor hij ruwvoer lastiger weg krijgt.

[ Afbeelding ]

https://pbs-h2.twimg.com/media/C_aWiGAXYAAeUKL.jpg

Trainen is alleen nuttig als je de rest op orde hebt.


ja zo erg als dit is het niet bij andorra hoor, :j het zijn gewoon een klein beetje uitsteeksels

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:38

Nies_ schreef:
_AnnelotD schreef:
We hebben het nou eenmaal zo afgesproken, en het is me zo vertelt, en ik was niet de enige daarbij :) Geloof me maar het is echt zo, en anders tja... Ze komt genoeg buiten, geloof me ;p

Nee, niemand gelooft het, want het is niet zo. Het spijt me te moeten zeggen, maar je snapt er echt helemaal niks van. Ga je eens verdiepen in wat een paard is.

En als die mensen het allemaal zo goed weten had je geen topic op bokt hoeven openen. Dus dat argument houdt ook geen stand.


Sorry het te moeten zeggen, maar het is toch echt wel zo. Ik heb het zelfs nog na gevraagd aan mijn instructrice en heb de dierenarts gebeld :j :j

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:40

Mondy schreef:
Jongens rustig aan .. ts is 14 als ik het profiel mag geloven.
Dus ik denk dat het dan niet raar is als ze dingen verkeerd begrijpt of niet goed weet hoe en wat een DA zegt.

Ts je paard moet inderdaad echt vaker buiten komen :j Dit doet de gezondheid absoluut niet goed.
Kun je een second opinion doen bij een andere da ? En met iemand met meer ervaring erbij ?


Dankjewel voor je begrip <3 Ik heb er ook iemand bij gehad, mijn instructrice en begeleidster :j Maar ik mag het aantal wei uren nu langzaam opvoeren :) Ze heeft tabletten gehad waardoor haar maag gekalmeerd is, dus dat is heel erg fijn *\o/* *\o/*

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:41

SteffiiY schreef:
Niet heel gek dat je paard er zo uitziet als hij 3x per week buitenkomt.



Waarom direct zo boos en agressief? Bokt is er toch om vragen te stellen en elkaar vriendelijk te helpen?

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 20:45

Laat ik het even duidelijk maken voor de mensen die het allemaal niet meer volgen;
Andorra komt op de dagen dat ik er niet ben (di, do en zo) buiten. dit is meestal 2 tot 3 uur.
Haar maag verteerde het voedsel te snel, daar hebben we pilletjes voor gehad en mag nu langzaam het aantal uren in de wei opbouwen
DE FOTO DIE IN DIT TOPIC IS GESTUURD IS ECHT VELEMAALE ERGER DAN ANDORRA
op haar bekken botten zegmaar mogen nog iets meer spieren :)
Ze is niet onder gewicht
Ze is niet mager
Ze moet alleen nog wat meer spieren in de achterhand

Hoop dat het nu allemaal weer wat verduidelijkt is :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:53

_AnnelotD schreef:
SteffiiY schreef:
Niet heel gek dat je paard er zo uitziet als hij 3x per week buitenkomt.

Waarom direct zo boos en agressief? Bokt is er toch om vragen te stellen en elkaar vriendelijk te helpen?

Omdat wat je zegt gewoon nergens op slaat. Vrije beweging heeft niks met verteren te maken, of doen ze dat met hun hoeven ofzo? Volgens mij niet hoor.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:58

Ik denk dat mensen een beetje boos reageren omdat ze medelijden hebben met je paard.

Wat jij nu eigenlijk bij je paard doet is hetzelfde als dat jij 23 uur per dag in je kamer mag zitten en 1 uurtje eruit mag om op school te zitten.
En op dinsdag donderdag en zondag mag je 2/3 uurtjes even doen waar je zin in hebt maar daarna moet je weer naar binnen. Zou jij dat een leuk leven vinden? :)

Je paard is een bewegingsdier en een groepsdier. Een paard hoort met soortgenoten om te gaan (net als dat jij niet alleen de leraar wil zien, maar liever je vriendinnen) en wil graag zelf spelen en ravotten. Dan is die 2/3 uur per dag te weinig.
Een uur of 8 per dag is eigenlijk het minimum.

Ik vind het fijn dat je zo blij bent met je paard en zo begaan met haar. Maar ik hoop dat je misschien ook bedenkt dat je paard niet zo blij is in deze situatie. Je bent nog jong en moet nog wat leren, maar lees vooral eens rond over wat een paard nu eigenlijk is en waar het behoefte aan heeft. Bokt is daar bijvoorbeeld heel geschikt voor. :)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:02

Op stal worden helaas geen spieren gekweekt. Het beste is echt zo min mogelijk op stal, en veel lopen, zoals op een track, en veel goed hooi. En geen krachtvoer maar een vitaminebrok. 2 a 3 uurtjes buiten is echt veel en veel te weinig. Daar krijgt ze echt geen spieren van, ook al train je de andere dagen wel.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:39

gekvanfleur schreef:
Ik denk dat mensen een beetje boos reageren omdat ze medelijden hebben met je paard.

Wat jij nu eigenlijk bij je paard doet is hetzelfde als dat jij 23 uur per dag in je kamer mag zitten en 1 uurtje eruit mag om op school te zitten.
En op dinsdag donderdag en zondag mag je 2/3 uurtjes even doen waar je zin in hebt maar daarna moet je weer naar binnen. Zou jij dat een leuk leven vinden? :)

Je paard is een bewegingsdier en een groepsdier. Een paard hoort met soortgenoten om te gaan (net als dat jij niet alleen de leraar wil zien, maar liever je vriendinnen) en wil graag zelf spelen en ravotten. Dan is die 2/3 uur per dag te weinig.
Een uur of 8 per dag is eigenlijk het minimum.

Ik vind het fijn dat je zo blij bent met je paard en zo begaan met haar. Maar ik hoop dat je misschien ook bedenkt dat je paard niet zo blij is in deze situatie. Je bent nog jong en moet nog wat leren, maar lees vooral eens rond over wat een paard nu eigenlijk is en waar het behoefte aan heeft. Bokt is daar bijvoorbeeld heel geschikt voor. :)


bedankt! ga ik wat mee doen :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 01:31

Verder kan het wel zijn dat de problematiek van haar maag ook te maken heeft met de spieropbouw. Mogelijk neemt ze voedingstoffen niet goed op.

Ook hier kan je dierenarts mee helpen.

Fijn dat ze meer buitengaat!

Melaniexs
Berichten: 47
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: venlo

Re: Spieren kweken in de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:44

Op de foto een 10 jarige merrie dat ik nu sinds februari in training heb. (Niet mijn eigen paard). Toen ik met haar begon had ze al zeker een jaar niks gedaan en echt 0 bespiering.

Bovenste foto was gister, onderste foto was 27 maart. Dus het verschil in 6 weken tijd.

Wat ik heel veel met haar doe zijn tempowisselingen, overgangen, verzamelen ect. En dit alles heel vaak herhalen! Korte tempowisselingen, 2/3 passen naar voor, en dan weer duidelijk terug rijden. Duidelijk verschil maken hierin. En echt regelmatig consequent trainen. Ik train deze merrie 4 a 5 dagen in de week. Maar ga je paard niet overbelasten :)

Daarbij krijgt ze na het rijden ook altijd anderhalve schep slobber. Normaal gesproken zou een schep al goed zijn maar omdat deze dame 1.80 groot is geef ik haar wat extra. O:) En bijna de hele dag hooi ter beschikking! Maar dit had ze ook al voor ik begon met haar trainen.

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus mijn excuus als ik dingen zeg die al verteld zijn haha. Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!

Afbeelding