Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:21

Een klinker ie toch gewoon belonen met geluid? Dan kan je toch ook je stem gebruiken? :)*

Daphneeeej

Berichten: 3005
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:22

@xyzutu2: aan het einde typ ik ook dat ik na een aantal keer al helemaal niet meer de buiging hoefde te vragen met opstappen. Na enkele keren had het paard het door en kon ik normaal opstappen. Mijn lusitano is er 1 die makkelijk omhoog komt en heeft dit gelukkig geen enkele keer geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:30

Caroline52 schreef:
Een klinker ie toch gewoon belonen met geluid? Dan kan je toch ook je stem gebruiken? :)*


Een clicker (niet klinker) is niet gewoon belonen met geluid...

Je geeft een beloning die de ontvanger als beloning ervaart (meestal is dat geen geluid, bij paarden, maar bijvoorbeeld voedsel) en gebruikt de clicker om je beloning beter te kunnen timen. Je zou het geluid van de clicker door een klak van je tong of ander geluid kunnen vervangen. Maar het voordeel van de clicker is wel dat deze altijd hetzelfde geluid af geeft waardoor het herkenbaar is voor het paard. Ik gebruik soms zelf een bepaald tonggeluid maar die is niet áltijd even duidelijk moet ik bekennen, dus de clicker is in dat opzicht handiger. En voor die 1,99 die zo'n ding kost, hoef je het niet te laten :+

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 09:09

Jps helemaal gelijk. Maar dan denk ik dat een clicker gemakkelijker is. Hij associeert de clicker dan ook met beloning.

Daphneeej. Waarom zou je bokt over je heen krijgen? Als het werk voor jou en jouw paard zie ik er geen graten in. Hoe jij het beschrijft van je lusitano is trouwens exact wat de mijne doet. Alleen gaat hij niet op zijn achterbenen staan letterlijk. Maar verplaatst wel al zijn gewicht naar achteren, waardoor hij helemaal bol en gespannen staat. Het lijkt me wel fijner eerst met een clicker aan de gang te gaan, zoals jij zelf ook hebt gedaan.

Xyzutu2. Ha ja, maar zo is het wel. Ik mag met de gekste dingen afkomen, plastiek zakken, balonnen, grote takken die ik langs de weg vind, dingen die geluid maken. Als ik zacht kriebel of harder over hem wrijf. Allemaal gelijk. In het begin had hij bij desensibiliseren wel meer moeite met de aanrakingen als hij in beweging was. Maar hij had ook snel door dat het niet eng was en dat het voorwerp weg gaat als hij niet wegloopt.
Hij is echt heel stoer haha. Denk dat ik het minst bange paard heb van heel stal.
Ook heeft hij gewoon geen last van de singelplek. Ik kan daar hard op wrijven en duwen op het borstbeen zonder reactie. Enkel maar bij het opzadelen of singel aanleggen voor longeren reageerd hij op de singel. Maar ook dat ik veeeeeel minder dan vroeger. Door steeds hetzelfde stramien te volgen heeft hij meer rust gekregen.
Alleen stilstaan of opstappen is lastig. Aan de longe had ik al beschreven. Hij staat stil en gaat ook makkelijk stil staan als ik zeg halt, maar wel wel telkens initiatief nemen om weg te stappen. Heeft weinig geduld. Aan de longe laat hij zich makkelijker corrigeren dan onder het zadel. Hij loopt ook al maanden aan de longe en onder het zadel is hij nu een kleine maand. Dus misschien moet hij nog wat wennen. Hij laat zich moeilijker corrigeren onder het zadel omdat hij gespannen is als hij moet stilstaan. Ook gewoon als oefening onder het zadel kan hij moeilijk stilstaan.

Nikkidekerf Ik ga de namen eens bekijken. Uiteindelijk lijkt clickertraining ook heel leuk om andere dingen te leren.
Wat handig dat parkeren naast een bankje! Zou ik ook wel willen hahaha!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:16

mrie schreef:
Heel zeker dat het kwam door haar werklust. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat bij TS ook het geval is.

Wat een onzin dat het een reactie uit pijn zou zijn en dat dat de enige reden is dat training niet werkt.. Ook een paard heeft zo zijn eigenschappen waar je niet omheen kan en die niet veranderen.
Ik ben al 45 jaar ongeduldig, wat zou ik dat graag veranderen. In therapie zelfs een thema laten zijn. Vroeger straf voor gehad, goed gedrag werd beloond.... Heeft het geholpen? Ik heb me er bij neer moeten leggen dat ik net ben als mijn ouders daarvan is er één ook ongeduldig geboren. Werklust is net zo'n eigenschap, een waarop vroeger veel gefokt is in bijvoorbeeld het gelders ras.


Daarom dat ik zeg daar pijn BIJNA de enige reden is dat training niet werkt. Een paard dat gekweekt is op bepaalde eigenschappen kan zeker ook een probleem opleveren.
Maar bij de meeste paarden geldt dat als training totaal niets verbeterd, er meestal pijn bij betrokken is. Ook doorgekweekte paarden zouden verbetering moeten laten zien. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen en jij kent je paard het beste. Ik was enkel even bezorgt dat je de oorzaak pijn misschien nooit overwogen had. Dat is de enige reden van mijn post. Niet om te beweren dat wat je zegt niet kan want het kan wel in sommige gevallen zoals je zelf aangeeft.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:38

Ook ik ga helemaal mee met wat "Daphneeeej" al zei, dit is ook mijn manier van werken idd.
En dit werkt altijd en bij ieder paard.
Als het niet werkt doe je het gewoon verkeerd.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:26

aeolusnr1 schreef:
Ook ik ga helemaal mee met wat "Daphneeeej" al zei, dit is ook mijn manier van werken idd.
En dit werkt altijd en bij ieder paard.
Als het niet werkt doe je het gewoon verkeerd.

Dit zal zeker werken.
Het paard zal stil staan.
Maar je laat hem totaal geen andere keuze.
Als het paard dit doet vanwege iets anders, zal het probleem blijven bestaan en zal hij regelmatig terug moeilijk doen bij het opstappen.
Het probleem is dan pijn. Het opstappen is zelden een probleem op zich, maar meestal een symptoom.
Door het paard te dwingen het symptoom niet meer te geven, raakt de oorzaak niet opgelost.
Wat de oorzaak ook is, de oorzaak raakt zelden opgeëist door het paard te dwingen stil te staan.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:49

er is hier helemaal geen sprake van enige vorm van dwang, je stelt het paard een vraag en je geeft het paard een keuze.
Het paard is dan helemaal vrij zelf een keuze te maken, en dat is dan iets dat je blijft herhalen zonder boosheid, belangrijk is dat je het paard kan inlezen, en dus al bij de kleinste vorm van medewerking gaat belonen.
Dit klinkt heel simpel maar vraagt zeker toch wel wat ervaring.

jensvl schreef:
aeolusnr1 schreef:
Ook ik ga helemaal mee met wat "Daphneeeej" al zei, dit is ook mijn manier van werken idd.
En dit werkt altijd en bij ieder paard.
Als het niet werkt doe je het gewoon verkeerd.

Dit zal zeker werken.
Het paard zal stil staan.
Maar je laat hem totaal geen andere keuze.
Als het paard dit doet vanwege iets anders, zal het probleem blijven bestaan en zal hij regelmatig terug moeilijk doen bij het opstappen.
Het probleem is dan pijn. Het opstappen is zelden een probleem op zich, maar meestal een symptoom.
Door het paard te dwingen het symptoom niet meer te geven, raakt de oorzaak niet opgelost.
Wat de oorzaak ook is, de oorzaak raakt zelden opgeëist door het paard te dwingen stil te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:53

ChocooPrins schreef:
Xyzutu2. Ha ja, maar zo is het wel. Ik mag met de gekste dingen afkomen, plastiek zakken, balonnen, grote takken die ik langs de weg vind, dingen die geluid maken. Als ik zacht kriebel of harder over hem wrijf. Allemaal gelijk. In het begin had hij bij desensibiliseren wel meer moeite met de aanrakingen als hij in beweging was. Maar hij had ook snel door dat het niet eng was en dat het voorwerp weg gaat als hij niet wegloopt.


Maar je mag hem dus ook overal met de singel aanraken, met de singel overal aanraken als het zadel erop ligt, en als het zadel erop ligt alles doen met de beugels terwijl hij ontspannen stil blijft staan? Want dat is wat desensitiseren écht inhoudt. Niet dat je een paard dat bang is voor bananen overal over zijn lichaam wrijft met een appel. ;)
Mocht je paard dit allemaal al rustig ondergaan, dan heb je al een supergrote stap gezet. :j Zo nee, dan zul je dit eerst op moeten lossen voor je verder kunt gaan met stilstaan tijdens opstappen.


Citaat:
Alleen stilstaan of opstappen is lastig. Aan de longe had ik al beschreven. Hij staat stil en gaat ook makkelijk stil staan als ik zeg halt, maar wel wel telkens initiatief nemen om weg te stappen. Heeft weinig geduld. Aan de longe laat hij zich makkelijker corrigeren dan onder het zadel.

Is hij nou alleen tijdens stilstaan/opstappen lastig, of loopt hij ook weg tijdens het longeren? :+
Het klinkt alsof niet alleen het stilstaan/opstappen lastig is, maar dat het bij het longeren ook nog steeds niet goed gaat. Als je paard aan de longe bij 'ho' denkt aan 'even op de rem en dan meteen weer weg', hoe kan je paard bij 'ho' tijdens het opstappen dan wel denken aan relaxed stil blijven staan tot de baas zegt dat je mag lopen? Hiervoor geldt hetzelfde: als 'ho' er aan de hand/aan de longe nog niet 100% in zit dan kun je niet verwachten dat hij het onder het zadel/bij het opstappen wel begrijpt. En zolang je paard je niet begrijpt blijf je dus vastzitten in zo'n eindeloze cyclus van steeds weer corrigeren voor verkeerd gedrag. Niet omdat je paard ongeduldig is, maar omdat hij blijkbaar niet weet wat het goede gedrag is en jouw correcties hem dat blijkbaar niet goed genoeg kunnen vertellen (anders had je bij wijze van spreken aan 1 correctie genoeg en deed hij het vervolgens altijd goed).


Halthouden gaat helemaal niet om dat vier benen even allemaal tegelijk op de grond staan, maar het is een ontspanningsoefening. Zolang je paard gespannen stilstaat - en dus elk moment weer weg kan stappen - houdt hij alleen lichamelijk halt en niet geestelijk. En zodra hij in een eerdere fase op 'ho' nog gespannen & kortdurend stilstaat kun je niet verwachten dat hij dat op een latere fase (bijvoorbeeld tijdens het opstijgen) wel vanzelf doet en gewoon corrigeren voor elke 'fout'. Dan voeg je met al die correcties namelijk alleen maar meer spanning toe en dan blijf je in die vicieuze cirkel zitten.
Mijn tip zou dus zijn; ga niet verder met allemaal dingen half doen, maar leer je paard eerst in alle grondwerk/longeersituaties dat ho een superfijne, lange, relaxte ontspanningsoefening is in plaats van een haastige pauze tijdens het lopen. Als die ontspanning er eenmaal in zit dan kun je de situatie langzaam moeilijker maken, maar ontspanning is altijd je hoofddoel.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:17

aeolusnr1 schreef:
Ook ik ga helemaal mee met wat "Daphneeeej" al zei, dit is ook mijn manier van werken idd.
En dit werkt altijd en bij ieder paard.
Als het niet werkt doe je het gewoon verkeerd.

Dit zal zeker werken.
Het paard zal stil staan.
Maar je laat hem totaal geen andere keuze.
Als het paard dit doet vanwege iets anders, zal het probleem blijven bestaan en zal hij regelmatig terug moeilijk doen bij het opstappen.
Het probleem is dan pijn. Het opstappen is zelden een probleem op zich, maar meestal een symptoom.
Door het paard te dwingen het symptoom niet meer te geven, raakt de oorzaak niet opgelost.
Wat de oorzaak ook is, de oorzaak raakt zelden opgeëist door het paard te dwingen stil te staan.[/quote][/quote]

Hoe dan ook. Je maakt het foute gedrag enorm moeilijk. Dat is niet fout, maar dat betekent niet dat het juiste gedrag makkelijk is geworden of dat het probleem weg is. Het foute gedrag is gewoon moeilijker geworden dan het juiste gedrag.
De oorzaak kan evengoed blíjven bestaan.
Weliswaar is dit een goede en in mijn ogen juiste techniek als koppigheid het probleem is, maar dan moet je wel zeker zijn dat er geen onderliggende oorzaak is.
Ik zag dus niet dat dit fout is. Anders gezegd, ik gebruik het zelf ook als ik overtuigd ben dat het paard koppig is. Dus zeker is dit een goede techniek. Wat ik voornamelijk wel zeggen is dat dit zeker niet altijd gaat werken of altijd de juiste techniek is. Elke situatie is anders en elk paard is anders en er kan een onderliggende oorzaak zijn. Kort gezegd het is niet altijd de juiste techniek.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:39

xyzutu2 schreef:
ChocooPrins schreef:
Xyzutu2. Ha ja, maar zo is het wel. Ik mag met de gekste dingen afkomen, plastiek zakken, balonnen, grote takken die ik langs de weg vind, dingen die geluid maken. Als ik zacht kriebel of harder over hem wrijf. Allemaal gelijk. In het begin had hij bij desensibiliseren wel meer moeite met de aanrakingen als hij in beweging was. Maar hij had ook snel door dat het niet eng was en dat het voorwerp weg gaat als hij niet wegloopt.


Maar je mag hem dus ook overal met de singel aanraken, met de singel overal aanraken als het zadel erop ligt, en als het zadel erop ligt alles doen met de beugels terwijl hij ontspannen stil blijft staan? Want dat is wat desensitiseren écht inhoudt. Niet dat je een paard dat bang is voor bananen overal over zijn lichaam wrijft met een appel. ;)
Mocht je paard dit allemaal al rustig ondergaan, dan heb je al een supergrote stap gezet. :j Zo nee, dan zul je dit eerst op moeten lossen voor je verder kunt gaan met stilstaan tijdens opstappen.


Citaat:
Alleen stilstaan of opstappen is lastig. Aan de longe had ik al beschreven. Hij staat stil en gaat ook makkelijk stil staan als ik zeg halt, maar wel wel telkens initiatief nemen om weg te stappen. Heeft weinig geduld. Aan de longe laat hij zich makkelijker corrigeren dan onder het zadel.

Is hij nou alleen tijdens stilstaan/opstappen lastig, of loopt hij ook weg tijdens het longeren? :+
Het klinkt alsof niet alleen het stilstaan/opstappen lastig is, maar dat het bij het longeren ook nog steeds niet goed gaat. Als je paard aan de longe bij 'ho' denkt aan 'even op de rem en dan meteen weer weg', hoe kan je paard bij 'ho' tijdens het opstappen dan wel denken aan relaxed stil blijven staan tot de baas zegt dat je mag lopen? Hiervoor geldt hetzelfde: als 'ho' er aan de hand/aan de longe nog niet 100% in zit dan kun je niet verwachten dat hij het onder het zadel/bij het opstappen wel begrijpt. En zolang je paard je niet begrijpt blijf je dus vastzitten in zo'n eindeloze cyclus van steeds weer corrigeren voor verkeerd gedrag. Niet omdat je paard ongeduldig is, maar omdat hij blijkbaar niet weet wat het goede gedrag is en jouw correcties hem dat blijkbaar niet goed genoeg kunnen vertellen (anders had je bij wijze van spreken aan 1 correctie genoeg en deed hij het vervolgens altijd goed).


Halthouden gaat helemaal niet om dat vier benen even allemaal tegelijk op de grond staan, maar het is een ontspanningsoefening. Zolang je paard gespannen stilstaat - en dus elk moment weer weg kan stappen - houdt hij alleen lichamelijk halt en niet geestelijk. En zodra hij in een eerdere fase op 'ho' nog gespannen & kortdurend stilstaat kun je niet verwachten dat hij dat op een latere fase (bijvoorbeeld tijdens het opstijgen) wel vanzelf doet en gewoon corrigeren voor elke 'fout'. Dan voeg je met al die correcties namelijk alleen maar meer spanning toe en dan blijf je in die vicieuze cirkel zitten.
Mijn tip zou dus zijn; ga niet verder met allemaal dingen half doen, maar leer je paard eerst in alle grondwerk/longeersituaties dat ho een superfijne, lange, relaxte ontspanningsoefening is in plaats van een haastige pauze tijdens het lopen. Als die ontspanning er eenmaal in zit dan kun je de situatie langzaam moeilijker maken, maar ontspanning is altijd je hoofddoel.


Interessant! Zo had ik het nog niet bekeken.
Heel stom maar ik heb dus nog niet met de singel hem overal aangeraakt, ik leg uit gemak de singel wel op zijn rug als ik aan het opzadelen ben maar dat is ook alles. Haha. :+

Aan de longe staat hij makkelijk stil, is dan ook niet stressy. Maar wil wel zelf initiatief nemen om terug te gaan stappen. Zo van het is nu genoeg, we gaan verder. Dan moet ik hem wel corrigeren en dat geeft aan de longe lichte spanning. Onder het zadel geeft dat meer spanning.

Ik begrijp waar ik naar toe wil, maar mis nog een stukje van de puzzel. Hoe leer ik hem dat halthouden gewoon relax en ontspannen is? Hij kent halthouden maar geeft er een verkeerde interpretatie aan.
Ik denk nu gewoon hoe hij is. Ik kan los aan de longe hem doen stilstaan. Hij blijft dan wel staan, soms probeerd hij wel even van gaan we links of gaan we rechts, maar als ik zeg ho is het ho en staat hij te kijken totdat ik iets vraag. Maar is wel altijd (te) enthousiast als hij terug mag vertrekken. Hij is speels en heeft best veel energie.
Voor poetsen en kroelen en babbeltje slaan kan hij heel goed stilstaan trouwens. Ik kan hem uren tussen 2 koorden zetten, is het meest relaxe paard ooit dan. Haha.
Ik kan het aanleren met een clicker, dat vergt natuurlijk wat voorbereiding. En ik kan hem nu echt niet stilzetten, omdat dat een aanslag op zijn lijf is. Spieren weg wil zeggen knieën slapper en slapper en dat heeft bij hem gevolgen zoals overbelastingen aan sprong/kogel en knieën zelf.
Ik kan tussen het werk in ofwel met clicker beginnen, of gewoon gezellig in de paddock oefenen los. En als hij relax stilstaat belonen met eventueel iets lekker. Dat ook los aan de longe doen. En ook tijdens werk dubbele longe/ lange lijnen. Ondertussen eventueel clicker beginnen, en tijdens poetsen leunen, aanraken met singel. Maar dat is dan weer zo veel door elkaar haha.
Hij staat alleen fysiek en mentaal halt als hij weet we gedaan hebben. Ik ga vaak nog een stukje uitstappen langs de baan of galoppiste ook met lange lijnen en ga dan zo naar zijn stal. Aan zijn stal staat hij halt, werk gedaan, en blijft hij ontspannen wachten totdat ik hem afzadel/longe's afhaal.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:44

Citaat:
Dit zal zeker werken.
Het paard zal stil staan.
Maar je laat hem totaal geen andere keuze.
Als het paard dit doet vanwege iets anders, zal het probleem blijven bestaan en zal hij regelmatig terug moeilijk doen bij het opstappen.
Het probleem is dan pijn. Het opstappen is zelden een probleem op zich, maar meestal een symptoom.
Door het paard te dwingen het symptoom niet meer te geven, raakt de oorzaak niet opgelost.
Wat de oorzaak ook is, de oorzaak raakt zelden opgeëist door het paard te dwingen stil te staan.


Citaat:
Hoe dan ook. Je maakt het foute gedrag enorm moeilijk. Dat is niet fout, maar dat betekent niet dat het juiste gedrag makkelijk is geworden of dat het probleem weg is. Het foute gedrag is gewoon moeilijker geworden dan het juiste gedrag.
De oorzaak kan evengoed blíjven bestaan.
Weliswaar is dit een goede en in mijn ogen juiste techniek als koppigheid het probleem is, maar dan moet je wel zeker zijn dat er geen onderliggende oorzaak is.
Ik zag dus niet dat dit fout is. Anders gezegd, ik gebruik het zelf ook als ik overtuigd ben dat het paard koppig is. Dus zeker is dit een goede techniek. Wat ik voornamelijk wel zeggen is dat dit zeker niet altijd gaat werken of altijd de juiste techniek is. Elke situatie is anders en elk paard is anders en er kan een onderliggende oorzaak zijn. Kort gezegd het is niet altijd de juiste techniek.


Ik kan mij in alle manieren wel vinden. Maar de flex of one rein stop vind ik ook iets voor als het op een andere manier en manieren niet werkt.
Omdat je inderdaad zoals jensvl zegt het 'foute' gedrag bemoeilijkt en dus wel afdwingt.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:52

xyzutu2 wat ik nog even wou toevoegen. Er is dus ook een wezenlijk verschil als je hem werkt in vrijheid/ los aan de longe of aan dubbele longe. Hoe meer vrijheid hoe makkelijker hij stilstaat. Hoe meer hij aan het werk moet hoe lastiger stilstaan is.
In vrijheid is hij alleen veel te enthousiast bij het terug mogen vertrekken. Dan heeft hij iets van joepie, rodeo vooruit. }:0
Dus los longeren wil ik altijd eerst controle, stap, draf, hooo, stap, draf, stap. Zo beginnen we omdat hij anders te makkelijk in overdrive gaat. En dan is het schip helemaal gezonken.
Dubbele longe wil hij dan minder makkelijk blijven stilstaan. De overgang zelf is geen probleem. Maar in het werk kan ik hem wel bezighouden en dat geeft hem weer meer rust.
Haha paarden hé, of wil ik nu alles te veel analyseren.

Anoniem

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:04

Heel simpel: met een snoepje.

Dat leren ze heel snel en van zodra jij in het zadel zit doen ze hun hoofd al achteruit om het snoepje te krijgen :)

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:07

Eerst rugproblemen uitsluiten, anders kun je trainen tot je een ons weegt...

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 14:12

Robin S. Dat wil ik dan weer liever niet. Omdat ik hem per ongeluk eens heb laten grazen met bit in. En hij was dan heel onrustig met zijn mond heel de tijd. Hij bleef maar kauwen en spelen. Dus liever geen dingen in die mond behalve het bit hahaha :+

Suelza dat zou nu wel uitgesloten zijn. Paard komt uit blessure waar we hem helemaal binnenstebuiten hebben gekeerd, ook osteo/ massage op meer dan regelmatige basis. Zeker nu in de opbouwfase.
Ook heeft hij een mooie volle rug, geen spanning. En beweegt hij ruim en kan makkelijker galopperen dan voor de blessure. Ik denk en hoop echt dat we op de goede weg zijn. Allden voor mezelf zou ik dat opstapstukje wat meer relax willen hebben. :o

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:17

Ook al foto's gemaakt? Helaas zegt beweging niet altijd alles..

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 14:58

Suelza schreef:
Ook al foto's gemaakt? Helaas zegt beweging niet altijd alles..



Neen hebben we niet gedaan in overleg met de dierenartsen en kliniek, omdat er totaal geen aanwijzigingen waren voor rugproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:45

ChocooPrins schreef:
Interessant! Zo had ik het nog niet bekeken.
Heel stom maar ik heb dus nog niet met de singel hem overal aangeraakt, ik leg uit gemak de singel wel op zijn rug als ik aan het opzadelen ben maar dat is ook alles. Haha. :+

Aan de longe staat hij makkelijk stil, is dan ook niet stressy. Maar wil wel zelf initiatief nemen om terug te gaan stappen. Zo van het is nu genoeg, we gaan verder. Dan moet ik hem wel corrigeren en dat geeft aan de longe lichte spanning. Onder het zadel geeft dat meer spanning.


Waarom zou je hem corrigeren?
Als ik als bijna 100% clickertrainer mijn eigen halve Anda om ho vraag en hij loopt na 2 seconden stilstaan zelf meteen weer verder, dan herhaal ik gewoon de stemhulp ho en zodra hij weer stilstaat krijgt hij een beloning. Sterk nog: meteen daarna krijgt hij nog een beloning voor het feit dat hij nog steeds stilstaat, en daarna als hij nog steeds stilstaat nog een. Zo leert hij dat Ho A) positief is, B) ontspannend is en C) iets is wat je zo lang en zo vaak mogelijk wilt doen.
Als je om Ho vraagt, het paard blijft te kort staan en krijgt vervolgens een correctie over zich heen, dan zal een gevoelig paard alleen maar gestresster worden, want A) hij snapt niet precies wat je met Ho bedoelt (anders zou hij wel blijven staan) en B) hij kan dus niet zomaar het goed gedrag herhalen en C) weet dus dat hij keer op keer gecorrigeerd zal worden omdat hij het juiste gedrag niet weet, dus D) zal hij zo kort mogelijk de oefening Ho doen, en als de situatie stressvoller is (met een of twee lijnen of onder de man) dan liefst helemaal niet meer doen.


Citaat:
Ik begrijp waar ik naar toe wil, maar mis nog een stukje van de puzzel. Hoe leer ik hem dat halthouden gewoon relax en ontspannen is? Hij kent halthouden maar geeft er een verkeerde interpretatie aan.


Dat is niet zo moeilijk; gewoon door het relaxed en ontspannen te houden: veel belonen, als hij stilstaat blijven belonen zodat hij ook langer blijft staan en dat steeds leuker gaat vinden, net zo lang tot hij het los superrelaxed vindt, vervolgens ook aan de longeerlijn, de dubbele longe en onder het zadel.

Iets wat me opvalt aan je posts in dit topic (correct me if I'm wrong!) is dat jij zelf alles heel erg opdeelt in stukjes; ho vindt hij moeilijk want hij doet het niet onder het zadel, maar het is geen probleem op de grond want voor de stal blijft hij wel relaxed staan, alleen niet in de bak met de lange lijnen dus hij heeft wel een probleem met ho in beweging, maar eigenlijk ook weer niet wat als hij los is doet hij het wel ontspannen dus hij snapt eigenlijk wel wat hij moet doen... Hij heeft alleen maar last van desensitiseren in bewegingen, alleen mag je in stilstand niet aan de beugels komen enz enz enz... ;)
Voor mij leest dat heel erg vermoeiend omdat ik continu aan het zoeken ben naar wat je eigenlijk zegt/bedoelt omdat je alles in hokjes lijkt op te delen waarbij voor elke situatie er andere regels gelden. Als je dat herkent bij jezelf dan helpt het misschien om dat eens onder de loep te nemen en te kijken naar wat er werkelijk aan de hand is: een paard dat bang is van de singel en stijgbeugels is niet gedesensibiliseerd en ook niet volledig ontspannen rondom de mens.
Een paard dat in sommige situaties perfect naar de stemhulp ho luistert, in andere situaties te snel weer vertrekt en in weer andere situaties erdoorheen loopt/achteruit rent heeft niet geleerd wat ho is, want als hij dat wel had geweten dan wist hij dat ho juist in stresssituaties ontspanning en beloningen brengt.

Het maakt niet uit dat [***] in de bak super op ho reageert; als hij op straat erdoorheen dramt dan heeft hij deze oefening dus niet voldoende geleerd om te weten dat deze altijd geldt.
Als je het gedrag van je paard over allemaal aparte hokjes versnippert (hier doet hij het goed maar dat komt door X, daar doet hij het soms maar dat wordt veroorzaakt door Y, en daar doet hij het nooit maar dat komt door Z) dan wordt je training veel chaotischer, en omdat je bovendien de oorzaak steeds bij de situatie legt geef je bovendien de verantwoordelijkheid voor de training uit handen: hier doet hij het niet door de dubbele longe, daar doet hij het wel doordat het bij stal is, hier doet hij het anders omdat er iemand op zit.
Het enige wat je hoeft te weten als ook maar één oefening ergens fout gaat in de training, is dat het paard de oefening dus blijkbaar niet snapt en dat je die oefening dus op alle vlakken moet gaan versterken; niet alleen het voetje geven bij de hoefsmid, maar ook in de stal, voor de stal, in de bak, op andere volgordes, op straat - you name it. Net zolang tot je paard beseft dat hij altijd overal om een voetje gevraagd kan worden. Als je in plaats daarvan alleen tijdens het hoefsmidbezoek corrigeert/aandacht besteedt aan het voetje geven dan ga je juist in de meest stressvolle situatie trainen en zal je paard nog meer nare ervaringen (correcties) aan het voetje geven vastplakken.

Dus in plaats van dat je een paard hebt dat soms wel stopt, soms niet, soms een beetje en soms een beetje minder maar dat wordt veroorzaakt door zus en zo, heb je gewoon een paard dat niet weet wat halthouden is; zowel lichamelijk als geestelijk. Dus dat ga je over de hele linie aanpakken en versterken, net zolang tot hij weet dat Ho altijd, overal en in elke situatie hetzelfde betekent.
Hetzelfde geldt voor de singel; een paard is niet gedesensitiseerd als je de singel op zijn rug mag leggen, maar als jij overal en altijd de singel tegen zijn buik mag leggen, aantrekken, losmaken, in de stal, voor de stal, tijdens het longeren, op straat enz. Tot die tijd heb je een paard dat niet singelmak is, en dus heb je iets wat je altijd en overal moet blijven oefenen.
Als je de grote lijnen in het gedrag ziet in plaats van alleen de uitzonderingen ('maar daar doet hij het wel dus dan zou hij het hier toch ook moeten kunnen, maar dat hij het dán niet doet dat wordt veroorzaakt door') dan wordt het trainen ook veel makkelijker omdat je niet meer in die stresssituaties gaat trainen, maar juist altijd en overal dat ene gedrag traint, net zo lang tot het voor het paard vanzelfsprekend wordt.

Maar goed, misschien heb ik wel teveel in je berichtjes gelezen, dat kan natuurlijk ook. ;)

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 18:07

Hier heb ik wat aan.
Ik corrigeer wel omdat hij doorloopt. Maar wel ergens op dezelfde manier zoals jij dat doet. Hij stapt verder dus ik zeg terug ho. Beloon met de stem als ik achter hem sta ander stem en aai dat hij ho staat. Meestal na belonen neemt hij zelf initiatief en stapt weer door. Dus terug ho. Totdat hij wacht en ik zeg stap. Dan mag hij stappen en dat wordt dan ook weer beloond. Maar denk wel dat ik daar veel positiever kan in zijn nu ik jouw voorbeeld lees.

Haha dat opdelen in stukjes. Ik heb dat zo niet echt in het 'echte' leven denk ik. :=
Ben eerder nonchalant, maar wel beetje chaotisch.
Ik doe het hier op bokt wel, omdat ik er dan gewoon aan denk, en om inzicht te geven aan de lezers, posters wanneer het mis gaat en wanneer niet of minder. Niet per se omdat ik echt zo denk, gewoon omdat het misschien wel handig is om te weten dat het zo is. Haha!
Nu mijn insteek van als het los is dan gaat het wel was omdat het dan meer spelen is dan werken, er komen ook geen singels bij kijken op dat moment. Dus kon wel interessante informatie zijn. :+

Maar je hebt wel gelijk. Ik moet het ook wat positiever benaderen denk ik. Uiteindelijk waren we ergens op de goede weg. Maar ik sloeg de bal mis door hem wel te corrigeren, en dat ook zo te zien van neen niet stappen ik wil ho. En dat kan natuurlijk wel stress opleveren.
Ik moet het eerder zien van oke dat was ho. Nu is hij terug aan het stappen. Terug ho, en dan weer stappen. Niet te veel nadenken en het leuker proberen maken.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:16

Ik heb het bij meneer wegdraaier/alvast beginnen te lopen/drammen wél geleerd met een snoepje .
Als ik zat een snoepje links en een snoepje rechts (kon ik meteen zien of hij nog moeileloos met z'n neus m'n laars kon aanraken).
Tegenwoordig kan ik het ook zónder snoepje af, maar dat was indertijd nou net weer zijn motivatie om rustig te bliiven staan. Hij mocht natuurlijk ook niet ineens aan z'n stutten trekken nadat de snoepjes gegeven waren, he?

Maar ik denk dat als je handig overweg kunt met een clicker (alles komt daarbij aan op timing), dat je ditzelfde in no-time kan bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:19

ChocooPrins schreef:
Nu mijn insteek van als het los is dan gaat het wel was omdat het dan meer spelen is dan werken, er komen ook geen singels bij kijken op dat moment. Dus kon wel interessante informatie zijn. :+


Juist als dingen los goed gaan omdat dat gewoon ontspannen spelen is kun je dat loswerken gebruiken om enge dingen te introduceren. Toen ik [***] kreeg werd hij gestresst van het zien van het zadel en ontweek hij alles wat op een teugelhulp leek, zelfs als die aan het halster geknoopt waren. Dus heb ik tijdens het los trainen het zadel erop gegooid tijdens ho, los haltgehouden bij het opstapkrukje en daarvoor belonen, belonen voor over hem heen hangen voor naast me lopen terwijl ik de teugels vasthad/met zijn beugels klapperde enz. Dat werd gewoon onderdeel van het spel: kun je hiermee voer verdienen? :D
Inmiddels vindt hij het zadel prima, naast zijn rug opspringen ook en over zijn rug hangen vanaf het krukje ook. Met een voet in de beugel over zijn rug hangen vond hij de laatste keer wel spannend (verzette een pas), dus dan weet ik dat ik op alle andere gebieden (zoals los/longeren) veel meer met het zadel ga doen zodat dat nog veel normaler wordt voor hem. Dat is een beetje de brede aanpak in plaats van alleen te focussen op het probleem (staat niet stil als ik mijn voet in de beugel doe). Misschien heb je er wat aan! :)

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 08:50

Ik heb er zeker wat aan!
En ik ga ermee aan de slag.
Bedankt voor de tips!

Offtopic: tof projectpaardje! Ik ga je topic volgen ;)

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:10

Mooi uitgelegd xyzutu!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard leren stilstaan bij opstappen/ tijdens het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:31

Die tip van het lichamelijke en geestelijke halthouden is een hele belangrijke hoor ! Ik had ook een enorme draaikont. Ze kon moeilijk halthouden en stond eigenlijk altijd in de startblokken. Ik ben begonnen met oefenen aan het eind van mijn training, omdat ze dan wat meer rust in haar hoofd had. Deed ik het aan het begin dan werd ze er alleen maar zeer geirriteerd van. De clou is gewoon zo lang stilstaan totdat je paard uitademt. Niet boos worden als hij weer gaat lopen, rustig stil zetten en wachten, wachten, wachten. Als je voelt dat je paard ontspant mag je pas weg stappen. Mijn paard kan nu braaf stil staan, ook bij het opstappen, maar ik stap nog steeds niet (nooit dus) voorwaarts als ik het idee heb dat ze geestelijk niet stil staat !