inrijden, goed op been reageren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:37

Ik ga alvolgt tewerk:
Eerst zorg ik ervoor dat het paard goed voorwaarts is op de stem. Als hij hier goed op reageert dus zowel op stap, draf, galop en ho/stop. Dan pas kun je op een wat meer verantwoorde manier erop stappen.
Je zorgt dat er iemand in de bak/ruimte aanwezig is waar jij bezig bent.
Je klimt op het paard *zo ontspannen mogelijk* En legt heel zachtjes je been ertegenaan*dus niet met hakken aansporen of iets dergelijks* tegelijkertijd zeg je met je stem stap. Reageert het paard niet moet je niet door blijven drammen en met je benen gaan klemmen of blijven aansporen. Je herhaalt deze oefening totdat jou paard/pony wel instap is. *zorg er wel voor dat de persoon het paard ook vast heeft met een lange lijn, dus een lange halstertouw waar geen enkele spanning op mag zitten. het paard moet op eigen benen voorwaarst gaan.* Ik vind het onnodig om het paard met een zweepje vooruit te "dwingen" bij iets wat nieuw en opzichzelf al stressvol is voor een paard. je kan het dus gemakkelijk met stemhulpen. iig veel succes en vergeet niet jecap op te doen *wellicht kun je van iemand een bodyprotector lenen?*

ps laat je ons weten hoe het afloopt?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:38

helemaal mee eens OK dan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:24

Laten we het erop houden dat er gewoon meerdere wegen zijn die tot goed inrijden leiden.
Iedereen doet het op zijn eigen manier, afhankelijk van zijn/haar eigen kennis, ervaring, karakter en op het paard afgestemd.