Paard van je instructeur rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 07:32

Ik heb in het verleden een aantal keren op een paard van een instructeur gereden en beide keren was het toen om series te rijden die er bij mij overigens toen niet goed uitkwamen. Dat zegt meer over mij dan over die paarden of die instructeurs. Ik rij weinig op andere paarden en het kost mij altijd even tijd om sommige paarden aan te voelen. Er zijn paarden waar ik zo op weg rij maar er zijn er ook waar ik echt niet weet wat ik er mee moet. Ik vind het vrij moeilijk om sec op basis van het gevoel wat een vreemd paard me geeft een mening te geven over de kwaliteiten van de ruiter (in eerste instantie als ruiter en in tweede instantie als instructeur). Maar ik kan me voorstellen dat als je wel gewend bent om meerdere paarden te rijden (of je sneller/beter kunt instellen op het paard) dat dat beter zal gaan. Het zien rijden van zo iemand zegt mij in eerste instantie veel meer.

Ik vind niet dat een goede instructeur ook per definitie goed hoeft te kunnen rijden. Soms kan het een voordeel zijn, een goede ruiter zal makkelijker even op jouw paard stappen, een 'slechte' ruiter of een instructeur die door lichamelijke problemen gewoon niet (meer) kan rijden is helemaal aangewezen op het overbrengen van de kennis via het woord en dat is ook heel belangrijk. Een hele goede ruiter die het niet over kan brengen daar heb je weinig aan. Dan heb ik liever iemand die het wel heel goed kan zien en overbrengen en waarmee het ook nog eens klikt maar die zelf voor geen meter kan rijden. Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:32

omgekeerd: de instructeur kan op jouw paard rijden?
mijn instructrice rijd zo weg op alle manegepaarden, laat ze allemaal aan teugel lopen en zo netjes dat je eraan twijfelt of het manegepaarden zijn. dat is voor mij het teken dat ze divers is en niet zomaar aansjokt en haar paard het toch allemaal kent.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30684
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:10

Ik heb nooit op het paard van mijn instructrice gezeten. Kan heel gaaf lopen, maar wel zeer eigenwijs. Daarnaast is hij groter als mij, een heel stukje, dus dat rijd ook minder makkelijk. Als ik het zou vragen zal het wel mogen.
Mijn instructrice heeft wel een keer op mijn pony gereden (hihi, erg leuk gezicht, ze was eigenlijk wat lang voor hem, maar goed). Ze reed er zo mee weg, maar komt omdat ze hem goed kent doordat ze mij altijd les geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:30

Je kunt toch door te kijken naar de training een behoorlijke voorstelling van zaken maken lijkt me. Een paard dat geen blokkades kent kan pas swingen en los in zijn lijf bewegen.

En zo wegsturen met de paarden van mijn insrtuctrice? Nope. Ze heeft vreselijk veel super intelligente en hoog in het bloed staande hengsten staan die mij na 5 minuten alle hoeken van de bak laten zien ben ik bang. Ik denk dat niet alle paarden zo vergevingsgezind zijn al ik er op zit te stunten Haha!

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:06

Ik heb een aantal keer les gehad van een vrouw die het paard wat ik toen reed ingereden had. Dat klikte natuurlijk super, zij wist wat dat paard kon, waar hij goed op reageerde. En dat paar is ook echt een super fijn paard om te rijden. Als mij(net 'manege ruiter' af) iets niet lukte stapte zij d'r op om te kijken of het echt aan mij lag of dat die merrie er een keer geen zin in had. Als ik d'r dan weer op stapte kon ik het 9 van de 10 keer zo na rijden en dat gevoel ook vast houden en verder gaan.

Op het moment heb ik helaas geen les(ook geen paard om mee te gaan lessen). Maar toen *Jolanda* laatst op Dennis gereden heeft(hoog uit 10 min) kon ik het ook weer zo na rijden. Ik wist niet dat mijn paardje zo fijn te rijden kon zijn. En *Jolanda* verwachte ook niet dat ik 'maar' een shetlander toch zo fijn aan de hulpen had dat er zelfs appeyumenten uit kwamen(terwijl ik die zelf nog niet eens kan rijden, ook niet op een 'knoppen paard').

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 13:24

Fitzroy schreef
Citaat:
Nee, dat verwacht ik niet en wel om de volgende redenen:
ten eerste zijn het mannen en die hebben over het algemeen toch meer gewicht in hun handen en ten tweede zijn zij zo verschrikkkelijk snel in hun hulpen dat ik ze dat toch niet na kan doen.
Dus antwoord is nee.

Maak eens kennis met mijn instructeur... Lindo is vederlicht en heel fijn te rijden en toch is mijn instructeur van mannelijke kunne. Op dit moment mag ik Lindo van hem rijden omdat Meagan is uitgeschakeld en alles voelt heerlijk vertrouwd hoewel Lin een heel ander paard is dan Meagan!

De eerste keer dat ik Lindo mocht rijden weet ik nog wel dat het precieszo voelde als dat ik me had voorgesteld. In mijn geval is het antwoord (door ervaring): ja.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 13:31

ik heb de jonge paarden van m instructeur mee ingereden, en omdat we alle2 op dezelfde manier rijden ging dat echt super! ook geen stugge stijve paarden waren het
ook zn Z springpaard heb ik weleens gereden, ging ook moeiteloos(dressuur dan he, ik kan niet goed genoeg springen om met zo'n paard echt te gaan springen, wat kruisjes en steiltjes ging wel, maar niet op Z-hoogte Knipoog )

hij heeft 1x op Quentin gezeten, en reed er zo mee weg!en dat zonder sporen, en Q liep goed, niet te geloven

maar ja dat is die mannelijke kracht die ik niet heb he!

volgens mn andere instructeur(van de clubles) rijdt mn priveinstructeur met teveel druk op de teugels, maar heel gek dat Q dan niet staakt, bij iets te veel druk gaat ie namelijk al flink steigeren!

en er lessen verschillende Z dressuurruiters bij hem, die allemaal enthousiast zijn en al veel van hem hebben geleerd, dus ondanks dat hij zelf een echte springruiter is, geeft hij super dressuurles, en rijdt hij ook heel netjes, zowel dressuur als springen!

en mn clubinsructeur die rijdt niet echt heel erg succesvol(en zn ene paard heeft altijd zn mond open als hij erop zit...)

maar ik vind wel dat je instructeur jouw paard moet kunnen rijden, en dat wanneer je instructeur rijdt, het er correct uit moet zien

zelf het paard van je instructeur na kunnen rijden vind ik geen vereiste

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 13:32

Ik verwacht toch wel dat zijn paarden fijn te rijden zijn. Wat die mensen zelf doen en kunnen proberen ze over te brengen op jouw. En tja het risico dat je dan een paard krijgt wat rijtechnisch op dat van hem/haar begint te lijken dan vind ik het zeker belangrijk dat die paarden fijn te rijden zijn.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:18

Ik heb nooit op de paarden van mijn instructeur gezeten, maar ik ben het wel met GK eens.

Andersom rijd mijn instructeur mijn pony wel iedere week, en ook tijdens de les stapt hij er nog wel eens op als mij iets niet lukt (is trouwens geen gezicht, een lange vent op een pony van 1.46 Haha! )
Als hij er even opgezeten heeft kan ik hem heel makkelijk narijden.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:31

Ik stap niet echt vrijwillig op het paard van mijn intuctrice: beest is ong 175 m en ik ben zelf een paardje van 153 gewend Haha! . Komt nog bij dat hij een behoorlijke eigen wil heeft en ik geen idee heb of hij mij wel zou accepteren.

Wat ik belangrijker vindt is dat mijn intructrice dezelfde rijstijl heeft als ik graag zou willen hebben. Iemand die loopt te plukken en te trekken of met een slof begin te gooien hoef ik geen les van te hebben.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:29

Ik ben het helemaal met je eens dat paarden van je instructeur na te rijden moeten zijn, heb ooit eens lessen van iemand gekeken en een paard van iemand gevoeld waarvan het langs de kant er nogal spectaculair uitzag en het ook echt fijn leek te voelen. Toen ik eropging schrok ik me rot, zelfs met stang&trens erin zat er nog 'n enorme trekbek op, een van de ergste ooit. Heb me toen afgevraagd wat voor spierballen diegene gehad moet hebben en nog steeds heeft. Hoe iemand het voor elkaar krijgt om paarden ZO erg te laten trekken en stug zijn vraag ik me ook nog steeds af.

Anne_GTI

Berichten: 18210
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:38

Heb momenteel de beste instructeur die ik ooit gehad heb. Het is een paard.... OK dan!
Als ik iets niet goed doe gaat hij ineens hele vreemde dingen doen. Geweldig hoe je foutjes worden afgestraft. Heb ik op mijn eigen paarden ook weer super veel gemak van. (Is ook goed voor de buikspieren Haha! )

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:42

volgens mij voelen paarden soms ook donders goed dat je onvoldoende ervaring hebt. Zat maandag op een paard van 1.69 en kon er weinig mee. Nadat eigenaresse er op had gereden en zag hoe ze het paard reed en ik dast later na deed, ging het bij mij nog steeds minder dan bij haar, maar ik had er geen lol in omdat het veel te veel op kracht was. Nu schijnt haar instructrice dat paard in een paar minuten "er door heen" te hebben en dat hij lekker ontspannen en goed gaat lopen... Ik wil dat paard dus niet rijden omdat hij zo stug en slecht voor het been was, maar blijkbaar is het ook een kwestie van weten wie de baas is...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:59

Fitzroy schreef:
ten tweede zijn zij zo verschrikkkelijk snel in hun hulpen dat ik ze dat toch niet na kan doen.
Dus antwoord is nee.

Dat is dus ook mijn "probleem". Ik ben niet vlug genoeg in het geven van een aantal hulpen.
Nu is mijn instructrice mijn zusje dus ik heb wel eens op haar paarden gereden/gehobbeld Knipoog .
Maar zij heeft ook genoeg paarden die ik heel leuk vind, maar waar ik niet op ga zitten. Dat is niet helemaal mijn type paard zeg maar.

Ik vind ook niet dat een instructeur per definitie zelf goed moet kunnen rijden. Een goede instructeur is in mijn ogen iemand die mij op het juiste moment de juiste dingen kan leren om nog beter te rijden.
Ik vind dat namelijk dat het mogelijk is dat iemand met oog voor het paard en de ruiter misschien veel beter les kan geven, dan dat hij/zij zelf in praktijk kan brengen. Maar iemand met wel de juiste mogelijkheden verder kan helpen.

Dus nee, ik vind niet dat je altijd aan het lopen of berijden van het paard van je instructeur kunt bepalen of hij/zij een geschikte instructeur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:07

Uit deze discussie en uit de vorige discussies over instructie vloeit volgens mij weer een volgende vraag voort en die luidt: "wat verwacht men eigenlijk van een instructeur?".

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:26

Lovely schreef:
Uit deze discussie en uit de vorige discussies over instructie vloeit volgens mij weer een volgende vraag voort en die luidt: "wat verwacht men eigenlijk van een instructeur?".


Ik verwacht een instructeur die kijkt naar ruiter en paard (ook qua karakter) en naar niveau van ruiter en paard en vandaar uit begrijpelijk uitlegt, wat ik kan doen om de combinatie te verbeteren.

Dat lijkt zo simpel.. maar na 4 zeer dure instructrices weet ik wel beter. Mijn luie, slimme, eigenwijze draakje konden ze niets mee. Scherper bit, scherpere sporen en verkoop dat luie paard, dat wordt nooit wat... Een greep uit de terugkerende instructrice-opmerkingen.

ik heb nu instructie van iemand met wiens hulp ik B'elanna wel aan het lopen heb gekregen. En zo dat zowel paard als ruiter er lol in hebben. En zo dat we ook nog vooruit gaan. Dus ik ben dik tevreden OK dan! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:30

Anya, dan heb jij dus kennelijk zelf ook een doel met je paard, een doel dat bij jou zelf gevormd is? Dan ben je de meeste ruiters al ver vooruit hoor Knipoog.

Alweer een nieuwe vraag: "wat wil men eigenlijk met dat paard?".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:50

ik begrijp niet zo goed hoe het voor veel van jullie als een verassing is gekomen dat een paard helemaal niet zo te rijden was als je had gehoopt. Als je iemand in de training aan de gang ziet weet je toch wel wat je kunt verwachten lijkt mij.
En als iets er vanaf de zijlijn super uit ziet maar voor jou onder het zadel rampzalig aanvoelt dan vraag ik me toch af of dat niet met je eigen beperkte rijkunsten te maken heeft of met je beperkte inzichten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:33

Wat zoek ik in een instructrice.

iemand die zelf jonge paarden met gemak naar de Z kan rijden.
Dit omdat ikzelf altijd jonge paarden heb gereden en weer rij.
Deze wil ik de basis kunnen geven op de goede manier.
En daar zelf bij elk paard ook in kunnen groeien.


Zij rijd zelf ook allemaal jong spul naar het Z, dus weet heel goed hoe je de basis dingen, op verschillende soorten paarden, er fijn aangereden kan krijgen.
Kent de meeste puber streken, om ook daar doorheen te kunnen rijden, met slimme omweggetjes. Dus met het verhaal wie niet sterk is moet slim zijn, dus geen trekbokken kweken.

Een instructie die mij hoger dan de Z2 brengt heb ik niet nodig.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:30

Pipo schreef:
Zo bedoelde ik de vraag eigenlijk niet.

Bedoel meer: verwachten jullie van je instructeur dat zijn paarden zeer fijn te rijden zijn?


De paarden van mijn instructrice zijn idd zo na te rijden,ik heb op een hele grote Uniform mogen rijden en reed er zo mee weg.Zij vind ook dat alle stagiares er mee weg kunnen rijden.Zij laat dus alle meisjes op alle paarden rijden van groen tot LT!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 09:26

Die van mijn 'oude' instructrice waren wel fijn te rijden maar ook veel slof gebruik enz. En omdat ik niet veel vorderde ben ik overgestapt! Ook de problemen die ik had met het paard werden opgelost met scherper bit, slof en andere martelwerktuigen.

Nu een nieuwe instructrice en zonder ook maar hulpteugels gaat het uitstekend! Nu 10 lessen gehad en we gaan met grote sprongen vooruit. Gelukkig rijd ze haar paarden ook 'gewoon'!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:57

Jippie schreef:
ik begrijp niet zo goed hoe het voor veel van jullie als een verassing is gekomen dat een paard helemaal niet zo te rijden was als je had gehoopt. Als je iemand in de training aan de gang ziet weet je toch wel wat je kunt verwachten lijkt mij.
En als iets er vanaf de zijlijn super uit ziet maar voor jou onder het zadel rampzalig aanvoelt dan vraag ik me toch af of dat niet met je eigen beperkte rijkunsten te maken heeft of met je beperkte inzichten??


Liep er net een dag, en had deze dieren dus niet onder het zadel gezien.

Verder blijf ik van mening dat een goed afgericht paard ook goed na te rijden is. Daaraan kan je pas echt merken of een ruiter goed kan rijden, door gewoon op zijn of haar paard te gaan zitten. Paarden zijn gewoonte dieren dus zullen niet gelijk lastig worden of iets dergelijks.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:17

Dat ben ik niet met je eens Pipo,
ik ken zat voorbeelden van paarden die zich niet zo maar door andere laten narijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:23

Sjuimpje schreef:
Dat ben ik niet met je eens Pipo,
ik ken zat voorbeelden van paarden die zich niet zo maar door andere laten narijden.



Er zullen best uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Maar bij bijv een vriendin van mij, die heeft altijd een stuk of 20 paarden staan, daar stap je op en rijd je mee weg, altijd fijn. Wat voor paard dan ook, ze kunnen best eenkennig zijn, maar je voelt gelijk dat het paard rijtechnisch super voorelkaar is.

Zo had mijn instructrice ooit een paard die zodra er vreemden kwamen op zijn achterste benen door de baan ging, dit dier heb ik toen een paar keer gereden, hij was wel lastig, maar wel rijtechnisch super voorelkaar. Dus na een paar rondjes, was het geen enkel probleem om verder te rijden.

Als ik hoor dat sommige instructeurs die in het Z rijden een leerling erop zetten en die leerling kan het dier niet eens nageeflijk rijden omdat het dier niet aan het been is, en een gruwlijke harde mond heeft, vraag ik mij toch af in hoeverre deze juf kundig is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:30

Om mijn paarden even als voorbeeld te nemen (ook al rijd ik niet op niveau en geef ik ook geen les), die zijn allemaal super fijn na te rijden.
Als ik kopers had konden het de grootste klunzen zijn, maar de paarden liepen allemaal in een krulletje en liepen netjes op eigen benen.

Ozep is een stukje verder, maar die moet je echt heel goed aanvoelen. Die is enorm eenkennig en duldt niet zomaar iemand op zijn rug, je mag wel zitten, maar je mag niets doen Haha!
Je kan wel voelen dat het erin zit, alleen zie er maar eens wat uit te krijgen *LOL* Als je eindelijk zover bent dat hij niet meer rent en je zijn kop in de krul hebt, gaat hij achter het been en achter de teugel lopen, ondertussen hoge tonen piepend waardoor je ook geen schop durft te geven Haha!
Het is zo'n clowntje Tong uitsteken Scheve mond