Probleem met doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:12

Hmm... ik zou ook wel een trampoline willen!

Ik rij paard om mijn bekken en rug losser te maken. Ik heb een dubbele hernia en arthrose en het zonder zadel rijden houdt het nog een beetje in beweging.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:18

Ontspannen en ..... oefenen...

makkelijk he? Knipoog

Troost je, ik rij al bijna 23 jaar en kan soms ook niet langer dan 3 rondjes doorzitten (blauwe billen!!!) Bloos

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 02:07

Trampoline is goed, zo'n "zitbal" zoals je ook regelmatig op fysiogym ziet is ook goed.
Beiden helpen je niet alleen om soepeler te worden in je gewrichten, maar vooral om je bewuster te worden van je zwaartepunt. Je moet in het zadel het gevoel houden dat je contact hebt met de grond. Doe wat simpele ademhalingsoefeningen in het zadel waarbij je heel bewust tot zo ongeveer in je tenen doorademd, en je lichaam dat gevoel van "aarden" laten volgen. Phoe, best moeilijk uit te leggen dit Scheve mond

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:10

Karina, ik snap wat je bedoelt.
Maar als je genoeg oefeningen doet dan kan je echt wel soepeler worden in je gewrichten. Ook wat oefeningen te paard, wat je vroeger in zo'n manegeles weleens deed.
Ik merk in ieder geval wel dat ik een stuk losser word.

Maar goed, ik denk dat zo'n zitbal en trampoline voor bijna iedereen wel nuttig is, niet alleen voor een doorzitprobleem.

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:30

Ben het helemaal met je eens Kleintje, daarom zei ik ook: "niet alleen om soepeler te worden", het een staat ook in verband met het ander.
Op een videoband van Hinrichs staat trouwens een heel leuk stukje zitles aan de longe met nuttige tip en ontspanningsoefeningen te paard.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:27

hoi mijn pony is ook een stuiterbal en zonder zadel vooral in galop zit je nog stiller en misschien heb ik een tip voor je een keer je voeten uit de stijgbeugels en je helemaal ontspannen en gewoon denken als je zo hard stuitert dat je hem pijn aan zijn rug doet en dan blijf je hoop ik bijna helemaal stil zitten. Knipoog

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:14

Jezelf lang maken, in het midden van je zadel gaan zitten, en denken dat je door het paard heen zakt, een beetje achterover zitten helpt vaak ook (dus schouders naar achteren)

En ook een tip:
Vraag eens iemand of hij/zij jouw pony aan de longe zet, en dat jij erop gaat zitten, zonder beugels, en losse handen.
Knoop in je teugels maken, en je handen strak uitspreiden, helemaal ontspannen, en jezelf met de beweging mee laten swingen.
Zullen we wedden dat jij in het zadel blijft zitten!!
Succes nog!

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 08:12

THX, dat heb ik gisteren eens uitgeprobeerd en het ging wel een beetje, ze was goed ontspannen dus ik kon al wat beter blijven zitten, zelfs middendraf doorgezeten héhé.

xxx