Bit probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:34

ik zou geen hulp middelen gebruiken. het paard past zich er op aan. het zal wel even duren maar dan zit je weer met het zelfde probleem. en vooral geen scherper bit nemen. hij word er alleen maar meer ongevoeliger in de mond van. ik zeg altijd als het paard iets wil dan hebben wij niks meer te vertellen. want wie is er sterker groter sneller dan wei. het paard. je moet het van de baas zijn hebben anders kan je alles proberen maar het helpt niks of maar even.
ik zie dat je in otterlo woont. mischien iets om is bij mij een paar lessen te nemen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:11

Eerst aan de hand respect opbouwen, zodat hij goed luistert. Dan flink in de bak oefenen met rijden, zou gewoon met dubbelgebroken bitje/ trensje rijden en een zweepje. Als hij dan de bocht niet omwil een tikje tegen z'n schouder geven netzolang totdat hij goed luistert. Als je naar buiten gaat met iemand mee rijden die haar paard iig goed onder comtole heeft en vragen of ze je naar huis wil brengen. Wat bij mijn verzorgpaard werkte was: omdraaien en de laatste 50 meter achteruit naar huis laten lopen was daarna heel braaf Haha!

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 09:18

Citaat:
ik zie dat je in otterlo woont. mischien iets om is bij mij een paar lessen te nemen.


Ik zou wel willen maar heb geen trailer.... en bezit thuis ook geen bak vandaar dat ik altijd in het bos rij...

Ik had ook ergens gelezen dat het bit iets hoger hangen ook wel eens wil helpen, heeft iemand hier ervaring mee??

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:41

Zou ik niet doen, denk ik. Je trekt daarbij namelijk constant zijn mondhoeken op, wat nogal hinderlijk is voor het paard. Als je ergens ruimte hebt, zet hem dan op de volte als hij te hard gaat. Als er een muur of iets dergelijks is, kan je hem daar tegenaan sturen (doe dit niet met bijvoorbeeld prikkeldraad, omdat dat minder zihctbaar en veel gevaarlijker is). Het is inderedaad slim om iemand mee te nemen als je gaat rijden. En ik begrijp dat je nooit in de bak rijd? Dat zou wel fijner zijn, denk ik. Misschien heeft iemand in de buurt die je kent een bak?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:45

hmm als je een bak of wei heb gevonden dan wil ik best wel is een paar keer naar je toe komen. maar dat gaat natuurlijk wel wat meer kosten.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 14:39

Maar zijn er niet andere manieren dan een bit om een "te" voorwaarts paard netjes te laten lopen? want dat is eigenlijk het probleem, hij is "te"voorwaarts.... als we gaan draven dan is het net alsof ik hem niet bij kan houden en hij ieder moment in galop over gaat.... en ik gallop gaat het ook steeds harder.

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 11:42

sjee is er dan niemand met een oplossing of ervaring? Iemand adviseerde me laatst ook om met een hackemore te gaan rijden, maar vind dit wel een hele grote stap. iemand ervaring met hackemore???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:46

oefenen
ook met een buiten rit overgangen maken naar het stappen, op je zit
dus ga ook buiten dresuur oefenen

helemaal niet leuk als je graag een keer niet dressuurd, maar helaas nu nog een must

leer hem ook stemhulpen aan, die helpen ook vaak extra, zoadat je niet steeds aande teugels hoeft te zitten.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:37

Het bit hoger hangen helpt wel tegen de tong over het bit gooien. Mijn paardje vind het ook prettiger als het wat hoger ligt, dan ligt het stiller. Als ik het lager hang blijft ze maar los-vast pakken. Nu houdt ze haar hoofd gewoon ontspannen. Verder kun je ook een pelhambit gebruiken. Dat is een recht bit met een stang werking. Je kun hiermee met twee teugels rijden en de stang werking alleen gebruiken als je hem echt nodig hebt. Het beste is wel om gewoon heel veel overgangen te rijden en hem gehoorzaam voor je hand te krijgen, dan kun je met steeds minder hulpen af. Maar je moet wel zorgen dat het veilig blijft en dat je er plezier in houdt !!!! Sterkte en doe je best

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:02

runningkawa schreef:
oefenen
ook met een buiten rit overgangen maken naar het stappen, op je zit
dus ga ook buiten dresuur oefenen

helemaal niet leuk als je graag een keer niet dressuurd, maar helaas nu nog een must

leer hem ook stemhulpen aan, die helpen ook vaak extra, zoadat je niet steeds aande teugels hoeft te zitten.


Amen Kawa