Training jong paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:01

voor kay27:
ruggebruik: veel overgangen, weinig hand en meer been/zit, probeer je opaard zo ontspannen mogelijk te laten lopen, en vooral van achteren naar voren werken
verzamelen, ik zou dat pas doen als je paard goed aan het been is, recht loopt, een goede aanleuning heeft, en ontspannen en zuiver loopt, verzamelen is de kroon van de dressuur, dus het geduld,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:04

helemaal mee eens.
Verzameling word ook niet voor niets pas, met hele kleine stukjes in het M gevraagd

En een paard kan pas verzamelen als hij recht is.
Is hij op 1 hand nog zwaarder wil dat zeggen dat hij nog niet recht is.
Dus daar de aandacht goed bij houden.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 16:20

Nee, dat ze niet recht is dat is echt duidelijk. Het gaat beter als ze los is, als we al een tijdje aan het rijden zijn. Hetgeen hier geopperd wordt voor ruggebruik doe ik. En dat verzamelen: leek mij ook nog erg vroeg, maar omdat het genoemd werd in dat stukje over de 6 dingen die de rode draad vormden (ik ben de schrijver even kwijt)... In feite zijn die 6 dingen dan het einddoel van je afgerichte paard toch?

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:27


Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:32

Zorg dat je het gas en de rem nog beter maakt en dat je een paard hebt wat lekker los door het lijf de baan doorbeweegt met een correct ruggebruik. Niet TE laag of TE diep instellen. Om dat correct te doen moet je je paard heel behoorlijk voor elkaar hebben en zelf behoorlijk wat gevoel hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:17

kay27 schreef:
Btw: Ik rij haar nu laag-diep-rond om haar haar rug te laten gebruiken, daar wordt ze wel heel fijn los en licht in de hand van.


Ik zou er zelf de voorkeur aan geven om een jong paard in eerste instantie voorwaarts-neerwaarts te rijden in plaats van laag-diep-rond. Dus neus voor de loodlijn in plaats van achter de loodlijn (soms nog wel eens spraakverwarring).

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 21:39

astridh"]
[quote="kay27 schreef:
Btw: Ik rij haar nu laag-diep-rond om haar haar rug te laten gebruiken, daar wordt ze wel heel fijn los en licht in de hand van.


Ik zou er zelf de voorkeur aan geven om een jong paard in eerste instantie voorwaarts-neerwaarts te rijden in plaats van laag-diep-rond. Dus neus voor de loodlijn in plaats van achter de loodlijn (soms nog wel eens spraakverwarring).
[/quote]

Ik weet het. Die mening heb ik al van meer mensen gehoord. Alleen zijn zowel mijn eigen instructrice als mijn stalhouder (die ook instructeur is) er beide wel voorstander van om mijn merrie zo te rijden. Ik denk idd dat niet alle paarden zo gereden moeten worden, maar ik heb er zelf tot nu toe ook goede ervaringen mee. Later wordt ze hoger ingesteld, als ze haar rug goed gebruikt (wat niet wil zeggen dat ik haar nu een hele training zo rij!). Maar goed, genoeg over LDR, want die discussie wordt al in een ander topic gevoerd. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:50

Ik ga het liefst veel naar buiten (woon midden in het bos dus het kan ook makkelijk), lekker rustig rijden over lange brede rechte paden zodat ze evenwicht en zelfvertrouwen krijgen.
Eerste voorwaarden hiervoor zijn rem, stuur en gas.
Langzaam ga ik dan steeds wat meer vragen en bijv heuveltjes en bochterige weggetjes rijden.

Kendra

Berichten: 8770
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:06

Voorwaarts-neerwaarts of laag-diep-rond heeft imo ook te maken met de bouw van je paard. Voorwaarts neerwaarts is mooi, maar als je paard erg op de voorhand is gebouwd of de neiging heeft te gaan hangen, is het wel extra moeilijk om van achteren naar voren te rijden, ze lopen erg snel op de kop. Dan maar een beetje ronder instellen, volgens mij maak je 't dan voor je paard ook gemakkelijker. Wel uitkijken voor een 'valse krul', dus verlengen als het kan.
Het belangrijkste vind ik idd dat ze rechtgericht in balans op eigen benen leren lopen. Dat wil alleen als ze goed aan je been zijn.
Ik laat mijn jonge paarden regelmatig maar gedoseerd werken. Ik rijd mijn vierjarige nu drie keer in de week dressuurmatig (30 tot 40 minuten), ik ga een keer naar buiten en longeer nog een keer. Daarmee houd ik 'em fris, hij heeft zin in het werk, is wel een keer moe maar wordt niet overvraagd. Verder lekker veel in de wei en af en toe nieuwe situaties opzoeken, zodat ie straks niet helemaal over de toeren is als ie een keer op concours gaat (en ik ook niet Haha! ).

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 15:03

Ik ga met Sofie nog niet naar buiten, dat wil ik eigenlijk wel zo snel mogelijk gaan doen. Dubbel voordeel: voor de rechte lange stukken te kunnen rijden maar ook om genoeg afwisseling in het werk te kunnen bieden. Daarnaast vind ik het ook nog leuk om een buitenritje te maken... Knipoog Maar ze is het nog niet gewend, en ik moet in ieder geval 1 drukke weg over. Rustig aan oefenen dus, ws gaat aankomende zondagochtend (vroeg!!) de eerste keer worden. Longeren doe ik ook met haar, en ik krijg met regelmaat les. Lachen Bij mij werkt ze nu ook 4-5 dagen per week, meestal een half uur per keer. Dat lijkt me niet teveel toch?

lieke2
Berichten: 2140
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:10

In hoeverre kan het verkeerd zijn als je op deze leeftijd al gaat 'spelen' met het tempo? dus in draf en galop tempo verhogen en weer terugrijden, daarna weer arbeidstempo. veelal alleen op de zit en het been. dit is iets wat ik graag doe met de 4-jarige waar ik mee bezig ben, naast het ontspannen rijden, rechtrichten en gehoorzaam maken aan mijn benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:14

Zover ik weet is dat alleen maar goed.
Lekker een paar pasjes naar voren en weer terug.
Daar leren ze alleen maar van gehoorzamen en allert te zijn.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:01

Juist dat schakelen is ook belangrijk voor een jong paard. Daardoor worden ze gehoorzamer, maar leren ook beter hun balans te vinden, waardoor je weer een stapje verder naar het rechtrichten gaat.

Wat imo het belangrijkste is, is de ontspanning, gas en rem en het al een beetje volgen van de hand. Dus het al wat naar de hand toerijden, maar dit laatste natuurlijk wel spelenderwijs, met schakelen in het tempo.

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:26

Ik gooi er zelf meteen een vraag door, ik hoop niet dat ik er eerder al overheen gelezen heb, maar ik heb nu een verzorgpaardje, die nooit echt goed op stemhulpen is gelongeerd, die is nu ingereden, alleen ze reageert niet goed op de hulpen en schoppen wil ik niet, wat is de oplossing hiervoor, ik heb zelf niet genoeg tijd om de gevraagde training hoevoor uit te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:30

op het been maken?
zweepje erbij
en elke keer als ze niet naar je been reageert een tikje

Maar een keer schoppen is ook niet zielig hoor
beter 1 keer schoppen, dan 20 keer kleine schopjes, want dat is helemaal vervelend voor je paard.

wel belonen als hij reageeert, ook als hij te hard gaat, want ook dat is reactie.
pas wel op als hij te hard gaat dat je hem niet meteen inhoud, want dan snapt hij niet meer wat je wilt.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:01

beter de verkeerde reactie dan helemaal geen reactie.

Kendra

Berichten: 8770
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:11

Piaffe schreef:
Juist dat schakelen is ook belangrijk voor een jong paard. Daardoor worden ze gehoorzamer, maar leren ook beter hun balans te vinden, waardoor je weer een stapje verder naar het rechtrichten gaat.

Wat imo het belangrijkste is, is de ontspanning, gas en rem en het al een beetje volgen van de hand. Dus het al wat naar de hand toerijden, maar dit laatste natuurlijk wel spelenderwijs, met schakelen in het tempo.


Ik probeer een jong paard vrij snel naar de hand toe te rijden. Hoewel je vooral met je benen rijdt, is een prettig contact met de mond wel belangrijk. Een paard moet aanleuning kunnen nemen, zonder te gaan hangen vanzelf.
In de overgangen vind ik dat in het begin vaak wat moeilijk (heeft ook met mezelf te maken, ik span m'n armspieren teveel aan) maar in een normale arbeidsdraf of in een tempowisseling binnen de draf moet je paard als het ware 'op jouw hand kunnen vertrouwen'.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 22:45

Kendra schreef:
... (heeft ook met mezelf te maken, ik span m'n armspieren teveel aan)


Ja, die neiging heb ik ook. Je kunt het op foto's heel goed zien! Ik ben er de laatste dagen zeer scherp op aan het letten dat mijn paard niet KAN gaan hangen. Dus continu een los contact, probeert ze te hangen, dan laat ik de teugel rustig gaan. Dat gaat goed.

Vandaag ging het trouwens helemaal super, de vele overgangen beginnen resultaat te krijgen, ik hoef haar nog nauwelijks bij te tikken. Ze gaat als een trein!

De ophoudingen gaan nog ietsje minder, ideeën om dat te verbeteren? Ik probeer het nu voornamelijk op mijn zit, maar ze reageert daar niet genoeg op naar mijn zin. (Zo scherp als ze op mijn been is, zo slecht is ze bij de ophoudingen... Verdrietig ) Ik wil niet te hard in de mond gaan inwerken, hoe kan ik toch zorgen dat ze luistert naar wat ik haar vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:47

gebruik met zithulpen aanleren je stem
zodat ze dit gaan cobineren met de goede zithulp.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:47

Wat bedoel je met ophoudingen gaat iets minder? Reageert ze verkeerd, hoe reageert ze, hoe geef jij een ophouding, wat wil je als resultaat van de ophouding zien?

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 22:59

Piaffe schreef:
Wat bedoel je met ophoudingen gaat iets minder? Reageert ze verkeerd, hoe reageert ze, hoe geef jij een ophouding, wat wil je als resultaat van de ophouding zien?


Zo snel als ze weg is wanneer ik been geef, zo langzaam komt ze terug! Ik ga dus diep zitten, benen lang maken, zwaar maken en geef daarna een ophouding van voren. Ze blijft dan naar mijn zin te lang doordrammen. Ik heb een paar keer een wat stevigere ophouding gemaakt na de 1ste rustige, en dan reageert ze wel. (Dan ontspan ik mijn hand ook wel weer gelijk!) Maar ik wil dat niet constant doen, omdat ik bang ben dat ik 'r dan hard in de mond maak. Ik zit nu te denken, moet ik meer gaan werken met (uitbundig) belonen? Ik ga morgen ook kijken of het duidelijker voor haar is met stemhulpen erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:01

Maar snel weg voor je been, si dat met aktie, dus mooi van achter, of rennerig
want rennerig is nog steeds niet aan het been zijn.

en een keer echt serieus doorkomen met je hand mag best wel een keer
Maar wel als uitzondering, maar soms is het net genoeg om het kwartje te laten vallen.
Wel meteen ontspannen daarna

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:04

Ik ga met RK mee, je kunt best eens een keer wat strenger zijn, mits je daarna gelijk helemaal ontspant. En inderdaad belonen en stemhulpen vind ik eerst belangrijk. Als een paard aan de longe netjes rond kan gaan met Stap Draf Galop Hoo, dan kun je dat ook goed gebruiken onder het zadel is mijn ervaring.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 23:16

Nee, de actie komt echt vanachter, dus rennerig is het niet. Het is dat ze scherper op mijn hulpen is. Dus ik hoef geen 'kracht' meer te zetten, rustig aanleggen is genoeg. Ik kan de goede woorden niet helemaal vinden om uit te leggen wat ik bedoel... Scheve mond Alsof ze de subtielere beenhulpen gewoon veel beter pakt.

Morgen heb ik ook les, zal het daar ook eens bespreken. (Over dat terugkomen / die ophoudingen.)

Kendra

Berichten: 8770
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:39

Ik vind dit ook nog steeds erg moeilijk. Terugkomen is geen probleem, maar rond terugkomen wel! Ik smeer de overgang van draf naar stap maar wat langer uit, ga erreg diep zitten, geef kleine ophoudingen en zeg 'stappen'.......en dan doet ie het. Overgang stap-halt is het moeilijkste, dan is ie natuurlijk toch ook iets minder actief en gaat ie bij het halthouden wat rommelen. Trouwens, de overgang van draf naar halt gaat beter, ik denk dat dat komt omdat het een actievere overgang is waar je natuurlijk veel meer aan rijden kunt.