Leeftijd inrijden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 14:26

ik ben het wel met sjuimpje eens dat je bij het inrijden van een jong paard beter lange rechte stukken (vw/nw) in de bak kan rijden dan dat je ze aan de longe doet. ik vind wel dat je bij het echte inrijden moet kijken of het paard wat rijper toont of niet.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 17:06

Longeren is inderdaad zwaarder dan rechte stukken stappen en draven, daarom dat mijn paarden pas bij 4 zadelmak en ingereden worden. Op zich is longeren helemaal geen eenzijdige belasting. Zoals er rijden en rijden is, is er ook longeren en longeren.. Er zijn zelfs ruiters die hun paarden tot op heel erg hoog niveau opleiden aan de longe. Bij de spaanse Rijschool in wenen gebeurt dit trouwens ook, daar worden de paarden eerst aan de longe klaargemaakt.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:41

Met 3 jaar vind ik dat je een paard zademak kan maken.
Onze paarden zijn allemaal met 3 jaar ingereden.

Teminste het paard moet er wel aan toe zijn, ons paard begint nu pas paard te worden, hij is nog niet 3 jaar, past in juni, maar we wachten nog even, we longeren der wel , maar er op rijden nog niet, dat word waarschijnlijk pas echt met 4 jaar .

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 20:12

vroeger werd een paard pas ingereden toen hij ong 7 was, en ik denk dat het op zich ook een goede leeftijd is.
want nu is het wel zo dat, zodra een paard 2.5 is, gelijk, hup, zadel erop, 3 jaar, hup, inrijden, 4 jaar, hup, verkopen...
mja, t gaat toch weer alleen om rijden of geld Verdrietig

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 20:35

Je hebt ook nog longeren en longeren. De grootte van de cirkel maakt veel uit, evenals hoelang, hoe intensief enz. Bij mij is longeren van jonge paarden meer beweging geven met zadel. Ze moeten gewoon redelijk op de stem reageren. Verder heeft het alleen tot doel om aan het zadel e.d.te wennen. Dit hoef helemaal niet lang per keer te duren.
Direct bijzetten, flink laten werken enz. is uiteraard niet goed. Je kunt met longeren veel bereiken, maar ook veel kapot maken. Eigenlijk is het met longeren niet anders dan met rijden. Te snel, te veel, te zwaar en te vaak zijn nooit goed.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 22:39

Toch vraag ik me iets af. Ik lees vaak hier op bokt dat er gezegd word:
Als een paard er aan toe is
Dan komt bij mij de vraag altijd boven, hoe weet je dat een paard er aan toe is? Zegt hij/zij dan tegen je: zullen we es een stukje gaan rijden? Haha!

Tuurlijk zijn sommige jonge paarden al rijper dan andere, maar ik ken ook paarden van een jaar of 7 die zich nog een 3-jarige voelen. Mogen die dan nog steeds niet gereden worden? Knipoog

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 23:45

Ja idd, net zoals er gezegd wordt, kijk eens hoe sterk hij al is!! Van buiten ja.. maar van binnen?

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 23:47

Ik denk dat het veel belangrijker hoe hard/vaak een paard moet werken in zijn 3e, 4e, en 5e jaar, dan wanner hij zadelmak gemaakt wordt.

Je kunt heb beter met 3 zadelmak maken en hem de eerste jaren met beleid belasten, dan met 4 aanrijden en direct 5/6 keer per week vol aan de bak!

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:39

Samsam schreef:
Ik denk dat het veel belangrijker hoe hard/vaak een paard moet werken in zijn 3e, 4e, en 5e jaar, dan wanner hij zadelmak gemaakt wordt.

Je kunt heb beter met 3 zadelmak maken en hem de eerste jaren met beleid belasten, dan met 4 aanrijden en direct 5/6 keer per week vol aan de bak!

Amen

Machie

Berichten: 16033
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:04

flettie"]
[quote="Samsam schreef:
Ik denk dat het veel belangrijker hoe hard/vaak een paard moet werken in zijn 3e, 4e, en 5e jaar, dan wanner hij zadelmak gemaakt wordt.

Je kunt heb beter met 3 zadelmak maken en hem de eerste jaren met beleid belasten, dan met 4 aanrijden en direct 5/6 keer per week vol aan de bak!

Amen
[/quote]

hier ga ik in mee. Mijn 3 jarige rijdt ik 2 a 3 keer per week. maar niet meer, verder staat hij vol in wei en vind hij het leuk! Ik vind zelf dat je naar je paard moet kjiken, en dan eerlijk moet kjiken! Niet zoals jij t raag wil zien....

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:12

sonjabelgium"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik denk dat ze eerder vroeg rijp lijken.
doordat ze wat lomper gebouwd zijn.
Want ook een fjord zie ik nog steeds groeien na de 3, dus zullen de pezen enz ook niet ineens wel al met de 2 sterk zijn.


Waarom is een Tinker dan weer vernoemt als "laat rijp" in nogal wat toppics ... ???
[/quote]

Fjorden kan je juist beter richting de 4 jaar pas gaan inrijden. Hun rug is als ze jong zijn nog zwak ook al zien ze er verder zo sterk uit
(heb ik me weleens laten vertellen)
Voor Tinkers is dat misschien wel het zelfde verhaal denk ik.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:36

Antoinette schreef:
Toch vraag ik me iets af. Ik lees vaak hier op bokt dat er gezegd word:
Als een paard er aan toe is
Dan komt bij mij de vraag altijd boven, hoe weet je dat een paard er aan toe is? Zegt hij/zij dan tegen je: zullen we es een stukje gaan rijden? Haha!

Tuurlijk zijn sommige jonge paarden al rijper dan andere, maar ik ken ook paarden van een jaar of 7 die zich nog een 3-jarige voelen. Mogen die dan nog steeds niet gereden worden? Knipoog


Heel simpel.
Kijk eens in mijn profiel en ga naar shiwabel, zij is 3 jaar, zou je daar op gaan rijden, het is net nog een jong twentertje *LOL*

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 01:35

Chrissie schreef:
maar andere rassen zoals bij voorbeeld de arabier zijn veel later pas volwassen en sterk
natuurlijk zijn er binnen die rassen dan ook nog verschillen


En toch worden de arabieren in Rusland al op 1½ jarige leeftijd ingereden en lopen ze met 2 jaar op de renbaan.

En in nederland worden ze ook vanaf drie jarige leeftijd ingezet op de renbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:03

Klopt
En met de 6 zitten ze in de worst
Bewijs genoeg.

Op die manier een sport beoefenen moest ook meteen verboden worden, vind het ook erg raar dat dat nog mag.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:13

ik vind dat je ze vanaf de 3 jaar in mag rijden en niet eerder ....met de 3 is hun rug alwat streker en misschien ook fijner voor hun...en als je ze te vroeg in gaat rijde krijge ze toch een ingezakte rug????

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:27

Dit doen wij meestal:

Vanaf 3 jaar ongeveer 2 x per week
Vanaf 4 jaar ongeveer 4 x per week
Vanaf 5 jaar 5 à 6 dagen per week

Daar zitten de buitenritten e.d. dan wel bij inbegrepen Knipoog

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 03:41

Ik heb een driejarige en ga komende zomer beginnen met rijden. Maar met rijden bedoel ik eigenlijk alleen maar wat rechtuit stappen en draven in de bak. Dat zal niet vaker dan 1 of 2 keer per week gebeuren en dat gedurende een aantal maanden. Tegen de tijd dat ze 4 wordt kunnen we het weer verder uitbouwen. Ik denk dat ik daar niets mee óverbelast'. Zodra ik merk dat iets te snel gaat voor Cheyenne, kan ik altijd weer een stapje terug nemen. Alert blijven voor de signalen van je paardje!

Voor nu ben ik vooral bezig met zadel mak maken aan de longe (ook niet meer dan 2 keer per week 15 minuten). Tussendoor veel aan de hand wandelen langs de weg, poetsen, knuffen en genieten op de wei met vriendjes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:26

Udinde wordt, zoals het er nu voor staat volgend jaar in maart of april beleerd. Zij wordt in mei 3 jaar.
Als ze beleerd is, kijk ik het even aan hoe ze het doet en van daaruit pas ik het "rijschema" aan.

Kendra

Berichten: 8766
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:51

Tja... het ligt ook vaak aan de omstandigheden. Ik had vorig jaar drie 3-jarigen. Beetje veel, dus heb ik 'de slaptste' laten staan tot dit jaar. Als dat m'n enige was geweest, was ie gewoon zadelmak gemaakt (denk ik). Zo simpel werkt het bij mij vaak en ik denk wel bij meer mensen.
Toen m'n eerste paard drie was moest ik me beheersen om er niet iedere dag op te klimmen - ik had geen andere en wilde graag rijden! Toen ze vier was zei ik: er is voor de opbouw van spieren en pezen niets beter dan constante trainingsarbeid en dus doe ik d'r 6 keer in de week; licht werk, veel afwisseling.
Nu heb ik er meer en kost het me al moeite om m'n vierjarigen 4 keer per week te doen. Waarbij ik dan weer tegen mezelf zeg: ach, hij is ook nog maar 4, zo vaak hoeft ie ook nog niet. Eigelijk is het wel goed voor 'em dat ie nog niet alle dagen wat doet.
Tja...

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:23

Wij hadden een shet, die toen ze nog twee was heel etterig was en ze verveelde zich duidelijk, we hebben der zadelmak gemaakt, ong. 3 keer per week een kort buitenritje en ze werd hartstikke lief. Toen bijna half jaartje laten staan en toen begon ze weer met uitbreken enz. Dus toen verder gegaan met rijden, ze is nu ouder maar niks geen doorgezakte rug. Haha!

normaal rijden we de pony's gewoon met 3/4 jaar in hoor Knipoog

tuttie
Berichten: 55
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: dichtbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:49

Ben het met SAMSAM eens. Het ligt er maar net aan hoe veel en hoe hard je je paard laten "werken". Ik heb een 3 jarige waar ik 3 à 4 keer in de week opzit. Maar dat wil niet zeggen dat hij hard moet werken. Ik leer hem de simpele hulpen en hem alles vertrouwd maken. Hij hoeft echt nog niet hard te werken. Maar op deze manier leert hij al wel heel veel terwijl ik hem niet zwaar belast. Ik zit er dan ong. 15 minuten op, met veel stappen, maar ook draven en wat galopperen. Zo bouwen we het gelijkmatig op.

Belker

Berichten: 15382
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:03

Gwenn is 3 en nu zadelmak. IPV lange rechte lijnen in de bak gaat mijn voorkeur uit naar lange rechte lijnen buiten Haha!
Wat is 40 meter. Ik spreek van de bak niet echt over "lange" rechte lijnen.

Gwenn is dus voornamelijk buiten gereden. Die heeft de bak 2 keer van binnen gezien. Moet ik wel zeggen dat ik in de afgelopen 5 weken er 10 keer opgezeten heb Haha! Niet vaak dus. Verder loopt ze in de paddock, in de wei en in de molen. Longeren doe ik niet te veel. De volte is zwaar bij ons op stal.

Taco was nog geen 3 toen hij zadelmak werd gemaakt. Die staat nu de hele zomer op het land. Die haal ik in het najaar wel op. Dan ga ik hem oppakken.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:58

Ik vind dat het vooral van de bouw van een paard afhangt of je hem al kan inrijden of niet. Er zijn paarden die drie zijn waarvan ik denk dat ze er nog zo kinderlijk uitzien dat je beter kan wachten tot ze vier zijn en er wat volwassener uitzien. Maar sommige driejarige kan je beter zadelmak maken als ze drie zijn want ze worden zo sterk he!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 03:15

runningkawa schreef:
Klopt
En met de 6 zitten ze in de worst
Bewijs genoeg.

Op die manier een sport beoefenen moest ook meteen verboden worden, vind het ook erg raar dat dat nog mag.

Ik ken genoeg paarden die nadat ze op de renbaan gelopen hebben in gezet worden in andere takken van sport, zoals endurance, dressuur en springsport en goed presteren.
Natuurlijk eindigen sommige paarden voortijdig hun leven.
Maar dat komt bij alle disiplines van de paarden sport voor en zelf bij recreatief gebruik.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:05

ik heb mijn pony ingereden toen hij iets ouder was als 3jaar. toen ben ik dus begonnen met logeren en daar vlink de tijd voor genomen. nou nu heb ik een heel fijn paardje en hij is heel lief. sommige zeggen dat een pony ingereden moet worden door een deskundige maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig zolang je maar de tijd neem kan bijna iedereen die verstand van paarden heeft een paard inrijden.