TIPS doorzitten

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Famke29

Re: TIPS doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:59

Aan de tips qua zit e.d. valt niets meer toe te voegen... alleen: als je paard lekker ontspannen /nagevelijk loopt, kan je ook beter doorzitten, je wordt dan eigenlijk automatisch "meegenomen".. zolang mijn merrie niet lekker nagevelijk loopt, is het doorzitten ook niks, 't is een dieseltje die op gang moet komen, maar eenmaal op gang zit je super!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:00

Het paard loopt niet regelmatig en ook niet ontspannen over de zijn rug, dan is het ook erg moeilijk om door te zitten, als het paard en de ruiter niet in balans zijn zit het vaak niet lekker door.
Het paard is ook behoorlijk scheef, dat zie je heel erg goed als hij op de eerst hindernis afdraaft, zou eens een tijdje gaan rechtrichten/gymmen met dit paard, dus zorgen dat hij ontspannen en op zijn achterhand gaat lopen, dan zal het doorzitten ook beter gaan.
Zou ook even onderzoeken waarom het paard onregelmatig loopt, past het zadel goed?

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:16

@ midgie ze heeft de hele winter op stal gestaan!! totaan half april want ze liep met allebei haar achterbenen kreupel en ze had hoefzweer aan haar rechtervoorbeen. dus het kan goed dat ze nogal scheef loopt!!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:36

Levita schreef:
Ik heb geleerd om mijn bekken naar voren te kantelen, buikspieren aan te spannen door rug recht te maken en vooral goed te blijven ademen! Bewust door je neus in ademen en door je mond uitademen. Dan ontspan je je rug en kan je dus beter blijven zitten. Bij mij hielp het heel goed!

Dit is idd waar, werk bij mij ook! Alleen wel ontspannen blijven, en vooral niet te druk ermee bezig zijn!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:59

En wat ook schijnt te helpen is een liedje zingen.... Dan moet je wel doorademen en zo kan je meer ontspannen.

babbii_liefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:02

ik hou dit ook even in de gaten ik heb het probleem als ik lichtrij en daarna moet gaan doorzitten dus ga ff rustig het topic doorlezen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:24

Hannemarie schreef:
@ midgie ze heeft de hele winter op stal gestaan!! totaan half april want ze liep met allebei haar achterbenen kreupel en ze had hoefzweer aan haar rechtervoorbeen. dus het kan goed dat ze nogal scheef loopt!!

OK , nou nog een rede om te gaan gymmen met het paard, om haar soepel en buigzaam in haar lijf te krijgen, als je er niets aan doet blijft ze zo lopen en dan loopt ze zo weer kreupel, dus echt op de techniek gaan letten , maar als je les krijgt zouden ze je daar bij moeten kunne helpen , ook als je spring les krijgt moeten ze daar op letten,

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:39

Ik ga dit ook even volgen. ik heb ook moeite met doorzitten op mijn paard (niet op een ander paard). Komt nog eens bij dat mijn paard lekker over de rug loopt als ik lichtrijd maar niet meer als ik ga doorzitten. Het zadel is al nagekeken. Misschien moet ik haar rug ook eens laten nakijken. Als ze niet over de rug loopt en ze mij niet laat zitten lijkt het me moeilijk om het te leren. Ze is nog maar 5 dus misschien moet ze gewoon nog sterker in haar rug worden. Vroeger heb ik leren zitten door zonder beugels te rijden, maar dit is met dit paard een beetje riskant.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:42

@ Levita oke ik zal het eens proberen!!
@ midgie het is een manege paard dus ik weet niet of het mag!

@babbii_lief & 3timesmom oke! hopen dat jullie er wat aan hebben!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:22

Op mijn eigen pony vind ik het soms ook wat lastig (op de momenten dat ze hard gaat draven) Maar over het algemeen helpt het altijd goed als je je buikspieren aanspant terwijl je wel ontspannen blijft zitten..

Maar het is lastiger dan het klinkt. ;)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:50

Ik kon in het begin ook niet doorzitten! Zodra ik bleef zitten spande paardlief haar rug, dat was omdat ze altijd dacht dat ik ging galopperen als ik door ging zitten. (En galop leverde sowieso veel spanning op.)
Ik heb haar langzaam laten draven en steeds kleine stukjes doorzitten. Als je dan het gevoel hebt dat je niet langer meer kunt doorzitten ga je weer lichtrijden, en zo bouw je dat steeds een stukje uit.

Ik weet niet of het verantwoord is op je pony, maar je zou ook zonder zadel kunnen proberen. (Door omstandigheden heb ik tijdelijk geen zadel, en dat werkt perfect!) In het begin liet ik haar langzaam draven zodat ik me goed kon focussen op het doorzitten. Maar een middendraf lukt nu ook aardig!

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 07:41

@ Sushilla88 zonder zadel lijkt me ook wel wat! maar ik weet niet zeker of het wel kan het is namelijk een manege paard.! maar ik kan het vragen!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:20

Laat iemand het paard een longeren, jij erop !zonder! beugels en !zonder! teugels.

In het begin is het lastig, maar je hebt er echt profeit van,

En bekken kantelen!

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:57

Herkenbaar probleem :j
op mijn ene paard kan ik super lekker blijven zitten
maar op die andere kost het me echt heel veel moeite
hij geeft namelijk heel hoog op !
nou heb ik een tip gehad van mijn instructrice:
wat heb je nodig ?
- een rijbroek met leren stukken
- sponsje/ doekje
- een LEREN zadel !!
- Leren rijlaarzen !
- zadelzeep

Wat moet je doen ?
Je sprayt wat zadelzeep op het sponsje/doekje
dat smeer je over JE HELE ZADEL !
dan laat je dit even intrekken dan doe je dit op de binnenkant van je laars en op de leren stukken van je broek :j
als je erop zit dan ga je even ene beetje heen en weer met je kont en je benen en vast zit je :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:02

Inderdaad is zonder zadel een erg goeie maar of dat mag is natuurlijk een tweede, andere optie die ook wel redelijk is is zonder beugels.

Tip die altijd goed werkt is je ogen dichtdoen en ín het gevoel zitten. Onwijs lastig uit te leggen, maar met het gevoel meezitten alsof je erin zit. Met galop kun je dat heel goed merken, maar met doorzitten werkt 't heel goed als je dat probeert. (maar als je dat met het gevoel meezitten/inzitten eens probeert bij galop weet je wat ik met draf/doorzitten bedoel) Succes ermee!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:11

Ik zou niet zomaar zonder beugels gaan rijden, zeker niet als je al heel erg je benen aanspan, dat was mijn grote probleem ook (en is het nog wel, zou nog geen proef vol kunnen houden )

Goed op je ademhaling letten, ik bleef ook niet goed doorademen.
En ik heb geleerd mn rug iets holler te maken, dan kan ik wat makkelijker mee in de beweging.

Steeds kleine stukje doorzitten en als het goed gaat en je zit zelf ontspannen en je paard blijft ontspannen lopen weer gaan lichtrijden.
Zo langzaam aan de stukjes steeds langer te maken.

(werkt bij mij wel goed moet ik zeggen)

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:01

ik ga eerst even lichtrijden en dan ga ik over tot doorgezeten draf, ik zet gewoon men kont int zadel en we zien wel

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:28

Probeer goed ver in het zael te gaan zitten en je hakken uit te drukken misschien dat dat beter werkt ;)

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:14

Ik had er eerst ook heel erg moeite mee maar gaat nu al beter.
aan het eind van de les moest ik van de instructice altijd even doorzitten.
Gewoon lekker uitdraven, teugels een beetje langer,. misschien ben je zelf aan het eind van de les ook al meer ontspannen. en dan gewoon kleine stukjes doorzitten, voel je dat je helemaal spant ga dan weer lichtrijden en pobeer opnieuw, elke keer stukje verder proberen.
Bij mij heeft het gewerkt :)

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:21

okee.!! bedankt voor alle tipss!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 02:13

Zitlessen nemen! Aan de longe. Dan hoef je nergens op te letten, behalve op je zit en hoe je je evenwicht moet bewaren zonder te gaan hangen aan de teugels of het zadel. Heb je alle tijd om te voelen wat je paard doet en hoe je moet bewegen om lekker door te kunnen zitten.

Anoniem_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:21

Ik maak mezelf altijd goed lang
en een beetje naar achteren leunen

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:23

Relaxen hoe moeilyk het ook is..
Klem niet tegen het zadel..
Anders probeer je het en hou je je vast aan de boom van het zadel..
Misschien helpt het ook als je je ogen voor even dicht doet moet je je pony wel vertrouwen..! ;)

SUCCES! }> :+

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 20:33

naar achterenleunen heb ik ookaleens gehoord!!

okee bedankt!!!<33

SittingB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 03:10

3x per dag 20 situps voor de buikspieren en alles komt goed